Ploter frezujący 2400x1400x200 do drewna i metali kolorowych

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę
Awatar użytkownika

gmaro
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 3671
Rejestracja: 23 sie 2005, 13:27
Lokalizacja: zapytaj
Kontakt:

#51

Post napisał: gmaro » 25 maja 2007, 07:20

A i za te pare lat kiedy obrabiarka już będzie technologicznym złomem, możesz sobie z tego zrobić schody
lub przysłowiową drabinkę :mrgreen:


Czlowiek z ideą jest uważany za wariata - aż do czasu gdy jego idea zwycieży. (Potem uznaje się go za bohatera i za pioniera danej dyscypliny.)
Pomogłem... ;) to nacisnij POMÓGŁ :]

Tagi:

Awatar użytkownika

Autor tematu
kolanoreki
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 71
Posty: 464
Rejestracja: 21 gru 2004, 14:11
Lokalizacja: 05-505 PRAŻMÓW
Kontakt:

#52

Post napisał: kolanoreki » 25 maja 2007, 11:07

bartuss1 pisze:rysunki ladne, ale jeden drobiazg, nie ma zderzaków żeby brama nie wypadła z prowadnic ...
Tak zgadza sie, ale takie szczegóły przy projektowaniu zostawiam na sam koniec, gdyż jest to sprawa drugorzędna. Najważniejsze na wstępie jest obliczenie napędów i przełożen,wałków, rozplanowanie ich w maszynie. Więc rysunki wykonuję, aby przedstawić koncepcję i uzyskać opinię na temat danego rozwiązania od ludzi, którzy mają za sobą już spore doświadczenie w budowaniu cnc. Za wszelkie uwagi z góry wszystkim bardzo dziękuję i sądzę, że wspólnymi siłami uda się zbudować to urządzonko.

Wziąłem się za liczenie przekładni pasowych i nastapiła znacząca korekta w wyborze pasków oraz kół zębatych. Z góry założyłem przełożenie na dwóch stopniach pierwszym - 1:4, drugim 1:2.5; w sumie i=i1*i2=1/10. Do obliczeń podstawiłem maksymalny moment silnika 8.5Nm i obroty 2000/min. Przy założeniach pracy do 16h/dobę wybór padł na synchroniczny pas PowerGrip GT2. Moduł 5MR. Wszystkie paski i koła o szerokości 25mm. Koło zębate typ GT 5MR: na silniku - zębów z=18, na wale koło 72 zęby, moment 32,98Nm, prędkość obrotowa wałka = 500obr/min. Maksymalna siła rozciągająca pas na 1 stopniu 593N. Sprawność przekładni 1 st. n- 0,97. Moc 1,78kW.
Drugi stopień:
założenia: prędkość obrotowa wałka 500/min - na kole napędzanym n=200obr/min.
Maksymalny moment na wałku (na jedna stronę) - 32,98Nm/2=16,49Nm. Przełożenie i2=2.5;
Koło napędzające 2 stopień: typ jak wcześniej, ilość zębów 24
-/-/- napędzane : 60 zębów. Moment na kole napędzanym ok. 40Nm. Maksymalana siła rozciągająca pas (na pojedynczym 2 stopniu) F=863N. Moc 0,87kW. Koło z=60 połączone jest na stałe z kółkiem zębatym m=1.5 z=20, d=30 (śr.podziałowa), które współpracuje z listwą zębata.

Przyjmując teraz prędkości jakie uzyskali na silniku koledzy np. 1600obr/min/ to po przełożeniach kółko zębate na listwie uzyska max. n=160obr/min. 160*94,25mm(droga jaką pokona na listwie kółko zębate na 1 obrót)=15080mm/min. Czyli na sekundę maksymalny posuw ok. 250mm/s.
Dokładność przy pracy pełnokrokowej - silnik na obrót wykonuje 200kroków, zębatka 1/10. czyli brama przesunie się po X o 1/10*94.25mm=9.425mm. Dokładność: 9.425mm/200=0,05mm....Zadowalajaca:), ciekawe jak będzie w rzeczywistości........


anoda
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 468
Rejestracja: 06 gru 2004, 10:17
Lokalizacja: P?ock

#53

Post napisał: anoda » 25 maja 2007, 12:12

Dostałem informację ,że krajowi producencci płyt granitowych wykonują rentgenogramy - na eksport. Na kraj raczej nie. Czyli wszystko jest kwestią ceny i gabarytów.
Pozdrawiam

Cokolwiek Byś nie zrobił i tak Będziesz żałować - BROMBEL Liczy się suma kosztów globalnych.

Awatar użytkownika

Autor tematu
kolanoreki
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 71
Posty: 464
Rejestracja: 21 gru 2004, 14:11
Lokalizacja: 05-505 PRAŻMÓW
Kontakt:

#54

Post napisał: kolanoreki » 25 maja 2007, 14:52

Wykonałem poprawki napędu osi X....
Zastanawiam się jak rozwiązać problem docisku kółka zębatego do listwy i jednocześnie nie czynić tego za pomocą paska?????
Może ktoś ma jakies sugestie lub pomysł???????
Hmm...
Albo zastosować dwa silniki ok. 4Nm na stronę i sterować je równolegle jak na zdjęciach z początku postu??? Mam więc pytanie, czy do sterownika M880 można podłączyć równolegle dwa silniki pracujące jednocześnie?
Załączniki
CNC2dm.jpg
CNC2dm.jpg (135.62 KiB) Przejrzano 1107 razy

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 14
Posty: 3962
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#55

Post napisał: markcomp77 » 25 maja 2007, 15:34

kolanoreki pisze: czy do sterownika M880 można podłączyć równolegle dwa silniki pracujące jednocześnie?
nie jest to najlepszy pomysł...
może trochę oszczędzimy na finansach - jednak dużo zyskamy na efektach specjalnych :(

podstawowy problem to brak gwarancji przy połączeniu równoległym silników, że rozpływ prądu na silniki będzie równy... i jak się zachowa pętla sprzężenia zwrotnego... itd
przy podłączeniu szeregowym uzwojeń - silniki będą bardzo wolno pracowały :(

natomiast oszędność będzie niewielka... bo zamiast jedego M880 (7.8A 90V) można prawie mieć 2 X M542 (4.2A 50V)... jednak najszybciej będą silniki chodziły przy podłączeniu do M880 (->90V zamiast 50V)
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 41
Posty: 2347
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

#56

Post napisał: qqaz » 25 maja 2007, 15:44

kolanoreki pisze:Zastanawiam się jak rozwiązać problem docisku kółka zębatego do listwy i jednocześnie nie czynić tego za pomocą paska?????
główny wał napedowy przenieś do osii obrotu ramion ( dżwigienek ) napędowych a same dziwgiennki łożyskuj na zewnatrz oprawy wału napędowego- takiie dwa w jednym- wtedy pasek z napinaczem stałym na policzku dzwigienki a ona sama juz naciagana osobnym elementem.
( no nie wiem czy ten opis jest jasny)
PS Zwiekszyłbyś kolego koło zębate na listwie - takie trochę małe, ledwo jeden ząbek w pracy. Węszę kłopoty.

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 14
Posty: 3962
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#57

Post napisał: markcomp77 » 25 maja 2007, 17:40

strasznie komplikuje się to przeniesienie napędu z ostatniego rysunku... i dużo elementów do kupienia... i jeszcze coś trzeba zrobić z dociskiem zębatek do listw :(
a nie dało by się zastoswać dwa silniki z zębatkami bezpośrednio zasilającymi listwy zębate?
dodatkowo jakaś sprężyna która dociska zębatkę do listwy (wraz z silnikiem)...
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 41
Posty: 2347
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

#58

Post napisał: qqaz » 25 maja 2007, 19:23

markcomp77 pisze:a nie dało by się zastoswać dwa silniki z zębatkami bezpośrednio zasilającymi listwy zębate?
a wcześniej
markcomp77 pisze: podstawowy problem to brak gwarancji przy połączeniu równoległym silników,
myslałem że jest zgodność że to kiepski pomysł. A z dociskiem właśnie coś trzeba zrobić - pozostawienie tego na barkach ppasa napędowego będzie powodować że przy obciażeniu w jedna strone pas będzie dodatkowo rozciagany , a w przeciwną kkoło zębate bedzie chciałoo zacisnąć się na zębatce samo już bez udziiału pasa. Szybko nastapi spręzysta pulascja luzu, szczególnie przy hamowaniu bramy silnikiem. A do dołożenia jest raptem kołek z dwoma łożyskami które robić będą jako naprężacz założonego pasa.
Klega Kolanoręki. Wał napędowy na środku proszę przeciąć - tak aby powstały półośki na końcu jednej założyć koło paskowe przekładni od silnika a drugą , po założęniu paska , zapiąć do pierwszej sprzegłem łubkowym. ( groźna nazwa ale proste w wykonaniu). Takie coś po to aby czasem maszynkę serwisować bez totalnaj rozbiórki.
Ostatnio zmieniony 25 maja 2007, 19:49 przez qqaz, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 14
Posty: 3962
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#59

Post napisał: markcomp77 » 25 maja 2007, 19:40

qqaz pisze:
markcomp77 pisze:a nie dało by się zastoswać dwa silniki z zębatkami bezpośrednio zasilającymi listwy zębate?
czyli dwa silniki i dwa sterowniki dla tych silników

qqaz pisze:a wcześniej
markcomp77 pisze:podstawowy problem to brak gwarancji przy połączeniu równoległym silników
myslałem że jest zgodność że to kiepski pomysł
we wcześniejszej wypowiedzi był analizowany pomysł podłączenia do jednego sterownika dwu silników - ten pomysł mi się nie podoba...

choć posiadanie dwu silników do ciągnięcia dwu końców bramy może być rozwiązaniem ciekawym... pewnym problemem może być przełożeniem... może trzeba zastosować w takim zastosowaniu silniki z gearboxem (przekładnią)...

ale oczywiście sterowanie tych dwu silników powinno być realizowane za pomocą dwu sterowników... do których trafia wspólny sygnał STEP/DIR
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 41
Posty: 2347
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

#60

Post napisał: qqaz » 25 maja 2007, 19:53

markcomp77 pisze: do których trafia wspólny sygnał STEP/DIR
ale tylko z nadzieją że oba będą się jednakowo zachowywać - już wybrzydzałem na takie rozwiązanie. Siedmiomilowe buty tylko nie do pary i piechura rozrywa.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”