Odnowa tokarki 16k20

Mini remont

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
bear
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 17
Posty: 215
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: Odnowa tokarki 16k20

#31

Post napisał: bear » 12 lut 2020, 22:02

Tokarka powoli zaczyna coś przypominać.
Obrazek

Dalej na stół poszedł koń. Cholernie ciężkie to bydle, z tego co się zorientowałem to wazy 102kg...
Konstrukcja bardzo prosta i chyba nie do ubicia ponieważ w tylnej pokrywie konia jest coś w rodzaju zbiornika na olej który kanałami smaruje chyba wszystko w koniu. Pinola kanały smarujące ma od od góry i od tyłu, nakrętka i śruba pinoli od góry kanałem poprzez knot. Wałek śruby i łożyska oporowe również olejem poprzez knot. Wałek dolny od blokowania konia również knotowo i co mnie zadziwiło smarowany jest w 3 miejscach (2 podpory i mimośrud). Wałek od blokowania pinoli smaruje już olej z pinoli (jest tam nawet łożysko oporowe). Olej skapujący otworem z pinoli kapie do "zbiornika" w podstawie konia który dalej smaruje knotowo prowadnice pod koniem. Świetne rozwiązanie. Zmierzyłem pinole mikrometrem i prócz jakiś drobnych urazów trzyma wymiar. Konia również zmierzyłem i dla ciekawości względem pinoli pasowany jest na 0.04 mm mierzone w miejscu w którym pinola nie pracuje. Największe zużycie konia względem pinoli to 0.08-0.09 mm a średnio około 0.06mm więc myślę że nie ma tragedii jak na tyle lat pracy.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Udało się też przerobić oryginalny płytkowy filtr oleju na wkłady wymienne. W miejscu szpilki który scala wszystkie wkłady zrobiłem gwint M20x1.5 (standardowy gwint filtrów oleju). Następnie zrobiłem dwa otwory przelotowe tak aby połączyć jeden kanał boczny z środkowym kanałem z gwintem M20 oraz drugi otwór przelotowy aby zabezpieczyć szpilkę środkową oraz korek przed ewentualnym odkręceniem razem z filtrem.
Otwór boczny nagwintowałem do połowy i zabezpieczyłem korkiem zrobionym z śruby M16.
Szpilka to nypel hydrauliczny przedłużany z gwintem M20x1.5 x M20x1.5 z odciętą częścią krótszą wraz z sześciokątem.
Na koniec zabezpieczyłem szpilkę i korek wkrętami dociskowymi M8 wkręconymi na klej oraz początek otworu łączący oba kanały.
Takim rozwiązaniem unikamy wymiany przewodów i jakichkolwiek kombinacji z filtrem oleju który zostaje na swoim miejscu. Filtr to OP 545 od niezliczonej ilości Fiatów, Alfa Romeo, Renault i kilku innych. Na dobrą sprawę można tam zastosować dowolny filtr o gwincie M20x1.5 ponieważ wymiary przegród czyli tego co nas najbardziej interesuje są w mniej więcej jednakowe we wszystkich samochodach a główna różnica to wymiar zewnętrzny co nas zbytnio nie interesuje.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Wie ktoś może po co jest to ustrojstwo w nakrętce blokady imaka? Pierwszy raz widzę takie rozwiązanie. W środku tych półksiężycy pod nakrętką jest łożysko oporowe.
Obrazek

Ma ktoś pomysł na uszczelnienie kanału klina od pinoli konia? Oryginalnie była blacha z filcem z wycięciem pod kanał ale jest mocno zmaltretowana (nie ma jak jej wyjąć niż poprzez podważanie) a dostępny jest uszczelniacz lekko większy po zewnątrz więc po podszlifowaniu powinien wejść tylko jak uszczelnić kanał?
Obrazek




Robert_K
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 434
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Odnowa tokarki 16k20

#32

Post napisał: Robert_K » 12 lut 2020, 23:52

bear pisze:Ma ktoś pomysł na uszczelnienie kanału klina od pinoli konia?
A musi być uszczelniacz? Może warto byłoby pomyśleć nad nowym filcem i nową blachą, skoro takie rozwiązanie było skuteczne tyle lat to jest sens szukać nowego?

bear pisze:Takim rozwiązaniem unikamy wymiany przewodów i jakichkolwiek kombinacji z filtrem oleju który zostaje na swoim miejscu.

Ciekawy patent, na plus na pewno ma to, że filtry są tanie i ogólnodostępne.
Ja u siebie zastosowałem inny patent - obudowa na filtry maszynowe z wymiennymi wkładami.

bear pisze:Wie ktoś może po co jest to ustrojstwo w nakrętce blokady imaka?

A to nie jest czasem element zabieraka, który powoduje że po zluzowaniu głowicy i dalszym przekręceniu dźwigni zaczyna Ci obracać imak?
Tak to wygląda na rysunku (rysunek przedstawia imak od 16B16, ale myślę że w 16K20 był bardzo podobny o ile nie identyczny):
Obrazek


Pozdrawiam.


Autor tematu
bear
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 17
Posty: 215
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: Odnowa tokarki 16k20

#33

Post napisał: bear » 13 lut 2020, 00:33

Robert_K pisze:A to nie jest czasem element zabieraka, który powoduje że po zluzowaniu głowicy i dalszym przekręceniu dźwigni zaczyna Ci obracać imak?

Tylko jak to działa?
Te półksiężyce powodują takie tarcie na głowicę/nakrętkę że zamiast odkręcać nakrętkę imaka przekręca on cały imak a przy dokręcaniu działa blokada/zatrzask imaka i imak zostaje dokręcony?


Robert_K
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 434
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Odnowa tokarki 16k20

#34

Post napisał: Robert_K » 13 lut 2020, 02:37

Myślę, że właśnie tak to działa. Dobrze, żeby się wypowiedzieli ci, którzy lepiej znają temat, bo ja opieram się tylko na zdjęciach i rysunkach, ale na to mi to wygląda.

Sprawdź PW.

Pozdrawiam.


Autor tematu
bear
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 17
Posty: 215
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: Odnowa tokarki 16k20

#35

Post napisał: bear » 13 lut 2020, 19:27

Robert_K pisze:
13 lut 2020, 02:37
Myślę, że właśnie tak to działa. Dobrze, żeby się wypowiedzieli ci, którzy lepiej znają temat, bo ja opieram się tylko na zdjęciach i rysunkach, ale na to mi to wygląda.

Sprawdź PW.

Pozdrawiam.
Dziś to sprawdziłem i rzeczywiście tak to powinno działać. U mnie jeden półksiężyc jest trochę "porysowany" i ma lekkie pęknięcie w miejscu otworu od kołka. Działa to tak średnio, dopiero zaczyna blokować imak i go obracać przy około 2-2.5 obrotu nakrętki. Wypadało by dorobić nowe połówki a nakrętkę w miejscu pracy z tekstolitem bo z tego prawdopodobnie jest to wykonane wyrównać. Zorientuje się ile ta zabawa będzie kosztowała i czy jest sens to dorabiać.


Autor tematu
bear
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 17
Posty: 215
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: Odnowa tokarki 16k20

#36

Post napisał: bear » 15 lut 2020, 22:35

W między czasie udało mi się dorobić nowy sworzeń do blokowania sprzęgła.
Obrazek

A dalej cóż, problem za problemem że ręce opadają na samą myśl o układzie smarowania.

Wie ktoś może czy w kanałach smarujących łoże oraz górną szufladę powinny być jakieś knoty? Po długich bojach z pompką i zatartym tłoku na mimośrodzie :shock: pojawił się olej w rozdzielaczu który przekierowuje olej z skrzynki suportu na łoże. Problem jest taki że olej obficie wylatuje z lewej strony pryzmy i szuflady, z prawej strony ledwo co się sączy a na tylnej prowadnicy górnej/dolnej nie ma nawet kropli oleju. Wychodzi na to że olej idzie na lewą stroną bo tam ma najlżej i najbliżej od rozdzielacza ale co z resztą?


Kamilelo520
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 8
Rejestracja: 07 sty 2018, 09:19

Re: Odnowa tokarki 16k20

#37

Post napisał: Kamilelo520 » 29 lut 2020, 11:39

Witam, moglbym sie z tb skontaktowac telefonicznie??? mam pytanie odnosnie demontazu suportu

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”