Maszynka

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę
Awatar użytkownika

Autor tematu
Rayford
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 119
Posty: 846
Rejestracja: 03 paź 2006, 20:45
Lokalizacja: Gołdap

#151

Post napisał: Rayford » 31 mar 2007, 18:46

Witam.

Znalazłem trochę czasu. zrobiłem już oś Z, pokręciłem nią silniczkiem , działa wspaniale.
wstawiłem też śrubę w osi Y czy X (sam już nie wiem która jest która ) zostało tylko zamontować ostatni silniczek, czekam na kółka zębate, chcę zrobić jedną oś na próbę z przełożeniem przez pasek zębaty.

Specjalnie dla kolegi qqaz zmieniłem zaciski wałka prowadnicy :) teraz po zaciśnięciu jest jak zespawane :) i to była słuszna uwaga.
Załączniki
DSC00072.JPG
DSC00072.JPG (17.38 KiB) Przejrzano 2672 razy
DSC00073.JPG
DSC00073.JPG (22.05 KiB) Przejrzano 2671 razy



Tagi:

Awatar użytkownika

wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 64
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#152

Post napisał: wood carver » 31 mar 2007, 22:57

..powoli do przodu.....

Awatar użytkownika

Autor tematu
Rayford
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 119
Posty: 846
Rejestracja: 03 paź 2006, 20:45
Lokalizacja: Gołdap

#153

Post napisał: Rayford » 02 kwie 2007, 21:00

Mam pytanko, czy jak która kolwiek oś dojedzie do krańcówki to czy maszynaka zatrzymuję się od razu czy jeszcze z rozpędu podjedzie trochę?

Awatar użytkownika

Piotrjub
Moderator
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1494
Rejestracja: 11 kwie 2005, 13:00
Lokalizacja: Gdansk

#154

Post napisał: Piotrjub » 02 kwie 2007, 22:50

Sam sobie odpowiedziałeś zależy od rozpędu. Dlatego normalnie jest tak że oś wjeżdża na krańcówkę a pomiar następuje jak wolno oś wycofuje się z krańcówki.

Awatar użytkownika

Autor tematu
Rayford
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 119
Posty: 846
Rejestracja: 03 paź 2006, 20:45
Lokalizacja: Gołdap

#155

Post napisał: Rayford » 03 kwie 2007, 06:11

Sam sobie odpowiedziałeś zależy od rozpędu. Dlatego normalnie jest tak że oś wjeżdża na krańcówkę a pomiar następuje jak wolno oś wycofuje się z krańcówki.
Zapytałem tak by nie wiem czy po najechaniu na krańcówkę program nie włącza hamowanie silnikami co zapewne skraca drogę wyhamowania.

Pytam bo nie wiem jeszcze jak zainstalować krańcówkę, tzn ile jeszcze zostawić miejsca na te zatrzymanie po włączeniu krańcówki?

Awatar użytkownika

wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 64
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#156

Post napisał: wood carver » 03 kwie 2007, 08:07

...silnik jest wtedyna trzymaniiu.....oile prędkosc i rozpęd nie jest zbyt duzy...silnik zatrzynuje sie w miejscu!

jak silnik został rozpędzony do predkosci większej niż mógłby wystartowac z takiej bez rozpedu...to może jeszcze kilka kroków zrobic ( praca pradnicowa....uważac na przepięcia!!!!!! może nastąpic podbicie napięciana lini zasilania o łądnych pare volt, zależy o prędkosci i rozpedu) w przypadku pomiaru narzedzia oczywiscie należy zmniejszyc prędkosc dojazdu do krańcówke..ale jesli to jest "emergency stop"....

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#157

Post napisał: clipper7 » 03 kwie 2007, 08:53

Coś tu jest nie tak. Silnik krokowy obraca się o kąt 1 kroku tylko w odpowiedzi na odpowiednie wysterowanie uzwojeń. Nie ma wybiegu, jak silniki DC czy inne działające w oparciu o pole wirujące. Algorytm jest nastepujący :

zrób krok, sprawdź, czy jesteś na krańcówce.
jeżeli tak, to zapamiętaj położenie do jakiś celów,
jeżeli nie, to idź do początku.


Jeżeli pomimo braku wysterowania następnego kroku układ napędowy przesuwa się dalej siłą bezwładności, to znaczy, że przełamywane jest hamowanie silnika i taka maszyna nie jest wiele warta.

Poza tym, przypatrz się krańcówce. Zobaczysz, że styk załącza w innym położeniy przy najeździe z jednej, a w innym przy najeździe z drugiej strony. Stąd wyłączniki wykrywające położenie środkowe są podwójne i lekko przesunięte względem siebie.

Awatar użytkownika

wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 64
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#158

Post napisał: wood carver » 03 kwie 2007, 12:19

"Jeżeli pomimo braku wysterowania następnego kroku układ napędowy przesuwa się dalej siłą bezwładności, to znaczy, że przełamywane jest hamowanie silnika i taka maszyna nie jest wiele warta."
wiesz co to jest bazowanie..??? a wiesz co to jest emergeny stop?? a wiesz jaka jest różnica?
no....
chyba logiczne ze jak bazujesz maszyne to najazd jest niewielki...jeśli natomiast wywala ci krańcówka limitu, bo sie pomyliłeś....silnik nagle dostaje stop..nie mówie tu o jakiś zabawkach ...silniczkach zbawkach..mówie tu o konkretnym silniku i driverze i konkretnej prędkosci
Ostatnio zmieniony 03 kwie 2007, 20:05 przez wood carver, łącznie zmieniany 1 raz.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 49
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#159

Post napisał: Leoo » 03 kwie 2007, 12:31

clipper7 pisze:Jeżeli pomimo braku wysterowania następnego kroku układ napędowy przesuwa się dalej siłą bezwładności, to znaczy, że przełamywane jest hamowanie silnika i taka maszyna nie jest wiele warta.
Kiedyś to napisałem przy rozważaniu pracy serwa.
To jest tak, jak by Kolega rzucił arbuz w stronę ściany i był święcie przekonany, że zatrzyma się on na jej powierzchni. Taką sztukę można zrobić ale z piłeczką do tenisa.
Wszystko jest kwestią inercji.

Awatar użytkownika

Autor tematu
Rayford
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 119
Posty: 846
Rejestracja: 03 paź 2006, 20:45
Lokalizacja: Gołdap

#160

Post napisał: Rayford » 07 kwie 2007, 20:38

Witam panowie po długiej przerwie.

Zamontowałem silnik na ostatniej osi, wzmocniłem konstrukcje, zainstalowałem krańcówki na X i Y, zamontowałem prowadniki przewodów w raz z okablowaniem no i pomalowałem co nieco aby nie szpeciło forum :)

Chciałbym wypróbować moje krańcówki oczywiście działają jak dojedzie do końca to wyłącza sie i to koniec ,trzeba śrubką ręcznie odjechać aby dalej coś tam pojeździć.

Jak do tych krańcówek się zabrać co zaznaczyć/odznaczyć w machu aby to wszystko zadziałało jak sprawić aby maszyna pozycjonowała sie? itp...
Załączniki
DSC00077.JPG
DSC00077.JPG (38.97 KiB) Przejrzano 602 razy
DSC00078.JPG
DSC00078.JPG (31.99 KiB) Przejrzano 2341 razy
DSC00079.JPG
DSC00079.JPG (44.82 KiB) Przejrzano 583 razy
DSC00080.JPG
DSC00080.JPG (46.03 KiB) Przejrzano 594 razy

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”