Ploter frezujący 2400x1400x200 do drewna i metali kolorowych

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę
Awatar użytkownika

wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#111

Post napisał: wood carver » 18 lip 2007, 23:18

zainteresowałem się tymi listwami zębatymi i wziąłem się za próę obliczenia niezbednego przełożenia....
okazuje się, że problemu nie stanowi samo przelożenie dla silnikó... w większosci maszyn do drewna, czy metali kolorowych wynika, że przełożenie 1/5 powinno byc wystarczajace, zakłądajac , że zębatka końcowa przy listwie nie będzie większa niż 3 cm.... jednak nie to stanowi problem

testowałem dzisiaj silniki pod tym katem- zmieniałem przelicznik kroków/obrót celem symulowania większego posuwu...
wiadomym jest ze w pewnych częstotliwosciach( jest to czestotliwosc zblizona do 1obr/sekunde) , nawet na rozdz. 1/16 kroku!, silnik krokowy to młot udarowy..przynajmniej jst tak w przypadku 4,5Nm nie móie już o 8,5Nm...
podczas pracy, czestotliwosc ta, jest niemalże nieodczuwalna( podczas akceleracji , hamopwania) jednak bywa tak, że w wyniku interpolacji osi, silnik pracuje na tej częstotliwosci..drgania są straszne... już pomijam fakt , że silnik częso jest ustawiany na jakiejs gumie, czymś co zamortyzuje drgania...

okazuje się, że przełożenie , stosując liste zebatą musi by naprawde spore, i nie chodzi o to czy silnik sobie poradzi czy nie... poprostu, gdy silnik pracuje w mniejszych predkosciach, bardzo często ociera się o te 1 obrót/sekunde , a przejscie przez tą częstotliwosc, nie jest dynamiczne, jak w przypadku dużych prędkosci...
ja już pomijam możliwosci takiego ustaienia i izolacji silnika, aby te drgania nie przenosiły się na maszyne... ale chca , aby łożysko silnika miało szanse popracowac troche...naprawde, przełożenie mus byc spore:
przy małch prędkosciach, kumulacja drgań i praca przy duzych momentach są sporym obcizeniem dla łożysk silnika...właściwie wirnika walczy sam z sobą. Faktem jest, że duże obciżenie wirnika, nazwijmy go submaksymalnym, wpływa na zmniejszenie drgań i rezonansów...



Tagi:

Awatar użytkownika

triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#112

Post napisał: triera » 19 lip 2007, 11:35

- niezbędne jest założenie tłumika na oś silnika.
Ja tak zrobiłem i poprawa jest znacząca.
(przełożenie 1/3, tłumik w formie tarczy stalowej fi76x3mm,
silnik 57bygh805, 5,5A/34V, mikrokrok 1/8)

Awatar użytkownika

wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#113

Post napisał: wood carver » 19 lip 2007, 16:11

wyobraź sobie, ze ja u siebie, musiałem we frezarce dodatkowo obciązyc śrube... prędkosci się własciwie nie zmieniły ( i tak nie dam rady pracowac z prędkoscia 4500mm/minute z powodu wrzeciona) a znacząco poprawił się komfort i dynamika pracy!!!zmniejszyły się rezonanse i i drgania. podobnie było w przypadku gdy zmieniłem wkładki do sprzegieł kłowych na twardsze.
tak nprawde nie chodzi mi o uzyskiwane prędkosci... silnik 8,5Nm potrafi pracowac z predkoscia 4500 mm/minute z bardzo dużą akceleracją gdzie u mnie brama waży chyba z 60 kilo... zastanawiam się tylko, cz y wtakm smoku jest stosowne łożysko kulowe, a jeśli tak, to czy jednorzędowe? momentami to jest młot udarowy! :)

Awatar użytkownika

triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#114

Post napisał: triera » 19 lip 2007, 21:14

Dobrze dobrany tłumik potrafi zwiększyć osiągi nawet o 100%.
Ważne - musi być założony przed sprzęgłem - na osi silnika.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#115

Post napisał: Leoo » 20 lip 2007, 11:05

triera pisze:Dobrze dobrany tłumik potrafi zwiększyć osiągi nawet o 100%.
Ważne - musi być założony przed sprzęgłem - na osi silnika.
I tu natrafiamy na "mur". Z jednej strony maszyna ma być szybka. Producenci oferują silniki o małej inercji, my instalujemy je w dobrej wierze a okazuje się, że maszyna nie chce działać zgodnie z założeniami. Zakładamy koło zamachowe na oś by silnik działał "lepiej", niwecząc starania producenta. Tłumik to broń obosieczna. Zyskujemy na płynności, zwiększamy pobór mocy i tracimy na dynamice ale maszyna generalnie działa lepiej.
Najwyraźniej problem leży w sterowikach.

Awatar użytkownika

Autor tematu
kolanoreki
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 71
Posty: 464
Rejestracja: 21 gru 2004, 14:11
Lokalizacja: 05-505 PRAŻMÓW
Kontakt:

#116

Post napisał: kolanoreki » 10 wrz 2007, 16:51

Witam szanownych Kolegów po długim urlopie, podczas którego intensywnie myślałem o zmianach w swoim projekcie i oto wyniki moich zmagań.

Na rysunkach poniżej przedstawiłem dwa rozwiązania konstrukcji bramy osi Y. Chciałbym prosić Was o sugestie. Zaznaczam, że na początku przesuwy osi będą realizowane przez listwy zębate i koła (na osi X - 2 listwy [ po 1 na każdą stronę], w osi Y - 1 listwa pomiędzy szynami lub na górze bramy) dlatego będą nawiercone i splanowane odpowiednio powierzcnie pod ich montaż oraz bazowanie. Ze względu na dokładność w przyszłości , gdy maszynka zarobi trochę na siebie chciałbym zastosować śruby kulowe D=32 lub D=40. Z tego też względu postanowiłem podczas obróbki splanować i nawiercić otwory pod zespoły łożyskujące śruby. Z osią X poradziłem sobie bez problemu, natomiast nie jestem pewien, czy wykonanie belki Y=2780 w wersji A umożliwi mi późniejszy montaż śruby. Z drugiej strony dobrym rozwiązaniem jest pomysł z wersji B. Obawiam się tylko kwestii wagi. Zespół z rysunku A waży ok. 145kg, a z B-196kg i to nie koniec (jeszcze oś Z+wrzeciono+ belki pionowe do mocowania z osią X). W wersji A nie mam gdzie za bardzo zamontować grubej śruby (oś wózków i śruby są w znacznej odległość od siebie względem bazy,...... może na górze belki?). W wykonaniu B sprawa jest rozwiązana: zespoły łożyskowe można umieścić na płycie tylnej, a listwę zębatą na dolnym lub górnym profilu 160x100 - przeraża mnie tylko jego waga:(. Czy przy sporych przyśpieszeniach maszynka nie wyjedzie z garażu?????
Załączniki
Stół i oś X.png
Stół i oś X.png (98.68 KiB) Przejrzano 793 razy
OŚ Y wersja a.png
OŚ Y wersja a.png (92.71 KiB) Przejrzano 788 razy
OŚ Y wersja b.png
OŚ Y wersja b.png (99.03 KiB) Przejrzano 746 razy


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#117

Post napisał: Leoo » 10 wrz 2007, 18:12

W miarę możliwości oś śruby napędowej należy umieszczać jak najbliżej płaszczyzny przebiegającej przez środki (osie) prowadnic. Zdecydowanie wersja A. Tylko w takiej konfiguracji siła napędowa będzie równoległa do prowadnic.

Awatar użytkownika

Autor tematu
kolanoreki
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 71
Posty: 464
Rejestracja: 21 gru 2004, 14:11
Lokalizacja: 05-505 PRAŻMÓW
Kontakt:

#118

Post napisał: kolanoreki » 10 wrz 2007, 18:25

Czy wariant A będzie również odpowiedni gdy zmieniony zostanie rozmiar śruby z D=32 na D=40 i oddali się jej oś od środków prowadnic? Przeczuwam problem z zabudową osi Z - zbyt oddalona od osi Y........
Załączniki
OŚ Y wersja a_D=40.png
OŚ Y wersja a_D=40.png (104.52 KiB) Przejrzano 675 razy
Ostatnio zmieniony 10 wrz 2007, 18:38 przez kolanoreki, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 27
Posty: 8363
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#119

Post napisał: bartuss1 » 10 wrz 2007, 18:31

kol Leoo nie wział pod uwagę ze to konstrukcja bramowa, czyli mamy dwie sruby z obu stron a lekkie przesuniecie śruby do wnetrza profila nie zrobi wiekszej róznicy a przy okazji bedzie bardziej naturalnie chroniona przed pyłem itp.
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

Awatar użytkownika

termit_tm
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 702
Rejestracja: 01 lis 2005, 20:02
Lokalizacja: Leszno

#120

Post napisał: termit_tm » 10 wrz 2007, 18:35

ja rozwiazalem to tak :wink:

Obrazek
Obrazek

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”