UHU - PYFFEL
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 26
- Posty: 1249
- Rejestracja: 31 sie 2004, 22:25
- Lokalizacja: EU
na wniosek jednego z kolegow przedstawiam płytki do transmisji różnicowej do np. UHU.
płytka ocynowana pasta do lutowania rurek miedzianach i stad ta porowata powierzchnia(za dużo pasty).
foto układu zamontowanego na UHU zapożyczone z cncecke.
format .JPG - gotowe do TT (już są w lustrze, tylko drukować)
jutro podam wartości elementów i wyprowadzenie kabli.
płytka ocynowana pasta do lutowania rurek miedzianach i stad ta porowata powierzchnia(za dużo pasty).
foto układu zamontowanego na UHU zapożyczone z cncecke.
format .JPG - gotowe do TT (już są w lustrze, tylko drukować)
jutro podam wartości elementów i wyprowadzenie kabli.
- Załączniki
-
- 1.jpg (86.42 KiB) Przejrzano 1316 razy
-
- 2.jpg (92.11 KiB) Przejrzano 1300 razy
-
- uhu_enkode2.rar
- gotowa plytka w .jpg (lustro)
- (220.79 KiB) Pobrany 757 razy
-
- foto z netu.jpg (56.59 KiB) Przejrzano 1689 razy
Zwątpienie jest oznaką, że podążasz w dobrym kierunku.
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Wracając do tematu wymiany elementów na mocniejsze:
D18, D19, D20, D21 BYV29/300;
Q1, Q2, Q3, Q4 SUP30N25-60 (40A/250V/0,06Ω Qg=140nC!!);
R1 20kΩ/1W 5szt. połączone równolegle (zamontowany w silniku);
C22 47nF/800V impulsowy (zamontowany w silniku);
ceramiczne 10nF/1000V 2szt. (zamontowane na silniku + masa i - masa);
transil 1.5KE200CA (zamontowany na PCB zamiast R1 i C22);
D7, D8, D13, D6 MUR160;
Kondensatory elektrolityczne w zasilaczu oczywiście zostają. Pracowały w tym sprzęcie i jeśli nie wyschły będzie dobrze.
Mam wątpliwości odnośnie celowości stosowania obwodów kształtujących ładowanie i rozładowanie bramek tranzystorów wyjściowych oraz potrzeby stosowania transilów D14, D15, D16, D17. Zapraszam do wymiany doświadczeń w tym temacie.
D18, D19, D20, D21 BYV29/300;
Q1, Q2, Q3, Q4 SUP30N25-60 (40A/250V/0,06Ω Qg=140nC!!);
R1 20kΩ/1W 5szt. połączone równolegle (zamontowany w silniku);
C22 47nF/800V impulsowy (zamontowany w silniku);
ceramiczne 10nF/1000V 2szt. (zamontowane na silniku + masa i - masa);
transil 1.5KE200CA (zamontowany na PCB zamiast R1 i C22);
D7, D8, D13, D6 MUR160;
Kondensatory elektrolityczne w zasilaczu oczywiście zostają. Pracowały w tym sprzęcie i jeśli nie wyschły będzie dobrze.
Mam wątpliwości odnośnie celowości stosowania obwodów kształtujących ładowanie i rozładowanie bramek tranzystorów wyjściowych oraz potrzeby stosowania transilów D14, D15, D16, D17. Zapraszam do wymiany doświadczeń w tym temacie.
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 26
- Posty: 1249
- Rejestracja: 31 sie 2004, 22:25
- Lokalizacja: EU
Leoo WIELKIE dzięki
jesteś wielki 
zrobię dokładnie tak jak mówisz - jednak to chwile to potrwa - myślę ze min 2-3 tygodnie ze względu na chociażby brak MOSFET w TME (zamawiam ta bo mam najtaniej).
oczywiście dam znać jak poszło, mam jeszcze pytanko zacząć na 60V czy od razu na 150V ?


zrobię dokładnie tak jak mówisz - jednak to chwile to potrwa - myślę ze min 2-3 tygodnie ze względu na chociażby brak MOSFET w TME (zamawiam ta bo mam najtaniej).
oczywiście dam znać jak poszło, mam jeszcze pytanko zacząć na 60V czy od razu na 150V ?
Zwątpienie jest oznaką, że podążasz w dobrym kierunku.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Mamy przynajmniej 14 dni na spokojne przemyślenia.
W międzyczasie przejrzałem jeszcze zasoby TME. Wygląda na to, że SUP30N25-60 jest optymalny pod względem parametrów i doskonały pod kątem ceny. Jest jeszcze inny MOSFET IXFH40N30Q, który ma trochę wyższe napięcie, jednak ze względu na RdsON, na poziomie 80mΩ, został zdyskwalifikowany. Oczywiście pod względem RdsON IRFP260 jest lepszy ale mniższe napięcie Vdss nie gwarantuje bezpieczeństwa przy zasilaniu 150V.
Nie został jeszcze rozwiązany problem narastania napięcia na kondensatorze filtującym przy "ostrym" hamowaniu silnika. Aktualny stan rezerwy, różnicy miedzy napięciem zasilania a Vdss tranzystora, to 100V (dla SUP30N25-60). Biorąc pod uwagę dużą wartość pojemności sądzę, że będzie możliwe wychwycenie tego zjawiska, za pomocą zwykłego woltomierza, po rozpoczęciu testów. Teoretycznie transil, zamontowany w miejsce R1 i C22 powinien rozwiązać problem. Mimo to, trzeba będzie testować sprzęt, zwiększając stopniowo dynamikę, jednocześnie badając temperaturę w/w transila jak i pozostałych "nowych" elementów.
W międzyczasie przejrzałem jeszcze zasoby TME. Wygląda na to, że SUP30N25-60 jest optymalny pod względem parametrów i doskonały pod kątem ceny. Jest jeszcze inny MOSFET IXFH40N30Q, który ma trochę wyższe napięcie, jednak ze względu na RdsON, na poziomie 80mΩ, został zdyskwalifikowany. Oczywiście pod względem RdsON IRFP260 jest lepszy ale mniższe napięcie Vdss nie gwarantuje bezpieczeństwa przy zasilaniu 150V.
Nie został jeszcze rozwiązany problem narastania napięcia na kondensatorze filtującym przy "ostrym" hamowaniu silnika. Aktualny stan rezerwy, różnicy miedzy napięciem zasilania a Vdss tranzystora, to 100V (dla SUP30N25-60). Biorąc pod uwagę dużą wartość pojemności sądzę, że będzie możliwe wychwycenie tego zjawiska, za pomocą zwykłego woltomierza, po rozpoczęciu testów. Teoretycznie transil, zamontowany w miejsce R1 i C22 powinien rozwiązać problem. Mimo to, trzeba będzie testować sprzęt, zwiększając stopniowo dynamikę, jednocześnie badając temperaturę w/w transila jak i pozostałych "nowych" elementów.
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 26
- Posty: 1249
- Rejestracja: 31 sie 2004, 22:25
- Lokalizacja: EU
co do D18-21 nie znalazłem w tme BYV29/300, ale maja za to cos takiego co wygląda na szybsze i mocniejsze - może je założyć, sa na magazynie od ręki: BYV29-500 Dioda prostownicza ultra szyb.500V 9A/30AP 50ns SOD59 |Leoo pisze:D18, D19, D20, D21 BYV29/300;
Q1-4 nie maga być te IXFN130N30Leoo pisze:Q1, Q2, Q3, Q4 SUP30N25-60 (40A/250V/0,06Ω Qg=140nC!!);


miedzy fazy (tj. +/-) - dla jasnosci ?Leoo pisze:R1 20kΩ/1W 5szt. połączone równolegle (zamontowany w silniku);
kondensator MPK (rozumiem ze to impulsowy) ten będzie dobry ? : MKP10 47N/1K Kondensator polipropylenow MKP10 0,047uF 1000V RM22,5mmLeoo pisze:C22 47nF/800V impulsowy (zamontowany w silniku);
może być taki, bo akurat jest na stanie ?:
CC3K 10N Kondensator ceramiczny 10nF 3kV raster 10mm - 3000V taki jest od reki mysle ze bedzie ok ?Leoo pisze:ceramiczne 10nF/1000V 2szt. (zamontowane na silniku + masa i - masa);
rozumiem ze należy się wpiąć po miedzy obudowę silnika (”0”) i przewody doprowadzające prąd do szczotek (akurat 2) bo ciężko tam ustalić który +/- ,wiadomo zależy to od kierunku aktualnego.
tansil na pewno ma być na 200V ?Leoo pisze:transil 1.5KE200CA (zamontowany na PCB zamiast R1 i C22);
sa od reki.Leoo pisze:D7, D8, D13, D6 MUR160;
wrócimy jeszcze do początku ja bym się jednak upierał przy tych mocniejszych mosfetach, myślę ze ten wydatek może zaowocować większą odpornością na skutki eksploatacji, tam niekiedy idą wióry na cala szerokość płytki noża (to naprawdę opory). tylko jak widzisz resztę elektroniki czy da rade sterować nimi? oto jest pytanie


Zwątpienie jest oznaką, że podążasz w dobrym kierunku.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Taki magazynek do dobra rzecz.
BYV29-500 będą jeszcze lepsze;
IXFN130N30 są rewelacyjne (cena zwala z nóg) możliwe, że trzeba będzie zwiększyć C24 i C25 do 470nF/50V oraz zmodywikować C3, C4, C5, C6 i R6, R7, R8, R9;
R1+C22 włączamy między "fazy" +/- ;
polipropylenowe to jedne z lepszych kondensatorków na napięcie 1kV będzie dobry;
10nF/3kV będzie doskonały (między przewody szczotek a obudowę silnika) - czyli tak jak w większości zabawek, wiertark akumulatorowych itp.;
transil zostawmy na 200V;
MUR160 zastosujmy w miejscu D7 i D8;
1N4148 spiszą się lepiej w miejscu D6 i D13 (pewnie znajdą się w magazynku);
Dobrze było by zmierzyć prąd silnika w czasie tak ciężkiej pracy. Są nawet amperomierze "kleszczowe" prądu stałego. Będę jednak spokojny o sterownik (przy IXFN130N30) prędzej zabraknie mocy z zasilacza lub stopią się przewody zasilające. Dla RdsON na poziomie 18mΩ, przy prądzie ciągłym 20A moc tracona w tranzystorze wyniesie 7,2W czyli bardzo niewiele. Układ pracuje impulsowo, więc mocy tej będzie jeszcze mniej.
BYV29-500 będą jeszcze lepsze;
IXFN130N30 są rewelacyjne (cena zwala z nóg) możliwe, że trzeba będzie zwiększyć C24 i C25 do 470nF/50V oraz zmodywikować C3, C4, C5, C6 i R6, R7, R8, R9;
R1+C22 włączamy między "fazy" +/- ;
polipropylenowe to jedne z lepszych kondensatorków na napięcie 1kV będzie dobry;
10nF/3kV będzie doskonały (między przewody szczotek a obudowę silnika) - czyli tak jak w większości zabawek, wiertark akumulatorowych itp.;
transil zostawmy na 200V;
MUR160 zastosujmy w miejscu D7 i D8;
1N4148 spiszą się lepiej w miejscu D6 i D13 (pewnie znajdą się w magazynku);
Dobrze było by zmierzyć prąd silnika w czasie tak ciężkiej pracy. Są nawet amperomierze "kleszczowe" prądu stałego. Będę jednak spokojny o sterownik (przy IXFN130N30) prędzej zabraknie mocy z zasilacza lub stopią się przewody zasilające. Dla RdsON na poziomie 18mΩ, przy prądzie ciągłym 20A moc tracona w tranzystorze wyniesie 7,2W czyli bardzo niewiele. Układ pracuje impulsowo, więc mocy tej będzie jeszcze mniej.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Projekt jest rozwojowy.
Mamy jeszcze sporo czasu do uruchomienia układu. Kolega Adalber chyba nie zauważył, że zwiększyliśmy rezerwuar dla "H side" IR2184 do 470nF jednocześnie zmieniliśmy jego diodę na szybką. Ponadto będziemy modyfikować elementy kształtujące przebieg ładowania i rozładowania bramek tranzystorów mostka. Możliwe, że skończy się na zastąpieniu C3, C4, C5, C6 i R6, R7, R8, R9, D9, D10, D11, D12 czterema opornikami 10Ω lub nawet mniejszymi. Jeśli tego będzie mało podniesiemy napięcie zasilania (IR2184 pracuje w zakresie 10 do 20V), w ostateczności zastosujemy bufory totem pole z komplementarnych tranzystorów MOS.
Tak nawiasem wtrącę: silnik stanowi w dużej mierze obciążenie indukcyjne. W związku z tym prąd, po włączeniu tranzystorów stopniowo narasta od 0 do przytoczonych 20A. Proces ten wymaga czasu i zależy od wielkości napięcia zasilającego oraz od indukcyjności silnika. Do chwili, kiedy silnik będzie w stanie przyjąć 20A, bramka tranzystora otrzyma cały wymagany ładunek. Poza tym tranzystory, na które zdecydował się kolega olo_3 są dość dobrze przygotowane do tak ciężkiej pracy, gdyż wytrzymują prąd 130A i są w stanie wytracić 700W mocy.
Dziękuję za krytyczną uwagę i proszę o więcej.
Mamy jeszcze sporo czasu do uruchomienia układu. Kolega Adalber chyba nie zauważył, że zwiększyliśmy rezerwuar dla "H side" IR2184 do 470nF jednocześnie zmieniliśmy jego diodę na szybką. Ponadto będziemy modyfikować elementy kształtujące przebieg ładowania i rozładowania bramek tranzystorów mostka. Możliwe, że skończy się na zastąpieniu C3, C4, C5, C6 i R6, R7, R8, R9, D9, D10, D11, D12 czterema opornikami 10Ω lub nawet mniejszymi. Jeśli tego będzie mało podniesiemy napięcie zasilania (IR2184 pracuje w zakresie 10 do 20V), w ostateczności zastosujemy bufory totem pole z komplementarnych tranzystorów MOS.
Tak nawiasem wtrącę: silnik stanowi w dużej mierze obciążenie indukcyjne. W związku z tym prąd, po włączeniu tranzystorów stopniowo narasta od 0 do przytoczonych 20A. Proces ten wymaga czasu i zależy od wielkości napięcia zasilającego oraz od indukcyjności silnika. Do chwili, kiedy silnik będzie w stanie przyjąć 20A, bramka tranzystora otrzyma cały wymagany ładunek. Poza tym tranzystory, na które zdecydował się kolega olo_3 są dość dobrze przygotowane do tak ciężkiej pracy, gdyż wytrzymują prąd 130A i są w stanie wytracić 700W mocy.
Dziękuję za krytyczną uwagę i proszę o więcej.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Pomysł godny uwagi ze wzglęu na cenę takich elementów.
Parametry są porównywalne, choć prądowo są znacznie słabsze i mają "nieprzyjemną" cechę tzn. znaczny spadek prądu przewodzenia przy wzroście temperatury np. przy 25°C = 48A, natomiast przy 90°C już tylko 24A.
Możliwe, że w krótkim czasie pojawią się moduły pozbawione tego efektu.
Parametry są porównywalne, choć prądowo są znacznie słabsze i mają "nieprzyjemną" cechę tzn. znaczny spadek prądu przewodzenia przy wzroście temperatury np. przy 25°C = 48A, natomiast przy 90°C już tylko 24A.
Możliwe, że w krótkim czasie pojawią się moduły pozbawione tego efektu.