frezarka cnc X1500 Y500 Z500

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
Mex
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 93
Posty: 146
Rejestracja: 07 mar 2006, 14:44
Lokalizacja: Mysłowice

#41

Post napisał: Mex » 04 sty 2007, 11:36

Dziękuje koledze za tak dokładne szczegółowe i wyczerpujące informacje
rozważam takowe rozwiązanie z kilku powodów pierwszy to obróbka z dużymi
prędkościami skrawania szczególnie jest to pomocne w wierceniu głębokich otworów
a taką obróbką będę się przede wszystkim zajmować
drugi powód to taki że z początku miała to być wiertarka i prześwit miedzy
stołem a głowicą przy max opuszczeniu został obliczony na 150 mm
a do frezarki jest za duży przynajmniej o połowę dlatego tak czy tak
musze wykonać nowe dłuższe wrzeciono jeśli się uda to z chłodzeniem
narzędzia przez wrzeciono
Mam jeszcze parę pytań jakie obroty max ma te wrzeciono
i dwa jeśli ma kolega zdemontowane też wrzeciono to poprosił
bym też o fotki szczególnie interesuje mnie ułożyskowanie i jakie zastosowane
zostało uszczelnienie, smarowanie , jakie są łożyska i uszczelnienia
a wiemy że przy takich obrotach nie jest to proste moje aktualne
wrzeciono grzeje się dosyć poważnie choć zastosowane zostały
wysoko obrotowe łożyska i uszczelnienia a wrzeciono zostało
azotonasiarczone do twardości 900 HV i ma system
centralnego chłodzenia i smarowania
wykonam projekt takiego wrzeciona rysunek złożeniowy w Auto CAD
i podeśle koledze do oceny również stare rozwiązanie
ale pozostanę przy mechanicznym kluczu do zaciągania
opraw choć spotkałem się z opiniami że w takim rozwiązaniu luzuje
się gwint i oprawa staje się luźna ja dodatkowo zamontowałem
sprężyny talerzykowe zobaczymy na ile będzie to skuteczne

za pomoc z góry dzieki



Tagi:


olo_3
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 56
Posty: 1249
Rejestracja: 31 sie 2004, 22:25
Lokalizacja: EU

#42

Post napisał: olo_3 » 04 sty 2007, 13:43

Mex pisze:drugi powód to taki że z początku miała to być wiertarka i prześwit miedzy
stołem a głowicą przy max opuszczeniu został obliczony na 150 mm
a do frezarki jest za duży przynajmniej o połowę dlatego tak czy tak
musze wykonać nowe dłuższe wrzeciono jeśli się uda to z chłodzeniem
narzędzia przez wrzeciono

ja myślę ze lepiej przerobić istniejące niż wykonywać nowe – pewnie łatwiej.

Jest cos takiego jak paleta maszynowa (stosowane centrach obróbczych) nakłada się ja na stół teowy(w centrach odbywa to się automatycznie). W kolegi wypadku ma 3 zalety: uchroni stół teowy od przypadkowych powiercen, pomniejszy prześwit pomiędzy wrzecionem, zmniejszy koszta i czas. No i nigdy za wiele prześwitu
Mex pisze:jakie obroty max ma te wrzeciono
te akurat max 6500 obr./min (lub 4,5 - 2 modele były)
Mex pisze: interesuje mnie ułożyskowanie i jakie zastosowane
zostało uszczelnienie, smarowanie , jakie są łożyska i uszczelnienia
4 łożyska skośne i dodatkowo jeszcze 2 kulowe u samej góry w przekładni. uszczelnienie labiryntowe (labirynt ring)


obroty do wierteł hartowanych 10-15 tys. w zależności (i specjalna oprawka wywarzana), fotki postaram się zrobić pt/sobota. wrzeciono pochodzi z centrum obróbczego “Hüller Hille NBH150” (ciężką maszyna).pamietaj jeszcze ze uszczelnienie przy tych obrotach działa jak odkurzacz, dlatego ważne jest powietrze.
Zwątpienie jest oznaką, że podążasz w dobrym kierunku.

Awatar użytkownika

kostner
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1290
Rejestracja: 13 gru 2005, 04:41
Lokalizacja: Haan / Niemcy

#43

Post napisał: kostner » 05 sty 2007, 19:09

Jak dalsze postepy ??
Jeżeli prąd nas nie zabije to nas napewno nie wzmocni :(


olo_3
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 56
Posty: 1249
Rejestracja: 31 sie 2004, 22:25
Lokalizacja: EU

#44

Post napisał: olo_3 » 05 sty 2007, 19:13

foto grzybka przystosowanego do chlodzenia przez oprawę,
a ta walizka to przyrząd do mierzenia siły zacisku oprawki (ISO 40,45,50(spr. talerzowych)) - jako ciekawostka ;)
Załączniki
grzybek.jpg
grzybek.jpg (38.15 KiB) Przejrzano 5754 razy
DSCF0024.jpg
DSCF0024.jpg (74.74 KiB) Przejrzano 5756 razy
Zwątpienie jest oznaką, że podążasz w dobrym kierunku.


Autor tematu
Mex
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 93
Posty: 146
Rejestracja: 07 mar 2006, 14:44
Lokalizacja: Mysłowice

#45

Post napisał: Mex » 06 sty 2007, 18:07

olo_3 napisał/a
ja myślę ze lepiej przerobić istniejące niż wykonywać nowe – pewnie łatwiej.



Myślę że tak wykonałem kilka poprawek w projekcie
i chyba się udało tak przerobić głowice bez ingerowania
w konstrukcje i już w istniejące elementy zwłaszcza w wrzeciono
aby za adoptować głowicę do chłodzenia przez wrzeciono
jedyne co muszę zmienić to wykonać nowy trzpień do zaciągania opraw
oraz kielich do mocowania klucza elektrycznego w którym znajdzie się
zasilanie chłodziwem
Wpisuje koledze pomógł oraz dołączam rysunek złożeniowy głowicy
Już z chłodzeniem do oceny

Pozdrawiam MEX

PS plik DWG może się nie otwierać w pełni na innych programach niż Auto CAD
Słabszych lub starszych wersjach
Mogą się nie załadować opisy ramki kreskowanie albo bloki
Ostatnio zmieniony 12 lis 2007, 18:10 przez Mex, łącznie zmieniany 1 raz.
Miało być tak pięknie a wyszło jak zwykle
http://www.cnc.info.pl/topics85/pila-tasmowa-vt3491.htm


olo_3
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 56
Posty: 1249
Rejestracja: 31 sie 2004, 22:25
Lokalizacja: EU

#46

Post napisał: olo_3 » 07 sty 2007, 14:57

witam
mam kilka pytań ;)

-jakiego rodzaju jest to uszczelnienie przy wlocie chłodziwa (czerwone zakreskowane) ?
-w jaki sposób Kolega będzie smarował łożyska wzdłużne i toczne w okolicach sprężyn talerzowych (będzie im ciepło- myślę ze smar stały odpłynie) ?
-na rys nie widzę kamieni zapobiegających obrotowi oprawki ?

we wszystkich wrzecionach jakie do tej pory widziałem zawsze stosowano min 4 łożyska skośne (nawet 6) 2-3 zawsze u dołu przy kołnierzu oprawki, 2-4 nieco wyżej i 2 na samej górze, te ostatnie zwykle toczne.

jak nie zapomnę to zrobię koledze fotkę b.dobrego smaru do łożysk.
wieczorem tez przyglądnę się dokładnie rysunkowi
pozdrawiam
Zwątpienie jest oznaką, że podążasz w dobrym kierunku.


Autor tematu
Mex
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 93
Posty: 146
Rejestracja: 07 mar 2006, 14:44
Lokalizacja: Mysłowice

#47

Post napisał: Mex » 07 sty 2007, 20:07

olo_3 pisze:witam
mam kilka pytań ;)

-jakiego rodzaju jest to uszczelnienie przy wlocie chłodziwa (czerwone zakreskowane) ?
To uszczelnienie coś na wzór sznura grafitowego o przekroju kwadratowym
sprzedawane na metry tak w dużym skrócie
my stosujemy to do uszczelniania nurników w pompach wodnych płuczkowych
ciśnienie 10 MPa
może pracować w ruchu posuwiście zwrotnym oraz ruchu obrotowym z dużymi prędkościami
postaram się zamieścić dokładne specyfikacje tych uszczelnień

olo_3 pisze: -w jaki sposób Kolega będzie smarował łożyska wzdłużne i toczne w okolicach sprężyn talerzowych (będzie im ciepło- myślę ze smar stały odpłynie) ?
?
dobre dobre dolne oporowe nie pracuje podczas obrotów bo kreci się wraz z wrzecionem
Kreci się tylko podczas odkręcania tu problemu niema
ale problem może być z górnym oporowym bo one będzie się obracało to przeoczyłam
aby naprawić to w prosty sposób myślę wystarczy upchnąć dodatkowe uszczelnienie
i smar nie spłynie Jest tam jeszcze górne łożysko a problem się powtarza wiec żeby
nie dawać kolejnego uszczelnienia zastosuje łożysko ZZ podwójnie zamknięte

olo_3 pisze: -na rys nie widzę kamieni zapobiegających obrotowi oprawki ?
?
pod frezowania na kamienie są na wrzecionie jest to widać na zdjęciach powyżej
nie wiem czemu zapomniałem to umieścić na rysunku złożeniowym



olo_3 pisze: we wszystkich wrzecionach jakie do tej pory widziałem zawsze stosowano min 4 łożyska skośne (nawet 6) 2-3 zawsze u dołu przy kołnierzu oprawki, 2-4 nieco wyżej i 2 na samej górze, te ostatnie zwykle toczne.
?

Co do łożysk to zdecydowałem się na konfiguracje 2 łożyska kulkowe
skośne są to łożyska wysoko obrotowe do wrzecion zamontowane naprzeciw siebie
i skręcone 2 nakrętkami KM + podkładka zabezpieczająca
taką konfiguracje i łożyska stosuje się we wrzecionach szlifierek magnetycznych
choć zdarza się że z przodu wrzeciona jest nawet 4 takie łożyska zależy to od obciążenia
tylko wtedy trzeba zastosować wszystkie łożyska parowane
a koszt takiego łożyska jest kilkakrotnie większy od zwykłych

Obliczałem obciążenia takiego wrzeciona pod kątem tego co będę
robić i jakimi narzędziami wyszło mi że wystarczą takie dwa łożyska
ale mogę oczywiście cię mylić zobaczy się w praniu
moje wrzeciona może się kręcić max prawie 9000 obr/ min
ale tylko wtedy o ile łożyska są smarowane olejem tylko wezwaniem
wtedy są uszczelnienia które przy takich obrotach nagrzewają się dość poważnie
ja musiałem zlecić wykonanie tych uszczelnień a powierzchnie po których
będą pracować specjalnie przygotować aby się nie wytarły

gdy łożyska smarowane są towotem wtedy prędkość spada o jedną trzecią mniej ale
wystarczy wtedy uszczelnienie labiryntowe które się nie nagrzewa

oczywiście czym większe łożysko tym mniejsze obroty do których się może kręcić
polecam stronę SKF są katalogi i ładne opisy

ale rozważam inną konfiguracje o ile to się nie sprawdzi na pewno chciał bym
zerknąć na takie wrzeciono które może się kręcić nawet z prędkością 25000 obr/min
i podpatrzyć jakieś rozwiązania może ktoś z kolegów ma schemat takiego
wrzeciona ponoć łożyska są ceramiczne i chłodzone wodą



jeden z ostatnich projektów który zrealizowałem
https://www.cnc.info.pl/viewtopic.php?t=3491


olo_3
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 56
Posty: 1249
Rejestracja: 31 sie 2004, 22:25
Lokalizacja: EU

#48

Post napisał: olo_3 » 08 sty 2007, 00:33

Mex pisze:ale problem może być z górnym oporowym bo one będzie się obracało to przeoczyłam aby naprawić to w prosty sposób myślę wystarczy upchnąć dodatkowe uszczelnienie i smar nie spłynie Jest tam jeszcze górne łożysko a problem się powtarza wiec żeby nie dawać kolejnego uszczelnienia zastosuje łożysko ZZ podwójnie zamknięte

lepiej 2RS,
nie stosował bym w marę możliwości smarowania smarem stałym, na pewno się nagrzeje, poza tym dosyć szybko (w granicach rozsądku) się zużyje i będzie tworzyć jakieś tam drgania - co spowoduje reakcje łańcuchową (do wiercenia mało ważne, ale przy dokładniejszych prasowaniach może być problem).

ja jednak sugerował bym ;) dołożyć chociaż jedno łożysko z dołu przy kołnierzu oprawki, aby były 2 w tandemie (tym bardziej, iż z rysunku widać ze nie będzie z tym większego problemu). można prosić o jego symbol ?

w takim razie pstryknę Koledze fotkę smaru- do łożysk wysokoobrotowych niestety tuba 400g (czy jakoś tak) kosztuje 360 euro, ale jakość wzrasta wprost proporcjonalnie do ceny

chciałem dodać jeszcze jednawazna uwagę: na rysunku widnieje łożysko kulkowe-rozłączne, a nie skośne (różnią się zasadniczo przenoszeniem obciążeń – pacz załącznik) .

w załączniku zestawienie właściwości
Załączniki
DSCF0023.rar
(514.69 KiB) Pobrany 409 razy
Zwątpienie jest oznaką, że podążasz w dobrym kierunku.

Awatar użytkownika

kostner
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1290
Rejestracja: 13 gru 2005, 04:41
Lokalizacja: Haan / Niemcy

#49

Post napisał: kostner » 08 sty 2007, 18:32

Z tego co mi sie wydaje te 2RS sa dodatkowo wodoodporne - argument na ich korzysc :)
Jeżeli prąd nas nie zabije to nas napewno nie wzmocni :(


olo_3
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 56
Posty: 1249
Rejestracja: 31 sie 2004, 22:25
Lokalizacja: EU

#50

Post napisał: olo_3 » 08 sty 2007, 18:38

Mex pisze:będzie się obracało to przeoczyłam
dobrze widzę czy tym razem to ja cos przeoczyłem ?
Zwątpienie jest oznaką, że podążasz w dobrym kierunku.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”