Silnki tarczowe z uzwojeniem drukowanym ?

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.
Awatar użytkownika

MAAK
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 24
Posty: 408
Rejestracja: 10 wrz 2004, 09:40
Lokalizacja: Kielce

#61

Post napisał: MAAK » 14 wrz 2006, 08:31

Dzięki -nie będzie łatwo kupić takie magnesy z polaryzacją promieniową (nazywają to diametralną http://www.xinxin.pl/metody-magnesowania.html)
prawdopodobnie trzeba zamawiać
Czy ktoś widział takie w sprzedaży?



Tagi:


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 21
Posty: 7737
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#62

Post napisał: pukury » 14 wrz 2006, 15:33

witam !! to fakt - takie magnesy trzeba zamawiać np. tu - http://www.magnesy.pl/strona/start/index.html . zamawiałem tam magnesowane osiowo - ale małe ( do galva - scaner lasera ) . no i niekoniecznie muszą być neodymowe - inne są tańsze . można sięspytać - odpowiadają !! . prościej by chyba było kupić magnesy do silnika z wirnikiem typu " plasterek " pozdrawiam !!
Mane Tekel Fares


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 79
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#63

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 15 wrz 2006, 00:41

wlasnie kupilem silnik uzywany z wirnikiem drukowanym zespolony z pradniczka (chyba tachometer)na e-bay, srednica ok.100mm dlugosc 66mm, grubosc wirnika 0.76mm
ciekawosc prowadzila do rozebrania, ale dwa problemy: jedn to magnesy trzymaja jak szatany i ciezko co kolwiek zrobic, drugi to (widac troche na zdjeciu przez wziernik) wokol magnesow(chyba 12 w silniku) sa nawiniete kable (3 zwoje na kazdym). wydaje mi sie ze te kable sluzyly do namagnesowania owych magnesow po montarzu. dlatego obawiam sie ze magnesy moga sie rozmagnesowac po rozebraniu silnika. podobnie jak w niektorych silnikach krokowych. co o tym myslicie?
Załączniki
disc10.JPG
disc10.JPG (28.9 KiB) Przejrzano 1653 razy
disc11.JPG
disc11.JPG (15.43 KiB) Przejrzano 2288 razy
Ostatnio zmieniony 15 wrz 2006, 22:13 przez ERNEST KUCZEK, łącznie zmieniany 1 raz.
POZDRAWIAM

Awatar użytkownika

MAAK
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 24
Posty: 408
Rejestracja: 10 wrz 2004, 09:40
Lokalizacja: Kielce

#64

Post napisał: MAAK » 15 wrz 2006, 10:04

Za mało widać żeby coś powiedzieć
Ile ma magnesów i jakie, okrągłe?
Magnesy wszystkie ma w jedną stronę polaryzacja czy się zmieniają?
Andrzej


faniron
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 13
Posty: 320
Rejestracja: 12 lut 2006, 18:56
Lokalizacja: Dolnośląskie

#65

Post napisał: faniron » 15 wrz 2006, 17:09

Silniki tego typubu dowane przed kilkunastu laty miały magnesy ALNICO. Magnesy te mają bardzo małą koercję i mogą pracować tylko w obwodach magnetycznych, poza obwodami rozmagnesowują sie. Najcześciej producent umieszca na silniku ostrzeżenie, że rozebranie silnika spowoduje rozmagnesowanie magnesów.


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 79
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#66

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 15 wrz 2006, 18:08

jest chyba 6 par magnesow (niestety nie widac dobrze przez wziernik) i sa w ksztalcie jak na zdjeciu ktoro zamiescil zbych07 na stronie2 tego tematu.
jak rozpoznac magnesy ALNICO ? te w silniku z wygladu przypominaja zeliwo. ten silnik prawdopodobnie byl zrobiony na zamowienie lub cos takiego, bo zrobiony przez firme photocircuits corp i nic nie znalazlem na temat ich silnikow na sici.
Ostatnio zmieniony 15 wrz 2006, 22:13 przez ERNEST KUCZEK, łącznie zmieniany 1 raz.
POZDRAWIAM


faniron
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 13
Posty: 320
Rejestracja: 12 lut 2006, 18:56
Lokalizacja: Dolnośląskie

#67

Post napisał: faniron » 15 wrz 2006, 21:28

Magnesy neodymowe zazwyczaj są niklowane, alnico nie. Poza tym jeśli ten silnik ma więcej niż 10 lat to napewno są to alnico.


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 79
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#68

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 16 wrz 2006, 00:40

czy wymiana magnesow alnico na neodymowe moze poprawic parametry silnika?

silnik posiada 8 par magnesow, jednak wyglada to tak jakby to bylo dwa magnesy (po bou stronach wirnika) ale mialy 8 naciec rozmieszczonych promieniowo na kazdym. biegunowosc prostopadle do wirnika na przemian. ilosc zojow 97(lub raczej polaczen na zewnetrznej czesci wirnika).
cztery szczotki polaczone w pary po przekatnej, kazda szczotka pokrywa 3 sciezki na wirniku.
grubosc miedzi na sciezkach to ok. 0.15mm, szerokosc siezki tam gdzie sa szczotki ponizej 1mm, moze ok. .8mm. przerwy pomiedzy sciezkami ok. 0.2mm. sciezki wygladaja jakby byly palone laserem.
silnik zaczyna sie krecic luzem na ok. 0.6V a jak podkrecilem 20V to osiaga kilka tysiecy(nie mam czym zmierzyc dokladnie)

fajnie sie zatrzymuje, jakby mial hamulec.
POZDRAWIAM


Autor tematu
Zbych07
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 47
Posty: 1479
Rejestracja: 21 cze 2006, 23:26
Lokalizacja: Pruszków

#69

Post napisał: Zbych07 » 16 wrz 2006, 13:21

ERNEST KUCZEK pisze:czy wymiana magnesow alnico na neodymowe moze poprawic parametry silnika?
Może poprawić, ale może też pogorszyć :lol: - ważny jest kształt magnesu, kierunek magnesowania, szczelina , precyzja wykonania - jeśli został dobrze zprojektowany to raczej może pogorszć. Zjawiska magnetyczne to nadał w pewnych obszarach magia nawet dla fizyków ( prądnica Faradaya , silnik Adamsa ... :wink: )
ERNEST KUCZEK pisze:jednak wyglada to tak jakby to bylo dwa magnesy (po bou stronach wirnika) ale mialy 8 naciec rozmieszczonych promieniowo na kazdym
czasem stosowano pierścień stalowy ( magnetyczny ) do którego mocowano magnesy. Zadaniem takiego pierścienia było "domknięcie" pola magnetcznego. Czasem po jednej stronie były magnesy po drugiej pierścień stalowy a w szczelinie wirował dysk z uzwojeniem drukowanym.

Wielkie dzięki za wiele istotnych szczegułów dotyczących konstrukcji.

Dużo kosztowała ta maszynka ? - pytam bo chętnie kupił bym coś takiego w celu wykonania "sekcji" , nawet za cenę zniszczenia.
O napięciu zasilania pisałeś - mierzłeś natężenie ?.
Gdziś na stronce dla modelarzy widziałem patent na pomiar momentu obrotowego z użyciem elektronicznej wagi kuchennej.
Myślę, że można w ten sposób zbadać ( w przyszłości ) wpływ wymiany magnesów na parametry silnika.


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 79
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#70

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 16 wrz 2006, 16:17

Zbych07 pisze:O napięciu zasilania pisałeś - mierzłeś natężenie ?.
natezenie luzem bez obciazenia przy 20v wynosilo 2.5A (o ile dobrze pamietam)
ktos w spominal ze w takich silnikach uzwojenia musza miec stala szerokosc uzwojenia, jest to nieprawda, ten silnik ma najszersze uzwojenia tam gdzie sa magnesy i najmniejsza szerokosc na szczotkach (co mnie zdziwilo).

szczegolow chyba bedzie wiecej bo mnie ciekawosc zozpier.... aby rozebrac ten silniczek, tym bardziej ze kupilem to raczej za grosze bo zaplacilem 6.99$. tak jak pisalem jest to raczej jakis silnik z laboratorium lub jakiegos prototypu, bo pomimo ladnego wykonania widac rozwiazania nieseryjnej produkcji.

a ta pradniczka ktora jest dolaczona z tylu silnika ma 2 magnesy 6 klatek na komutatorze i wali straszne napiecie. przy zasilaniu silnika 6v ona daje 30V jak podkrecilem na 20V to dawala 110V (niestety nie moge powiedziec jakie byly obroty)

[ Dodano: 2006-09-16, 16:21 ]
Zbych07 pisze:( prądnica Faradaya , silnik Adamsa ... )
czy masz jakies ciekawe informacje na ten temat? co prawda jestem mechanikiem i z pradu wiem niewiele, ale interesuja mnie nietypowe urzadzenia i rozwiazania niezaleznie od dziedziny.
tak wiec i silniki tarczowe nie dokonca traktuje jako naped cnc ale raczej ciekawostka i chec zglebienia wiedzy w tym temacie.
POZDRAWIAM

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”