Toczenie wału problemy

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
Johnyy
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 6
Posty: 10
Rejestracja: 02 gru 2022, 21:24

Toczenie wału problemy

#1

Post napisał: Johnyy » 02 gru 2022, 21:51

Witam to mój pierwszy wpis więc ahoj załogo :D

A więc mam problem z przetoczeniem wału długość 2500mm średnica 70mm a mianowicie i do sedna. Rysunek pomocniczy(paint) w załączniku jak wygląda i do niego będę się odnosił.

Zaznaczę, że jestem w miarę początkującym tokarzem i wybaczcie jeśli głupotę a dla was to jest proste :oops:

Materiał wału to stal C45.

A mianowicie wałek na najdłuższym wymiarze ma bicie 1.5-2mm i muszę jakoś przetoczyć całą powierzchnię.
Wygięcie powstało na skutek działania temperatury z maszyny i nie mogę poradzić sobie z wyprowadzeniem tej płaszczyzny gdyż podczas toczenia nie mam za bardzo jak ustawić do tak krzywej średnicy podtrzymki, przetoczenie pod podtrzymkę strasznie szarpie wałem.
Toczenie nożem z małym promieniem skutkuje drganiami już po 70mm toczenia.
Parametry jakie dałem to ok 150-200 obrotów i posuw jakoś dychę na obrót.
A najgorsze w sumie, że chyba wychodzą naprężenia stali po przegrzaniu bo złapałem wał w połowie w szczękach i oczywiście podparty kłem toczyłem ale zaczyna wyginać się po toczeniu mimo mocnego chłodzenia na takim kawałku powstał banan 5 dych.
W sumie taki wymiar to nie problem bo nie ma jakoś dużej tolerancji ale mimo wszystko wygina go w każdą inną stronę po przejeździe.

Na początki wał chwycony za mniejszą średnicę a na końcu podparty koniem po zmianie złapany w połowie i podparty kłem.
Nóż jakim toczyłem to Sandvik Coromant CKJNR 16 3D.
Tokarka jest dość duża bo trens sui 80.

Szukam informacji odnośnie toczenia takich gabarytów bo tokarka ma dużo większe możliwości ale wiedzy brak niestety a nie bardzo mam kogo poradzić sie.

Dzięki za wszystkie odpowiedzi i miłego toczenia wióra życzę :D
Załączniki
Bez tytułu.png
Rysunek pomocniczy wału.
Bez tytułu.png (4.22 KiB) Przejrzano 444 razy




bear
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1140
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: Toczenie wału problemy

#2

Post napisał: bear » 02 gru 2022, 23:04

Co oznacza że przetoczenie pod podtrzymke szarpie Ci wałem?

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 7787
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: Toczenie wału problemy

#3

Post napisał: WZÓR » 03 gru 2022, 09:24

Johnyy pisze:
02 gru 2022, 21:51
.... Toczenie nożem z małym promieniem skutkuje drganiami już po 70mm toczenia.
....
W takich przypadkach zwykle takiego noża używałem.

https://www.ebmia.pl/noz-wygiety-iso-2- ... 0-k10.html

.... , I odpuść sobie tą podtrzymkę.

Mariusz.
Pomagam w:
HAAS - frezarki, tokarki


Autor tematu
Johnyy
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 6
Posty: 10
Rejestracja: 02 gru 2022, 21:24

Re: Toczenie wału problemy

#4

Post napisał: Johnyy » 03 gru 2022, 09:38

bear pisze:
02 gru 2022, 23:04
Co oznacza że przetoczenie pod podtrzymke szarpie Ci wałem?
Jak miałem go złapanego za mniejszą średnicę i podpartego kłem to chciałem małym wiórem przetoczyć na środku i ustawić podtrzymkę. Ale nie dało się bo wał wpadał w bardzo duże drgania i płytka padła. Przybrałem tylko 1.5 dychy na średnicy.

Czas operacyjny na to miałem 1.5h bo to w przestoju pomiędzy naprawami więc nie zdążyłem wykombinować z innym nożem.

Zastanawiam się czy nie byłby odporniejszy na działanie wał zrobiony z rury grubościennej bo ten przy temperaturze pochodził 3 miesiące i krzywy a kolejny miesiąc i w złom trafia.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 11061
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Toczenie wału problemy

#5

Post napisał: RomanJ4 » 03 gru 2022, 09:55

Johnyy pisze:Jak miałem go złapanego za mniejszą średnicę

I tu jest przyczyna, chwyt takiej masy musi być mocny i pewny, a złapanie grubego na 70mm 2,5=metrowego wału za czop średnicy 25mm i długości 40mm takiej pewności nie daje. Nawet ręką przyłożoną pośrodku dałoby się takiego wyboczyć, a co mówić o oporach skrawania.... i geometria noża w tym przypadku nie ma znaczenia bo każdy generuje wystarczająco dużą promieniową siłę odpychającą by to wyboczyć, choć noże z kątem przystawienia Kr=90° jakiego użyłeś na początku, są tu zdecydowanie bardziej wskazane* od innych...

* - mini-lathe-progrem-z-powierzchnia-stali ... ml#p774104
http://ckz.swidnica.pl/wp-content/uploa ... waniem.pdf
http://bc.pollub.pl/Content/573/PDF/technologia.pdf
pozdrawiam,
Roman


Autor tematu
Johnyy
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 6
Posty: 10
Rejestracja: 02 gru 2022, 21:24

Re: Toczenie wału problemy

#6

Post napisał: Johnyy » 03 gru 2022, 11:40

Zastanawiam się czy nie próbować toczyć go wstecznie nożem do planowania po kawałku i wsuwać to co przetoczyłem w szczęki. Tylko nie daje to gwarancji nie zrobienia banana bo po kawałku może kumulować się błąd.
Złapałem go za średnicę 40mm i dałem jak najbliżej szczęk.

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 7787
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: Toczenie wału problemy

#7

Post napisał: WZÓR » 03 gru 2022, 12:45

Johnyy pisze:
03 gru 2022, 09:38

.....
Zastanawiam się czy nie byłby odporniejszy na działanie wał zrobiony z rury grubościennej bo ten przy temperaturze pochodził 3 miesiące i krzywy a kolejny miesiąc i w złom trafia.
Wał z rury grubościennej to dobry pomysł.
Swego czasu , jak przyjmowaliśmy zlecenia z Działu Utrzymania Ruchu , to przychodziły takie wały z rury grubościennej do regeneracji ich końców pod łożyska .
Odcinaliśmy zużyte , wspawywali nowe i przetaczali na wymiar.

Mariusz.
Pomagam w:
HAAS - frezarki, tokarki


lukasz.radomski
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 421
Rejestracja: 06 maja 2010, 15:32
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Toczenie wału problemy

#8

Post napisał: lukasz.radomski » 03 gru 2022, 13:16

jak ja robiłem wał fi 60 na l=1900 to zacząłem od uchwytu w stronę konika i w trakcie toczenia wkładam podtrzymkę
więc chętnie bym się dowiedział jak WZÓR to robi bo takie gołe zdanie "odpuść sobie podtrzymkę" to żadna porada


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 4822
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Toczenie wału problemy

#9

Post napisał: jasiu... » 03 gru 2022, 13:28

czy toczysz z podtrzymką ruchomą? Przy tej długości wału teoretycznie można się bawić z przestawianim podtrzymki stałej, ale małe szanse są, że ci się uda w zadowalający sposób ogarnąć temat.


kamar
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 15623
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Toczenie wału problemy

#10

Post napisał: kamar » 03 gru 2022, 14:07

jasiu... pisze:
03 gru 2022, 13:28
Przy tej długości ..
.... i średnicy, to ma iść normalnie. Jak już chcesz jechać po dysze czy dwóch to załóż płytkę do alu z małym promieniem. (max 0.04)

poreba-tr-55-cd-modernizacji-t42558-110.html
WZÓR pisze:
03 gru 2022, 12:45
Odcinaliśmy zużyte , wspawywali nowe i przetaczali na wymiar.
Znacznie korzystniej zostawić dychę, półtorej wcisku, nagrzać rurę palnikiem i wetknąć.
:)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”