Silnki tarczowe z uzwojeniem drukowanym ?

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 21
Posty: 7738
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#51

Post napisał: pukury » 11 wrz 2006, 07:30

witam !! nie nie było . oznacza to oporność " uzwojenia " na poziomie ułamków oma , a więc prądy dość duże . z drugiej strony w rozrusznikach samochodowych jest tak samo . pozdrawiam !!


Mane Tekel Fares

Tagi:

Awatar użytkownika

MAAK
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 24
Posty: 408
Rejestracja: 10 wrz 2004, 09:40
Lokalizacja: Kielce

#52

Post napisał: MAAK » 11 wrz 2006, 08:01

Nie przyszło mi do głowy żeby to fotografować, teraz trzeba poczekać jak przyniosą do następnej naprawy, zobaczę czy nie mają jakiś zapasowy

Zależy kto co lubi, ja tam lubię mały prądzik i przekładnie np. paskową te silniki co kolega ERNEST KUCZEK pisze to niezłe kowadła podłączone bezpośrednio do śruby i sterowniczek też zajmuje kawałek miejsca w szafie
Pomiar przesuwu można pobierać z liniału zamocowanego na stole, eliminuje on luzy na przekładni

Szerokość tego zwoju wygląda mi na szerokość magnesu

Czy ktoś wie jak komutator jest połączony, ma cztery szczotki to znaczy ze jest przepinka szeregowo czy równolegle?

[ Dodano: 2006-09-11, 12:50 ]
Udało mi się ustalić że silnik pochodzi od elektrodrążarki do opuszczania-podnoszenia elektrody podczas wypalania
Został wybrany przez producenta ponieważ w tym czasie był najszybszym silnikiem
Maszyna ma ponad 10 lat koszt zakupu takiego silnika to ponad 10 000zł
Może będę miał jakiś opis


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 79
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#53

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 11 wrz 2006, 18:06

MAAK gdybys mail taka okazjie bardzo prosilbym o zrobieniu paru fotek takiego wirnika, jak rowniez inne opisy sa mile widziane.

jakby nie patrzec to te silniki rzeczywiscie mozna porownac do kowadla bo prad jonby:)))
tak mi pukury przypomnial o rozrusznikach samochodowych i wlasnie tam o ile dobrze pamietam byl uzyty drut plaski na cewkach. moze by sie nadal na taki projekt z tarczy tekstolitowej.
POZDRAWIAM

Awatar użytkownika

MAAK
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 24
Posty: 408
Rejestracja: 10 wrz 2004, 09:40
Lokalizacja: Kielce

#54

Post napisał: MAAK » 12 wrz 2006, 08:26

Są druty nawojowe płaskie, tylko nie wiadomo gdzie to sprzedają nie tylko w silnikach dużych mocy ale i w głośnikach http://elmuz.com.pl/beyma/15dx.htm

Tu są płaskie druty miedziane http://www.poldrut.pl/oferta/plaskowniki.php


Autor tematu
Zbych07
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 47
Posty: 1479
Rejestracja: 21 cze 2006, 23:26
Lokalizacja: Pruszków

#55

Post napisał: Zbych07 » 12 wrz 2006, 12:38

Myślę że w celu przetestowania amatorskiej budowy silnika z uzwojeniem płaskim, dobrze sprawdzi się obustronnie miedziowany laminat do PCB. Kiedyś, rzeczywiście jedna z metod budowy tego typu silników polegała na przyklejaniu pasków miedzi do materiału izolacyjnego. Jednak tak wykonany wirnik straci podstawowy walor - małą masę, a co z tym się wiąże śladową bezwładność. Podstawowy problem jaki mamy teraz to ustalić jaki ma być układ ścieżek , ich ilość i kształt, oraz ilość i układ szczotek. Przy scieżkach przyklejanych powierzchnie wirnika należy wyszlifować lub wręcz wypolerować bo inaczej szczotki zostaną błyskawicznie ostrugane przez nierówności powierzni dysku.


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 79
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#56

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 12 wrz 2006, 18:21

moze poza samym polerowaniem nalezaloby rowniez zalac naciecia (co prawda male ale..)w miedzi jakas zwywica tam gdzie maja byc szczotki i wowczas zaczyscic.
POZDRAWIAM

Awatar użytkownika

MAAK
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 24
Posty: 408
Rejestracja: 10 wrz 2004, 09:40
Lokalizacja: Kielce

#57

Post napisał: MAAK » 12 wrz 2006, 18:26

Tarczowy silnik połączony w gwiazdę z wyjściem na pierścienie ślizgowe, to jest tylko mój projekt

Na zwykłych biegunach nawijałem dotychczas przynajmniej do 10 zwoi na biegun a ten ma 6 zwoi na cały
Można zwiększyć zwoje po 3 na biegun ale trzeba nieźle upchnąć
Trzeba zastosować w serowniku Mosfety na niezły prądzik

[ Dodano: 2006-09-12, 18:42 ]
Oddzielone fazy wyglądają tak

[ Dodano: 2006-09-12, 18:43 ]
Następna B

[ Dodano: 2006-09-12, 18:45 ]
Następna C
Ale jakoś nie po kolei
Załączniki
TgC.jpg
TgC.jpg (40.06 KiB) Przejrzano 1088 razy
TgB.jpg
TgB.jpg (39.78 KiB) Przejrzano 1080 razy
TgA.jpg
TgA.jpg (39.11 KiB) Przejrzano 1084 razy
Tg.jpg
Tg.jpg (73.3 KiB) Przejrzano 1092 razy


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#58

Post napisał: diodas1 » 13 wrz 2006, 01:56

Drut do uzwojenia wirnika płaskiego można uzyskać spłaszczając normalny drut nawojowy o odpowiednim przekroju walcując go na maszynce takiej jakią używają jubilerzy. Jest to coś podobnego do starej wyżymaczki do "Frani" tylko wykonanej ze stali. Obrazek takiego narzędzia jest np tutaj http://rodent.superhost.pl/ na stronie tytułowej (trzeba poczekać na zakończenie animacji)

Awatar użytkownika

MAAK
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 24
Posty: 408
Rejestracja: 10 wrz 2004, 09:40
Lokalizacja: Kielce

#59

Post napisał: MAAK » 13 wrz 2006, 17:04

Ten tarczowy ma jeszcze jedną zaletę jak do servo przy średnicy 120mm ma obwód ok. 377mm
Przy takim obwodzie można spokojnie zrobić enkoder 1000imp/obr szczelina 0.75mm

Mam pytanie do kolegi Pokury
Interesuje mnie ten silnik kubkowy
Jaką on miał obudowę na zewnątrz z metalu stalowego czy plastiku?
Magnes w środku tylko dwa bieguny czy więcej?
Komutator ma 16 sektorów?


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 21
Posty: 7738
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#60

Post napisał: pukury » 13 wrz 2006, 18:33

witam !! obudowa jest z metalu ( żelazo ) , komutator ma 15 segmentów , magnes stały ma dwa bieguny . pozdrawiam !!
Mane Tekel Fares

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”