Odlewanie aluminium

metoda pól domowa

Dyskusje dotyczące odlewania.
Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3622
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Odlewanie aluminium

#21

Post napisał: tuxcnc » 21 maja 2020, 18:35

andrejch2 pisze:
21 maja 2020, 14:50
Może dodać cynku i wtedy otrzyma duraluminium
Nie, sam cynk nie wystarczy,
Można dodać mosiądzu, ale nie za dużo, bo stop się zrobi kruchy jak szkło.
Nawiasem mówiąc, duraluminium to nie jest stop odlewniczy, tylko do obróbki plastycznej.




andrejch2
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 119
Rejestracja: 15 wrz 2019, 07:56

Re: Odlewanie aluminium

#22

Post napisał: andrejch2 » 22 maja 2020, 07:48

Ale jak przetapia korpusy silników i przekładni to nie ma tam czystego aluminium tylko jest silumin aluminium + krzem. Zresztą topiąc aluminium w stalowym tyglu i tak zanieczyszczamy aluminium żelazem, bo te bd dobrze rozpuszcza się w ciekłym aluminium.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 9233
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Odlewanie aluminium

#23

Post napisał: RomanJ4 » 22 maja 2020, 09:57

Można spróbować i z kwasówką - chyba nie wybuchnie.
Ja zrobiłem tygiel spawany z rury ze stali żaroodpornej(denko też z tej stali), i też już kilkanaście razy był w piecu (hartowniczym), co prawda nie z aluminium, ale zachowuje się przyzwoicie...

A do odlewania i hartowania bardzo niewielkich(ze względu na ograniczona pojemność "piecyka") elementów mam taką małą samoróbkę...
mikro-piec-hartowniczy-do-drob-przedm-p ... 85552.html

Hartowanie szczęk dzielonych do uchwytu 50mm zrobionych dla kolegi modelarza z 8mm stali NC11.
Twardość (HRC) przed hartowaniem,
Obrazek

pokrycie detali powłoką przeciw utlenianiu (zendrze),
Obrazek

hartowanie (można w nim osiągnąć temperatury jeszcze wyższe niż pokazana po zastosowaniu ceramicznej pokrywy z otworkiem na sondę),
Obrazek

a teraz studzenie w oleju hartowniczym(Jasol),
Obrazek Obrazek

czyszczenie z powłoki ochronnej,
Obrazek

pomiar twardości po hartowaniu,
Obrazek

finalny wyrób...
Obrazek
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3622
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Odlewanie aluminium

#24

Post napisał: tuxcnc » 22 maja 2020, 17:03

RomanJ4 pisze:
22 maja 2020, 09:57
Ja zrobiłem tygiel spawany z rury ze stali żaroodpornej(denko też z tej stali), i też już kilkanaście razy był w piecu (hartowniczym), co prawda nie z aluminium, ale zachowuje się przyzwoicie...
I co to niby ma mieć do rzeczy ?
Żelazo ROZPUSZCZA SIĘ w płynnym aluminium.
Takie zjawisko fizyczne, że ciało stałe przechodzi do roztworu, więc go NIE MA tam gdzie było, a jest gdzieś indziej.
W praktyce udaje się stopić aluminium w stalowym tyglu, ale szybko robią się dziury.
Nierdzewka też się rozpuszcza i też długo nie wytrzyma.


andrejch2
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 119
Rejestracja: 15 wrz 2019, 07:56

Re: Odlewanie aluminium

#25

Post napisał: andrejch2 » 24 maja 2020, 12:37

Mialem kolege ktory topil alu w gasnicy ona jest w srodku czyms wylozona, nie wiem czym. Ponoc po czasie plynne aluminium sie z niej po prostu wylalo. Pdzy poerwszym topieniu


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3620
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Odlewanie aluminium

#26

Post napisał: jasiu... » 24 maja 2020, 13:16

Nie chodzi o to, że żelazo w alu rozpuszcza się jak cukier w herbacie. Chodzi o to, że alu z żelazem jest bardzo kruche i upadnie wam takie coś ze stołu na ziemię i zamiast się wygiąć, po prostu potrzaska się, jak szkło.

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3622
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Odlewanie aluminium

#27

Post napisał: tuxcnc » 24 maja 2020, 13:31

jasiu... pisze:
24 maja 2020, 13:16
Nie chodzi o to, że żelazo w alu rozpuszcza się jak cukier w herbacie. Chodzi o to, że alu z żelazem jest bardzo kruche i upadnie wam takie coś ze stołu na ziemię i zamiast się wygiąć, po prostu potrzaska się, jak szkło.
Ostro przesadzasz.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 9233
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Odlewanie aluminium

#28

Post napisał: RomanJ4 » 24 maja 2020, 13:37

jasiu... pisze:Chodzi o to, że alu z żelazem jest bardzo kruche i upadnie wam takie coś ze stołu na ziemię i zamiast się wygiąć, po prostu potrzaska się, jak szkło.

O ile dobrze pamiętam, to z podobnego stopu robi się tzw "bezpieczniki" - części które ulegają destrukcji po przekroczeniu krytycznych parametrów ratując w ten sposób resztę mechanizmu przed zniszczeniem.
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3622
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Odlewanie aluminium

#29

Post napisał: tuxcnc » 24 maja 2020, 14:02

RomanJ4 pisze:
24 maja 2020, 13:37
jasiu... pisze:Chodzi o to, że alu z żelazem jest bardzo kruche i upadnie wam takie coś ze stołu na ziemię i zamiast się wygiąć, po prostu potrzaska się, jak szkło.

O ile dobrze pamiętam, to z podobnego stopu robi się tzw "bezpieczniki" - części które ulegają destrukcji po przekroczeniu krytycznych parametrów ratując w ten sposób resztę mechanizmu przed zniszczeniem.
Aluminium staje się kruche jak szkło gdy się doda za dużo MIEDZI.

-----------

Ja rozumiem że krążą różne mity i legendy na różne tematy, ale z tą domieszką żelaza w aluminium to przecież nie jest żadna wiedza tajemna.
Pierwszy wynik z Google : http://www.afe.polsl.pl/index.php/pl/97 ... elazem.pdf.
Naprawdę, w domowych odlewach z aluminium dodatek żelaza jest NAJMNIEJSZYM problemem.


andrejch2
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 119
Rejestracja: 15 wrz 2019, 07:56

Re: Odlewanie aluminium

#30

Post napisał: andrejch2 » 24 maja 2020, 14:31

Alu z zelazem jest nieco slabsze ale na pewno nie jest kruche nie przesadzajmy. Zreszta inne domieszki moze i zepsuja odlew ale co trzeba amatorowi.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Odlewnictwo / Topienie Metali”