Odlewanie aluminium

metoda pól domowa

Dyskusje dotyczące odlewania.

Autor tematu
kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 2285
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Odlewanie aluminium

#1

Post napisał: kubus838 » 18 sie 2019, 19:34

Witam

Z racji tego, że wpadł mi w ręce piec a raczej piecyk odlewniczy to stwierdziłem, że "wyprodukuje" sobie kilka wałków z aluminium. Oczywiście te wałki do późniejszej obróbki. I teraz mam pytanie z racji tego, że jestem kompletnym amatorem w dziedzinie odlewnictwa.
Już wiem, że trzeba zasypać węglem piecyk i rozpalić ogień. Potem włączyć pompkę z powietrzem i włożyć tygiel do otworu w pokrywie. I tu się moja wiedza kończy.

1. Tygiel do rozpuszczania aluminium nie może być stalowy. Czy może być ceramiczny lub żeliwny?

2. Czy istnieje jakieś niebezpieczeństwo podczas dosypywania soli lub boraksu do rozgrzanego tygla w którym znajduje się już płynne aluminium?

3. Czy kawałki aluminium można dorzucać do tygla w trakcie kiedy już w nim "pływa" ciekłe aluminium?.

4. Czy forma do której będę wlewał ciekłe aluminium powinna być gorąca?

robert




pavyan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 591
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Odlewanie aluminium

#2

Post napisał: pavyan » 18 sie 2019, 20:23

Co do punktu 4. - forma przede wszystkim MUSI BYĆ SUCHA, wygrzana, a jeśli jest gorąca to prawdopodobnie jest i sucha; gorąca forma może być korzystna w przypadku skomplikowanych odlewów - nie studzi tak szybko metalu i może on dopłynąć do najdalszych miejsc formy.
Jeśli forma będzie wilgotna (porowata, ceramiczna lub piaskowa) albo w metalowej kokili będzie kropla, dwie wody - ryzykujesz z 99% pewnością że dojdzie do "eksplozji": rozerwania formy lub wyrzucenia płynnego metalu.
Co do tygla... ja mam coś w rodzaju "zaufania" :wink: do stali kwasoodpornej - spróbowałbym tygla z grubej rury KO. Powinien pociągnąć ładnych kilka(naście) razy. Ale nie namawiam, to tylko przypuszczenie.


Autor tematu
kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 2285
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Odlewanie aluminium

#3

Post napisał: kubus838 » 18 sie 2019, 20:37

pavyan pisze:
18 sie 2019, 20:23
Co do punktu 4. - forma przede wszystkim MUSI BYĆ SUCHA, wygrzana, a jeśli jest gorąca to prawdopodobnie jest i sucha; gorąca forma może być korzystna w przypadku skomplikowanych odlewów - nie studzi tak szybko metalu i może on dopłynąć do najdalszych miejsc formy.
Jeśli forma będzie wilgotna (porowata, ceramiczna lub piaskowa) albo w metalowej kokili będzie kropla, dwie wody - ryzykujesz z 99% pewnością że dojdzie do "eksplozji": rozerwania formy lub wyrzucenia płynnego metalu.
Tak, tak to już zdążyłem wyczytać, że forma musi być sucha bo w innym przypadku można sobie zrobić niezłe Ku, ku.
pavyan pisze:
18 sie 2019, 20:23
Co do tygla... ja mam coś w rodzaju "zaufania" :wink: do stali kwasoodpornej - spróbowałbym tygla z grubej rury KO. Powinien pociągnąć ładnych kilka(naście) razy. Ale nie namawiam, to tylko przypuszczenie.
A widzisz tygielek może być z kwasówki - to cenna informacja.
Plus dla Ciebie.

robert


pavyan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 591
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Odlewanie aluminium

#4

Post napisał: pavyan » 18 sie 2019, 21:20

Ja tego nie wiem, czy może być z KO - ale osobiście bym spróbował.
A jeśli trafiłaby się stal żaroodporna - to zapewne jeszcze lepiej*; jednak oferta kwasówki jest bardzo szeroka, a z grubościenną żaroodporną jest na pewno dużo gorzej.
Tylko że to nadal są tylko PRZYPUSZCZENIA.
Dodam z ostrożności coś takiego: nie biorę odpowiedzialności... i tak dalej :D


Autor tematu
kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 2285
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Odlewanie aluminium

#5

Post napisał: kubus838 » 18 sie 2019, 21:50

Można spróbować i z kwasówką - chyba nie wybuchnie. Nawet dla zabawy to można zwinąć i ją "po sklejać" zawsze jakieś doświadczenie.

Spokojnie ja wiem, że to tylko przypuszczenia ale metoda prób i błędów jest chyba najlepszym rozwiązaniem.

robert


pavyan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 591
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Odlewanie aluminium

#6

Post napisał: pavyan » 18 sie 2019, 22:04

Nie wybuchnie, chodzi tylko o trwałość takiego tygla.
No i oczywiście o cenę :D


Autor tematu
kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 2285
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Odlewanie aluminium

#7

Post napisał: kubus838 » 18 sie 2019, 22:38

A z tego co czytałem to te tygle ceramiczne są bardzo dobre do odlewania ale bardzo nie trwałe. Podobno ludzie wola używać żeliwnych - ale podkreślam ja tylko o tym czytałem. Ile w tym prawdy niestety nie wiem.

robert


Majster70
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1177
Rejestracja: 08 cze 2010, 23:37
Lokalizacja: Piastów

Re: Odlewanie aluminium

#8

Post napisał: Majster70 » 19 sie 2019, 07:53

Jeżeli potrzebne ci wałki aluminiowe do dalszej obróbki, to nie widzę sensu ich odlewać, bo:
1. Wałki aluminiowe są powszechnie dostępne w sprzedaży
2. Odlewy, szczególnie amatorskie, wychodzą dość miękkie i bywają trudne do obróbki.

Chyba, zależy ci na opanowaniu odlewania jako takiego - wtedy życzę powodzenia.


Autor tematu
kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 2285
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Odlewanie aluminium

#9

Post napisał: kubus838 » 19 sie 2019, 08:52

Majster70 pisze:
19 sie 2019, 07:53
1. Wałki aluminiowe są powszechnie dostępne w sprzedaży
Powiedzmy, że są w ofercie. A nie zawsze można je kupić "od ręki". A według prawa Merfiego to zawsze potrzebny jest taki którego akurat nie mają i trzeba poczekać na zamówienie

Majster70 pisze:
19 sie 2019, 07:53
2. Odlewy, szczególnie amatorskie, wychodzą dość miękkie i bywają trudne do obróbki.

Chyba, zależy ci na opanowaniu odlewania jako takiego - wtedy życzę powodzenia
Skoro wpadł mi w ręce taki piecyk to wypadałoby zobaczyć jak to się robi i co z tego wychodzi. A mając taki "przydaś" czasami można sobie odlać wałek a czasami płytkę.

robert


Znaki
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 109
Rejestracja: 19 sty 2019, 15:54

Re: Odlewanie aluminium

#10

Post napisał: Znaki » 19 sie 2019, 09:17

Polecam zapoznać się z kilkoma kanałami na YouTube które odlewają aluminium, jest tam praktycznie wszystko opisane. Mam wiedzę tylko teoretyczną więc nie chcę za bardzo czegoś podpowiadać
https://youtube.com/channel/UC3dmgnqBSqlENPwPcxZ33Cw

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Odlewnictwo / Topienie Metali”