Odlewanie aluminium

metoda pól domowa

Dyskusje dotyczące odlewania.

Autor tematu
kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 2210
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Odlewanie aluminium

#11

Post napisał: kubus838 » 19 sie 2019, 09:37

Znaki pisze:
19 sie 2019, 09:17
Polecam zapoznać się z kilkoma kanałami na YouTube które odlewają aluminium, jest tam praktycznie wszystko opisane. Mam wiedzę tylko teoretyczną więc nie chcę za bardzo czegoś podpowiadać
https://youtube.com/channel/UC3dmgnqBSqlENPwPcxZ33Cw
Większość tych filmów już oglądałem. Ale w żadnym nie znalazłem odpowiedzi na moje pytania zawarte na początku tematu. Czytałem też wypowiedzi z firm w internecie. Jedyne co usłyszałem to - proszę złożyć zlecenie. Dlatego najlepszym rozwiązaniem są porady ludzi tak jak ja czyli amatorów. Ludzi którzy to robią bądź robili a przede wszystkim mają doświadczenie na własnych rękach.

robert




Jans
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 1
Posty: 45
Rejestracja: 11 gru 2005, 13:29
Lokalizacja: Jarosław

Re: Odlewanie aluminium

#12

Post napisał: Jans » 19 sie 2019, 12:03

Tak 25 lat temu topiłem aluminium w żeliwnym "dzwonie " ze spłuczki WC. Spokojnie można dodawać kawałki aluminium do stopionego . Do przetopienia używać elementów które wcześniej były produkowane metodą odlewania. Pozdrawiam .JS.


Autor tematu
kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 2210
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Odlewanie aluminium

#13

Post napisał: kubus838 » 19 sie 2019, 12:08

Jans pisze:
19 sie 2019, 12:03
Tak 25 lat temu topiłem aluminium w żeliwnym "dzwonie " ze spłuczki WC. Spokojnie można dodawać kawałki aluminium do stopionego . Do przetopienia używać elementów które wcześniej były produkowane metodą odlewania. Pozdrawiam .JS.
O i to jest konkretna odpowiedź. Plus poleciał.

robert

Awatar użytkownika

rc36
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1815
Rejestracja: 11 kwie 2014, 01:25
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Odlewanie aluminium

#14

Post napisał: rc36 » 21 sie 2019, 13:40

Jako tygiel dobrze się sprawdzają garnki stalowe pokryte ceramiką, taki garnek starcza na ok. 3-4 odlewy. Gotowy odlew który jest odlany z innych wyzłomowanych odlewów jest dobrze skrawalny i wytrzymały, tylko nie można wrzucać do tygla byle czego. Jako wsad najlepsze są części motoryzacyjne, kolektory ssące, wahacze, felgi, głowice cylindrów, itp.


Kazik_Wichura
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 280
Rejestracja: 31 lip 2007, 20:58
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Odlewanie aluminium

#15

Post napisał: Kazik_Wichura » 21 sie 2019, 15:05

Pomysł fajny, tylko w czym nagrzać taki wielki "tygiel" do wymaganej temperatury? Masz może na to patent?


Autor tematu
kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 2210
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Odlewanie aluminium

#16

Post napisał: kubus838 » 21 sie 2019, 16:49

Kazik_Wichura pisze:
21 sie 2019, 15:05
Pomysł fajny, tylko w czym nagrzać taki wielki "tygiel" do wymaganej temperatury? Masz może na to patent?
A to już jest bardzo proste. Przygotowujesz sobie odpowiednie naczynko ze stali ale takie aby mieścił się do niego tygielek oraz na około trochę węgla. Potem bierzesz zwykłe wiadro metalowe i wykładasz go od wewnątrz glinką którą kupujesz w sklepie za 15zł. A w te glinkę musisz wpasować przygotowane naczynko ze stali. Z boku wiadra robisz otwór i w naczynku stalowym też. W przygotowane otwory montujesz rurkę stalową. Do naczynka stalowego wkładasz tygielek a na około tygielka zasypujesz węglem drzewnym lub czymś innym i podpalasz. Jak się rozpali to do tej wcześniej przygotowanej rurki z boku wiaderka poprzez jakąś rurę z materiału nie palnego podłączasz zwykłą suszarkę do włosów i włączasz. Całość przykrywasz np płytką betonową z otworem na tygielek. Ta płytka jest bardzo potrzebna bo bez niej tygielek będzie się rozgrzewał bardzo powoli. Z płytką tygielek a w nim wsad rozgrzeje się w parę minut.

Pomysł wzięty bezpośrednio z YT i osobiście w poniedziałek go sprawdziłem. W ciągu 10 minut rozgrzałem tygielek łącznie z aluminium i odlałem dwa wałki aluminiowe o grubości 60mm i wysokości 140mm. Także wszystko sprawdzone pod względem bezpieczeństwa. W pokoju raczej nie polecam takich zabaw. Ale w garażu jak najbardziej przy użyciu węgla do grilowania nawet nic nie śmierdzi i brak zadymienia.

robert


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3659
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Odlewanie aluminium

#17

Post napisał: jasiu... » 21 sie 2019, 18:01

Ponieważ na temat odlewania aluminium mam więcej niż zielone pojęcie zadam ci dwa pytania.

Pierwsze, jak masz zamiar pozbyć się tlenków?
Drugie, w jaki sposób pozbędziesz się rzadzizn, pęcherzy powietrznych?

Chcesz strukturę poprawiać tytanem? Przewidujesz rafinację np. poprzez przedmuchiwanie argonem? To tak dodatkowo, jakbyś jeszcze chciał dalej rozwinąć temat.


Autor tematu
kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 2210
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Odlewanie aluminium

#18

Post napisał: kubus838 » 21 sie 2019, 18:32

jasiu... pisze:
21 sie 2019, 18:01
Ponieważ na temat odlewania aluminium mam więcej niż zielone pojęcie zadam ci dwa pytania.
Ponieważ na temat odlewania aluminium mam mniej niż zielone(czytaj zerowe) pojecie postaram się odpowiedzieć na Twoje dwa pytania
jasiu... pisze:
21 sie 2019, 18:01
Pierwsze, jak masz zamiar pozbyć się tlenków?
Zgodnie z podpowiedziami do płynnego aluminium dodałem za pierwszym razem boraksu a za drugim razem soli kuchennej. I w tym zagadnieniu moja wiedza się skończyła.
jasiu... pisze:
21 sie 2019, 18:01
Drugie, w jaki sposób pozbędziesz się rzadzizn, pęcherzy powietrznych?
Za pierwszym razem jak odlewałem wałek z aluminium bez żadnych dodatków, pęcherzyków powietrza w odlewie nie było. Tak mówił człowiek który taki wałek "przetresował" na tokarce.
jasiu... pisze:
21 sie 2019, 18:01
Chcesz strukturę poprawiać tytanem? Przewidujesz rafinację np. poprzez przedmuchiwanie argonem? To tak dodatkowo, jakbyś jeszcze chciał dalej rozwinąć temat.
Przepraszam ale nie wiem o co pytasz. Moja wiedza na temat odlewania aluminium zaczyna i kończy się na podgrzewaniu i wlewaniu do formy już płynnego aluminium w taki sposób abym nie wylądował w szpitalu.

robert


bogus105
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 307
Rejestracja: 24 gru 2005, 12:59
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Odlewanie aluminium

#19

Post napisał: bogus105 » 21 maja 2020, 11:53

kubus838 - i jak Ci idzie z tym laniem metalu? Masz jakieś fotki tego ustrojstwa? O jakiej dokładnie glince piszesz? Ja chcę użyć masy szamotowej na maksymalną temperaturę jaka jest dostępna. Są też fajne "cegły ognioodporne" - fire bricks, zrobione z tlenku aluminium, z tego co pamiętam: lekkie i łatwo obrabialne (piłką, pilnikiem), są odporne na temperatury rzędu ponad 1000 stopni (są chyba nawet na 1500). Mam też taki dziwny materiał, wygląda jak wata, tylko trochębardziej zbity. Dostałem kiedyś, był używany do przemysłowego pieca hartowniczego jako wyłożenie środka (lining). Nie wiem jak się nazywa, ale odporny jest na 1500 stopni i na yT widziałem, że goście robili na podwórku piec do topienia alu otaczając tygiel tym materiałem i grzali palnikiem zrobionym ze złączek hydraulicznych + nadmuch. Widzę, że zrobiłeś coś a'la kotlinę kowalską z tym węglem i nadmuchem:) Ciekawe czy taki setup nada się do przetopienia brązu/mosiądzu? Jak myślisz? Tutaj potrzeba z 400 stopni więcej niż do alu.
Kolega jasiu... dysponuje wiedzą w temacie i jestem przekonany, że jeżeli by coś odlał to będzie to jakość przemysłowa. My chyba mówimy tutaj o domowych sposobach na wykonanie elementów, które nie będą potem lecieć w kosmos, ani nie będzie od nich zależało życie pasażerów samolotu. Na swoje odlewy osobiście, podejrzewam, że Ty też, nie potrzebuję certyfikatów jakościowych z laboratorium. Nie mniej jednak Kolega jasiu... podnosi tematy, o których warto wiedzieć za co dziękuję!

wojtek


andrejch2
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 150
Rejestracja: 15 wrz 2019, 07:56

Re: Odlewanie aluminium

#20

Post napisał: andrejch2 » 21 maja 2020, 14:50

jasiu... pisze:
21 sie 2019, 18:01
Ponieważ na temat odlewania aluminium mam więcej niż zielone pojęcie zadam ci dwa pytania.

Pierwsze, jak masz zamiar pozbyć się tlenków?
Drugie, w jaki sposób pozbędziesz się rzadzizn, pęcherzy powietrznych?

Chcesz strukturę poprawiać tytanem? Przewidujesz rafinację np. poprzez przedmuchiwanie argonem? To tak dodatkowo, jakbyś jeszcze chciał dalej rozwinąć temat.
Może dodać cynku i wtedy otrzyma duraluminium, a to się już ładnie odlewa bez pęcherzy.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Odlewnictwo / Topienie Metali”