Odlewanie aluminium

metoda pól domowa

Dyskusje dotyczące odlewania.

jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3792
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Odlewanie aluminium

#31

Post napisał: jasiu... » 24 maja 2020, 15:17

tuxcnc pisze:
24 maja 2020, 13:31
Ostro przesadzasz.
Jedna z polskich firm, nie będę robił antyreklamy, więc nie powiem która, chciała na polski rynek wprowadzić chińskie felgi. Pięknie obrobione i pomalowane. Pech, bo jedna z tych felg spadła właśnie ze stołu i popękała, jakby to szklanka była. Po sprawdzeniu u jednego z producentów felg wyszło, że zawartość żelaza była bardzo wysoka i stąd kruchość. Ja naprawdę sporo o odlewaniu wiem i to też z praktyki.

A zastanawiałeś się, czemu czasem kluczyki do szafek ze znalu potrafią tak szybko się ukręcić? Też winne żelazo. Dlatego stosuje się powłoki (farby) rozdzielające do tygli i form.



Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3937
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Odlewanie aluminium

#32

Post napisał: tuxcnc » 24 maja 2020, 15:38

jasiu... pisze:
24 maja 2020, 15:17
Jedna z polskich firm, nie będę robił antyreklamy, więc nie powiem która, chciała na polski rynek wprowadzić chińskie felgi. Pięknie obrobione i pomalowane. Pech, bo jedna z tych felg spadła właśnie ze stołu i popękała, jakby to szklanka była. Po sprawdzeniu u jednego z producentów felg wyszło, że zawartość żelaza była bardzo wysoka i stąd kruchość.
Mi to wygląda na miejską legendę, ale to nie ma najmniejszego znaczenia, bo mówimy o sytuacji, kiedy w kilogramie aluminium rozpuści się gram żelaza i w tyglu zrobi się dziura.
Ja akurat sporo aluminium przetopiłem w domowych warunkach, więc na własne oczy widziałem jak to wygląda w praktyce.
Płynne aluminium ma ogromną reaktywność chemiczną, w atmosferze powietrza pokrywa się grubą warstwą tlenku i zachowuje się jakbyś nalał płynu do foliowej torebki. Ta "torebka" z tlenku izoluje stopiony metal od tygla, ale jeśli zostanie uszkodzona, to natychmiast żelazo rozpuszcza się w aluminium i robi się wżer, natomiast reszta tygla jest nieuszkodzona.
Jeśli aluminium odlewa się natychmiast po stopieniu, to nawet w puszcze po konserwach da się to robić.
Natomiast NIE MA MOWY aby uzyskać w ten sposób stop zawierający KILKA PROCENT żelaza.
Taki stop można uzyskać przetapiając mieszany złom, na przykład jakieś korpusy z wciśniętymi tulejkami albo pourywanymi śrubami, ale tutaj dla odmiany rodzaj tygla nie ma znaczenia.


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3792
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Odlewanie aluminium

#33

Post napisał: jasiu... » 24 maja 2020, 17:03

Poczytaj: http://www.afe.polsl.pl/index.php/pl/97 ... elazem.pdf

Ostatnie zdanie przeczytaj, to przed słowem Literatura. I popatrz na rys. 3. Masz tam słupki dla stopu zawierającego od 0 do 1.5 procent żelaza. Udarność (KCV) dla aluminium bez żelaza to 115 10kJ/m² Dla pół procent masz 65, a dla 1 procenta 50. Tak w skrócie. Udarność spada ponad 2 razy

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3937
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Odlewanie aluminium

#34

Post napisał: tuxcnc » 24 maja 2020, 17:54

jasiu... pisze:
24 maja 2020, 17:03
Poczytaj: http://www.afe.polsl.pl/index.php/pl/97 ... elazem.pdf

Ostatnie zdanie przeczytaj, to przed słowem Literatura. I popatrz na rys. 3. Masz tam słupki dla stopu zawierającego od 0 do 1.5 procent żelaza. Udarność (KCV) dla aluminium bez żelaza to 115 10kJ/m² Dla pół procent masz 65, a dla 1 procenta 50. Tak w skrócie. Udarność spada ponad 2 razy
Przecież to ja dałem ten link ...
Po pierwsze, udarność spada ponad 2 razy to jeszcze NIE ZNACZY ŻE SZKŁO.
Po drugie, JAKIM CUDEM chcesz osiągnąć jeden procent żelaza w stopie od samego przetopienia w stalowym tyglu ? Może jak tygiel będzie miał ściankę 100 mm a stop będzie przetapiany 10 godzin, ale normalnie to niemożliwe. Przy ściance rzędu 2 mm zrobi się dziura zanim osiągniesz jeden promil żelaza w stopie.
Pisałem Ci jaki jest mechanizm, jeszcze raz powtórzę, kiedy warstwa tlenków zostanie uszkodzona, żelazo W TYM PUNKCIE zaczyna przechodzić do stopu, robi się krater który przy KILKU MILIMETRACH ŚREDNICY przebija ścianę tygla. Topiłem małe ilości aluminium w puszkach po konserwach, w większości przypadków się udawało.

Na poniższym filmie doskonale widać o czym mówię.
Co prawda tam rozpuszcza się aluminium w galu, ale jest i uszkodzenie powłoki tlenku glinu, i jest ta "torebka" z tlenków aluminium w której jest zamknięty płynny metal.
https://youtu.be/FaMWxLCGY0U


andrejch2
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 246
Rejestracja: 15 wrz 2019, 07:56

Re: Odlewanie aluminium

#35

Post napisał: andrejch2 » 24 maja 2020, 19:53

Chlopaki ja i wielu innuch ma yt i nie tylko odlewaja alu wtuglach stalowych, a nastepnie odlewaja walki w puszkach po konserwie. Aluminium takie, skrawa sie dobrze wior nie jest ciagly lamie sie podczas toczenie i dla amatora jest to, znaczy wytrzymalosc wystarczajace. Prawda taki odlew jest slabszy ale nie kruchy. Co do miedzi i aluminium sa tez durale z zawartoscia miedzi nazwy nie pamietam ale wiem ze cos takiego jest stosowane. Oryginalnie najlepszy tygiel to bylby grafitowy albo ceramiczny. Lub bajka platynowy choc tu moze poniosla mnie fantazja


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3792
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Odlewanie aluminium

#36

Post napisał: jasiu... » 24 maja 2020, 20:16

poniosła cię fantazja. Jednym ze sposobów jest użycie najtańszej powłoki na tygiel, składającej się (tak jak w odlewaniu metodą traconego wosku) ze szkła wodnego i mączki kwarcowej. Mączkę można kupić tanio, jest używana jako wypełniacz do żywic. Szkło wodne też. I to już w miarę zabezpieczy drewniany tygiel, czy inne narzędzia używane z aluminium. Może nie do przemysłowego odlewnictwa, ale amatorsko można kombinować.


andrejch2
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 246
Rejestracja: 15 wrz 2019, 07:56

Re: Odlewanie aluminium

#37

Post napisał: andrejch2 » 24 maja 2020, 21:05

χjak drewniany tygiel ?


rdarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1774
Rejestracja: 04 sty 2013, 23:30
Lokalizacja: 3miasto

Re: Odlewanie aluminium

#38

Post napisał: rdarek » 24 maja 2020, 21:25

andrejch2 pisze:
24 maja 2020, 21:05
χjak drewniany tygiel ?
A czemu nie :mrgreen:
https://www.google.com/search?q=tygiel+ ... 42&bih=595 :wink:
Sam robiłem podobny patent do stopienia odrobiny srebra :shock: z drewnianego klocka


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3792
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Odlewanie aluminium

#39

Post napisał: jasiu... » 25 maja 2020, 20:31

macie rację, tak to jest, jak się dwie rzeczy robi na raz, w tym jedną z drewna. Oczywiście, że stalowy, czy nawet żeliwny.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Odlewnictwo / Topienie Metali”