Jak odwzorować w CAD skomplikowany element do wycięcia?

Skanowanie? Tablet graficzny?


gozdd
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 654
Rejestracja: 02 gru 2013, 19:21
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Jak odwzorować w CAD skomplikowany element do wycięcia?

#31

Post napisał: gozdd » 24 cze 2020, 09:13

kubus838 pisze:W obecnych silnikach i nawet nie wspominam tu o silnikach "zaturbowanych" otwory muszą być umieszczone dokładnie w punkcie zerowym.

Dam Ci miękką uszczelkę (nie do wszystkich silników dostępne są metalowe) i pokaż mi jak ściągnąć z niej wymiary "do setki". Nawet przy metalowej uszczelce jest to nierealne, a co dopiero przy miękkiej.
kubus838 pisze:Najpierw spróbuj złożyć silnik z taką uszczelką to pogadamy.

Jeżdżę na złożonym przez siebie silniku 2.0T, aktualnie niecałe 300KM. Silnik i osprzęt przygotowany na ~370KM. I tak, twierdzę, że przesunięcie otworów (uszczelniających kanały wodne czy olejowe) o 0.5mm to absolutnie żaden problem.




Autor tematu
Brezniew
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 14
Posty: 57
Rejestracja: 12 wrz 2019, 13:08

Re: Jak odwzorować w CAD skomplikowany element do wycięcia?

#32

Post napisał: Brezniew » 24 cze 2020, 09:18

Kol. Kubus nie chce Cie martwić ale jak już rozmawiamy rzeczowo to powiem Ci, że są firmy które dorabiają uszczelki na wzór starej, nawet uszkodzonej. Sam nie raz korzystałem z takiej firmy w Krakowie i robią przeróżne uszczelki. Nawet z miedzi. Firma mieści się w kamienicy w mieszkaniu 🙂


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 25
Posty: 2273
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Jak odwzorować w CAD skomplikowany element do wycięcia?

#33

Post napisał: kubus838 » 24 cze 2020, 12:43

Kol. tuxcnc

Temat trwa od kilku dniu. Ty wchodzisz na czwartej stronie i dajesz porady. Mało tego porady które i tak nic nie wnoszą do tematu.
Jak sam piszesz uszczelka jest po to aby uszczelniać i, że skoro spełnia swoją role to wymiary są drugorzędne. Nie wiem czy przeczytałeś cały temat czy tylko stronę czwartą. Jeżeli wymiary uszczelki pod głowicę silnika spalinowego są dla Ciebie drugorzędne to powiem, że to jest bardzo dziwne ale i bardzo odważne stwierdzenie. Przecież nie trzeba być mechanikiem a by wiedzieć, że przez taką uszczelkę musi przepływać chłodziwo(płaszcz wodny) oraz olej silnikowy(płaszcz olejowy) o komorach spalania już nie wspominam. Każda zły wymiar w tych układach może spowodować mniejszy przepływ chłodziwa i smarowidła czego następstwem będzie poważne uszkodzenia silnika. Z tym chyba zgodzi się każdy.

Wymiary uszczelki pod głowicę są na drugim miejscu ważne, że uszczelnia - to przecież hit sezonu
Albo zrobić zdjęcie starej zdemontowanej uszczelce i z niego zrobić nową uszczelkę - jeszcze jeden hit. Ale tu dodam, że nie jest to słowo pisane przez kol. tuxcnc
A teraz czekam jak ktoś doda, że taką uszczelką "trzeba nasmarować silikonem".
Silnik spalinowy to nie cep gdzie długość sznurka jest drugorzędna.

kol. gozdd

Ty mi już nic nie dawaj. Ale pamiętaj, że potwierdzeniem Twoich słów są Twoje czyny. Skoro Ty sam złożyłeś swój silnik i zabierasz głoś w sprawie wymiarowania uszczelki pod głowicę to odczytuje jakbyś sam robił uszczelkę pod głowicę. Więc podziel się tym tu na forum.

Uszczelka pod głowicę musi być bezwzględnie dokładnie wymiarowana pod zalecenia projektanta silnika. Tam nie ma żadnych ruchów w postaci, że ten otwór będzie mniejszy a ten większy niż w projekcie. Wszelkie takie "pomysły" kończą się bardzo źle.

Kol. brezniew

Nie licz na to, że te firmy wymiarują Twoją starą zdemontowaną uszczelkę i dorobią Ci drugą taką samą. Oczywiście ta dorabiana uszczelką będzie taka sama jak Twoja stara i zdemontowana. Ale już nie będzie taka jak oryginalna pod względem wymiarów. - przecież to jasne. Chociaż w obecnym czasie w dobie koronawirusa ludzie borą każdą fuchę aby tylko zarobić. Jak klient chce to dorabiają wszystko w końcu to tylko zlecenie. A późniejsza awaria idzie na konto zleceniodawcy.

Tyle razy tłumaczę uszczelka zdemontowana była pod działaniem nacisku(poprzez dokręconą głowicę) bardzo dużego nacisku. Była poddawana działaniom wysokich temperatur i szybkiej zmiany temperatury co ma bardzo duży wpływ na materiał z którego jest zrobiona. A o działaniu wysokiego ciśnienia nawet nie wspominam. Na dowód tego napiszę o sytuacji kiedy wycieknie płyn chłodzący. Najpierw strzela uszczelka.
Dla tego ta firma nie wykonuje a przynajmniej nie powinna wykonywać uszczelki na wzór Twojej starej, tylko wykonuje nową uszczelką ale według wzoru producenta i właśnie z jego wymiarów czy to zdjętych z oryginału czy z projektu. Wymiarowanie oryginału odbywa się manualnie ponieważ jeszcze nikt nie wymyślił metody fotograficznej dającej 100% pewności. Przecież nie od dziś wiadomo, że taka uszczelka jest uszczelką jednorazową, nawet raz założona i przykręcona bez odpalenia silnika już się nie nadaje do powtórnego użytku a nawet do wymiarowania. A jeżeli ktoś chce Cie przekonać, że ze starej zrobi nową oryginalną tzn, że Ci oszukuje. I jeszcze raz napiszę, mnie wierzyć nie musisz popytaj mechaników doświadczonych tych którzy tym zarabiają na chleb.

Dlatego taka podkładka która ma być odwzorowaniem z uszczelki pod głowicę musi być wymiarowana z nowej nie używanej uszczelki. I tak też te firmy które dorabiają takie rzeczy robią. A jak ktoś zada pytanie czym i jak oni to robią to im odpowiedz, że dokładnie w taki sam sposób jak wymiarują i produkują oringi.
Wybacz prościej się już nie da. A zrozumie to każdy kto choć raz rozbierał i składał silnik spalinowy.

robert

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 3938
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Jak odwzorować w CAD skomplikowany element do wycięcia?

#34

Post napisał: tuxcnc » 24 cze 2020, 15:47

kubus838 pisze:
24 cze 2020, 12:43
Przecież nie trzeba być mechanikiem a by wiedzieć, że przez taką uszczelkę musi przepływać chłodziwo(płaszcz wodny) oraz olej silnikowy(płaszcz olejowy) o komorach spalania już nie wspominam. Każda zły wymiar w tych układach może spowodować mniejszy przepływ chłodziwa i smarowidła czego następstwem będzie poważne uszkodzenia silnika. Z tym chyba zgodzi się każdy.
ŻADEN inżynier nie zaprojektuje takich kanałów na granicy wydolności, ZAWSZE mnoży się wynik teoretycznych obliczeń przez współczynnik bezpieczeństwa, i GWARANTUJĘ Ci że spadek przepływu smaru czy chłodziwa o kilka procent nie spowoduje natychmiastowej eksplozji silnika.
Tobie się najwyraźniej silnik tłokowy pomylił z rakietowym, gdzie faktycznie byle karb może być przyczyną katastrofy.
I na tym zakończę, bo lepiej dyskutować ze Świadkami J, niż z Tobą, ich też do niczego nie da się przekonać, ale czasem można się od nich czegoś ciekawego dowiedzieć, a od Ciebie to nie grozi ...


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 25
Posty: 2273
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Jak odwzorować w CAD skomplikowany element do wycięcia?

#35

Post napisał: kubus838 » 24 cze 2020, 16:41

tuxcnc pisze:
24 cze 2020, 15:47

ŻADEN inżynier nie zaprojektuje takich kanałów na granicy wydolności, ZAWSZE mnoży się wynik teoretycznych obliczeń przez współczynnik bezpieczeństwa, i GWARANTUJĘ Ci że spadek przepływu smaru czy chłodziwa o kilka procent nie spowoduje natychmiastowej eksplozji silnika.
Tobie się najwyraźniej silnik tłokowy pomylił z rakietowym, gdzie faktycznie byle karb może być przyczyną katastrofy.
I na tym zakończę, bo lepiej dyskutować ze Świadkami J, niż z Tobą, ich też do niczego nie da się przekonać, ale czasem można się od nich czegoś ciekawego dowiedzieć, a od Ciebie to nie grozi ...
Człowieku o czym Ty piszesz? Ty musisz zakończyć te dyskusje bo już nie masz żadnych argumentów - wszystko na nie. Jak autor tematu chce sobie zrobić taką podkładkę to sobie zrobi. Bo to wstyd aby człowiek który ma dostęp do oprogramowania czy maszyny korzystał z usług ludzi którzy tylko piętrzą trudności. To co według Ciebie jest to nie wykonalne?

Według tego co piszesz dla Ciebie jest jeszcze rok 70 tamtego wieku. Przecież zdjąć wymiar z takiej uszczelki nie jest problemem. W czym tu jest problem masz blok silnika masz dół głowicy, możesz kupić nową uszczelką to czego jeszcze chcesz. Żeby zrobić taką podkładkę masz wszystko co Ci jest potrzebne do pracy to czego jeszcze oczekujesz? Przecież ludzie to robią, tylko oni nie narzekają nie szukają problemów a siadają i robią.

I rzeczywiście podyskutuj ze świadkami j. Ale z takimi pomysłami to chyba z nimi długo nie pogadasz. A jak im pokażesz "jak mnoży się wynik teoretycznych obliczeń przez współczynnik bezpieczeństwa" to szybko skierują Cie na kasę w biedronce - chociaż nie wiem czy to nie będzie za trudne.

Nie wiem skąd tacy ludzie się biorą wszystko na nie: nie da się, nie uda się, nie można. I zawsze sto problemów byle tego nie zrobić. Czyli to powiedzenie z czasów "innego" ustroju jest prawdziwe. Jak trzeba było coś zrobić to najpierw zbierał się kolektyw i długo dyskutował a i tak tego nie zrobił.

I na tym zakończ bo zamiast wnieść coś akceptowalnego do tematu to tylko go zaśmiecamy - dokładnie Ty i sprowokowany ja.

robert

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 3938
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Jak odwzorować w CAD skomplikowany element do wycięcia?

#36

Post napisał: tuxcnc » 24 cze 2020, 17:21

kubus838 pisze:
24 cze 2020, 16:41
Człowieku o czym Ty piszesz?
Jeśli chcesz wiedzieć, to przeczytaj, tyle razy aż zrozumiesz.
Natomiast o czym Ty piszesz, to już ewidentnie jest chochoł https://pl.wikipedia.org/wiki/Sofizmat_rozszerzenia .
Ja to kiedyś nie mając wyboru wyciąłem nożyczkami ze zwykłego kartonu uszczelkę miski olejowej do motocykla, trochę się pociła ale jeździć się dało.
To TY piszesz o dokładnościach rzędu setnych milimetra i kosmicznych technologiach, bez których się nie da.
EOT.


Daniu
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 341
Rejestracja: 01 lip 2013, 00:27
Lokalizacja: Krk

Re: Jak odwzorować w CAD skomplikowany element do wycięcia?

#37

Post napisał: Daniu » 24 cze 2020, 17:22

Ok rok temu robiłem coś takiego

Obrazek

Jest to uszczelka do rozdzielacza hydraulicznego w wózku widłowym. Wymiary ok 200x170mm. Znajomy przyniósł mi rozdzielacz, uszczelki w arkuszach ze sklepu motoryzacyjnego i mówi „na wczoraj”. 😀Zrobiłem fotkę w miarę prosto od góry, później trasowanie konturów w Corelu, niewielkie poprawki z suwmiarka w ręku i próba na kartce papieru. Przyłożyłem do rozdzielacza, później minimalne poprawki i wyciąłem laserem na gotowo. Te kanałki maja szer. Ok 5mm a najmniejsza przerwa między nimi to ok 3mm. Z tego co wiem wózek śmiga do dziś...

Nie ma możliwości sfrezować tłoków, ewentualnie zrobić w nich wybrania, żeby obniżyć stopień sprężania?


Autor tematu
Brezniew
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 14
Posty: 57
Rejestracja: 12 wrz 2019, 13:08

Re: Jak odwzorować w CAD skomplikowany element do wycięcia?

#38

Post napisał: Brezniew » 24 cze 2020, 17:46

Można, tylko osłabia się tłoki.
A uszczelka pod głowicę była tylko przykładem. Ogólnie chodziło mi o przeniesienie dowolnego skomplikowanego kształtu do cada.


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 25
Posty: 2273
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Jak odwzorować w CAD skomplikowany element do wycięcia?

#39

Post napisał: kubus838 » 24 cze 2020, 17:51

tuxcnc pisze:
24 cze 2020, 17:21
Jeśli chcesz wiedzieć, to przeczytaj, tyle razy aż zrozumiesz.
Natomiast o czym Ty piszesz, to już ewidentnie jest chochoł
Ja to kiedyś nie mając wyboru wyciąłem nożyczkami ze zwykłego kartonu uszczelkę miski olejowej do motocykla, trochę się pociła ale jeździć się dało.
To TY piszesz o dokładnościach rzędu setnych milimetra i kosmicznych technologiach, bez których się nie da.
EOT.
To w końcu da radę zrobić czy nie?
Przede wszystkim ja piszę o dokładności. Uszczelką do miski olejowej możesz sobie wycinać nożyczkami z dokładnością do 1cm. Zrób tak uszczelkę pod głowice.

Kol. Daniu już napisał jak zrobił uszczelką. Chociaż ze zdjęcia to jednak trasował corelem i drobne poprawki suwmiarką i działa do dziś. Chociaż to do rozdzielacza to jednak musiał zachować jakąś dokładność. To teraz wyobraź sobie jakby robił z dokładnością do 0,5mm - ścianka 3mm z tolerancją 0,5mm daje 2,5mm. A jak 0,5mm maiło by wpływ na pracę tego urządzenia?

Podejrzewał Cie o więcej a Ty przedstawiasz się linkiem z wikipedii. No cóż jaki link takie działanie
A tak na marginesie wyobrażasz sobie uszczelkę pod głowice silnika spalinowego wykonaną z dokładnością do 5mm.

robert


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 25
Posty: 2273
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Jak odwzorować w CAD skomplikowany element do wycięcia?

#40

Post napisał: kubus838 » 26 cze 2020, 15:54

robertar pisze:
26 cze 2020, 11:39
To, że to trzeba przenieść do cada, to ja wiem. Od czasu do czasu projektuję to i owo w 3D. I to nierzadko rzeczy bardziej skomplikowane od takich podkładek.
Dokładnie masz racje elementy 3d są bardziej skomplikowane niż ta uszczelka/podkłada. Nie sugeruj się moim przykładam w ten sposób, że to jest element 3d. On został dlatego pokazany jako 3d aby by było widać, że rysowanie w cad takich kształtów nie jest żadnym wyzwaniem jak to wskazują różne osoby.
Ale jesteś jedyną osobą która pisze, że rysowanie takich kształtów to nie hardcorowe zajęcie i śmiało można to narysować w cad. Nie są do tego potrzebne żadne skanery a ni super aparaty itd. Wiem też, ze autor sam wspomniał o swoim doświadczeniu w cad a miałby problem umieszczeniu tych otworów fasolkowych w odpowiednim miejscu. A, że taką uszczelką/podkładkę należy rysować w dwóch osiach x i y to jedyną możliwością jest po prostu wymiarowanie oryginalnej nowej uszczelki. A dodatkowo korzystanie z funkcji oprogramowania cad. Uszczelek zdemontowanych do takich rzeczy stosować nie należy.
robertar pisze:
26 cze 2020, 11:39
Ale zaciekawiło mnie to, że Ty robisz to z dokładnością poniżej 0,01 mm dla tak dużych elementów blaszanych.
W obecnym czasie są przyrządy pomiarowe które mierzą z dokładnością do 0.001mm. A te narzędzia mierzą w przedziałach 0-25mm, 25-50mm a są tez takie które mierzą do 2500- 4000mm z dokładnością do 0.001mm. I dlatego ta uszczelka/podkładka do dużych nie należy. Za to wykonanie takiego elementu musi być bardzo ale to bardzo dokładne. Dlatego metoda robienie zdjęcia odpada ze względu na zbyt dużą granice barw.
robertar pisze:
26 cze 2020, 11:39
Czy zauważyłeś, że mikrometry z podziałką 0,01 mm mają na kabłąkach plastikowe nakładki? One są po to, aby trzymając ciepłą ręką za kabłąk nie przekłamać wyniku pomiaru.
Oczywiście część moich mikrometrów posiada czarne nakładki z tworzywa. A wiem też, że w nie których takich nakładek nie ma. A wiesz dlaczego one tych nakładek nie posiadają? Bo to są mikrometry których podczas pomiaru nie trzeba tzrymać w dłoniach je się montuje w uchwytach i w statywach - przynajmniej tak jest napisane w instrukcji obsługi.

robertar pisze:
26 cze 2020, 11:39
Dlatego zastanowiło mnie jak i w jakich warunkach można mierzyć z taką dokładnością duże blaszane elementy.
Wbrew pozorom ten element nie jest taki duży. A nawet w warunkach domowych można taki element pomierzyć, wystarczy mikrometr zamontować w imadle i potem sprawdzić płytkami wzorcowymi. Albo blachę położyć na płaskiej powierzchni mniejszej do blachy mierzonej. I nawet jest wygodniej bo jedną ręką trzymasz blachę (czyli tę uszczelkę) w drugą kręcisz pokrętłem nie dotykając samego mikrometru. A drugim przypadku blacha leży płasko, mikrometr stoi na statywie a Ty tylko kręcisz pokrętłem.
robertar pisze:
26 cze 2020, 11:39
Więc zadałem Ci te pytania. Chyba jako ostatni, który chce tu z Tobą w ogóle dyskutować.
Bo chyba jako ostatni nie wierzysz, że taką podkładkę można zrobić z dokładnością od 0,5mm do 5 milimetrów. I tu przykład: jeżeli projektant ustawił w uszczelce otwór o średnicy 10,147mm to otwór o dokładnie takiej średnicy jako producent uszczelki musisz umieścić, tzn nie może to być otwór 11mm a ni 9,9 mm. Ponieważ w przypadku takiego elementu ważne jest rodzaj materiału a dokładnie jak on się będzie zachowywał pod działaniem nacisku, temperatury oraz ciśnienia. W ogólnie dostępnych już projektach uszczelek są pewne tolerancje ale do razu jest uwaga, że producent wykonuje to na własną odpowiedzialność. A na pewno nie są to tolerancje od 0,5mm do 5mm. Takim przykładem jest dokumentacja do uszczelki pod głowicę w silniku golfa II - czy to silnik diesla czy benzynowy to nie zauważyłem. Ale zauważyłem tekst o tolerancjach i odpowiedzialności producenta.


robert

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Ogólne dyskusje na temat oprogramowania CAD/CAM”