Frezowanie sklejki-co robię źle/co mogę poprawić

Pomoc w doborze lepszych parametrów frezowania sklejki 27mm

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce drewna i materiałów drewnopochodnych ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
piotrekwwww
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 5
Rejestracja: 01 paź 2017, 16:14
Lokalizacja: Mazowieckie

Frezowanie sklejki-co robię źle/co mogę poprawić

#1

Post napisał: piotrekwwww » 13 wrz 2018, 08:27

Witam,
Na wstępie chcę przeprosić za tworzenie pewnie 100go tematu o z takim samym problemem, ale ilość prób już mnie przerosła i nie wiem czy w dobrym kierunku idę czy tak po prostu ma być jak jest.

Wrzeciono 3kW 3x220V 300Hz 18k obrotów zasilane z falownika LS ig5A sv040iG5a-4 (falownik 4kW na wyjściu ma 3x380V w parametrach obniżyłem napięcie wyjściowe do 220V tryb sterowania wybrałem skalarny przy wektorowym jak chwilę pracowałem to wrzeciono w sklejce pod obciążeniem mi się zatrzymało jakby niemało mocy)
Wrzeciono mam takie:
Obrazek
Wrzeciono z frezem przy 18k obrotów BEZ obciążenia=300Hz pobiera 0.7A(odczyt z falownika)
przy frezowaniu pobiera 1A prąd znamionowy wrzeciona to 8,6A czyli wrzeciono praktycznie chodzi na pusto(?)

Frez jaki uzywam to CMT 912.080.11 Obrazek

Parametry pracy:
Vc=400mm/min (tu jest największy mój problem/pytanie-przy tej prędkości do zrobienia czegokolwiek trzeba używać kalendarza nie stopera.... )
5mm-ilość zbieranej sklejki na przejazd
18 000-obroty wrzeciona
75mm/min -V zagłębiania w materiał
Filmik z pracy: https://youtu.be/iBUuZGL2iAs
(Przepraszam za jakość-niebył nagrany w celu udostępniania)

Co zrobić żeby lepiej to szło?
*Czy przy tym frezie mogę zwiększyć posuw i naile? Nie mogę znaleźć w katalogu CMT charakterystyki pracy frezy tak jak jest dla części innych frezów.
*Czy może kupiłem wrzeciono o za małych obrotach (18 000obr/min) ?

Zamówiłem inny frez i dziś go włożę może ktoś mi podpowie posuw/zagłebienie/obroty dla sklejki?
Obrazek
Frez węglikowy 2-piórowy 8mm trzpień 8mm do DREWNA itp.
Specyfikacja:
Geometria - 2 ostrza
Materiał - węglik spiekany
Średnica części roboczej (ostrza) D1: 8,0 mm
Długość części roboczej L1: 32,0 mm
Średnica trzpienia (uchwytu) D2: 8,0 mm
Długość całkowita L2: 80,0 mm
Kod frezu: 2PGL1.080.032.080

Z góry dziękuje za wskazówki.



Awatar użytkownika

Butler
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 199
Rejestracja: 07 mar 2018, 16:54
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Frezowanie sklejki-co robię źle/co mogę poprawić

#2

Post napisał: Butler » 13 wrz 2018, 09:04

Vc to prędkość skrawania. Po podstawieniu wzorów wychodzi że obroty przy Vc=400 powinny być 15900.
Ustaw max 18000 (Vc~450), to i tak niewiele dla obróbki sklejki.
Robiłem bardzo dużą partię w sklejce o grubości 8mm to używałem freza 8,0 jednopiórowego z lewoskrętną linią śrubową (by powierzchnia była z góry dobra). O taki https://www.hoffmann-group.com/PL/pl/pe ... p/209305-8
Obroty 24000 (Vc~600), ap na raz (8mm), ae całą szerokością freza, posuw 0,3mm na ostrze (7200mm/min). Przeliczyłem że wytrzymywał na tych parametrach 1800 metrów.
PS. Nie myl Vc z posuwem który chcesz uzyskać. Vc jest Ci potrzebne tylko do obliczenie obrotów narzędzia w danym materiale. Dopiero znając obroty przyjmujesz jakąś wartość grubości wióra którą frez da radę zebrać i na tej podstawie obliczasz posuw.


Autor tematu
piotrekwwww
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 5
Rejestracja: 01 paź 2017, 16:14
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: Frezowanie sklejki-co robię źle/co mogę poprawić

#3

Post napisał: piotrekwwww » 13 wrz 2018, 12:49

Miałeś obroty 24k 8mm zagłebienie i posuw 7200mm/min?
Rozmawiałem z producentem tego drugiego frezu
18k obrotów, ap(zagłębienie) 10mm (czyli 3x10mm=30mm) posuw zacząc od 2000mm/min
Czy te parametry są realne dla tego frezu?

To są całe dane dotyczące frezu w katalogu producenta "Frezy spiralne 2 ostrzowe. Do maszyn numerycznych CNC oraz frezarek ręcznych. Do obróbki drewna i tworzyw sztucznych.
Posuw 2-10 m/min przy obrotach 18 000 - 24 000 RPM. Obróbka wykańczająca."


FTW
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 312
Rejestracja: 16 gru 2016, 10:44
Lokalizacja: śląsk

Re: Frezowanie sklejki-co robię źle/co mogę poprawić

#4

Post napisał: FTW » 13 wrz 2018, 12:55

Zmniejsz zagłębienie i posuw zwiększ tak z 5x przynajmniej. Bawisz się w szlifowanie na tą chwilę, nie skrawanie.

Awatar użytkownika

Butler
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 199
Rejestracja: 07 mar 2018, 16:54
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Frezowanie sklejki-co robię źle/co mogę poprawić

#5

Post napisał: Butler » 13 wrz 2018, 13:24

Tak dokładnie. Frez 8,0 1P, 24k, 8mm zagłębienie i posuw 7200mm/min (0,3mm na obrót)
Ten drugi co podałeś - posuw wyjściowy 2000mm/min to jest punkt zaczepienia. Jeśli to frez 2-piórowy to podali Ci posuw na ostrze 0,055mm. Wg. mnie to trochę mało na sklejkę. Powinien dać radę co najmniej 5000mm/min, chyba że jest to obwarowane długością narzędzia. Im wysięg większy, tym posuw trzeba zmniejszać bo po prostu pęknie.


RobWan
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1233
Rejestracja: 17 paź 2004, 20:49
Lokalizacja: Swarzędz
Kontakt:

Re: Frezowanie sklejki-co robię źle/co mogę poprawić

#6

Post napisał: RobWan » 14 wrz 2018, 18:34

piotrekwwww pisze:Filmik z pracy: https://youtu.be/iBUuZGL2iAs

Zaaaaaaaaaaaaaa wooooooooooolno. :-)
piotrekwwww pisze:Wrzeciono z frezem przy 18k obrotów BEZ obciążenia=300Hz pobiera 0.7A(odczyt z falownika)
przy frezowaniu pobiera 1A prąd znamionowy wrzeciona to 8,6A czyli wrzeciono praktycznie chodzi na pusto(?)

Masz coś źle ustawione w falowniku. Ustawiłeś prąd znamionowy w falowniku na 8,6 A?
No i dlaczego zdecydowałeś się na obroty tylko 18 k?
Ustaw 2500 prędkość i zagłębienie 5 mm.
Jeżeli elementem docelowym jest kółko to masz zły kierunek obróbki.

Robert

Awatar użytkownika

Yarec
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1772
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: Frezowanie sklejki-co robię źle/co mogę poprawić

#7

Post napisał: Yarec » 14 wrz 2018, 19:36

Autor tematu: piotrekwwww
piotrekwwww pisze:To są całe dane dotyczące frezu w katalogu producenta
czyżby ?
A ja mam i to z wyznaczonym zakresem pracy w zal. od materiału, wiem ! amatorzy pozytywni !
obacz PrtSc
Obrazek
( te niebieskie cyferki to aktualny czas synchro z cezowym )
Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design


FTW
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 312
Rejestracja: 16 gru 2016, 10:44
Lokalizacja: śląsk

Re: Frezowanie sklejki-co robię źle/co mogę poprawić

#8

Post napisał: FTW » 14 wrz 2018, 20:06

Yarec pisze:
14 wrz 2018, 19:36
Autor tematu: piotrekwwww
piotrekwwww pisze:To są całe dane dotyczące frezu w katalogu producenta
czyżby ?
A ja mam i to z wyznaczonym zakresem pracy w zal. od materiału, wiem ! amatorzy pozytywni !
obacz PrtSc
Obrazek
( te niebieskie cyferki to aktualny czas synchro z cezowym )
Autor tematu ma frez prosty tzw. router bit, a Ty masz spiralny. Swoją drogą ten ich katalog jest trochę biedny pod względem parametrów, bo np. dla wierteł nic nie było napisane.

Co do falownika, to mnie się udało dobić do ok. 3A na wrzecionie 2kW Teknomotor jadąc w twardym drewnie frezem fi12 na głębokość ok. 10mm. Na więcej nie pozwala konstrukcja maszyny.

2kW, ale normalne (bo chińczycy zawyżają) to jest naprawdę dużo mocy wbrew pozorom. Przy takich maszynach o wadze rzędu 100-200kg, to nie ma opcji, żeby wykorzystać w pełni.

Awatar użytkownika

Yarec
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1772
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: Frezowanie sklejki-co robię źle/co mogę poprawić

#9

Post napisał: Yarec » 14 wrz 2018, 20:31

FTW pisze:Autor tematu ma frez prosty tzw. router bit, a Ty masz spiralny

sam jesteś prosty, zobacz numer katalogowy na jego opakowaniu
(w tekście: "Frez jaki uzywam to CMT 912.080.11") i nr. na "moim" zał.
a lepiej zaznacz text Autora podający że ma frez prosty !
FTW pisze:router bit
- gdzie to widać ?

Dodane 2 minuty 20 sekundy:
Moc jast podawane przy max. RPM i przy obniżaniu obr. spada też moc (na wrzecionie)
Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design


RobWan
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1233
Rejestracja: 17 paź 2004, 20:49
Lokalizacja: Swarzędz
Kontakt:

Re: Frezowanie sklejki-co robię źle/co mogę poprawić

#10

Post napisał: RobWan » 14 wrz 2018, 20:42

Yarec pisze:sam jesteś prosty, zobacz numer katalogowy na jego opakowaniu
(w tekście: "Frez jaki uzywam to CMT 912.080.11") i nr. na "moim" zał.
a lepiej zaznacz text Autora podający że ma frez prosty !

Zaraz będziesz przepraszać. :-)

Robert

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka drewna”