Wierszowanie promienia w otworze

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

JacekBelof
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 8
Posty: 23
Rejestracja: 02 gru 2018, 22:25

Re: Wierszowanie promienia w otworze

#11

Post napisał: JacekBelof » 03 gru 2018, 21:05

Może to pomoże:

Obrazek




Autor tematu
ptak__maciej
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 11
Posty: 37
Rejestracja: 05 lut 2018, 18:38

Re: Wierszowanie promienia w otworze

#12

Post napisał: ptak__maciej » 03 gru 2018, 22:13

W sumie chciałbym sie dowiedzieć jak zrobić jeden i drugi ale bardziej chodzi mi o ten drugi.

Dodane 5 minuty 20 sekundy:
Teraz juz tylko nie wiem co to jest ten promień wodzący


JacekBelof
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 8
Posty: 23
Rejestracja: 02 gru 2018, 22:25

Re: Wierszowanie promienia w otworze

#13

Post napisał: JacekBelof » 03 gru 2018, 22:23

Najprościej jest to połowa średnicy otworu (promień otworu) plus promień zaokrąglenia... ale nie zawsze. Dokładniej jest to odległość pomiędzy osią/biegunem, a punktem zaczepienia wykonywanego promienia (jego punktem środkowym).
Dla przykładu dla otworu ⌀ 20 i zaokrąglenia R 2 przechodzącego stycznie pomiędzy płaską nienachyloną powierzchnią, a prostopadłym do niej otworem, promień ten wynosić będzie 12.


Autor tematu
ptak__maciej
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 11
Posty: 37
Rejestracja: 05 lut 2018, 18:38

Re: Wierszowanie promienia w otworze

#14

Post napisał: ptak__maciej » 05 gru 2018, 21:32

Stworzyłem cos takiego ale chyba nie idzie dobrze. Wcześniej robie otwór fi100 i chciałbym zrobić zamiast fazy promień R5. Nie wiem czemu ale frez schodzi na Z-10.
Załączniki
IMG_2731.JPG
IMG_2730.JPG

Awatar użytkownika

ser1ous
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 2
Posty: 72
Rejestracja: 01 mar 2017, 20:03
Lokalizacja: Karnak

Re: Wierszowanie promienia w otworze

#15

Post napisał: ser1ous » 05 gru 2018, 22:17

ptak__maciej pisze:
05 gru 2018, 21:32
Stworzyłem cos takiego ale chyba nie idzie dobrze. Wcześniej robie otwór fi100 i chciałbym zrobić zamiast fazy promień R5. Nie wiem czemu ale frez schodzi na Z-10.
R21 jest wartością dodatnią, a warunek po słowie UNTIL jest w minusie (pętla bez końca?).

Pozdrawiam.


JacekBelof
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 8
Posty: 23
Rejestracja: 02 gru 2018, 22:25

Re: Wierszowanie promienia w otworze

#16

Post napisał: JacekBelof » 05 gru 2018, 23:03

Powinno być:
UNTIL R21 < 90
Poza tym używasz korekcji G40, a więc do środka freza (lub brak korekcji)... można tak też zrobić, ale "promień wodzący" trzeba skorygować (na minus) o promień narzędzia.
Fakt, że promień wyszedł wklęsły, a nie wypukły wynika ze źle zdefiniowanej pętli, ponieważ nie wychodzisz z niej po 90 stopniach, przechodzisz do następnych ćwiartek układy współrzędnych, a tam funkcje sin i cos, nie dość że przyjmują ujemne wartości, to jeszcze zmienia się kierunek funkcji... generalnie w III ćwiartce wierszujesz wklęsły promień.

W sumie nie jest tak źle :)


Autor tematu
ptak__maciej
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 11
Posty: 37
Rejestracja: 05 lut 2018, 18:38

Re: Wierszowanie promienia w otworze

#17

Post napisał: ptak__maciej » 06 gru 2018, 07:14

Na początku miałem g41 until <90 i chyba tez cos było nie tak z tego zacząłem kombinować ale dzis sprobuje jeszcze raz.

Dodane 1 godzina 15 minuty :
Ok juz działa. Zamiast repeat zrobiłem lbl a zamiast until wsadziłem if r21<=90 gotob lbl 1. Teraz jeszcze przerobić to SMS wierszowanie krawędzi i będzie super. Wielkie dzieki ;)

Awatar użytkownika

Butler
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 244
Rejestracja: 07 mar 2018, 16:54
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wierszowanie promienia w otworze

#18

Post napisał: Butler » 06 gru 2018, 09:07

Po co Ci te kombinacje jak masz Mastercama? wierszowanie-fazy-jaki-cykl-t96739.html


Autor tematu
ptak__maciej
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 11
Posty: 37
Rejestracja: 05 lut 2018, 18:38

Re: Wierszowanie promienia w otworze

#19

Post napisał: ptak__maciej » 06 gru 2018, 11:05

Wersja edukacyjna ;)


JacekBelof
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 8
Posty: 23
Rejestracja: 02 gru 2018, 22:25

Re: Wierszowanie promienia w otworze

#20

Post napisał: JacekBelof » 06 gru 2018, 18:30

Butler pisze:
06 gru 2018, 09:07
Po co Ci te kombinacje jak masz Mastercama? wierszowanie-fazy-jaki-cykl-t96739.html
CAMy wcale nie są takie wspaniałe. Sam stosuję, ale tylko przy skomplikowanych kształtach. Może w produkcji seryjnej ma to sens, ale gdy jest to produkcja jednostkowa i prototypowa, to niekoniecznie. CAM generuje ogromną ilość linii i ciężko się pokasować co jest co. Pisząc z ręki po pierwsze kod jest dużo czytelniejszy, a po drugie mam kontrolę nad tym co się dzieje (CAM potrafi nieprzyjemnie zaskoczyć). Są jeszcze dwa plusy pisania z ręki... czas (równy lub krótszy niż z CAMa) i łatwość modyfikowania (szczególnie istotne przy prototypach).

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”