Silnik DC
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 482
- Rejestracja: 02 maja 2014, 04:04
- Lokalizacja: Wrocław
Bardzo wiele urządzeń nie ma przekładni mechanicznej, np. wiertarka stołowa a ma 9 biegów przekładni pasowej. Np. moja Frezarka i szlifierka stołowa nie mają wcale przełożenia narzędzie montuje się bezpośrednio w rotorze silnika ale to nieistotne
Chyba zapomnieli panowie dogadać sie czy mówią o konkretnej przekładni czy po prostu ogólnie o przełożeniu wstępnym, dobranym dla maszyny i silnika
Małe kolo zębate silnika można połączyć paskiem z dużym kołem zębatym wrzeciona uzyskując przełożenie wstępne i to już często wystarczy dla wielu urządzeń bez żadnych dodatkowych przekładni.
Choć akurat w tokarce mimo PWM (gdzie silnik ma praktycznie tyle samo sily na niskich obrotach co na dużych) zawsze przyda sie kilka biegów dla różnych zakresów obrotowych (bardzo wolne i mocne, średnie, bardzo szybkie ale słabsze)
Chyba zapomnieli panowie dogadać sie czy mówią o konkretnej przekładni czy po prostu ogólnie o przełożeniu wstępnym, dobranym dla maszyny i silnika
Małe kolo zębate silnika można połączyć paskiem z dużym kołem zębatym wrzeciona uzyskując przełożenie wstępne i to już często wystarczy dla wielu urządzeń bez żadnych dodatkowych przekładni.
Choć akurat w tokarce mimo PWM (gdzie silnik ma praktycznie tyle samo sily na niskich obrotach co na dużych) zawsze przyda sie kilka biegów dla różnych zakresów obrotowych (bardzo wolne i mocne, średnie, bardzo szybkie ale słabsze)
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 1687
- Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
- Lokalizacja: Galaktyka
Armstec: czy to jest przelozenie przy uzyciu paskow czy kol zebatych czy jakikolwiek inny sposob jest to przekladnia mechaniczna. W przypadku ruchu obrotowego mowimy p momencie nie o sile. I przy zastosowaniu pwm wszystkie parametry silnika zostaja obnizone - pwm to nic innego jak "zakrecanie" paliwa. Jedynym sposobem na obnizenie obrotow bez utraty momentu jest wlasnie przekladnia - reduktor.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2379
- Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
- Lokalizacja: Poznań
To nie jest tak, przy sterowaniu PWM mamy możliwość nie tylko obniżenie współczynnika wypełnienia, ale można np. podnieść napięcie zasilania, co daje wyższy prąd chwilowy i nie jest "zakręcaniem paliwa".InzSpawalnik pisze:przy zastosowaniu pwm wszystkie parametry silnika zostaja obnizone - pwm to nic innego jak "zakrecanie" paliwa.
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 1687
- Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
- Lokalizacja: Galaktyka
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 4478
- Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
- Lokalizacja: Polska
Jak już porównujesz to porównuj rzetelnie.InzSpawalnik pisze:I przy zastosowaniu pwm wszystkie parametry silnika zostaja obnizone - pwm to nic innego jak "zakrecanie" paliwa.
To nie jak zakręcanie paliwa.
To jest po prostu jak dozowanie paliwa pełną dawną , ale w mnieszym czasie.
Moment pozostaje ten sam !
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 482
- Rejestracja: 02 maja 2014, 04:04
- Lokalizacja: Wrocław
Albo inaczej mówiąc zawsze chodzi na pełnej dawce paliwa (pełnej mocy) tylko praca jest przerywana. zasilanie silnika jest "pstrykane" ON-OFF ( kilkanaście tysięcy razy na sekundę). predkosc obrotowa zależy od tego na jak długo w czasie cyklu jest włączony a jak długo wyłączony, jednak kranik z paliwem jest na max w czasie impulsu.
dlatego moment jest praktycznie stały i tak samo duży mimo niskich obrotów, bo silnik chodzi z maksymalną mocą tylko robi przerwy (a jak wspomnialem cykl ON-OFF ma czestotliwosc zwykle ok 10kHz-30kHz wiec nie ma mowy o jakimkolwiek szarpaniu)
tym sie rózni od klasycznego tranzystorowo-opornikowego sterownika bo tam obroty zależą od zmiany napięcia (mocy) sygnału, obniżasz napięcie, spadają obroty ale tez moc i moment. PWM jest kompletnie innym rozwiązaniem zasilanie jest podawane zawsze maksymalne tylko w krótszych lub dłuższych czasowo impulsach

filmik pokazujący dzialanie sterownika PWM z PID (lepszego filmiku nie znalazłem ale widac o co chodzi)
[youtube][/youtube]
Trzeba też wspomniec że PWM często umożliwia efektywną prace silnika na tak niskich obrotach że wentylatorek chłodzący na wirniku kompletnie nic nie robi "wiatru" i w ogóle nie chłodzi. Warto zastosować w razie potrzeby jak juz to nawiew z osobnego dodatkowego wentylatora z własnym zasilaniem lub inne rozwiązanie
dlatego moment jest praktycznie stały i tak samo duży mimo niskich obrotów, bo silnik chodzi z maksymalną mocą tylko robi przerwy (a jak wspomnialem cykl ON-OFF ma czestotliwosc zwykle ok 10kHz-30kHz wiec nie ma mowy o jakimkolwiek szarpaniu)

tym sie rózni od klasycznego tranzystorowo-opornikowego sterownika bo tam obroty zależą od zmiany napięcia (mocy) sygnału, obniżasz napięcie, spadają obroty ale tez moc i moment. PWM jest kompletnie innym rozwiązaniem zasilanie jest podawane zawsze maksymalne tylko w krótszych lub dłuższych czasowo impulsach
Przykład o jaki pytałeś o stabilizacje zadanych obrotów mimo drastycznych zmian obciążenia znajdziesz obowiązkowo np. w sterownikach PWM od elektrowrzeciona DC we frezarkach (tam nazywają to chyba "PID control" albo też ogólnie "closed loop speed control" )InzSpawalnik pisze:Zarzuccie jakims przykladem ?

filmik pokazujący dzialanie sterownika PWM z PID (lepszego filmiku nie znalazłem ale widac o co chodzi)
[youtube][/youtube]
Trzeba też wspomniec że PWM często umożliwia efektywną prace silnika na tak niskich obrotach że wentylatorek chłodzący na wirniku kompletnie nic nie robi "wiatru" i w ogóle nie chłodzi. Warto zastosować w razie potrzeby jak juz to nawiew z osobnego dodatkowego wentylatora z własnym zasilaniem lub inne rozwiązanie
Ostatnio zmieniony 21 maja 2017, 08:52 przez Armstec, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 7735
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
hej.
no tak - przy 20% wypełnienia przez te 20% będzie miał max. moment.
przez pozostałe 80 % będzie zero.
i odwrotnie przy 80 % będzie miał max a przy 20 % zero.
po to przecież jest PID żeby sterować PWM w celu utrzymania zadanego momentu.
i tak dochodzimy powoli do idei serwa.
w " słynnym " serwie systemu Chan jest możliwość uruchomienia układu w trybie stałego momentu.
pzd.
no tak - przy 20% wypełnienia przez te 20% będzie miał max. moment.
przez pozostałe 80 % będzie zero.
i odwrotnie przy 80 % będzie miał max a przy 20 % zero.
po to przecież jest PID żeby sterować PWM w celu utrzymania zadanego momentu.
i tak dochodzimy powoli do idei serwa.
w " słynnym " serwie systemu Chan jest możliwość uruchomienia układu w trybie stałego momentu.
pzd.
Mane Tekel Fares
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2379
- Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
- Lokalizacja: Poznań
Nieśmiało jeszcze raz wtrącę uwagę, że PWM pozwala zasilać silnik wyższym napięciem i wymuszać wyższy prąd niż "czyste" DC, silnik daje więc w większy moment w momencie zasilania. Oczywiście, im bliżej jesteśmy wypełnienia 100%, tym mniejsza może być różnica od napięcia znamionowego silnika. Trzeba też wziąć pod uwagę, że silnik stanowi obciążenie indukcyjno-rezystancyjne i przebieg prądu znacznie się różni od podanych przez kol Armsteca przebiegów napięciowych "czystego" PWM.
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ