Silnik DC

Dyskusje na temat popularnych małych tokarek hobbystycznych.

strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 17
Posty: 3605
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

#51

Post napisał: strikexp » 16 maja 2017, 21:09

Pompy? Wentylatory?
Czyli takie urządzenia gdzie pozycja wałka nie jest istotna a zablokowanie niemożliwe.



Tagi:


Armstec
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 482
Rejestracja: 02 maja 2014, 04:04
Lokalizacja: Wrocław

#52

Post napisał: Armstec » 20 maja 2017, 01:50

Bardzo wiele urządzeń nie ma przekładni mechanicznej, np. wiertarka stołowa a ma 9 biegów przekładni pasowej. Np. moja Frezarka i szlifierka stołowa nie mają wcale przełożenia narzędzie montuje się bezpośrednio w rotorze silnika ale to nieistotne

Chyba zapomnieli panowie dogadać sie czy mówią o konkretnej przekładni czy po prostu ogólnie o przełożeniu wstępnym, dobranym dla maszyny i silnika

Małe kolo zębate silnika można połączyć paskiem z dużym kołem zębatym wrzeciona uzyskując przełożenie wstępne i to już często wystarczy dla wielu urządzeń bez żadnych dodatkowych przekładni.
Choć akurat w tokarce mimo PWM (gdzie silnik ma praktycznie tyle samo sily na niskich obrotach co na dużych) zawsze przyda sie kilka biegów dla różnych zakresów obrotowych (bardzo wolne i mocne, średnie, bardzo szybkie ale słabsze)


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1676
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

#53

Post napisał: InzSpawalnik » 20 maja 2017, 09:20

Armstec: czy to jest przelozenie przy uzyciu paskow czy kol zebatych czy jakikolwiek inny sposob jest to przekladnia mechaniczna. W przypadku ruchu obrotowego mowimy p momencie nie o sile. I przy zastosowaniu pwm wszystkie parametry silnika zostaja obnizone - pwm to nic innego jak "zakrecanie" paliwa. Jedynym sposobem na obnizenie obrotow bez utraty momentu jest wlasnie przekladnia - reduktor.

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#54

Post napisał: clipper7 » 20 maja 2017, 12:25

InzSpawalnik pisze:przy zastosowaniu pwm wszystkie parametry silnika zostaja obnizone - pwm to nic innego jak "zakrecanie" paliwa.
To nie jest tak, przy sterowaniu PWM mamy możliwość nie tylko obniżenie współczynnika wypełnienia, ale można np. podnieść napięcie zasilania, co daje wyższy prąd chwilowy i nie jest "zakręcaniem paliwa".
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ


Armstec
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 482
Rejestracja: 02 maja 2014, 04:04
Lokalizacja: Wrocław

#55

Post napisał: Armstec » 20 maja 2017, 18:37

No własnie to o czym wspomniales cliper... zdaje się w praktyce mozna znalesc w sterowniku PWM np. pod nazwą "układ utrzymujący obroty" ( dziala on tak że silnik automatycznie utrzymuje stałe obroty nawet przy znacznej zmianie obciążenia)


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1676
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

#56

Post napisał: InzSpawalnik » 20 maja 2017, 19:02

Zarzuccie jakims przykladem ?


251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 4226
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#57

Post napisał: 251mz » 20 maja 2017, 21:29

InzSpawalnik pisze:I przy zastosowaniu pwm wszystkie parametry silnika zostaja obnizone - pwm to nic innego jak "zakrecanie" paliwa.
Jak już porównujesz to porównuj rzetelnie.
To nie jak zakręcanie paliwa.
To jest po prostu jak dozowanie paliwa pełną dawną , ale w mnieszym czasie.
Moment pozostaje ten sam !


Armstec
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 482
Rejestracja: 02 maja 2014, 04:04
Lokalizacja: Wrocław

#58

Post napisał: Armstec » 20 maja 2017, 22:29

Albo inaczej mówiąc zawsze chodzi na pełnej dawce paliwa (pełnej mocy) tylko praca jest przerywana. zasilanie silnika jest "pstrykane" ON-OFF ( kilkanaście tysięcy razy na sekundę). predkosc obrotowa zależy od tego na jak długo w czasie cyklu jest włączony a jak długo wyłączony, jednak kranik z paliwem jest na max w czasie impulsu.
dlatego moment jest praktycznie stały i tak samo duży mimo niskich obrotów, bo silnik chodzi z maksymalną mocą tylko robi przerwy (a jak wspomnialem cykl ON-OFF ma czestotliwosc zwykle ok 10kHz-30kHz wiec nie ma mowy o jakimkolwiek szarpaniu)
Obrazek

tym sie rózni od klasycznego tranzystorowo-opornikowego sterownika bo tam obroty zależą od zmiany napięcia (mocy) sygnału, obniżasz napięcie, spadają obroty ale tez moc i moment. PWM jest kompletnie innym rozwiązaniem zasilanie jest podawane zawsze maksymalne tylko w krótszych lub dłuższych czasowo impulsach
InzSpawalnik pisze:Zarzuccie jakims przykladem ?
Przykład o jaki pytałeś o stabilizacje zadanych obrotów mimo drastycznych zmian obciążenia znajdziesz obowiązkowo np. w sterownikach PWM od elektrowrzeciona DC we frezarkach (tam nazywają to chyba "PID control" albo też ogólnie "closed loop speed control" )
Obrazek
filmik pokazujący dzialanie sterownika PWM z PID (lepszego filmiku nie znalazłem ale widac o co chodzi)
[youtube][/youtube]

Trzeba też wspomniec że PWM często umożliwia efektywną prace silnika na tak niskich obrotach że wentylatorek chłodzący na wirniku kompletnie nic nie robi "wiatru" i w ogóle nie chłodzi. Warto zastosować w razie potrzeby jak juz to nawiew z osobnego dodatkowego wentylatora z własnym zasilaniem lub inne rozwiązanie
Ostatnio zmieniony 21 maja 2017, 08:52 przez Armstec, łącznie zmieniany 2 razy.


pukury
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 6892
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#59

Post napisał: pukury » 20 maja 2017, 23:40

hej.
no tak - przy 20% wypełnienia przez te 20% będzie miał max. moment.
przez pozostałe 80 % będzie zero.
i odwrotnie przy 80 % będzie miał max a przy 20 % zero.
po to przecież jest PID żeby sterować PWM w celu utrzymania zadanego momentu.
i tak dochodzimy powoli do idei serwa.
w " słynnym " serwie systemu Chan jest możliwość uruchomienia układu w trybie stałego momentu.
pzd.
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#60

Post napisał: clipper7 » 21 maja 2017, 10:05

Nieśmiało jeszcze raz wtrącę uwagę, że PWM pozwala zasilać silnik wyższym napięciem i wymuszać wyższy prąd niż "czyste" DC, silnik daje więc w większy moment w momencie zasilania. Oczywiście, im bliżej jesteśmy wypełnienia 100%, tym mniejsza może być różnica od napięcia znamionowego silnika. Trzeba też wziąć pod uwagę, że silnik stanowi obciążenie indukcyjno-rezystancyjne i przebieg prądu znacznie się różni od podanych przez kol Armsteca przebiegów napięciowych "czystego" PWM.
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Tokarka Nutool 550, Zuch, OUS, TSA, TSB, Mini Lathe i inne małe tokarki”