Spawanie tig aluminium - Problem

Spawalnictwo i obróbka cieplna

InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1676
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

#31

Post napisał: InzSpawalnik » 13 maja 2013, 12:07

Hej Cubson,

Wydaje mi sie ze mozesz miec zle ustawienia w proporcjach pradu w trybie AC. Jesli uda Ci sie roztopic juz aluminium to nie ma wystarczacego czyszczenia z cieklych tlenkow i dlatego tak jak piszesz stopiona kulka na drucie ucieka od jeziorka. Pozmieniaj proporcje plus/minus na swojej maszynie. To powinno pomodz. Aluminium ma ta wlasciwosc ze bardzo szybko odprowadza cieplo a dodatkowo nie zmienia koloru kiedy zaczyna sie stopic, tak jak ma to miejsce w przypadku stali. Dlatego faktycznie trudniej sie je spawa niz stal. Raczej testuj wyzsze natezenia, raczej blizej tych 200 na swojej maszynie, propońuje Ci dokladnie wyszlifowac powierzchnie przed spawaniem, i przeczyscic drut papierem sciernym. Oprocz tego elektrode wolframowa z bialym oznaczeniem ....



Tagi:


Dudi1203
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:42
Lokalizacja: Pabianice

#32

Post napisał: Dudi1203 » 14 maja 2013, 08:01

Jakbybyły skopane parametry czyszczenia katodowego to na 200A przy 2mm materiale kolega by elektrode upalił na wstępie, a gdyby bylo w drugą strone źle ustawione to po rozpoczęciu spawania zobaczyłby od razu dziure w materiale.
Także jak dla mnie - winny jest sprzęt. Trzeba oddać na gwarancję. Bo alu 3mm to sie spawa na 100-110A i jak sie dobrze rozgrzeje to trzeba zmniejszac zeby nie płyneło a gdzie tu do 200 o ktorych mowa.


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1676
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

#33

Post napisał: InzSpawalnik » 14 maja 2013, 13:02

Prawdopodobnie cos jest z parametrami pradu. Ale tak jak mowie, trzeba dobrze wyczyscic material, uzyc wlasciwej elektrody. Pozniej poprobowac na roznych ustawieniach i jesli nic nie przyniesie rezultatu to oddac do sprawdzenia.

Sproboj na latwej probce: wez blache alu 5mm albo 6i sprobuj na krawedzi stopic i napawac z drutem.

Awatar użytkownika

Alvar4
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1319
Rejestracja: 18 sie 2010, 10:58
Lokalizacja: Okolice Łodzi

#34

Post napisał: Alvar4 » 14 maja 2013, 15:22

Zrób jeszcze taki test. Weź kogoś do pomocy. Ustaw prąd spawania na minimum i zacznij spawać (rozgrzewać aluminium). Po chwili poproś kolegę aby zmienił Ci prąd spawania na maksymalny (Ty ciągle spawasz podczas zwiększania przez kolegę prądu) Powinieneś zauważyć wtedy czy łuk staje się dużo silniejszy i gorętszy. Jeśli nie to winna jest spawarka. Nie działa regulacja prądu spawania.

Tu masz filmik ze spawania alu. Od drugiej minuty widać jak zaczynać spawanie. Jak wszystko oczyszczone to odpalasz łuk i grzejesz przez chwilę. Jak pojawi się jeziorko zaczynasz podawać drut:
[youtube][/youtube]

Nie spiesz się, grzej tak długo aż się zacznie topić.
Obrazek


acetylenek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 577
Rejestracja: 12 mar 2006, 21:46
Lokalizacja: Kraków/Olkusz

#35

Post napisał: acetylenek » 16 maja 2013, 23:13

Z tego co przeczytałem stawiam na. spawarkę.
Daje za mały prąd przy AC niezależnie od balansu przy 200A albo stopi blachę 3mm albo stopi elektrodę albo będzie dobrze spawać.W tym przypadku widać że spawarka nie daje tego prądu który jest ustawiony. Jak masz z kim to możesz porównać na liczniku energii prąd AC do DC np. 200A jak szybko się licznik kręci
Gdyby to był problem czyszczenia to wypadła by dziura w takiej blaszce.

Przy użyciu elektrody torowej nie ma takich efektów jak kolega opisuje.
Panie Boiler ja spawam aluminium ostrą elektrodą i to nie jest elektroda oznaczona na zielono (jest wiele innych do AC nie tylko zielone).

If you get a 2 percent thoriated electrode ball, you will find that as it rounds over, it grows small irregularities on the surface. The arc then wanders from one irregularity to another on the tip and becomes somewhat unstable. For this reason, 2 percent thoriated electrodes usually aren't recommended for AC welding.

Co mniej więcej oznacza że
Używając elektrody 2% toru - czerwonej - na jej końcu będą tworzyć się wysepki (grudki) i prąd będzie błądził po tych wysepkach i będzie niestabilny. Z tego powodu elektroda torowa nie jest ZWYKLE zalecana do spawania AC.
Co nie oznacza że nie można tak wykonać połączenia.

Elektrody czerwone są wykorzystywane głównie do spawania DC – prądem stałym przy polaryzacji zarówno ujemnej jak i dodatniej stali węglowej, stali nierdzewnej, niklu i tytanu oraz szczególnego rodzaju spawania AC (takiego jak cienkie aluminium i grubości materiału mniej niż 1,5 mm).

Nie ganiłbym ludzi aż tak bardzo za próby spawania aluminium "elektrodą czerwoną" i nie pisałby że do tego celu jest zielona jakby nie istniały jeszcze inne i to leprze do tego celu - z metalami ziem rzadkich.

Awatar użytkownika

Alvar4
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1319
Rejestracja: 18 sie 2010, 10:58
Lokalizacja: Okolice Łodzi

#36

Post napisał: Alvar4 » 17 maja 2013, 09:09

Dla mnie zielona jest za słaba i się szybko topi. Używam do alu elektrody złotej i zaobserwowałem że jest żywotniejsza od zielonej. Kiedyś jak jeszcze nie umiałem spawać to i czerwoną spawałem aluminium i się dało. Pozdrawiam i życzę samych udanych spawów. :)
Obrazek


Autor tematu
Cubson94
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 9
Posty: 12
Rejestracja: 12 maja 2013, 14:14
Lokalizacja: Białystok

#37

Post napisał: Cubson94 » 17 maja 2013, 18:28

Witam nie miałem jak kupić elektrody czerwonej ale sprawdzałem to co napisaliście prąd na pewno się zmienia i chyba próbowałem na jakimś dziwnym materiale bo przy małym prądzie jak grzeje to na materiale robi się jak by bąbel a jak dałem 200 A i grzałem to materiał po prostu się zapadł zrobił się chyba tak mocno plastyczny że się odkształcił od swojego ciężaru. Próbowałem na innym materiale i jest jak by jeziorko tylko że robi się purchel jak by materiał się gotował o co chodzi ?

Awatar użytkownika

Alvar4
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1319
Rejestracja: 18 sie 2010, 10:58
Lokalizacja: Okolice Łodzi

#38

Post napisał: Alvar4 » 17 maja 2013, 23:53

Kurczę, ciężko wywnioskować z Twojego opisu nie widząc tego co i jak robisz. Materiał może być zanieczyszczony i dla tego robi Ci się purchel i się gotuje. Tak się dzieje na przykład przy spawaniu części silnikowych narażonych na olej jak miski olejowe. Może źle ustawiony balans i się nie oczyszcza prawidłowo..... Coś widzę, że nie łatwo będzie Ci pomóc. Potrzebny jest ktoś kto przyjedzie do Ciebie (lub na odwrót) i Ci wytłumaczy i pokarze co i jak robić. Moim zdaniem brak doświadczenia i nieobeznanie z tematem spawania jest tutaj problemem. Pozdrawiam. :wink:
Obrazek


acetylenek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 577
Rejestracja: 12 mar 2006, 21:46
Lokalizacja: Kraków/Olkusz

#39

Post napisał: acetylenek » 18 maja 2013, 10:33

Jedno zdjęcie warte więcej niż tysiące słów. DAJ FOTKĘ tego co robisz.

Problem z czyszczeniem tak przed spawaniem jak i samego spawania (czyszczenie katodowe).

Pewnie robi się kożuch taki jak na mleku przez który nie przebije się drut tylko spocznie kropelka. Gotowanie się alu przy spawaniu to olej (dokładnie to wodór z rozpadu węglowodorów) a kożuch to tlenki (temperatura topnienia kilka razy wyższa niż aluminium).

Spróbuj na fabrycznie nowym aluminium np. profil czy blacha np. serii 6060 6063-PA38 - to się na pewno będzie spawać.

Obowiązkowo oczyść acetonem, szczotką drucianą ale nową nie używaną do niczego innego (chodzi o oleje i metale) i jeszcze raz acetonem.

Możesz też spróbować na cienkim elemencie 0,5-1mm na prądzie stałym z odwróconą polaryzacją (albo ustawienia na spawarce albo przepiąć kable - choć penie to może być trudne). Wtedy problemu z czyszczeniem katodowym (czyli tlenków - skorupy, dale czyszczenie z oleju i szczotkowanie obowiązuje) nie będzie ale trzeba małym prądem zacząć i ewentualnie zwiększać bo elektroda będzie się topić.


luckash
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 1
Posty: 41
Rejestracja: 06 paź 2012, 16:41
Lokalizacja: bartniczka

#40

Post napisał: luckash » 18 maja 2013, 13:29

Też sadze że coś ze spawarka jest nie tak. przy 200A na powierzchni jeziorko robi sie bardzo szybko. W spawarce nie masz możliwości ustawienia przebiegu fali i częstotliwości spawania a to do alu się przydaje.
Napisz jak trzymasz palnik, jaka porcelanka i jaki jest przepływ gazu podczas spawania?
Dla lepszego efektu spawania alu wymagana jest soczewka ale bez niej tez można spawać. Ja używam elektrod złotych i niebieskich.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”