Spawanie cienkiego aluminium

Spawalnictwo i obróbka cieplna

strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 4688
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spawanie cienkiego aluminium

#21

Post napisał: strikexp » 19 lut 2025, 14:27

IMPULS3 pisze:
19 lut 2025, 13:34
Nitowanie to obróbka plastyczna stosowana w każdej kużni na dłuuuugo przed innymi metodami.
Z tym jednym masz słuszną uwagę. Po prostu mi umknęło że robili kiedyś otwory w kuźniach. Chociaż biorąc pod uwagę że zanim wynaleziono żelazo, to używano miedzi, cyny i cynku. Więc tak naprawdę to ciężko ustalić co stosowano pierwsze, lutowanie czy nitowanie. Trzeba by się zagłębić w źródła historyczne, i znowu tu będziemy mieli do czynienia z różnymi technologiami w zależności od lokalizacji.
IMPULS3 pisze:
19 lut 2025, 13:34
To nawet trudno komentowac, bo nitowanie jest pracochłonne ale ma swoje zalety i nadal się je stosuje.
Tak szczególnie docenił to Titanic jam nity pękły :mrgreen: Pewnie dlatego wtedy nitowano zamiast spawać :mrgreen:
IMPULS3 pisze:
19 lut 2025, 13:34
strikexp pisze: Liderem nowinek był ZSRR ponieważ budował wszystko od podstaw kosztem obywateli.

Na jakiej podstawie takie twierdzenia? Jakieś dane?


Poczytaj sobie o historii elektryfikacji lub industrializacji ZSRR, zamiast produkować się na forum.

Do dzisiejszego dnia można spotkać ponad stuletnie tartaki parowe. Bo skoro działa, to po co zmieniać? Szczególnie że zasilane trocinami a nie polskim prądem za 7zł/kW dla firm.




IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7619
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

Re: Spawanie cienkiego aluminium

#22

Post napisał: IMPULS3 » 19 lut 2025, 14:43

strikexp pisze:Tak szczególnie docenił to Titanic jam nity pękły :mrgreen: Pewnie dlatego wtedy nitowano zamiast spawać :mrgreen:

Obecnie pomijając drobne rzeczy jak choćby powszechne nitowanie w motoryzacji np. sprzegieł, okładzin itd. to nadal nituje się kadłuby samolotów.
Titanic nie rozpadł się z powodu słabego nitowania tylko z powodu utraty szczelności kadłuba po uderzeniu a górę lodową. To nie był lodołamacz tylko statek pasażerski. Obecne statki które są spawane też tracą szczelność i toną wiec argument słaby.
A jak chcesz zobaczyć rzeczy nitowane to obejrzyj sobie mosty które stoją po dziś dzień i te kolejowe i drogowe.
Nitowanie ma wiele zalet ale jest drogie i wymaga oprzyrządowania wiec dlatego troche "przegrywa" ze spawaniem.
strikexp pisze:Poczytaj sobie o historii elektryfikacji lub industrializacji ZSRR, zamiast produkować się na forum

Nie zamierzam, o tym czy dany kraj jest w czołówce decyduje ilośc patentów, naukowych odkryć i wdrożeń tych rzeczy do uzytku.
I każdy kraj ma znakomitych ludzi którzy coś twórczego zrobili. Gadanie że któryś jest lepszy lub gorszy jest bez sensu bo każdy bazuje na wszystkim co jest dostępne.
strikexp pisze:Do dzisiejszego dnia można spotkać ponad stuletnie tartaki parowe. Bo skoro działa, to po co zmieniać? Szczególnie że zasilane trocinami a nie polskim prądem za 7zł/kW dla firm.

Faktycznie argument nie do pobicia. Litości...


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 3775
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

Re: Spawanie cienkiego aluminium

#23

Post napisał: atom1477 » 19 lut 2025, 14:47

IMPULS3 pisze:
19 lut 2025, 14:43
Obecnie pomijając drobne rzeczy jak choćby powszechne nitowanie w motoryzacji np. sprzegieł, okładzin itd. to nadal nituje się kadłuby samolotów.
Nawet kadłuby sond, kapsuł i rakiet kosmicznych.


upadły_mnich
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1592
Rejestracja: 09 gru 2005, 11:52
Lokalizacja: Lublin

Re: Spawanie cienkiego aluminium

#24

Post napisał: upadły_mnich » 19 lut 2025, 15:26

No mam tę lutownicę z pierwszego linku od chyba 30 lat i nawet nie wiedziałem, że aluminium mogę lutować.
sprawność wg kobiety: stosunek wielkości wyjętej do wielkości włożonej


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 3775
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

Re: Spawanie cienkiego aluminium

#25

Post napisał: atom1477 » 19 lut 2025, 16:03

Ja też mam taką, ale o lutowaniu aluminium wiedziałem. Bez problemu taką lutownicą polutowałem przewody aluminiowe o przekroju 1.5 mm².


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 5773
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Spawanie cienkiego aluminium

#26

Post napisał: jasiu... » 19 lut 2025, 16:58

Oczywistą oczywistością jest, że wymyślono metody "lutowania aluminium". Tylko czy to jest naprawdę lutowanie? Wszystkie znane mi sposoby polegają na użyciu palnika i jest to w zasadzie wtopienie lutu pomiędzy aluminiowe elementy. Czyli w zasadzie konieczne jest rozpuszczenie tlenków na zewnętrznej powierzchni i zmuszenie lutu, żeby połączył się z elementami.

Bawiłem się (mam uprawnienia na palnik) metodą wykorzystującą tzw. lut wcierany. Czyli musisz z jednej strony grzać ostrożnie lut, z drugiej drapać powierzchnię do żywego aluminium, żeby lut w tym miejscu utworzył stop i się połączył. Mnie to wychodziło bardzo średnio, ale wiem, że da się to opanować. Ot jak na filmie:



Tu jest akurat lut w drucie, ale te w tubkach mają podobne działanie. Natomiast zdanie strajka że tak zacytuję:
strikexp pisze:
17 lut 2025, 20:43
ale do aluminium to chyba trzeba kwas.
jak dla mnie jest intrygujące. Chyba trzeba, czy chyba nie trzeba? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 4688
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spawanie cienkiego aluminium

#27

Post napisał: strikexp » 19 lut 2025, 17:08

A z ciekawości próbowałeś wcześniej przelecieć powierzchnię papierem wodnym a potem zabezpieczyć topikiem?

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 11923
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Spawanie cienkiego aluminium

#28

Post napisał: RomanJ4 » 19 lut 2025, 22:27

IMPULS3 pisze:Titanic nie rozpadł się z powodu słabego nitowania tylko z powodu utraty szczelności kadłuba po uderzeniu a górę lodową.

To jest jedna z przyczyn którą określono po wydobyciu i zbadaniu kawałka znitowanego poszycia. Okazało się, że nity były marnej jakości - bardzo kruche z powodu domieszek. A co za tym idzie pod wpływem uderzenia stracił szczelność bardziej niż powinien.
https://tvn24.pl/swiat/titanic-zatonal- ... -ls3705755
pozdrawiam,
Roman


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 4688
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spawanie cienkiego aluminium

#29

Post napisał: strikexp » 19 lut 2025, 23:48

Ogólnie nity nie mają takiej szczelności jak spawanie. Przy wygięciu powstają nieszczelności, przy spawaniu albo spaw pęknie albo się całość wygnie.


upadły_mnich
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1592
Rejestracja: 09 gru 2005, 11:52
Lokalizacja: Lublin

Re: Spawanie cienkiego aluminium

#30

Post napisał: upadły_mnich » 19 lut 2025, 23:49

Ciekawi mnie ten podział na nity żelazne i stalowe w tym artykule.
sprawność wg kobiety: stosunek wielkości wyjętej do wielkości włożonej

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”