Wymiana silnika na 3f w MTP 520.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 645
- Rejestracja: 13 mar 2021, 18:23
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Wymiana silnika na 3f w MTP 520.
Romanie ja dokładnie tak zrobiłem, pisałem to na 1 stronie tego tematu, tylko że teraz kolega nie ma jak rozwiercić koła na 19mm, zresztą jak się nie czuje to niech się lepiej nie zabiera, bo jak coś nie pójdzie będzie miał bicie i mu tokarka po stole będzie skakać. 40 zł to nie majątek.
Krak.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 17
- Posty: 31
- Rejestracja: 03 cze 2020, 01:23
Re: Wymiana silnika na 3f w MTP 520.
Panowie. Nawet nie ciągnąłbym dalej tematu wiedząc że mogę to w ten sposób zrobić. Widziałem tę aukcję, ale nie rozumiałem do czego służy taper. Zasugerowałem się taperem z małej marynistyki, gdzie jest to dość specyficzny (i drogi) montaż śruby, wymagający specjalnej osi. A tu taka miła niespodzianka.cawboy pisze: ↑05 kwie 2021, 10:14Dokładnie to chciałem napisać, tuleję 1008 kupisz z otworem 19mm i rowkiem pod wpust 6mm.lukasz.radomski pisze: ↑05 kwie 2021, 08:29a na allegro koło pasowe spz 60/1 z tuleją taper 42zł, jest sens?
42zł wraz z wysyłką (mam allegro smart) to cena nie do przebicia i to chyba zamyka sprawę.
Wielkie dzięki za całą wiedzę, ona na pewno się przyda i wcześniej czy później będę sam coś dłutować.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 645
- Rejestracja: 13 mar 2021, 18:23
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Wymiana silnika na 3f w MTP 520.
Kolego jakbym ja wiedział że masz problem z rozwierceniem/ roztoczeniem otworu to bym od razu zaproponował, sam składaki z taperem do krokówek zakładałem, w tym przypadku też bym się nie pieprzył tylko ja na wale silnika mam koło 4 stopniowe także składak odpadał.
Jak to mówią co krok to bliżej a człowiek się całe życie uczy...
Jak to mówią co krok to bliżej a człowiek się całe życie uczy...
Krak.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 17
- Posty: 31
- Rejestracja: 03 cze 2020, 01:23
Re: Wymiana silnika na 3f w MTP 520.
Panowie.
Silnik wymieniony, wszystko fajnie działa. Kultura pracy to inna bajka. Po prostu szok!
Nowy silnik zmieścił się w miejsce starego. Zrobiłem nowe łapy z profilu stalowego 6x40mm co pozwoliło mi skorzystać z oryginalnych mocowań. Zależało mi na tym, bo zaraz za tokarką ma swoje miejsce wiertarka. Falownik zamontowany tak, żeby był z dala od syfu. Włącznik widoczny przy dolnej krawędzi zdjęcia no i awaryjny grzybek nad listą. Lista może śmieszna ale jestem dość zapominalski. Na koniec nowa kaseta. Nie bawiłem się we wpasowanie w otwór który był po poprzednich przyciskach tylko wykorzystałem obudowę uniwersalną i skorzystałem z oryginalnych otwór montażowych.
Od lewej: kierunek pracy, start, stop, obroty. No i tyle. Nie dałbym rady tego ogarnąć bez Was i wszystkim serdecznie dziękuję

Silnik wymieniony, wszystko fajnie działa. Kultura pracy to inna bajka. Po prostu szok!
Nowy silnik zmieścił się w miejsce starego. Zrobiłem nowe łapy z profilu stalowego 6x40mm co pozwoliło mi skorzystać z oryginalnych mocowań. Zależało mi na tym, bo zaraz za tokarką ma swoje miejsce wiertarka. Falownik zamontowany tak, żeby był z dala od syfu. Włącznik widoczny przy dolnej krawędzi zdjęcia no i awaryjny grzybek nad listą. Lista może śmieszna ale jestem dość zapominalski. Na koniec nowa kaseta. Nie bawiłem się we wpasowanie w otwór który był po poprzednich przyciskach tylko wykorzystałem obudowę uniwersalną i skorzystałem z oryginalnych otwór montażowych.
Od lewej: kierunek pracy, start, stop, obroty. No i tyle. Nie dałbym rady tego ogarnąć bez Was i wszystkim serdecznie dziękuję


-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 11925
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Re: Wymiana silnika na 3f w MTP 520.
A mając falownik nie pokusisz się o przełącznik L-0-P na suporcie jak w przemysłowych tokarkach ?
Zwłaszcza przy nacinaniu gwintów jest to dużo, dużo wygodniejsze niż przełącznik na kasecie.
przełącznik zamontowany bezpośrednio na suporcie

przełącznik zamontowany do łoża, dźwignia zamontowana na suporcie

zmiana-kierunku-obrotow-silnika-3-fazow ... 74-20.html
Zwłaszcza przy nacinaniu gwintów jest to dużo, dużo wygodniejsze niż przełącznik na kasecie.
przełącznik zamontowany bezpośrednio na suporcie

przełącznik zamontowany do łoża, dźwignia zamontowana na suporcie


zmiana-kierunku-obrotow-silnika-3-fazow ... 74-20.html
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 17
- Posty: 31
- Rejestracja: 03 cze 2020, 01:23
Re: Wymiana silnika na 3f w MTP 520.
Brzmi to super, czytałem o tym rozwiązaniu już wcześniej od Ciebie, ale przed złożeniem tego w całość nie do końca kumałem.
To jest podpięte pod kasetę sterującą i chyba i tak muszę poczekać aż silnik się zatrzyma i dopiero przełączyć obroty prawda? Czy z falownikiem można po prostu zamieniać obroty kiedy silnik jeszcze się kręci?
W ogóle w trakcie użytku wczoraj zobaczyłem, że tokarka po załączeniu komendy stop kręci się jeszcze sporo - dużo więcej niż miałem na 1faz i muszę coś z tym zrobić.
To jest podpięte pod kasetę sterującą i chyba i tak muszę poczekać aż silnik się zatrzyma i dopiero przełączyć obroty prawda? Czy z falownikiem można po prostu zamieniać obroty kiedy silnik jeszcze się kręci?
W ogóle w trakcie użytku wczoraj zobaczyłem, że tokarka po załączeniu komendy stop kręci się jeszcze sporo - dużo więcej niż miałem na 1faz i muszę coś z tym zrobić.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 11925
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Re: Wymiana silnika na 3f w MTP 520.
jakub_k pisze:Czy z falownikiem można po prostu zamieniać obroty kiedy silnik jeszcze się kręci?
Nie musisz czekać, w falowniku przy programowaniu funkcji podajesz czas hamowania w sekundach, czas zwłoki(postoju) przed załączeniem przeciwnych, i czas dochodzenia do obrotów przeciwnych po przełączeniu (a przełącza się jednym ruchem dźwigni z prawych na lewe, lub odwrotnie).
W swojej nastawiłem o ile dobrze pamiętam:
- czas hamowania ustawiony na - ok 2s,
- zwłoka zmiany obrotów(zatrzymanie) - 0,3s,
- dochodzenie do obrotów po przełączeniu/lub załączeniu w ogóle - 1s.
Czasu hamowania nie ma co ustawiać zbyt małego lub "zerowego" - np 0,1s z 2 względów :
- przy hamowaniu silnik działa jak alternator i falownik musi wytracić tę energię w postaci ciepła w elemencie półprzewodnikowym, lub rezystorze hamującym jeśli taki konieczny wg instrukcji, i chociaż ma zabezpieczenia by elementu nie spalić (wydłużając ten czas), to lepiej nie przeginać zwłaszcza jak toczymy dużą masę,
- szkoda kół zębatych gitary lub przekładni wrzeciennika jeśli jest,
- 3,3-sekundowy czas zmiany obrotów jest wystarczająco szybki w czasie nacinania gwintów by nie było problemów z wyjściem noża i odsunięciem od materiału przed zmianą obrotów na lewe
(ostatnio nacinane nożem M14x2 i M18x1,5, jak widać podebrania dla wyjścia noża nie są jakieś przesadnie szerokie)
Jak to działa zobacz na filmie, u mnie to działa już kilka lat bez problemów nawet przy ~990obr/min
https://youtu.be/xGI8RylZu50
Dodane 6 minuty 9 sekundy:
jakub_k pisze:W ogóle w trakcie użytku wczoraj zobaczyłem, że tokarka po załączeniu komendy stop kręci się jeszcze sporo - dużo więcej niż miałem na 1faz i muszę coś z tym zrobić.
zaprogramuj czas hamowania i resztę funkcji
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 17
- Posty: 31
- Rejestracja: 03 cze 2020, 01:23
Re: Wymiana silnika na 3f w MTP 520.
Dzięki Roman. Już rozumiem.
Takie podebrania jak u Ciebie u mnie też są ok.
Zrobiłem kilka testów, wprowadziłem parametry od Ciebie i już widzę, że nie mam w ogóle hamulca. Muszę dokupić rezystor, co w sumie nie jest żadnym problemem, ale muszę zamówić i poczekać.
Takie podebrania jak u Ciebie u mnie też są ok.
Zrobiłem kilka testów, wprowadziłem parametry od Ciebie i już widzę, że nie mam w ogóle hamulca. Muszę dokupić rezystor, co w sumie nie jest żadnym problemem, ale muszę zamówić i poczekać.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 11925
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Re: Wymiana silnika na 3f w MTP 520.
A w Twojej instrukcji wyraźnie pisze, że potrzebny do takiej mocy silnika odp(tabelka) rezystor hamujący, albo że w ogóle musi być, bo u mnie(EURA 2,2kW) do mojego 1,1kW nie potrzeba było? Może gdybym zmienił silnik na maksymalny 2,2kW, to wtedy..

No, ale u każdego producenta jest inaczej...
Dobór modułów i rezystorów hamujących

No, ale u każdego producenta jest inaczej...
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 17
- Posty: 31
- Rejestracja: 03 cze 2020, 01:23
Re: Wymiana silnika na 3f w MTP 520.
Ponownie masz rację. Czegoś nie ogarniam jednak w hamulcu. Przy zatrzymaniu z grzybka silnik staje niemal w miejscu. Przy wciśnięciu stop dalej się kreci.
Wracam doczytania instrukcji...
Wracam doczytania instrukcji...
