Instalacja elektryczna. Zbyt mały bezpiecznik.

Planujesz zakup sprzętu do warsztatu, masz problem z maszyną tu możesz o tym porozmawiać - nie tylko maszyny CNC

Rober74
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 130
Rejestracja: 02 gru 2016, 09:14
Lokalizacja: Legionowo

Re: Instalacja elektryczna. Zbyt mały bezpiecznik.

#31

Post napisał: Rober74 » 24 wrz 2020, 07:21

Rober74 pisze:
23 wrz 2020, 13:04
Mam tam jakiś wzór, ale wole podać z tabeli jak przewidział producent, kiedyś Moeller, a teraz Eaton.

11 kW rozruch gwiazda-trójką 21,7 A, bezpiecznik 25A

11 kW rozruch bezpośredni 21,7A, bezpiecznik 25A

Jak widać, to przy takiej mocy nie ma różnicy jak jest rozruch.

Dodane 2 minuty 14 sekundy:
Zrobię skan tych tabelek i wkleję dla potomnych.
Sorka, mój błąd, a więc jeszcze raz:

11 kW rozruch gwiazda-trójką 21,7 A, bezpiecznik i zabezpieczanie to 25A

11 kW rozruch bezpośredni 21,7A, bezpiecznik 40A, zabezpieczenie 25A.
gozdd pisze:
23 wrz 2020, 14:34
Poczytaj sobie jakie są cechy - wady, silników indukcyjnych klatkowych, a później się wymądrzaj.
To co mówisz to jest ustawienie zabezpieczeń silników.

Według pierwszego lepszego katalogu, silnik 11kW, 1400 obr/min, prąd nominalny 21,6A, krotność prądu rozruchowego 7,7. Czyli przy rozruchu może szarpnąć 166A.
166A? Chyba na głowę upadłeś?

Dodane 14 minuty :
Poniżej zdjęcie schematów:
Gwiazda trójkąt
Obrazek
Bezpośredni
Obrazek




gozdd
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 842
Rejestracja: 02 gru 2013, 19:21
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Instalacja elektryczna. Zbyt mały bezpiecznik.

#32

Post napisał: gozdd » 24 wrz 2020, 07:36

Rober74 pisze:166A? Chyba na głowę upadłeś?

Powiedz to inżynierom projektującym silniki (a później katalogi). Sam widzisz, że inni potwierdzają takie dane:
Petroholic pisze:PS W tej 11kW jak kilka lat temu skopsał się zaworek od odprężania w prestostacie i próbowała ruszyć pod ciśnieniem to upaliło wkładkę 80A NH w rozdzielni także potencjał jest

drhambone pisze:Do pozostałych kolegów wyliczających prady rozruchu - patrzcie również na charakterystykę zabezpieczeń. Tam jest czas i prąd, zobaczcie jak prąd zależy od czasu, wszytko się wyjaśni

Masz rację. I chcąc nie chcąc charakterystyki zabezpieczeń potwierdzają wartości z katalogu. 11kW startuje bez problemu na C32. Takie zabezpieczenie wytrzymuje przez 2 sekundy 5-10 krotność prądu znamionowego, czyli minimum 160A.
Nawet gdyby to miało być C25, to jest 125-250A przez 2 sekundy.


Sonthin
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 64
Rejestracja: 25 gru 2015, 19:09
Lokalizacja: znikąd

Re: Instalacja elektryczna. Zbyt mały bezpiecznik.

#33

Post napisał: Sonthin » 24 wrz 2020, 11:52

Silnik 5,5 kW przy rozruchu pobiera jakieś 80A a prąd znamionowy to jakieś 11A. W silnikach o mocy od kilku do kilkunastu kW przeważnie prąd znamionowy to dwu krotność mocy czyli 5,5 kW to prąd 11A przy silniku 11 kW to będzie jakieś 22A oczywiście w przybliżeniu, natomiast prąd rozruchowy to od 7 do 10 krotności prądu znamionowego czyli silnik 11 kW przy rozruchu pobierze plus/minus 170A.
Co do silnika 5,5 kW to miesiąc temu kupiłem kompresor z takim silnikiem ( mam bezpieczniki topikowe, przed licznikiem 35A za 20A) i przy rozruchu kompresora 20A paliło zmieniłem na 25A i było ok. bezpieczniki były typu gF czyli szybkie. Ale uznałem że 25 A to trochę za dużo więc kupiłem i wkręciłem 20A ale typu gG tzw. zwłoczne i kompresor jeszcze ani razu nie przepalił bezpieczników a podłączony jest normalnie w trójkąt i startuje od razu z pełnych obrotów.
A co jeszcze, to w skrzynce rozdzielczej gdzie podłączam kompresor jest gniazdo zabezpieczone Eską C16A i nigdy nie wybiło.
Dużo zależy od typu zabezpieczeń i czasu ich zadziałania.


bear
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1236
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: Instalacja elektryczna. Zbyt mały bezpiecznik.

#34

Post napisał: bear » 24 wrz 2020, 14:17

Sonthin pisze:Dużo zależy od typu zabezpieczeń i czasu ich zadziałania.

I odległości ;)


lepi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1448
Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Re: Instalacja elektryczna. Zbyt mały bezpiecznik.

#35

Post napisał: lepi » 24 wrz 2020, 14:54

Co wy z tą odległością. Już któryś raz ktoś pisał, że jak kable krótsze to nie będzie zabezpieczenie wybijać. A to zupełnie odwrotnie. Jak się da dość długie kable to przy wystarczającej impedancji zwarcia możemy podłączyć dowolnie duże obciążenie i nic nie wywali. Ew owe kable się spalą 😀


Rober74
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 130
Rejestracja: 02 gru 2016, 09:14
Lokalizacja: Legionowo

Re: Instalacja elektryczna. Zbyt mały bezpiecznik.

#36

Post napisał: Rober74 » 28 wrz 2020, 07:48

Tabele do 5,5 kW.

Trójkąt-gwiazda
Obrazek

Bezpośredni
Obrazek


giloman
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 5
Posty: 62
Rejestracja: 25 lip 2010, 23:29
Lokalizacja: Chełm

Re: Instalacja elektryczna. Zbyt mały bezpiecznik.

#37

Post napisał: giloman » 01 paź 2020, 12:29

gozdd pisze:
23 wrz 2020, 14:34
Według pierwszego lepszego katalogu, silnik 11kW, 1400 obr/min, prąd nominalny 21,6A, krotność prądu rozruchowego 7,7. Czyli przy rozruchu może szarpnąć 166A.
Zgadza się, pod warunkiem że spięty jest w trójkąt. Ten sam silnik spięty w gwiazdę będzie miał prąd rozruchowy mniejszy (od 1.7 do 3 x prąd znamionowy jak dobrze pamiętam).

Jeszcze jedna mi myśl naszła. To, że jest 6 końców i silnik można spinać w trójkąt i w gwiazdę nie oznacza automatycznie że można robić to bezpośrednio z sieci. Bezpośrednio w Y i D można spinać silniki z oznaczeniem 400V/690V. Jeżeli jest to silnik 230V/400V to w trójkąt pójdzie jedynie z falownika.
Wyjaśniałoby to wywalanie zabezpieczenia po przełączeniu w D jeśli przy Y można uruchomić, bo mało prawdopodobne jest wywalenie zabezpieczenia przy przełączaniu jeśli już silnik nabrał prędkości. Może to trwać nawet do 30s w zależności od urządzenia które napędza silnik.
Może być też błąd w podłączeniu.
Najlepiej zawieźć silnik do sprawdzenia. Kiedyś trafił mi się silnik 7kW, gdzie jedno uzwojenie pobierało o 1A więcej niż pozostałe dwa. Silnik wprawdzie chodził i nic się nie działo- ale dopiero na zabezpieczeniu C40.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „WARSZTAT”