Zmiana kierunku obrotów silnika 1 fazowego

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Autor tematu
beyma
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 6
Posty: 46
Rejestracja: 10 sty 2013, 14:39
Lokalizacja: Polska

Zmiana kierunku obrotów silnika 1 fazowego

#1

Post napisał: beyma » 25 paź 2017, 16:55

Witam

Jak zmienić kierunek obrotów silnika ze zdjęcia?
Z silnika wychodzą 4 przewody, komutator mhy jak na zdjęciu czyli nie podłączony do zasilania (nie jestem super elektrykiem więc nie wiem jak taki układ się nazywa...sorrki)


Narysowałem jak wygląda wewnętrzne połączenia uzwojeń
Obrazek

Obrazek

Obrazek



Tagi:


Wojciech.
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 1
Posty: 46
Rejestracja: 25 paź 2017, 14:31
Lokalizacja: Polska

#2

Post napisał: Wojciech. » 25 paź 2017, 18:23

Ale jaki to jest silnik, indukcyjny czy uniwersalny(komutatorowy)?


Autor tematu
beyma
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 6
Posty: 46
Rejestracja: 10 sty 2013, 14:39
Lokalizacja: Polska

#3

Post napisał: beyma » 25 paź 2017, 19:32

A żebym to ja wiedział?
Uzwojenia są połączone jak na zdjęciu, punkty A' i A" połączone są razem w kostce.
Komutator jest zwarty? Nie wiem jak to napisać ale są 4 szczotki, 2 pary połączone razem tyle że one i tak są umieszczone na metalowej płytce więc wszystkie 4 są zwarte

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#4

Post napisał: pioterek » 25 paź 2017, 21:06

beyma pisze:Temat nie aktualny, wystarczyło przesunąć szczotki i silnik kręci w drugą stronę :D





DZIĘKUJĘ ZA POMOC :)
Ostatnio zmieniony 27 paź 2017, 13:47 przez pioterek, łącznie zmieniany 1 raz.


Autor tematu
beyma
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 6
Posty: 46
Rejestracja: 10 sty 2013, 14:39
Lokalizacja: Polska

#5

Post napisał: beyma » 25 paź 2017, 22:29

Tak, prosto pod sieć.

Tzn. jak odwrócić, żeby nie spalić?
Nie wiem czy dobrze to rozumię...Obrazek


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 2778
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

#6

Post napisał: atom1477 » 26 paź 2017, 00:00

Jak tak zrobisz to kierunek się nie zmieni.
Żeby zmienić kierunek to trzeba zmienić połączenie tylko jednej pary uzwojeń (ale to niekoniecznie pomoże, o czym dalej).
Najprościej rozłączyć przewody A' i A", i jeden z nich podłączyć do przewodu 230V.
A pozostałe 2 które zostaną wolne podłączyć o sieci.
Lepiej test zrobić z szeregowo podłączonym żelazkiem żeby czegoś nie spalić.
Obrazek
Jak silnik ruszy i będzie się kręcił w przeciwną stronę to będzie można podłączyć bez żelazka.

Jeżeli kierunek się nie zmieni to znaczy że silnik jest typu "repulsion induction motor" i kierunek się da zmienić tylko za pomocą zmiany położenia szczotek (trzeba będzie je obrócić o 45° (w tym przypadku, gdy są 4 szczotki)). Taki silnik ma uzwojenia na wirniku ale nie są one podłączone do niczego na zewnątrz, tylko są odpowiednio zwierane przez zwarte ze sobą szczotki.
W sumie to na 99% stawiam że to jest właśnie taki silnik. Po polsku się chyba nazywa silnik repulsyjny.
Ostatnio zmieniony 26 paź 2017, 00:32 przez atom1477, łącznie zmieniany 2 razy.


Autor tematu
beyma
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 6
Posty: 46
Rejestracja: 10 sty 2013, 14:39
Lokalizacja: Polska

#7

Post napisał: beyma » 26 paź 2017, 00:23

Tak właśnie zrobiłem, zamieniłem przewody... moja pierwsza myśl i... bez rezultatu.
Nie rozumiem tego dlaczego to nie działa.
W necie znalazłem że to jest sinik "Silniki komutatorowe jednofazowe repulsyjne"

http://www.bezel.com.pl/index.php/maszy ... mutatorowe

Może trzeba przestawić kont szczotek, tyle że mam możliwość przesunięcia o kont ok.5 stopni?

Póki co silnik ma porozłączane wszystkie uzwojenia, i teraz każde uzwojenie ma osobno wyprowadzone przewody (izolacja kabli była w opłakanym stanie). Przewody zalane żywicą poliestrową teraz schnie


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 2778
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

#8

Post napisał: atom1477 » 26 paź 2017, 00:34

Skoro próbowałeś i się nic nie zmieniło to to właśnie jest silnik repulsyjny.
Taki silnik mimo że ma szczotki to ma niewiele wspólnego z silnikiem szczotkowym.
Ale mniejsza o to.
W każdym razie zmianę kierunku da się zrobić tylko poprzez obrócenie szczotek o 45°.
Nie da się zdjąć całej tej blachy ze szczotkami? I zamocować jej w innym położeniu kątowym?


Autor tematu
beyma
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 6
Posty: 46
Rejestracja: 10 sty 2013, 14:39
Lokalizacja: Polska

#9

Post napisał: beyma » 26 paź 2017, 00:53

Raczej nie chodź jutro się pobawię i dam znać co i jak.
Czyli z uzwojeniami nie ma co kombinować?

Bo na razie wszystkie sekcje mam odłączone

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#10

Post napisał: pioterek » 26 paź 2017, 01:36

beyma pisze:Temat nie aktualny, wystarczyło przesunąć szczotki i silnik kręci w drugą stronę :D





DZIĘKUJĘ ZA POMOC :)
Ostatnio zmieniony 27 paź 2017, 13:48 przez pioterek, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”