Remont tokarka stołowa TOS MN-80 rok produkcji 1966
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 220
- Posty: 707
- Rejestracja: 03 sty 2011, 23:18
- Lokalizacja: warszawa
- Kontakt:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 39
- Posty: 11925
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Zależy co rozumieć pod "plexi", bo to dość potoczne określenie, ale poliwęglan tak. Choć może nie jest tak odporny na wysoką temperaturę (gdyby leżał płasko a gorące wióry na niego spadały to się wtopią), ale jak ekran jest pionowo czy skośnie, to praktycznie zanim nawet najgorętszy wiór go przytopi by się przykleić, to szybciej się odbije nie robiąc mu krzywdy. Chyba nawet większość osłon jest z tego tworzywa, byle nie za cienkie by nie pękało od uderzeń (te co najmniej 4-6mm, sam taką mam).
W każdym razie jest to tanie i dość odporne na żółknięcie pod wpływem emulsji i olejów. I daje się ładnie formować na jakimś kopycie nawet opalarką na gorące powietrze (zaginanie boków), byle nie za blisko bo się "stryszczy" (bąbelki powietrza). Daje się dobrze kleić dedykowanymi do poliwęglanu klejami (rozpuszczają wierzchnią warstwę dając niewidoczne jednorodne połączenie), nazwę mogę podać później bo mam takowy (tubki) Tylko należy wycisnąć bąbelki powietrza z nakładanej warstwy kleju bo inaczej pozostaną.
Pantograf do osłony zrobiłem z aluminiowych prętów okrągłych ø10 i kwadratowych ≠14x14 (w Obi) z zaciskami prętów w kostkach(14x14) śrubami motylkowymi, coś na wzór (mam taką do frezarki, prosta konstrukcja)
a przy tokarce(na uchwyt) mam coś takiego (przydalby się jeszcze mały fartuch gumowy poniżej szyby, bo poniżej osłony leci czasem na rękę na pokrętle suportu..)
https://www.google.pl/search?q=oslona+d ... na+tokarki

to jest ciekawa osłona suportu. Jako, że jest od dołu, to wióry nie sypią po rękach jak w zawieszanych. Jest przesuwana wzdłuż drążka, i odchylana do operatora (by przekręcić imak), oraz całość odchylana na zawiasie zamontowanym po prawej (o ile dobrze widzę)

inne proste mocowanie

W każdym razie jest to tanie i dość odporne na żółknięcie pod wpływem emulsji i olejów. I daje się ładnie formować na jakimś kopycie nawet opalarką na gorące powietrze (zaginanie boków), byle nie za blisko bo się "stryszczy" (bąbelki powietrza). Daje się dobrze kleić dedykowanymi do poliwęglanu klejami (rozpuszczają wierzchnią warstwę dając niewidoczne jednorodne połączenie), nazwę mogę podać później bo mam takowy (tubki) Tylko należy wycisnąć bąbelki powietrza z nakładanej warstwy kleju bo inaczej pozostaną.
Pantograf do osłony zrobiłem z aluminiowych prętów okrągłych ø10 i kwadratowych ≠14x14 (w Obi) z zaciskami prętów w kostkach(14x14) śrubami motylkowymi, coś na wzór (mam taką do frezarki, prosta konstrukcja)

a przy tokarce(na uchwyt) mam coś takiego (przydalby się jeszcze mały fartuch gumowy poniżej szyby, bo poniżej osłony leci czasem na rękę na pokrętle suportu..)
https://www.google.pl/search?q=oslona+d ... na+tokarki

to jest ciekawa osłona suportu. Jako, że jest od dołu, to wióry nie sypią po rękach jak w zawieszanych. Jest przesuwana wzdłuż drążka, i odchylana do operatora (by przekręcić imak), oraz całość odchylana na zawiasie zamontowanym po prawej (o ile dobrze widzę)


inne proste mocowanie


Ostatnio zmieniony 30 cze 2015, 12:15 przez RomanJ4, łącznie zmieniany 2 razy.
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 220
- Posty: 707
- Rejestracja: 03 sty 2011, 23:18
- Lokalizacja: warszawa
- Kontakt:
-
- Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 6
- Posty: 6
- Rejestracja: 30 maja 2015, 13:18
- Lokalizacja: Zielona Góra
Witam,
Mam problem ze zdemontowaniem śruby pociągowej (chyba tak to się nazywa).
Nie wiem za bardzo w jakiej kolejności, ani którędy powinna ona zejść.
Z jednej strony rozebrałem układ planetarny:
https://drive.google.com/open?id=0Bw2Qc ... FlCSnVFNkU
Z drugiej jest nasadka, ale ona jest osadzona na sworzniach i nie da jej się wyciągnąć póki śruba się o nią opiera:
https://drive.google.com/open?id=0Bw2Qc ... ktXTUFOTlk
Utknąłem z dwiema nakrętkami:
https://drive.google.com/open?id=0Bw2Qc ... DFpWW9ZRms
Próbowałem je rozkręcić, ale nie wiem czy one się aż tak się spiekły, czy może ja coś źle myślę, ale nie mogę ich od siebie rozkręcić.
Zakładam, że należy je rozkręcić od siebie, na zasadzie jedna w prawo druga w lewo, dlatego konieczność dwóch kluczy.
Moje pytanie, to: w takim stanie jak na powyższych zdjęciach jakie są kolejne kroki demontażu tek śruby?
Jeżeli kolejnym krokiem jest konieczność rozkręcenia tych zaznaczonych nakrętek , to czy ktoś ma jakieś patenty na nie?
Mam problem ze zdemontowaniem śruby pociągowej (chyba tak to się nazywa).
Nie wiem za bardzo w jakiej kolejności, ani którędy powinna ona zejść.
Z jednej strony rozebrałem układ planetarny:
https://drive.google.com/open?id=0Bw2Qc ... FlCSnVFNkU
Z drugiej jest nasadka, ale ona jest osadzona na sworzniach i nie da jej się wyciągnąć póki śruba się o nią opiera:
https://drive.google.com/open?id=0Bw2Qc ... ktXTUFOTlk
Utknąłem z dwiema nakrętkami:
https://drive.google.com/open?id=0Bw2Qc ... DFpWW9ZRms
Próbowałem je rozkręcić, ale nie wiem czy one się aż tak się spiekły, czy może ja coś źle myślę, ale nie mogę ich od siebie rozkręcić.
Zakładam, że należy je rozkręcić od siebie, na zasadzie jedna w prawo druga w lewo, dlatego konieczność dwóch kluczy.
Moje pytanie, to: w takim stanie jak na powyższych zdjęciach jakie są kolejne kroki demontażu tek śruby?
Jeżeli kolejnym krokiem jest konieczność rozkręcenia tych zaznaczonych nakrętek , to czy ktoś ma jakieś patenty na nie?
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 39
- Posty: 11925
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
O ile dobrze myślę, to tam gdzie niebieska strzałka masz połączenie kołkowe (kołek stożkowy) śruby pociągowej z tuleją wałka gitary. (Nie ma wyjścia gwintu śruby przy tulejce czy jest?) Jeśli mam rację, to sprawdź czy po przeciwnej stronie tulei jest mniejsza czy większa średnica otworka(kołka). Można go wybić we właściwą stronę (czasem trzeba coś pod tuleje z drugiej strony podłożyć, bo wybijając mocno zapieczony kołek można coś pokrzywić)


Kołki najczęściej są tak dobrane, że nie wystają z tulei by przypadkowo nie pochwyciły operatora za odzienie w czasie obrotu.
Łatwiej by było coś stwierdzić gdyby była DTR-ka.
Tu do pobrania. Po odliczeniu do zera nacisnąć przycisk "СКАЧАТЬ ДОКУМЕНТАЦИЮ" celem pobrania zbioru rysunków konstrukcyjnych/wykonawczych PDF niektórych części MN80)
I to po polsku, szkoda, że nie cała.
http://doc-masters.ru/stanok/828-paspor ... sanie.html
Na tej stronie są i do innych maszyn i części z całego świata do pobrania bezpłatnie, szkoda że nie wszystkie aktywne.
http://doc-masters.ru/tokarnie-stanki.html
Czeska do MN80 starszy typ
http://www.tumlikovo.cz/wp-content/uplo ... ypMN80.zip http://www.tumlikovo.cz/download/
(a to niestety niezbyt obszerna do wersji MN80A, i może być deczko inaczej)
http://www.tumlikovo.cz/wp-content/uplo ... ypMN80.zip
http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 3015,d.bGQ
tu masz też o remoncie kapitalnym (niestety po rosyjsku) ale zdjęcia czy linki mogą się przydać
http://www.cnc-club.ru/forum/viewtopic.php?f=3&t=4459
http://stanok.maxbb.ru/topic6.html


Kołki najczęściej są tak dobrane, że nie wystają z tulei by przypadkowo nie pochwyciły operatora za odzienie w czasie obrotu.
Najczęściej tak jest.adam807 pisze:Zakładam, że należy je rozkręcić od siebie, na zasadzie jedna w prawo druga w lewo, dlatego konieczność dwóch kluczy.
Łatwiej by było coś stwierdzić gdyby była DTR-ka.
Tu do pobrania. Po odliczeniu do zera nacisnąć przycisk "СКАЧАТЬ ДОКУМЕНТАЦИЮ" celem pobrania zbioru rysunków konstrukcyjnych/wykonawczych PDF niektórych części MN80)
I to po polsku, szkoda, że nie cała.
http://doc-masters.ru/stanok/828-paspor ... sanie.html
Na tej stronie są i do innych maszyn i części z całego świata do pobrania bezpłatnie, szkoda że nie wszystkie aktywne.
http://doc-masters.ru/tokarnie-stanki.html
Czeska do MN80 starszy typ
http://www.tumlikovo.cz/wp-content/uplo ... ypMN80.zip http://www.tumlikovo.cz/download/
(a to niestety niezbyt obszerna do wersji MN80A, i może być deczko inaczej)
http://www.tumlikovo.cz/wp-content/uplo ... ypMN80.zip
http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 3015,d.bGQ
tu masz też o remoncie kapitalnym (niestety po rosyjsku) ale zdjęcia czy linki mogą się przydać
http://www.cnc-club.ru/forum/viewtopic.php?f=3&t=4459
http://stanok.maxbb.ru/topic6.html
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 153
- Rejestracja: 27 lut 2015, 22:20
- Lokalizacja: xxxxx
- Kontakt:
Witam Kolega RomamJ4 wszystko dobrze powiedział , mały szczegół , dornik do wybijania kołka , powinien być utwardzony , mieć odpowiednią grubość i sztywność, koniec zeszlifowany na płasko , ( aby nie rozklepywać kołka ) średnica na końcu 0,5 mm mniejsza niż średnica wybijanego koła. Trzeba uderzyć raz , a dobrze Pozdrawiam
https://www.youtube.com/user/manfiks/videos?disable_polymer=true
nie ważne czy ma 20 lat czy 63 lat niech mówi na TY , ale niech drugiego szanuje :)
nie ważne czy ma 20 lat czy 63 lat niech mówi na TY , ale niech drugiego szanuje :)
-
- Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 6
- Posty: 6
- Rejestracja: 30 maja 2015, 13:18
- Lokalizacja: Zielona Góra
Bingo! Wystarczyło ją odkręcić i cała śruba wyszła bez szemrania.mrozanski pisze:jak kolega spojrzy w lewo od tych strzałek to w korpusie pod smarowniczką od śruby pociągowej jest robaczek. z tego co pamiętam po jego wykręceniu wyjdzie śruba razem z tulejką w stronę konika.
Mam tak usmolonego TOSa, że pełno takich kluczowych śrubek mi umyka

Genialne są te schematy. Teraz przynajmniej w większości części widać, co się dzieje wewnątrz.RomanJ4 pisze:Tu do pobrania. Po odliczeniu do zera nacisnąć przycisk "СКАЧАТЬ ДОКУМЕНТАЦИЮ" celem pobrania zbioru rysunków konstrukcyjnych/wykonawczych PDF niektórych części MN80)
I to po polsku, szkoda, że nie cała.
http://doc-masters.ru/sta...t-opisanie.html
A koledzy ciągle powtarzali, że na nic nam się w życiu nie przydadzą zajęcia z rysunku technicznego.
A tu proszę

Można teraz oglądać TOSa jak przez rentgen.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 220
- Posty: 707
- Rejestracja: 03 sty 2011, 23:18
- Lokalizacja: warszawa
- Kontakt: