Połączenie sworzniowe

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1687
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

#11

Post napisał: InzSpawalnik » 24 kwie 2014, 23:41

Tam ma dzialac 50kg na to zlacze, jesli znajdzie sie tam 3-4 mm mosiadzu na styku dwoch stalowych tuleji to predzej czy pozniej to zetnie.
Jesli chcesz miec pewne polaczenie, faktycznie plynnie sie obracac ( o to chyba Ci chodzi skoro tak koncypujes te teflony i mosiadże ) i trwac dluzej niz kilka godzin pracy to uzyj poprostu dwoch lozysk skosnych , stozkowych, jedno w jedna strone drugue w przeciwna , nawzajem sie kontrujace. Proste skuteczne rozwiazanie i tanie. Jedyne zostaje wytoczyc walek do srodka i obudowe. I tak juz masz toczenie do tego "rozwiazania " z teflonem.

Pozdrawiam



Tagi:


tefanek
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 1
Posty: 25
Rejestracja: 18 mar 2014, 08:26
Lokalizacja: Racibry

#12

Post napisał: tefanek » 25 kwie 2014, 14:49

Zgadzam się przedmówca, tańsze będą łożyska, tym bardziej że teflony i takie cuda też nie są tanie,


Areo84
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 999
Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
Lokalizacja: ...

#13

Post napisał: Areo84 » 25 kwie 2014, 22:07

Nie wiemy tu w zasadzie nic o obciążeniach jakie ma przenosić ten element. Czy będzie to tylko moment obrotowy, czy do tego będzie jakaś siła promieniowa/ osiowa. Bo jeżeli ma tam być dodatkowo jakaś większa siła osiowa powodująca ściskanie tej podkładki teflonowej to nie będzie to zbyt szczęśliwe rozwiązanie w ruchu obrotowym tych dwóch elementów. Dodatkowo jeśli ma to pracować intensywnie, to tak jak pisali inni lepiej dać łożyska toczne, a według mnie najlepiej stożkowe. Przenoszą spore siły promieniowe i w znacznym stopniu też osiowe (zależnie od kąta pochylenia wałeczków).

Obrazek

Dodatkową zaletą będzie możliwość wykasowania nakrętką luzu do zera.
Prostym przykładem może być piasta samochodowa:

Obrazek

Tym sposobem będzie miał kolega trwałe, bezluzowe łożyskowanie zdolne do przeniesienia sporych obciążeń (pod warunkiem że nie będą to najtańsze chińskie łożyska z gównolitu :smile: )
No a jeśli nie będzie pracowało to dużo i nie będzie przenosiło większych obciążeń osiowych to i na tych tulejkach nie powinno być źle.

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#14

Post napisał: ALZ » 25 kwie 2014, 22:20

Łożyska - dobre tanie rozwiązanie, tylko jak to zrobić aby było szczelne i nie zabierało dużo miejsca. Może zamiast róźnych kombinacji zastosować przeguby samochodowe, są uszczelnione i napewno coś się tanio na szrocie znajdzie.


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1687
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

#15

Post napisał: InzSpawalnik » 25 kwie 2014, 22:35

Normalnie sie uszczelnia simerinagmi.
Albo wogole nie uszczelniac tylko zamowic lozyska uszczelnione.


000andrzej
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 104
Rejestracja: 28 lip 2004, 15:00
Lokalizacja: KrakĂłw

Re: Połączenie sworzniowe

#16

Post napisał: 000andrzej » 25 kwie 2014, 22:58

TPT pisze:Będzie to element przekładni kierowniczej do małego pojazdu mającego przypominać pojazd samochodowy (wymiary ok 1000x640x500 mm, waga ok 50kg).
Jeśli to zabawka dla dziecka to szkoda zachodu a jeśli to ma wpływać na bezpieczeństwo - warto zrobić lepiej. Z tymi łożyskami stożkowymi chyba trochę przerost formy nad treścią. Jak rozumiem to ma się sporadycznie obrócić o jakiś kąt.
A brałeś pod uwagę zastosowanie przegubów kulistych? Jak w samochodzie. Gotowe końcówki drążków po 20 zł dostaniesz.


Autor tematu
TPT
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 11
Rejestracja: 09 lip 2013, 12:56
Lokalizacja: Zależy od pory roku

#17

Post napisał: TPT » 27 kwie 2014, 20:52

Witam,
Dziękuję za zainteresowanie tematem.
Odnośnie łożysk tocznych - na stożkowe nie mam miejsca, chyba, że można gdzieś łatwo dostać łożyska stożkowe na wał o średnicy poniżej 15mm? Na łożyska sterów (rowerowe) również miejsca brak.
Przeguby takie jak w końcówkach drążków kierowniczych - odpada, zależy mi na tym, aby te połączenia pracowały w jednej płaszczyźnie.
Pozostanę ostatecznie przy takim rozwiązaniu - myślę, że powinno być w porządku.

Obrazek

Oraz w podobnym stylu rozwiązanie mocowania wahacza ("dodatkowy wałek" będzie przyspawany do kształtownika).

Obrazek

Dziękuję za wszelkie sugestie i porady.
Pozdrawiam

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”