ale nawet postudiach technicznych malo w tych czsach wiesz.
Na Polibudzie Bialostockiej mieliśmy takie coś jak Techniki Wytwarzania Sterowane Numerycznie. Jeden semestr (pół roku)
I Wykłady: hmm pierdzenie o niczym, strata czasu.
II Laborka: (kilka zajęć, po 90min każde)
1 Wiertarka z wyświetlaczem LCD segmentowym (system pomiaru położenia) . Mieliśmy wklepać 6 otworków. Najpierw wpisywało się położenie a następnie
ręcznie 2 pokrętłami najeżdżaliśmy na wskazanie wyświetlacza, ręcznie włączaliśmy obroty i kręcąc kółkiem z luzami wierciliśmy uważając na wskazanie zegara z boku. A obok siedział prowadzący na dupsku i darł mordę żeby mocniej cisnąć bo piszczy i się wiertło zużywa. Następnie mierzyliśmy te otworki suwmiarką z wyświetlaczem. Wiertło miało fi 8 a otwory powychodziły 7,98 itp. No to mu wciskaliśmy bajki że wychodzi 8,02 8,01 żeby nie dostać opierd... jak kolega który podał prawdziwy wymiar.
2 Zajęcia na starej frezarce z telewizorem (dosłownie). To już chyba był prawdziwy CNC. Prowadzący coś tam wklepał, pokazał symulację i koniec zajęć (a jeszcze wejściówka z instrukcji )
3 Zajęcia na prawdziwej obrabiarce CNC. Napisaliśmy program na tablicy (napisał jeden łeb co się chciał wybić). Wejściówka z instrukcji. No i poszliśmy na halę. Prowadzący pokazał jak się mierzy narzędzia na maszynie (wszyscy stali ściśnięci i mało co było widać). Jak się zmienia narzędzia, jak się ustala bazę itp. Wklepał program, pokazał symulację. Odpalił maszynę, wszyscy się podniecili, że wrzeciono się kręci
I jeszcze kilka innych nic nie wnoszących laborek których już nawet nie pamiętam.
III Projekt
Każdy dostał jakąś część do zaprojektowania procesu technologicznego.
Część pierwsza. Zaprojektować proces technologiczny na zwykłe obrabiarki (3mc co tydzień po 90min).
a) określić co to ma być: odlew, odkuwka, cięte palnikiem, wodą czy czymś innym
b) określić które powierzchnie będą obrabiane
c) Określić naddatki na odlew, odkuwanie itp.
d) Rozpisać karty technologiczne na obrabiane powierzchnie (obroty posuwy) i zaokrąglić do wartości jakie są dostępne na starych obrabiarkach (trzeba było iść na halę)
e) część numeryczna projektu. Zrobić symulację obróbki swojego przedmiotu na CNC (każdy miał frezowanie i toczenie ). Symulacja była w programie AlphaCAM (wartości braliśmy ze zwykłych obrabiarek, tyle że bez zaookrągleń)
Czego mnie nauczyła polibuda ????? Niczego, podejdę do maszyny i nie będę wiedział co mam z nią robić. Ale teoria oczywiście jak najbardziej, mogę se najwyżej napisać o tym książkę i nią podetrzeć d...