Nakrętka dwudzielna do tokarki- jak się za to zabrać.

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
wiman
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 7
Posty: 68
Rejestracja: 30 cze 2015, 17:57
Lokalizacja: Polska

#11

Post napisał: wiman » 28 wrz 2017, 21:51

Koledzy Dziękuję za cenne informacje ! :smile:

Teraz mam już jasny obraz jak się za to zabrać . Nad nakrętką będę pracował dopiero po pierwszym listopada, bo wtedy będzie luźniej w pracy . Dam znać, czy coś z tego wyszło.
Jak się nie odezwę to znaczy ,że poległem :lol: .
Ok , jeszcze raz dziękuję i dla każdego po punkciku za pomoc ,żeby było sprawiedliwie.


Jeżeli ktoś mówi ,że czegoś nie potrafi, to z reguły dlatego ,że mu się nie chce.

Tagi:


Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 476
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

#12

Post napisał: Grzegorz53 » 28 wrz 2017, 23:20

Warto zwrócić uwagę aby trzonek noża był sztywny, 0,5 - 1mm wystarczy luzu w otworze. Zrób sobie nóż z wymiennymi wkładkami z węglika lub HSS.
Załączniki
IMG_0374.JPG

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 9595
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#13

Post napisał: RomanJ4 » 29 wrz 2017, 09:34

Grzegorz53 pisze:Zrób sobie nóż z wymiennymi wkładkami z węglika lub HSS.
Właśnie, właśnie, możesz do tego użyć jako trzonka "gotowca" w postaci wytaczadła (a' 20-parę PLN) mocowanego krótko w imaku za część walcową jak nóż (ewentualnie lekko podszlifować spód), np 25x300 na wkładki (stalki lub lutowane) 10x10mm,
http://allegro.pl/wytaczadlo-mk-4-25x30 ... 10101.html#
Obrazek

lub 26x150 (wkładki 10x10mm)
http://allegro.pl/wytaczadlo-mk-3-26x15 ... 14041.html

Obrazek

itd...

A jak nie obetniesz stożka to będziesz miał dodatkowo wytaczadło mocowane w stożku wrzeciona tokarki do innych zadań,
np roztaczania korpusu konika przy ew. naprawie,
Obrazek

roztaczania innych detali
Obrazek
Obrazek

albo dłutowania z imaka rowków na kliny

Obrazek
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

Autor tematu
wiman
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 7
Posty: 68
Rejestracja: 30 cze 2015, 17:57
Lokalizacja: Polska

#14

Post napisał: wiman » 29 wrz 2017, 20:36

Koledzy ja też już kombinowałem z takim trzonkiem na stalki . Mam nawet taki zrobiony .
Coś takiego jak Kolega Grzegorz53. Kiedyś musiałem dorobić taką nakrętkę do kontrowania łożyska oporowego na wrzecionie.
Teraz problem jest taki ,że ta nakrętka miała większą dziurę, a w tej chwili wygląda to mniej więcej tak:

Obrazek

Czyli ciężko się zmieścić tak mi się wydaje. Stalka 6x6 . Trzonek musiał by mieć 14mm. Może 15mm by się jeszcze zmieścił .
Stalka jeszcze z góry zeszlifowana żeby ustawić w osi. :roll:
Jakieś sugestie :?:
Jeżeli ktoś mówi ,że czegoś nie potrafi, to z reguły dlatego ,że mu się nie chce.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 9595
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#15

Post napisał: RomanJ4 » 29 wrz 2017, 21:42

Możesz dać lekko wyżej bo masz dodatni kąt płaszczyzny natarcia, przynajmniej dla noża prostokątnego.
Ale można też lekko skośnie podszlifować przód i spód(nie musi być okrągła)
pozdrawiam,
Roman


Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 476
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

#16

Post napisał: Grzegorz53 » 29 wrz 2017, 22:00

Zmieści się trzonek 16,5 mm, zakładając wysunięcie nożyka 4 mm i 0,5 mm luzu w otworze. Ostrze nożyka musi być na poziomie połowy średnicy trzonka i nożyk zaokrąglony od dołu. Środek trzonka na poziomie osi toczenia. Czyli bezstresowo trzonek 16.

Awatar użytkownika

Autor tematu
wiman
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 7
Posty: 68
Rejestracja: 30 cze 2015, 17:57
Lokalizacja: Polska

#17

Post napisał: wiman » 01 paź 2017, 21:23

Dziękuję za wszelkie pomysły.
Ja dla trzonka 16mm to widzę to tak :

Obrazek

Nóż pod skosem . Nie chciałbym tracić zbytnio na jego wysokości ,żeby go nie osłabić od spodu.
Jeżeli ktoś mówi ,że czegoś nie potrafi, to z reguły dlatego ,że mu się nie chce.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 9595
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#18

Post napisał: RomanJ4 » 02 paź 2017, 12:34

Teoretycznie może być, praktyka pokaże czy będzie dobrze. Zrób sobie próby na podobnym otworze z alu...
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

rc36
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1872
Rejestracja: 11 kwie 2014, 01:25
Lokalizacja: Bydgoszcz

#19

Post napisał: rc36 » 02 paź 2017, 18:03

wiman, nie potrzebnie kombinujesz, dzisiaj toczyłem trapezową nakrętkę 12x2 bez żadnych udziwnień i wyszła bardzo ładnie. Wiem że twoja nakrętka jest większa, ale toczyłem nożykiem 6x7 wysunięty na 45mm. Natomiast próba tego samego gwintu w aluminium wyszła fatalnie ponieważ długie wióry nie mogąc się wydostać na zewnątrz niszczyły gwint.

Obrazek

Awatar użytkownika

Autor tematu
wiman
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 7
Posty: 68
Rejestracja: 30 cze 2015, 17:57
Lokalizacja: Polska

#20

Post napisał: wiman » 02 paź 2017, 21:35

rc36, Kombinuję ,bo nigdy nie robiłem czegoś takiego. Kupiłem materiał i nie mogę sobie pozwolić ,żeby go zniszczyć . Staram się podpytać Kolegów z doświadczeniem, jak się za to zabrać ,żeby było dobrze. Biorę również pod uwagę zastosowanie wytaczaka hakowego z widią .
rc36 pisze:toczyłem nożykiem 6x7 wysunięty na 45mm
Ten nożyk to odpowiednio wyszlifowana stalka, czy inny wynalazek :?:
Jeżeli ktoś mówi ,że czegoś nie potrafi, to z reguły dlatego ,że mu się nie chce.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”