Frez ze stali proszkowej

Dyskusje na temat stosowania i doboru narzędzi, głównie skrawających

Autor tematu
abcdef
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 292
Rejestracja: 11 mar 2018, 10:39

Frez ze stali proszkowej

#1

Post napisał: abcdef » 11 wrz 2019, 15:09

Cześć, testuję frez ze stali proszkowej fi 10 z łamaczem wióra(4pióra). Przeznaczenie stal i żeliwo(katalog). Część robocza 22mm ale w katalogu jest podane ap=1*d1 dla obróbki zgrubnej z ae=0.25*d1. Pytanie: skoro część robocza wynosi 22mm to czemu nie podają ae dla 22mm? Druga sprawa to parametry. Podają że dla stali vc=50-30m/min. oraz fz=0.05mm/obr. Dla tych parametrów wychodzi n=1300 i f=250(vc=40 fz=0.05) Nie za niskie te parametry? Pytanie jak frezować przy pełnej głębokości części roboczej(22mm)? vc=40 i fz=0.05 zostawię(bo muszę zgodnie z katalogiem) i dla ap=22mm puszczę ae=1-1.5mm? Co myślicie? Ma ktoś doświadczenie z tego typu frezami? Dodam że frez wchodzi w stal jak w masło!




wojtek10916
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 4
Posty: 83
Rejestracja: 23 mar 2014, 22:21
Lokalizacja: East Midlands

Re: Frez ze stali proszkowej

#2

Post napisał: wojtek10916 » 11 wrz 2019, 15:24

https://darmet.com.pl/pl/informacja-tec ... famex.html

Patrz "Frezowanie w pełnym materiale"


Autor tematu
abcdef
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 292
Rejestracja: 11 mar 2018, 10:39

Re: Frez ze stali proszkowej

#3

Post napisał: abcdef » 11 wrz 2019, 15:42

ale ja nie chcę frezować w pełnym materiale. Chcę frezować pełną wysokością części roboczej freza(22mm) jak się tylko da . Nie rozumiem dlaczego mam frezować na głębokości 10mm skoro ostrza są na 22? Równomiernie chcę zużywać frez.


FTW
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 429
Rejestracja: 16 gru 2016, 10:44
Lokalizacja: śląsk

Re: Frez ze stali proszkowej

#4

Post napisał: FTW » 11 wrz 2019, 16:06

Przeglądam właśnie katalog Fanar z ciekawości i dla frezów węglikowych podają 1,5-2,5D, natomiast dla HSSE jest max 1D. Jedyna rzecz jaka mi przychodzi do głowy to taka, że frez ze stali jest bardziej podatny na odkształcenia niż węglik stąd zmniejszone Ap.


Autor tematu
abcdef
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 292
Rejestracja: 11 mar 2018, 10:39

Re: Frez ze stali proszkowej

#5

Post napisał: abcdef » 11 wrz 2019, 16:25

to w takim razie dlaczego je nacinają na 2D?


wojtek10916
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 4
Posty: 83
Rejestracja: 23 mar 2014, 22:21
Lokalizacja: East Midlands

Re: Frez ze stali proszkowej

#6

Post napisał: wojtek10916 » 11 wrz 2019, 16:27

abcdef pisze:ale ja nie chcę frezować w pełnym materiale. Chcę frezować pełną wysokością części roboczej freza(22mm) jak się tylko da . Nie rozumiem dlaczego mam frezować na głębokości 10mm skoro ostrza są na 22? Równomiernie chcę zużywać frez.

Sorry, trochę się zagubiłem w twoim poście być może producent nie zaleca takiej obróbki takim narzędziem.
Sa to narzedzia zalecane do maszyn które "nie posiadają odpowiedniej sztywności, aby zapewnić prawidłową pracę narzędziom z węglika spiekanego" wiec i obróbka pełną długością tez nie zalecana.
https://darmet.com.pl/pl/dolfamex/frezy ... kowej.html

Dodane 55 sekundy:
abcdef pisze:to w takim razie dlaczego je nacinają na 2D?

Monza naostrzyć po zużyciu 10mm


Autor tematu
abcdef
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 292
Rejestracja: 11 mar 2018, 10:39

Re: Frez ze stali proszkowej

#7

Post napisał: abcdef » 11 wrz 2019, 16:35

jak naostrzyć? Chyba uciąć końcówkę?(10mm) Robi ktoś tak w ogóle?


lepi
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 606
Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Re: Frez ze stali proszkowej

#8

Post napisał: lepi » 11 wrz 2019, 16:57

abcdef pisze:
11 wrz 2019, 16:25
to w takim razie dlaczego je nacinają na 2D?
Po to, żebyś mógł wyfrezować kieszeń/stempel na taką głębokość. Ale niekoniecznie na jeden raz.

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 6613
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: Frez ze stali proszkowej

#9

Post napisał: WZÓR » 11 wrz 2019, 17:19

abcdef pisze:
11 wrz 2019, 15:42
.... Równomiernie chcę zużywać frez.
Nie zawsze się da.
abcdef pisze:
11 wrz 2019, 16:35
jak naostrzyć? Chyba uciąć końcówkę?(10mm) Robi ktoś tak w ogóle?
Jak zaczniesz ostrzyć frezy ( np.) z linku , jaki Tobie ostatnio na PW zapodałem , to więcej wydasz kasy za ostrzenie niż za frezy.

p.s.
Już (chyba) 3 lata na CNC nie ostrzę frezów.



Mariusz.


kamar
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 11957
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Frez ze stali proszkowej

#10

Post napisał: kamar » 11 wrz 2019, 18:40

abcdef pisze:
11 wrz 2019, 16:25
to w takim razie dlaczego je nacinają na 2D?
A taki nacięty na 4D ma brać 80mm na raz ? :)
Obrazek
:)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Narzędzia - frezy, noże, gwintowniki etc ”