Cięcie profili DOKŁADNIE pod kątem prostym.

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
Tom01
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 13
Posty: 60
Rejestracja: 26 cze 2011, 14:16
Lokalizacja: Białystok

Re: Cięcie profili DOKŁADNIE pod kątem prostym.

#31

Post napisał: Tom01 » 09 paź 2019, 21:04

IMPULS3 pisze:
09 paź 2019, 20:27
Choć ja bym to zrobił po swojemu. :)
Po twojemu się nie da. Wrzeciono krzywo względem łoża, wyżej opisałem. Prawie jedna dziesiątka na 300m. Lipa. Nie będę "celował" detalem aby ustawić go w osi wrzeciona. Za dużo pierdzielenia i brak powtarzalności.

Patent z toczeniem jest na ten moment jedyny, który może się sprawdzić. Nie mam akurat nic takiej średnicy aby zrobić z tego trzymadło. Zamówiłem pręt, wytoczę "pomoc naukową" i wówczas będzie kolejne podejście.


Tomasz
Moja pasja i praca - mva.pl

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 8884
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Cięcie profili DOKŁADNIE pod kątem prostym.

#32

Post napisał: RomanJ4 » 09 paź 2019, 23:18

Sprawdziłem maszynkę i niestety, równoległości nie ma. Wsadziłem najrówniejszy wałek jaki mam i przy wrzecionie mam bicie -0,02 +0,02 a jadąc suportem na odległość ok 300mm, mam w płaszczyźnie poziomej bicie -0,06 +0,10, czyli brak równoległości +0,08mm w moją stronę. W płaszczyźnie pionowej, przy wrzecionie bicie -0,02 +0,02, w odległości 300mm bicie -0,04 +0,12 czyli nierównoległość w dół 0,08mm.
Jeśli robiłeś pomiar wałkiem(choćby idealnie do tysięcznej walcowym) mocowanym w szczękach twardych uchwytu tokarskiego, to wynik pomiaru nie musi świadczyć o nierównoległości osi łoża i osi obrotu wrzeciona, a raczej o stanie uchwytu, bo każdy uchwyt, nawet niezużyty posiadający ruchome części musi mieć pewne luzy by te części były ruchome. Dlatego pisałem, że wałek mocowany w uchwycie należałoby przetoczyć by wyeliminować wpływ bicia szczęk uchwytu na osiowość zamocowania z założenia idealnego wałka. Ale mniej problemowe dla pomiarów jest mocowanie trzpienia pomiarowego w stożku wrzeciona, jak na tym filmie, gdyż zazwyczaj stożki są szlifowane w jednym zamocowaniu wraz z czopami pod łożyska wrzeciona, i tarczą wrzeciona, więc zazwyczaj bicie stożka jest niemierzalne.
trzpien-do-ustawiania-geometri-wrzecion ... 67873.html
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

Autor tematu
Tom01
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 13
Posty: 60
Rejestracja: 26 cze 2011, 14:16
Lokalizacja: Białystok

Re: Cięcie profili DOKŁADNIE pod kątem prostym.

#33

Post napisał: Tom01 » 10 paź 2019, 00:17

Ale bicie uchwytu nie może być w jedną stronę. Będzie zataczać kręgi na końcu wałka. Swoją drogą sprawdziłbym Twoją metodą z trzpieniem włożonym w stożek wrzeciona, ale skąd taki trzpień wziąć? Szukam, nie ma.
Tomasz
Moja pasja i praca - mva.pl

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 8884
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Cięcie profili DOKŁADNIE pod kątem prostym.

#34

Post napisał: RomanJ4 » 10 paź 2019, 01:43

https://www.otelo.pl/produkty/uchwyt-ko ... 5-skg.html
"MT test bar"
https://www.chronos.ltd.uk/product-cate ... r-tooling/

+ tulejka redukcyjna krótka MkX/MkX do dopasowania do stożka wrzeciona jeśli trzeba,

natomiast ważne by wytaczadło(PTW, PTWt) było caloszlifowane
https://narzedziomis.pl/category/wytacz ... wytaczadel
https://alle gro.pl/listing?string=wytaczadlo%20PTW&bmatch=baseline-cl-dict42-uni-1-2-1002
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1158
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

Re: Cięcie profili DOKŁADNIE pod kątem prostym.

#35

Post napisał: grg12 » 10 paź 2019, 07:40

Tom01 pisze:
10 paź 2019, 00:17
Ale bicie uchwytu nie może być w jedną stronę. Będzie zataczać kręgi na końcu wałka.
Zakładasz że wałek jest dokładnie okrągły na całej długości :) Wałek na filmie wygląda na kawałek prowadnicy liniowej więc jest spora szansa że twoje wnioski są - niestety - poprawne... Ale zanim zabierzesz sie za demontowanie tokarki i korygowanie wrzeciona przetocz kawałek wałka z czegoś łatwo obrabialnego i sprawdź czy ciągnie stożek. Sugerowałbym zrobienie tego bez podparcia konikiem więc wałek musi być dość gruby. Dlaczego bez podparcia? W mojej tokarce konik był prawie 0.25mm powyżej osi - czego niestety nie da się skorygować bez frezowania podstawy konika

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 8884
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Cięcie profili DOKŁADNIE pod kątem prostym.

#36

Post napisał: RomanJ4 » 10 paź 2019, 11:37

Wałek na filmie wygląda na kawałek prowadnicy liniowej więc jest spora szansa że twoje wnioski są - niestety - poprawne...
Wchodzimy tu w rozważania bardziej teoretyczne, ale pozwolę sobie nie zgodzić się z kolegą. To, że wałek był szlifowany to oczywiście bardzo dobrze, bo odpada w dużej mierze wpływ błędu kształtu(jajowatość) na wynik pomiaru, jaki może wystąpić np przy wałkach ciągnionych itp. Ale mocowanie go w uchwycie, choćby najlepszym z twardymi szczękami nie gwarantuje, że samo zamocowanie nie wprowadza błędu osiowości. Nawet przy szczękach zataczanych nie jest to wcale oczywiste. Dlaczego?
Wiele razy na tym, i nie tylko tym forum przypominałem i przypominać będę kolegom o starej tokarskiej prawdzie;
"Przedmiot zamocowany w uchwycie tak długo będzie idealnie współosiowy, dopóki go nie odmocujemy ! :idea: "
Dotyczy to właśnie mocowania w szczękach, a łatwo się o tym wpływie przekonać odmocowując i zamocowując przetoczony detal ponownie, nawet bez zmiany jego położenia(obrócenia) względem uchwytu (kto nie wierzy niech sobie sprawdzi sam).
Fakt, że czasem będą to bardzo małe różnice zależne od dokładności uchwytu, ale jednak.
Podobnie można się o tym przekonać porównując wyniki pomiaru bicia i osiowości przy mocowaniu trzpienia w szczękach, a bezpośrednio w stożku wrzeciona.
To samo odnosi się do pomiaru kolegi, a wolny koniec wałka niekoniecznie musi zataczać kręgi, choć zazwyczaj tak jest, bo może się trafić /przypadkowo/ sytuacja stosowana w przepychaczach/rotary broach/ kiedy czoło przepychacza znajduje się w osi obrotu mimo specjalnie zrobionego "bicia" przy mocowaniu(ale to inna bajka).
Gdyby natomiast ustawienie szczęk nie miało wpływu na bicie wałka to za każdym mocowaniem otrzymywalibyśmy podobny wynik niezależnie od ustawienia, wtedy na pewno świadczyłoby to o nieosiowości wrzeciona względem osi łoża.
Dlatego właśnie by pominąć wpływ innych możliwych do zaistnienia czynników na wynik pomiaru, w diagnostyce geometrii osi obrabiarek korzysta się z trzpieni pomiarowych mocowanych bezpośrednio w gnieździe stożkowym wrzeciona, oczywiście nie zużytym, uwzględniając w wyniku dokładność jego wykonania (dla całego wrzeciona)....
W mojej tokarce konik był prawie 0.25mm powyżej osi - czego niestety nie da się skorygować bez frezowania podstawy konika
jeśli tak jest to przy koniku wymiar będzie większy niż przy uchwycie(stożek), choć czasem różnica będzie bardzo mała(proporcjonalna do przesunięcia osi kłów/obrotu względem osi toczenia/wierzchołka noża - zjawisko omówione w zuzycie-prowadnic-loza-t91880.html przy czym w tym przypadku to nie wyskość noża się zmienia a wysokość osi obrotu, ale skutek ten sam)...
pozdrawiam,
Roman


IMPULS3
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 5256
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

Re: Cięcie profili DOKŁADNIE pod kątem prostym.

#37

Post napisał: IMPULS3 » 10 paź 2019, 11:53

Tom01 pisze:Po twojemu się nie da. Wrzeciono krzywo względem łoża, wyżej opisałem. Prawie jedna dziesiątka na 300m. Lipa. Nie będę "celował" detalem aby ustawić go w osi wrzeciona. Za dużo pierdzielenia i brak powtarzalności.


Ustawienie wrzeciona i tak Cie nie minie więc czy teraz czy kiedy indziej -co za różnica.
natomiast ustawienie detalu to nie żadne celowanie. Montujesz płytę podobnej długości co detal, z jednej strony przykręcasz do suportu z drugiej luzujesz, przykładasz czujnik i masz setkę w jedną czy w drugą prostą regulację i szybką.

Awatar użytkownika

Autor tematu
Tom01
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 13
Posty: 60
Rejestracja: 26 cze 2011, 14:16
Lokalizacja: Białystok

Re: Cięcie profili DOKŁADNIE pod kątem prostym.

#38

Post napisał: Tom01 » 10 paź 2019, 14:38

Ja pierdykam, miało być ucięcie profilu a skończy się rozbieraniem maszyny. :)

Tak czy siak, w obecnym stanie najlepszym wyjściem, będzie obtoczenie czoła z pomocą wałka pozycjonującego. A osiowość wrzeciona odkładam na potem, do chwili zakupu trzpienia pomiarowego. Nie jest to super tania rzecz. Testowo oczywiście zrobię test wałka, czy wyjdzie stożek...
Tomasz
Moja pasja i praca - mva.pl


Avalyah
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1067
Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Cięcie profili DOKŁADNIE pod kątem prostym.

#39

Post napisał: Avalyah » 10 paź 2019, 15:04

Tom01 pisze:
10 paź 2019, 14:38
Testowo oczywiście zrobię test wałka, czy wyjdzie stożek...
Stożek wyjdzie prawie na pewno, pytanie tylko jak duży :)

Awatar użytkownika

Autor tematu
Tom01
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 13
Posty: 60
Rejestracja: 26 cze 2011, 14:16
Lokalizacja: Białystok

Re: Cięcie profili DOKŁADNIE pod kątem prostym.

#40

Post napisał: Tom01 » 12 paź 2019, 19:59

Zrobiłem test. Wałek jest 0,09mm grubszy 200mm od uchwytu, niż przy nim.
Tomasz
Moja pasja i praca - mva.pl

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”