Wybieranie kieszeni równymi warstwami

ArtCAM, ArtCAM Express, ArtCAM Insignia, ArtCAM Pro

Autor tematu
Seneszal
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 30
Rejestracja: 14 kwie 2019, 10:10

Wybieranie kieszeni równymi warstwami

#1

Post napisał: Seneszal » 10 maja 2020, 12:39

Cześć!

Używam ArtCAMa Premium 2018.
Przy wybieraniu kieszeni (2D Area Clearance) w jakimś nierównym kształcie zdarza się, że ścieżka zostanie zaprogramowana tak, że omija jakiś fragment a potem do niego wraca.

Na rysunku zaznaczyłem, gdzie frez zaczyna wybieranie - w punkcie ze strzałką 1. Wybiera kolejne ścieżki w warstwie, omijając fragment zaznaczony strzałką 2. Potem wybiera kolejną głębszą warstwę ciągle pomijając fragment ze strzałką 2.

Obrazek

Jeśli frezuję na wylot materiału kończy się tak, że fragment 2 zostaje wycięty dookoła i pląta się jako luźny element, stwarzając na przykład ryzyko sklinowania się gdzieś między frezem a materiałem.

Potem program przechodzi do wybrania kolejnymi warstwami tego pozostawionego wcześniej miejsca (czyli pracuje już de facto w powietrzu).

Czy jest możliwość, żeby zaprogramować ścieżkę tak, żeby frezować całość warstwy w obrębie jednego wektora lub nawet całego rysunku i dopiero potem przechodzić na kolejny skok narzędzia głębiej?
W obróbce nie chcę wybierać jako "Tool Clearance Strategy" "Raster", tylko "Offset".

Dzięki!




lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1462
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

Re: Wybieranie kieszeni równymi warstwami

#2

Post napisał: lajosz » 10 maja 2020, 17:32

@Seneszal

Rzeczywiście jest jak piszesz.

Nigdy na to nie zwróciłem uwagi, ale ..... zamiast wybierania kieszeni (2D Area Clearance) , możesz użyć obróbki pod nazwą "Inteligentne grawerowanie" (Smart-engraving .... ikonka z literkami EA) i ustawić w niej wszystko tak samo jak w (2D Area Clearance) i wtedy obróbka będzie rzeczywiście (jeśli tak to można nazwać) bardziej inteligentna, czyli zacznie się od środków (na Twoim zrzucie strzałki 1 i 2) po czym obrobi całą resztę, czyli w tym przypadku nie zostanie materiał który będzie się pałętał między frezem a resztą materiału.


Autor tematu
Seneszal
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 30
Rejestracja: 14 kwie 2019, 10:10

Re: Wybieranie kieszeni równymi warstwami

#3

Post napisał: Seneszal » 13 maja 2020, 09:53

Dzięki @lajosz jak zwykle za szybką odpowiedź.

Sprawdziłem opcję ze Smart Engraving i jest dokładnie tak samo. W każdym miejscu, w którym frez nie może wybrać powierzchni tak jakby jednym ciągłym przejazdem, to najpierw wybiera dookoła a potem dopiero wybiera to co zostawił - od góry do samego dołu.


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1462
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

Re: Wybieranie kieszeni równymi warstwami

#4

Post napisał: lajosz » 13 maja 2020, 12:47

..... hmmmm , a to ciekawe, bo zanim cokolwiek napiszę, to sprawdzam czy czasami nie napisałem jakiejś głupoty.

Tym razem też oczywiście sprawdziłem.

Co więcej, narysowałem nawet DOKŁADNIE to co widać na Twoim zrzucie ekranowym z DOKŁADNIE takimi offsetami jak u Ciebie i ..... sprawdziłem obróbkę poprzez najpierw wybieranie kieszeni , a następnie smart engravig.

W przypadku wybierania kieszeni rzeczywiście było jak napisałeś, ale w przypadku smart engravig WYRAŹNIE widziałem podczas symulacji, że frez najpierw wybiera środki, a następnie całą resztę.

Reasumując, po prostu nie wiem dlaczego u Ciebie jest inaczej.

============
.... i żeby nie było, to też używałem do tego Artcama 2018 PRO, z tym że w polskiej wersji językowej.

EDIT:

Jeśli to nie kłopot, to wrzuć tu plik Artcamowy z tym czymś do wyfrezowania, tak jak to masz u siebie ustawione, czyli rysunek (wektory) + ścieżki .
Przyglądnę się temu i ..... możliwe że znajdę jakiś błąd/mankament lub ... rozwiązanie problemu.


Autor tematu
Seneszal
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 30
Rejestracja: 14 kwie 2019, 10:10

Re: Wybieranie kieszeni równymi warstwami

#5

Post napisał: Seneszal » 15 maja 2020, 00:24

Dzięki @lajosz za przyjrzenie się tematowi.
Wrzucam to coś do wyfrezowania.
Na zrzucie inny fragment frezowania z opcja Smart Engraving (w pliku jest cały kształt), ale tu lepiej widać jak to u mnie wygląda w trakcie symulacji, bo zostawiany fragment jest większy.

Pewnie coś źle ustawiam, bo w sumie uczę się dopiero ArtCAMa i używam raczej do prostych rysunków, wykorzystując tylko kilka opcji.
Obrazek

(Sam plik .art nie chciał się wrzucić jako załącznik, więc go spakowałem.)
Klon.rar
(631.42 KiB) Pobrany 9 razy
Dziękuję za zainteresowanie i okazaną pomoc!


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1462
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

Re: Wybieranie kieszeni równymi warstwami

#6

Post napisał: lajosz » 15 maja 2020, 18:37

Witam ponownie .

Jako że zwykle korzystam z zasady ... jeden obraz = tysiąc słów, to poniżej link do filmiku

Filmik z symulacji obróbki

Na filmiku widać obróbkę Inteligentne Grawerowanie (EA) w której WSZYSTKO ustawiłem dokładnie tak jak na obróbce z Twojego pliku (.art) z wybieraniem kieszeni .
Jak widzisz, jest tak jak to opisywałem, czyli najpierw wybiera środki, a następnie całą resztę.


Autor tematu
Seneszal
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 30
Rejestracja: 14 kwie 2019, 10:10

Re: Wybieranie kieszeni równymi warstwami

#7

Post napisał: Seneszal » 15 maja 2020, 18:57

Dzięki @lajosz za film. Wszystkie ustawienia są takie jak u mnie?

Coś inaczej te symulacje wyglądają u mnie i u Ciebie. Widzisz na zrzucie jaki kloc został u mnie tam na prawo od ogonka. U Ciebie z kolei również zostawiło fragment:

Obrazek

Nie wiem jaka jest w takim razie zasada.


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1462
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

Re: Wybieranie kieszeni równymi warstwami

#8

Post napisał: lajosz » 15 maja 2020, 20:28

Seneszal pisze:
15 maja 2020, 18:57
U Ciebie z kolei również zostawiło fragment:

Nie wiem jaka jest w takim razie zasada.
Rzeczywiście został kawałek.
Nie zauważyłem tego, bo puściłem symulację najpierw na jednym fragmencie (zamknięty wektor) gdzie tego nie było, a następnie całość, gdzie (jak widać) pierwsze dwie poszły OK, więc nie obserwowałem całej symulacji, tylko włączyłem nagrywanie i ..... poszedłem gdzieś na chwilę, a jak wróciłem, to filmik był gotowy :)

Po prostu myślałem, że ta zasada dotyczy wszystkich elementów, ale ..... jak widać nie koniecznie :)

Pojęcia nie mam, czy istnieje w ogóle jakaś zasada.
Wydaje mi się, że ..... nie, ale temat ciekawy, więc w wolnej chwili spróbuję się temu jeszcze przyjrzeć, ..... może coś wymyslę :)

Dodane 52 minuty 45 sekundy:
OK ..... przecież to ..... obróbka 2D z frezowaniem na wylot, czyli ..... moim zdaniem zupełnie niepotrzebnie "mielisz" to przez wybieranie kieszeni czy w ogóle wybieranie materiału.
Wystarczy wybrać obróbkę zwykłego frezowania 2D (trajektoria profilowania to się nazywa w polskiej wersji) ..... następnie dodać mostki i .... po problemie, czyli znacznie krótsza obróbka, a materiał odpadowy "wisi" w powietrzu trzymając się tylko na mostkach.
Ściągasz całość z maszyny, ręcznie jakimś nożem odcinasz mostki i ..... to wszystko.

Natomiast jeśli z jakiegoś powodu KONIECZNIE musi to być frezowanie z wybraniem materiału, to można to zrobić tak jak chcesz, ale ..... niejako naokoło i dokładność wtedy będzie ..... taka sobie, czyli można utworzyć relief, po czym wybrać obróbkę reliefu z określoną grubością warstwy i wtedy jest dokładnie tak jak chcesz, czyli wybiera wszystko od środka.
Można również w przypadku obróbki reliefu, wybrać trajektorię nazywającą się po polsku Obróbki warstw Z i wtedy też frezuje od środka, ale nieco inaczej przebiega obróbka, czyli frezuje nie po kolei do spodu każdą kieszeń, a wszystkie po kolei na jednej głębokości, po czym znowu wszystkie głębiej i tak aż wyfrezuje wszystkie do dołu.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „ArtCAM”