Wybieranie kieszeni równymi warstwami

ArtCAM, ArtCAM Express, ArtCAM Insignia, ArtCAM Pro

Autor tematu
Seneszal
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 37
Rejestracja: 14 kwie 2019, 10:10

Wybieranie kieszeni równymi warstwami

#1

Post napisał: Seneszal » 10 maja 2020, 12:39

Cześć!

Używam ArtCAMa Premium 2018.
Przy wybieraniu kieszeni (2D Area Clearance) w jakimś nierównym kształcie zdarza się, że ścieżka zostanie zaprogramowana tak, że omija jakiś fragment a potem do niego wraca.

Na rysunku zaznaczyłem, gdzie frez zaczyna wybieranie - w punkcie ze strzałką 1. Wybiera kolejne ścieżki w warstwie, omijając fragment zaznaczony strzałką 2. Potem wybiera kolejną głębszą warstwę ciągle pomijając fragment ze strzałką 2.

Obrazek

Jeśli frezuję na wylot materiału kończy się tak, że fragment 2 zostaje wycięty dookoła i pląta się jako luźny element, stwarzając na przykład ryzyko sklinowania się gdzieś między frezem a materiałem.

Potem program przechodzi do wybrania kolejnymi warstwami tego pozostawionego wcześniej miejsca (czyli pracuje już de facto w powietrzu).

Czy jest możliwość, żeby zaprogramować ścieżkę tak, żeby frezować całość warstwy w obrębie jednego wektora lub nawet całego rysunku i dopiero potem przechodzić na kolejny skok narzędzia głębiej?
W obróbce nie chcę wybierać jako "Tool Clearance Strategy" "Raster", tylko "Offset".

Dzięki!




lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

Re: Wybieranie kieszeni równymi warstwami

#2

Post napisał: lajosz » 10 maja 2020, 17:32

@Seneszal

Rzeczywiście jest jak piszesz.

Nigdy na to nie zwróciłem uwagi, ale ..... zamiast wybierania kieszeni (2D Area Clearance) , możesz użyć obróbki pod nazwą "Inteligentne grawerowanie" (Smart-engraving .... ikonka z literkami EA) i ustawić w niej wszystko tak samo jak w (2D Area Clearance) i wtedy obróbka będzie rzeczywiście (jeśli tak to można nazwać) bardziej inteligentna, czyli zacznie się od środków (na Twoim zrzucie strzałki 1 i 2) po czym obrobi całą resztę, czyli w tym przypadku nie zostanie materiał który będzie się pałętał między frezem a resztą materiału.


Autor tematu
Seneszal
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 37
Rejestracja: 14 kwie 2019, 10:10

Re: Wybieranie kieszeni równymi warstwami

#3

Post napisał: Seneszal » 13 maja 2020, 09:53

Dzięki @lajosz jak zwykle za szybką odpowiedź.

Sprawdziłem opcję ze Smart Engraving i jest dokładnie tak samo. W każdym miejscu, w którym frez nie może wybrać powierzchni tak jakby jednym ciągłym przejazdem, to najpierw wybiera dookoła a potem dopiero wybiera to co zostawił - od góry do samego dołu.


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

Re: Wybieranie kieszeni równymi warstwami

#4

Post napisał: lajosz » 13 maja 2020, 12:47

..... hmmmm , a to ciekawe, bo zanim cokolwiek napiszę, to sprawdzam czy czasami nie napisałem jakiejś głupoty.

Tym razem też oczywiście sprawdziłem.

Co więcej, narysowałem nawet DOKŁADNIE to co widać na Twoim zrzucie ekranowym z DOKŁADNIE takimi offsetami jak u Ciebie i ..... sprawdziłem obróbkę poprzez najpierw wybieranie kieszeni , a następnie smart engravig.

W przypadku wybierania kieszeni rzeczywiście było jak napisałeś, ale w przypadku smart engravig WYRAŹNIE widziałem podczas symulacji, że frez najpierw wybiera środki, a następnie całą resztę.

Reasumując, po prostu nie wiem dlaczego u Ciebie jest inaczej.

============
.... i żeby nie było, to też używałem do tego Artcama 2018 PRO, z tym że w polskiej wersji językowej.

EDIT:

Jeśli to nie kłopot, to wrzuć tu plik Artcamowy z tym czymś do wyfrezowania, tak jak to masz u siebie ustawione, czyli rysunek (wektory) + ścieżki .
Przyglądnę się temu i ..... możliwe że znajdę jakiś błąd/mankament lub ... rozwiązanie problemu.


Autor tematu
Seneszal
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 37
Rejestracja: 14 kwie 2019, 10:10

Re: Wybieranie kieszeni równymi warstwami

#5

Post napisał: Seneszal » 15 maja 2020, 00:24

Dzięki @lajosz za przyjrzenie się tematowi.
Wrzucam to coś do wyfrezowania.
Na zrzucie inny fragment frezowania z opcja Smart Engraving (w pliku jest cały kształt), ale tu lepiej widać jak to u mnie wygląda w trakcie symulacji, bo zostawiany fragment jest większy.

Pewnie coś źle ustawiam, bo w sumie uczę się dopiero ArtCAMa i używam raczej do prostych rysunków, wykorzystując tylko kilka opcji.
Obrazek

(Sam plik .art nie chciał się wrzucić jako załącznik, więc go spakowałem.)
Klon.rar
(631.42 KiB) Pobrany 94 razy
Dziękuję za zainteresowanie i okazaną pomoc!


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

Re: Wybieranie kieszeni równymi warstwami

#6

Post napisał: lajosz » 15 maja 2020, 18:37

Witam ponownie .

Jako że zwykle korzystam z zasady ... jeden obraz = tysiąc słów, to poniżej link do filmiku

Filmik z symulacji obróbki

Na filmiku widać obróbkę Inteligentne Grawerowanie (EA) w której WSZYSTKO ustawiłem dokładnie tak jak na obróbce z Twojego pliku (.art) z wybieraniem kieszeni .
Jak widzisz, jest tak jak to opisywałem, czyli najpierw wybiera środki, a następnie całą resztę.


Autor tematu
Seneszal
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 37
Rejestracja: 14 kwie 2019, 10:10

Re: Wybieranie kieszeni równymi warstwami

#7

Post napisał: Seneszal » 15 maja 2020, 18:57

Dzięki @lajosz za film. Wszystkie ustawienia są takie jak u mnie?

Coś inaczej te symulacje wyglądają u mnie i u Ciebie. Widzisz na zrzucie jaki kloc został u mnie tam na prawo od ogonka. U Ciebie z kolei również zostawiło fragment:

Obrazek

Nie wiem jaka jest w takim razie zasada.


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

Re: Wybieranie kieszeni równymi warstwami

#8

Post napisał: lajosz » 15 maja 2020, 20:28

Seneszal pisze:
15 maja 2020, 18:57
U Ciebie z kolei również zostawiło fragment:

Nie wiem jaka jest w takim razie zasada.
Rzeczywiście został kawałek.
Nie zauważyłem tego, bo puściłem symulację najpierw na jednym fragmencie (zamknięty wektor) gdzie tego nie było, a następnie całość, gdzie (jak widać) pierwsze dwie poszły OK, więc nie obserwowałem całej symulacji, tylko włączyłem nagrywanie i ..... poszedłem gdzieś na chwilę, a jak wróciłem, to filmik był gotowy :)

Po prostu myślałem, że ta zasada dotyczy wszystkich elementów, ale ..... jak widać nie koniecznie :)

Pojęcia nie mam, czy istnieje w ogóle jakaś zasada.
Wydaje mi się, że ..... nie, ale temat ciekawy, więc w wolnej chwili spróbuję się temu jeszcze przyjrzeć, ..... może coś wymyslę :)

Dodane 52 minuty 45 sekundy:
OK ..... przecież to ..... obróbka 2D z frezowaniem na wylot, czyli ..... moim zdaniem zupełnie niepotrzebnie "mielisz" to przez wybieranie kieszeni czy w ogóle wybieranie materiału.
Wystarczy wybrać obróbkę zwykłego frezowania 2D (trajektoria profilowania to się nazywa w polskiej wersji) ..... następnie dodać mostki i .... po problemie, czyli znacznie krótsza obróbka, a materiał odpadowy "wisi" w powietrzu trzymając się tylko na mostkach.
Ściągasz całość z maszyny, ręcznie jakimś nożem odcinasz mostki i ..... to wszystko.

Natomiast jeśli z jakiegoś powodu KONIECZNIE musi to być frezowanie z wybraniem materiału, to można to zrobić tak jak chcesz, ale ..... niejako naokoło i dokładność wtedy będzie ..... taka sobie, czyli można utworzyć relief, po czym wybrać obróbkę reliefu z określoną grubością warstwy i wtedy jest dokładnie tak jak chcesz, czyli wybiera wszystko od środka.
Można również w przypadku obróbki reliefu, wybrać trajektorię nazywającą się po polsku Obróbki warstw Z i wtedy też frezuje od środka, ale nieco inaczej przebiega obróbka, czyli frezuje nie po kolei do spodu każdą kieszeń, a wszystkie po kolei na jednej głębokości, po czym znowu wszystkie głębiej i tak aż wyfrezuje wszystkie do dołu.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „ArtCAM”