Czy to nie jest tak że aby w pełni wykorzystać pracę wektorową to potrzebne jest jednak sprzężenie od osi obrotwej wrzeciona ? (algorytmy które badałem wykorzystywały tę informację). Tak bez sprzężenia - czy aby pod obciążeniem nie zmieniają się obroty ?chaos pisze: 3. ustawienie pracy wektorowej H40 na 3
Schemat podłączenia ELTE 9/2 400hz + falownik iC5-1
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1701
- Rejestracja: 17 mar 2006, 08:57
- Lokalizacja: Gdańsk
Studiowałem ostatnio falowniki - raczej dla ciekawości oraz aby poznać zasadę działania (może kiedyś coś popełnie, ale raczej dla mojej tokarki niż dla wrzeciona które jest bardziej wymagającym odbiornikiem)
Tagi:
-
- Administrator
-
Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 639
- Rejestracja: 29 maja 2004, 12:49
- Lokalizacja: Augustów
- Kontakt:
Oczywiście aby w pełni wykorzystać pracę wektorową potrzeba doprowadzić sygnał sprzężenia z enkodera. W normalnym zastosowaniu w zupełności wystarcza układ kontroli bez sprzężenia zwrotnego.
Akcesoria CNC - EBMiA.pl
Elementy Budowy Maszyn i Automatyki
www.ebmia.pl
MECHANIKA * AUTOMATYKA * PNEUMATYKA * NARZĘDZIA * BHP, CHEMIA * TWORZYWA SZTUCZNE
Elementy Budowy Maszyn i Automatyki
www.ebmia.pl
MECHANIKA * AUTOMATYKA * PNEUMATYKA * NARZĘDZIA * BHP, CHEMIA * TWORZYWA SZTUCZNE
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 1714
- Rejestracja: 13 sty 2006, 16:41
- Lokalizacja: Stargard
- Kontakt:
Parametry które ustawiłem/nie umiałem ustawić na falowniku jeszcze na sucho:chaos pisze:1. parametry silnika H30 do H34
H30 - 0,75 kW
H31 - liczba biegunów napędzanego silnika - 4 czy 6? (potrzebne do określenia RPM)
H32 - znamionowy poślizg silnika (0 : 10 Hz) - co tutaj?
H33 - znamionowy prąd silnika (1.0 : 50 A) - ???
H34 - prąd silnika bez obciążenia (0.1 : 20A) - ???
H40 - wybór sterowania - 3 wektorowy
H41 - autotuning - 1 TAK
F21 - 400Hz
F22 - 400Hz
Frq - 2 (sterowanie potencjometrem znajdującym się na falowniku)
drv - tryb sterowania napędem START/STOP - aktualnie manualny czyli - 0
I2 - minimalne napięcie wejścia V0 (0:10V) - ???
I3 - częstotliwość odpowiadająca napięciu I2 (0:400Hz) - ???
I4 - maksymalne napięcie wejścia V0 (0:10V) - ???
I5 - częstotliwość odpowiadająca I4 (0:400Hz) - ???
Proszę o pomoc z ustawieniami parametrów przy których jest "???" i zweryfikowanie ustawionych.
Pyt 1. Czy prędkość wrzeciona można zmieniać podczas pracy?
Pyt 2. Jak dokładnie podłączyć wrzeciono+falownik do płyty SSK-MB, w schemacie jest tylko sposób podłączenia samego wrzeciona ale mniewam, że mam się wpiąć pomiędzy falownikiem a wrzecionem? (laik ze mnie proszę nie śmiać się)
https://www.instagram.com/cncworkshop.pl/
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie
-
- Administrator
-
Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 639
- Rejestracja: 29 maja 2004, 12:49
- Lokalizacja: Augustów
- Kontakt:
H30 - 0,75 kW
H31 - 2 silnik 3000rpm, 4 silnik 1500RPM itd
H32 - wyliczany np dla silnika 1480RPM to s=(1500-1480)/1500*100 w %
H33 - znamionowy prąd silnika z tabliczki znamionowej
H34 - 1/3 prądu znamionowego
H40 - wybór sterowania - 3 wektorowy
H41 - autotuning - 1 TAK
F21 - 400Hz
F22 - 400Hz
Frq - 2 (sterowanie potencjometrem znajdującym się na falowniku)
drv - tryb sterowania napędem START/STOP - aktualnie manualny czyli - 0
I2 - minimalne napięcie wejścia V0 (0:10V)
I3 - częstotliwość odpowiadająca napięciu I2 (0:400Hz) np I2=0V a I3=0HZ
I4 - maksymalne napięcie wejścia V1
I5 - częstotliwość odpowiadająca I4
np I4=10V a I5=400Hz
Prędkość obrotową wrzeciona można zmieniać podczas pracy
Do płyty głównej można podłączyć na różne sposoby, najlepiej wyprowadzić sygnał START/STOP z falownika i podłączyć do przekażnika sterującego
H31 - 2 silnik 3000rpm, 4 silnik 1500RPM itd
H32 - wyliczany np dla silnika 1480RPM to s=(1500-1480)/1500*100 w %
H33 - znamionowy prąd silnika z tabliczki znamionowej
H34 - 1/3 prądu znamionowego
H40 - wybór sterowania - 3 wektorowy
H41 - autotuning - 1 TAK
F21 - 400Hz
F22 - 400Hz
Frq - 2 (sterowanie potencjometrem znajdującym się na falowniku)
drv - tryb sterowania napędem START/STOP - aktualnie manualny czyli - 0
I2 - minimalne napięcie wejścia V0 (0:10V)
I3 - częstotliwość odpowiadająca napięciu I2 (0:400Hz) np I2=0V a I3=0HZ
I4 - maksymalne napięcie wejścia V1
I5 - częstotliwość odpowiadająca I4
np I4=10V a I5=400Hz
Prędkość obrotową wrzeciona można zmieniać podczas pracy
Do płyty głównej można podłączyć na różne sposoby, najlepiej wyprowadzić sygnał START/STOP z falownika i podłączyć do przekażnika sterującego
Akcesoria CNC - EBMiA.pl
Elementy Budowy Maszyn i Automatyki
www.ebmia.pl
MECHANIKA * AUTOMATYKA * PNEUMATYKA * NARZĘDZIA * BHP, CHEMIA * TWORZYWA SZTUCZNE
Elementy Budowy Maszyn i Automatyki
www.ebmia.pl
MECHANIKA * AUTOMATYKA * PNEUMATYKA * NARZĘDZIA * BHP, CHEMIA * TWORZYWA SZTUCZNE
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 1714
- Rejestracja: 13 sty 2006, 16:41
- Lokalizacja: Stargard
- Kontakt:
Ale tutaj widzimy połączenie w gwiazdę. A ja mam falownik 1 fazowy i muszę podłączyć w trójkąt. To już wiem, sprawę tą rozwiązaliśmy w moim wątku.i same kabelki we wrzecionie
Dzięki CHAOS za wyczerpującą odpowiedź

[ Dodano: 2006-10-31, 18:42 ]
Tego za bardzo nie rozumiem. Jak to się ma do silnika o obrotach 24.000? czy nie powinno być 2 - silnik 3000rpm, 4 - silnik 6000rpm?chaos pisze: H31 - 2 silnik 3000rpm, 4 silnik 1500RPM itd
https://www.instagram.com/cncworkshop.pl/
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1592
- Rejestracja: 09 gru 2005, 11:52
- Lokalizacja: Lublin
wzór na prędkość obrotową (synchroniczną):
n(obr/min)=f*60/p
gdzie:
f - częstotliwość, p-liczba par biegunów
i stąd wynika:
- dla silnika asynchronicznego aby regulować obroty należy zmieniać częstotliwość napięcia zasilającego (stąd falowniki)
dla 400 Hz masz dla p=1 prędkość 24000obr/min
dla 50 Hz masz dla p=1 prędkość 3000 obr/min
aby ocenić liczbę par biegunów (*2 to mamy liczbę biegunów) robisz odwrotnie tj z prędkości znamionowej i ww wzoru to wyliczasz
aha
w rzeczywistości prędkość masz mniejszą o wartość poślizgu (stąd nazwa "silniki asynchroniczne"), i aby falownik tę prędkość podawał wprowadzasz wartość poślizgu znamionowego
przyznaję, że nie spotkałem się (poza falownikami) żeby poślizg podawany był w Hz ale cóż..
n(obr/min)=f*60/p
gdzie:
f - częstotliwość, p-liczba par biegunów
i stąd wynika:
- dla silnika asynchronicznego aby regulować obroty należy zmieniać częstotliwość napięcia zasilającego (stąd falowniki)
dla 400 Hz masz dla p=1 prędkość 24000obr/min
dla 50 Hz masz dla p=1 prędkość 3000 obr/min
aby ocenić liczbę par biegunów (*2 to mamy liczbę biegunów) robisz odwrotnie tj z prędkości znamionowej i ww wzoru to wyliczasz
aha
w rzeczywistości prędkość masz mniejszą o wartość poślizgu (stąd nazwa "silniki asynchroniczne"), i aby falownik tę prędkość podawał wprowadzasz wartość poślizgu znamionowego
przyznaję, że nie spotkałem się (poza falownikami) żeby poślizg podawany był w Hz ale cóż..
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 1714
- Rejestracja: 13 sty 2006, 16:41
- Lokalizacja: Stargard
- Kontakt:
Ok. Wrzeciono już jest wymienione na nowe.
Teraz ostatnie pytania przed podłączeniem.
H41 - jak próbuje ustawić autotuning na 1 to falownik mi wyrzuca błąd. :/
Teraz co do masy to z tego co myślę to przy silniku podłączonym w trójkąt jej poprostu nie ma. Czyli nic nie podłączam pod uziemnienie we wrzecionie.
Liczbę biegunów ustawiłem na 2
H33 - znamionowy prąd silnika ustawiony na 2,4A (dla silnika podłączonego w trójkąt)
H34 - prąd silnika bez obciążenia mam 0,8A czyli 30% wartości znamionowej.
Wydaje się, że już wszystko ustawiłem poprawnie, jednak ostrożnosci nigdy za wiele dlatego proszę o radę czy wszystkie opcje są już ustawione aby można było bez obaw podłączyć wrzeciono?
Teraz ostatnie pytania przed podłączeniem.
Tutaj małe problemy. H40 ustawiałem na 3 - czyli wektorowe sterowanie. Z tym, że przy tym ustawieniu nie możliwe jest ustawienie parametrów F21 i F22 na 400hz tylko maxymalnym jest 300hz. Mam aktualnie ustawione H40 na 0 czyli: sterowanie U/f.chaos pisze: H40 - wybór sterowania - 3 wektorowy
H41 - autotuning - 1 TAK
H41 - jak próbuje ustawić autotuning na 1 to falownik mi wyrzuca błąd. :/
j.w.chaos pisze: F21 - 400Hz
F22 - 400Hz
Teraz co do masy to z tego co myślę to przy silniku podłączonym w trójkąt jej poprostu nie ma. Czyli nic nie podłączam pod uziemnienie we wrzecionie.
Liczbę biegunów ustawiłem na 2
H33 - znamionowy prąd silnika ustawiony na 2,4A (dla silnika podłączonego w trójkąt)
H34 - prąd silnika bez obciążenia mam 0,8A czyli 30% wartości znamionowej.
Wydaje się, że już wszystko ustawiłem poprawnie, jednak ostrożnosci nigdy za wiele dlatego proszę o radę czy wszystkie opcje są już ustawione aby można było bez obaw podłączyć wrzeciono?
https://www.instagram.com/cncworkshop.pl/
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 1714
- Rejestracja: 13 sty 2006, 16:41
- Lokalizacja: Stargard
- Kontakt:
jeszcze nie podłączone.
waham się, jest wiele nieścisłości pomiędzy radami.
waham się, jest wiele nieścisłości pomiędzy radami.
https://www.instagram.com/cncworkshop.pl/
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie