TUD 50

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

piotrfire
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 28
Posty: 344
Rejestracja: 01 lis 2012, 14:20
Lokalizacja: prawie wrocław

#61

Post napisał: piotrfire » 30 sty 2013, 23:11

Czesio pisze:Przełącznik 1-0-2 jest do silnika, który ma lewe i prawe obroty. Nie nadaje się do silnika dwubiegowego.

Zastosowanie przełącznika 0-1-2 jest dość prymitywnym sposobem sterowania pracą silnika dwubiegowego.

Nie jestem elektrykiem ale tak to powinno działać: po załączeniu 1 biegu przełącza się silnik na 2 bieg.
no to teraz namieszaleś :shock:



Tagi:

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 11
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#62

Post napisał: pioterek » 31 sty 2013, 02:26

Trójkąt to 1 bieg a podwójna gwiazda to 2 bieg tak powinno być.
1-0-2 jest tylko oznaczeniem i faktycznie są takie do przełączania lewo -0-prawo, ale do tej maszyny też są Δ-0-γ γ i mają takie same oznaczenie na tarczy za to mają inny mechanizm i inaczej łączą styki. Oczywiście nie chodzi nam o lewo -0- prawo, trzeba mówić co się chce w sklepie. Typ podany na elektrodzie jest 0-Δ-γγ pewnie będzie dobry, jak ma być Δ-0-γ γ to w symbolu zamiast 19 ma być 13.
Czy zastosowanie przełącznika 0-1-2 jest prymitywne to nie wiem, ale pewnie podczas pracy na maszynie ustawia się go, tak jak obroty wrzeciona - bez obrotów, więc ma to małe znaczenie. Jednak skoro tak to powinno działać, że: po załączeniu 1 biegu przełącza się silnik na 2 bieg to dobrze. Niech kupujący sam zdecyduje jak mu wygodniej. Byle by to było bezpieczne i nie korciło sięgać gdzieś do przełącznika podczas obrotów maszyny pochylając się nad obracającym się wrzecionem. Brrr...


stevie
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 5
Posty: 44
Rejestracja: 16 lis 2008, 14:39
Lokalizacja: Jaworzno

Układy Dahlandera

#63

Post napisał: stevie » 31 sty 2013, 10:53

http://www.silnik.pl/index.php?func=3&p ... 34&page=34 mysle ze to wszystko wyjasni=> bez elektryka sie nie obejdzie


piotrfire
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 28
Posty: 344
Rejestracja: 01 lis 2012, 14:20
Lokalizacja: prawie wrocław

#64

Post napisał: piotrfire » 31 sty 2013, 11:56

Zamówiłem przełącznik na układzie dahlandera 4G40-19-U APATOR po rozmowie z dzialem technicznym nadaje się ,myślę że elektryk nie będzie potrzebny bo muszę tylko podłączyć do niego dodatkowe 3 przewody od drugiego biegu.
Serdecznie wszystkim dziękuje za pomoc

oto fragment schematu z silnikiem i przełącznikiem silnik 1M przełącznik 3W

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us


piotrfire
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 28
Posty: 344
Rejestracja: 01 lis 2012, 14:20
Lokalizacja: prawie wrocław

#65

Post napisał: piotrfire » 05 lut 2013, 17:39

Dzisiaj przyszedł łącznik próbowałem go podłączyć ale chyba coś zrobiłem źle. Na pozycji zero silnik nie uruchamia się czyli dobrze. Na pozycji 1 silnik chodzi na 1 biegu czyli też dobrze natomiast na biegu drugim zaczyna powoli się kręcić (a powinien szybciej niż na 1) i za chwilę wywala termik.

oto fotki włącznika i rysunek kostki silnika jak to ma być podłączone? Wiadomo L1 ,L,2 ,L3 zasilanie. U1, V1 ,W1 u mnie jest to pierwszy bieg i dziale OK problem z biegiem drugim

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

i schemat łącznika

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us


stevie
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 5
Posty: 44
Rejestracja: 16 lis 2008, 14:39
Lokalizacja: Jaworzno

silnik

#66

Post napisał: stevie » 05 lut 2013, 23:36

zaciski na laczniku 1-L1, 6-L2, 13-L3 to wiadomo jedziemy dalej z zaciskow lacznika na silnik 3-U1, 8-V1, 11-W1 a nastepnie z lacznika na silnik 2-U2(Z), 5-V2(X), 14-W2(Y) a reszte sam w sobie powinien wykonac lacznik czyli podczas przelaczenia ze stanu 1 na 2 robi mostek pomiedzy zaciskami silnika U1, U2, U3

ps. moge sie mylic co do nazw zaciskow ale napewno o to w tym chodzi

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 11
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#67

Post napisał: pioterek » 06 lut 2013, 02:58

Już prędzej pisałem aby sprawdzić,
Jaki jest typ silnika w tej maszynie, a nie w DTR, powinna być na silniku tabliczka znamionowa a na niej opisany typ to np. SZJKe... Można jeszcze odczytać moc i obroty, to jakie są?
Teraz jeszcze dodam, że można podłączyć dla sprawdzenia w sposób uproszczony bez udziału nowego przełącznika tylko po to aby się upewnić czy jest faktycznie dwu-biegowy w sposób jaki podałem na rysunkach.
Może za czarno to widzę i dlatego lepiej zacząć od tego, że może być termik uszkodzony i taki właśnie będzie efekt jak w opisie gdy nie przekazuje do silnika wszystkich 3-ech faz a tylko dwie. Więc przy włączeniu nowego przełącznika, w pozycji 2, trzeba się upewnić czy do silnika dochodzą 3 fazy.


stevie
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 5
Posty: 44
Rejestracja: 16 lis 2008, 14:39
Lokalizacja: Jaworzno

silnik

#68

Post napisał: stevie » 06 lut 2013, 03:26

pioterek pisze:Już prędzej pisałem aby sprawdzić,
Jaki jest typ silnika w tej maszynie, a nie w DTR, powinna być na silniku tabliczka znamionowa a na niej opisany typ to np. SZJKe... Można jeszcze odczytać moc i obroty, to jakie są?
Teraz jeszcze dodam, że można podłączyć dla sprawdzenia w sposób uproszczony bez udziału nowego przełącznika tylko po to aby się upewnić czy jest faktycznie dwu-biegowy w sposób jaki podałem na rysunkach.
Może za czarno to widzę i dlatego lepiej zacząć od tego, że może być termik uszkodzony i taki właśnie będzie efekt jak w opisie gdy nie przekazuje do silnika wszystkich 3-ech faz a tylko dwie. Więc przy włączeniu nowego przełącznika, w pozycji 2, trzeba się upewnić czy do silnika dochodzą 3 fazy.

kolega piotrfire pisal
"silnik wg tabliczki jest na pewno 2 biegowy i jak pisaliście to u v w jest pierwszy bieg a x y z to drugi sprawdzałem obroty ze stoperem i zgadzają się. Dzwonilem również to poprzedniego właściciela po uszkodzeniu włącznika kupili zwykły bo pracowali tylko na wolniejszych obrotach i z oszczędności kupili zwykły włącznik. Na elektrodzie podali mi taki typ przełącznika 4G40-19-U APATOR"

na pierwszym biegu wszystko jest ok i przez lacznik dochodza 3 fazy i silnik dzila a na 2 termik nagle blokowac ma jedna faze co ma termik do lacznika termik jest zabezpieczeniem ja to tak kolego widze

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 11
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#69

Post napisał: pioterek » 06 lut 2013, 07:58

Termik może być inaczej podłączony niż na schemacie i wtedy może dla jednej prędkości jest jeden termik, a dla drugiej prędkości jest drugi termik, więc wtedy uszkodzenie jednego wywołuje takie objawy. Po za tym trzeba sprawdzić to co napisałem.


piotrfire
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 28
Posty: 344
Rejestracja: 01 lis 2012, 14:20
Lokalizacja: prawie wrocław

#70

Post napisał: piotrfire » 06 lut 2013, 15:02

Koledzy już wszystko działa. Jak mówiłem nie jestem elektrykiem tak więc mogło mi się przydarzyć. Jak sprawdzałem przewody to je przedzwaniałem żeby ustalić który jest który i wszystko było OK. Dzisiaj chciałem pozmieniać fazy więc znowu porozkręcałem i przedzwaniałem i okazało się że jeden przewód nie ma przejścia , po wyjęciu go z peszli zobaczyłem że jest nadcięty i nadpalony i w tym miejscu właśnie podczas pierwszej próby przepalił się.

Dzięki wszystkim za pomoc!!!!! :wink:

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”