Spawanie TYTANU

Spawalnictwo i obróbka cieplna
Awatar użytkownika

Autor tematu
chomikaaa
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 12
Posty: 988
Rejestracja: 19 cze 2004, 23:22
Lokalizacja: lodz

#21

Post napisał: chomikaaa » 05 kwie 2010, 13:35

W takim razie jaki to moze byc stop?

Zmierzylem jeszcze raz dlugosc i wyszlo mi nawet ze pret jest troche dluzszy i gestosc wynosi 4,37 [gr/cm^3].

Ponadto przed spawaniem pret mial wage 78gr i po policzenu dla tej wagi gestosc wynosi ok 4,25 [gr/cm^3]

wiec dla tego przypadku mamy jeszcze mniej a skoro pret pospawany zostal czystym drutem tytanowym to nie moze to byc to ten stop z aluminium, wiec jaki to moze byc stop?

Czy mamy wiec doczynienia ze stopem tytanowym czy innym dla tej gestosci?

Idac za zrodlem http://pl.wikipedia.org/wiki/Tytan_(pierwiastek)

Własności [edytuj]
Fizyczne [edytuj]
Pierwiastek metaliczny, tytan, jest znany z jego wysokiej wytrzymałości mechanicznej w stosunku do niskiego ciężaru[5]. Jest stosunkowo lekki (gęstość 4507 kg/m³), o dużej wytrzymałości mechanicznej, przy wysokiej czystości jest ciągliwy (zwłaszcza w atmosferze redukcyjnej)[10]. Charakteryzuje się wysoką temperaturą topnienia: 1649 °C (co czyni ten metal użytecznym jako materiał ogniotrwały). Jest błyszczący, posiada biały, metaliczny kolor.

Handlowy tytan o czystości 99,2% posiada wytrzymałość na rozciąganie 434 MPa, porównywalną z rozciągalnością stopów stali, jednak jest lżejszy od nich o 45%. Tytan jest cięższy od aluminium o 60%, ale charakteryzuje się ponad dwukrotnie większą wytrzymałością mechaniczną niż najpopularniejszy stop Al: 6061-T6. Pewne stopy tytanu (np.: Beta C) posiadają wytrzymałość na rozciąganie ponad 1380 MPa (spada ona przy podgrzaniu powyżej temperatury 430 °C)[11].

I teraz gestosc stali to 7,86 przyrownujac ja do wyniku mojego obliczenia 4,25 wychodzi ok 54% a czysty tytan wg zrodla to jest o ok 45% lzejszy od stali, wiec widac ze mamy tu doczynienia "praktycznie z czystym stopem" a nie tylko nierdzewka.

Mam racje czy sie myle?



Tagi:


vv3k70r
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 412
Rejestracja: 01 lip 2007, 17:52
Lokalizacja: trelleborg

#22

Post napisał: vv3k70r » 13 kwie 2010, 20:37

Mamy tu doczynienia z wyzarzonym stopem aluminium z niecalymi 20% tytanu i troche innych dodatkow.
Zupelnie wystarczajace na uzyskanie 6 krotnie wiekszej wytrzymalosci przy tej samej objetosci i polowie masy stali.

Pod jednym wszak warunkiem-material zostal wyrzazony.

Po tym jak go przerwales/zlamales i potraktowales obrobka cieplna (spawanie) z wypaleniem pierwiastkow stopowych to juz nie jest to samo.
Ale dalej jest lzejsze i wytrzymalsze od zwyklej, nieobrobionej cieplnie stali.

Z odpowiednio obrobiona bym sie juz scieral.

Gdybys wiedzial co to dokladnei za stop, to warto zajrzec do parametrow obrobki cieplnej tego materialu i go wyrzazyc w autoklawie.
Wtedy bedziesz mial spowrotem prawie to co kupiles.
Tylko ze tutaj wracaja te wlasnie litry argonu, ktorych pisalem :)
bumeluję

Awatar użytkownika

Autor tematu
chomikaaa
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 12
Posty: 988
Rejestracja: 19 cze 2004, 23:22
Lokalizacja: lodz

#23

Post napisał: chomikaaa » 14 kwie 2010, 00:09

Wracajac do tematu przejrzalem jeszcze raz strony w sieci i mam takie oto zestawienie:

siodlo jakie posiadam to http://www.thebikeshack.com/p-45681-sa5 ... rails.aspx z ta roznica ze bylo czarne i bez zelu waga 220gr to mialo spawane prety

siodlo z pretami vanox to http://www.thebikeshack.com/p-48127-sa5 ... rails.aspx jest do drugie z siodel ktore posiadam

jest jeszcze http://www.thebikeshack.com/p-48128-sa5 ... la-ck.aspx prety to Ti316

zakladam ze "Ti316" to nie pod inna nazwa "Vanox" ? Aczkolwiek moge sie mylic. Wrazie czego prosze o sprostowanie wczesniej byc moze blednie zalozylem ze ten tytan to jeden w/w. A nie "czysty tytan" jak pisalem w poscie poprzednim.

Co do wytrzymalosci preta po spawaniu juz wkrotce bede je testowal gdyz siodlo dostanie nowa skorke. Tak wiec przekonamy sie czy udalo sie to pospawac prawidlowo.

Dzieki wszystkim za odp w temacie.


vv3k70r
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 412
Rejestracja: 01 lip 2007, 17:52
Lokalizacja: trelleborg

#24

Post napisał: vv3k70r » 14 kwie 2010, 21:56

To takie siodelka...
To ja myslalem ze tyle rower kosztuje, a tu sam podtylnik :)


No i juz wiem... to sa miekkie, giete prety ze stopu aluminiowo tytanowego, a nastepnei hartowane (poddane obrobce termicznej jak kto woli).
Z powodu tej obrobki, nie materialu ta cena.
To sie psuje tylko raz.

Zanim zalozysz skorke zrob probe obciazeniowa. Ciezar i linijka, jak sie zacznie odksztalcac i po odjeciu ciezaru nie wroci do wymiaru, to znaczy ze trzeba wyrzazyc.
Jesli nie-to znaczy ze jest dobrze.

Ciezar dobierz taki, jaki nacisk wywierasz uderzajac o siodlo jadac. Nie mam pojecia ilo to jest. Wiem ze nacisk na korbe moze dojsc do 340kg dla sportowca. Ale ile dokladnie bedzie na siodle to pewnie masz w jakiejs swojej prasie.
bumeluję


acetylenek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 577
Rejestracja: 12 mar 2006, 21:46
Lokalizacja: Kraków/Olkusz

#25

Post napisał: acetylenek » 07 cze 2010, 10:04

Bajer to podstawa niestety ja bajerować nie potrafię i przedstawiciel handlowy byłby ze mnie kiepski. W zależności od branży są stosowane ciekawe nazwy np. tytanowe, karbonowe lub jeszcze lepsze tytanowo-karbonowe oooooo normalnie orgazm. Może być zawsze ekoskóra lub śnietankowe, porzeczkowy, malinowy tylko co ... przeważnie nie ma rzeczownika.

Tytułem wstępu tak się troszkę wyżyłem.

Jest tyle wspaniałych materiałów o bardzo dobrej wytrzymałości i stosunkowo niskiej cenie na elementy konstrukcyjne dlaczego zatem producenci sprzętu sportowego stosują tytan ? Odpowiedź jest prosta tytan to fetysz i tyle. Tytan jest bardzo dobrym materiałem i ma swoje miejsce w przemyśle, jakie ... takie gdzie są silne warunki korozyjne i podwyższona temperatura czyli energetyka. Wymienniki ciepła, zbiorniki, aparatura procesowa to są istotne rzeczy które wykonuje się z tytanu. Tytan wygrywa ze stalą w wysokiej temperaturze i warunkach korozyjnych. Robi się też niektóre elementy silników spalinowych, pokrycia samolotów.

Użycie tytanu jako ośka w rowerze uważam za niecelowe bo taką ośkę równie dobrze i lekko można zrobić z dobrej stali prawidłowo obrobionej cieplnie.

Co do spawu i jego wykonawcy to pracownicy uczelni są dobrzy w teorii gorzej im z praktyką. Patrząc na te zdjęcia za głowę się łapię. Tytan po spawaniu ma być co najwyżej żółty.

Tutaj próbki mojego spawania tytanu rurka fi ok 18mm rozcięta i rozwinięta tak że widać grań. Jak widać lico nie wyszło poza zasięgiem dyszy bo było za gorące i się odbarwiło (spawane tylko palnikiem na powietrzu), wewnątrz był gaz więc wyszło bardzo ładnie. Widać na zdjęciu że po spawaniu tytan może być bez żadnych odbarwień oraz pełną skalę kolorów w zależności od ilości tlenu i temperatury.

Bardzo zwięźle na temat ceny. Mając takie elementy do spawania w tysiącach dałbym dobrą cenę i będzie ona wyliczona na podstawie kosztów, mając 1 element cena jest uznaniowa. Jeden uzna że rozmowa z klientem 10 minut spawanie 10 minut przyjęcie i wydanie części 10 minut + materiały i amortyzacja sprzętu opłaci mu się za 20 drugi że za 70 a trzeci powie że tego się nie podejmie bo szkoda jego czasu na odpowiedź a klient nie zaakceptuje ceny i wróci do pracy nad seryjną produkcją.
Załączniki
tytan lico.JPG
tytan lico.JPG (24.84 KiB) Przejrzano 1124 razy
tytan grań.JPG
tytan grań.JPG (21.24 KiB) Przejrzano 3067 razy


vv3k70r
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 412
Rejestracja: 01 lip 2007, 17:52
Lokalizacja: trelleborg

#26

Post napisał: vv3k70r » 07 cze 2010, 18:54

Szacun acetylenek. Duzy szacun.
A to niebieskie mozna przezyc :)
bumeluję

Awatar użytkownika

Autor tematu
chomikaaa
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 12
Posty: 988
Rejestracja: 19 cze 2004, 23:22
Lokalizacja: lodz

#27

Post napisał: chomikaaa » 07 cze 2010, 19:56

jesli chodzi o tytan karbon to chodzi tu o polaczenie tych 2 materialow w jakims tam celu dla mnie osobiscie jest to bez sesu ale np wykonywane sa kierownice oraz wsporniki kierownicy z aluminium ktore jest oklejone z wierzchu wloknem weglowym

robi sie to chyba dla efektu bo takie polaczenie powoduje ze ciezsza jest ta kierownica od np podobnej z alu

co do polaczenie tytanu i karbonu to byla taka rama ktora miala amortyzator tylny a tylny trojkat ramy nie zawieral przegubow za przegub odpowiadal element tytanowy z ktorego byly zrobione tylne dolne widelki tego trojkata

dzieki temu konstrukcja byla lzejsze nie miala przegubow a wiec scierajacych sie lozysk i byla lzejsza niz taka z przegubem

ja nie lubie taki polaczen ale takie sa stosowane

co dziwne topowe ramy do crossu i maratonow sa w calosci robione z wlokna weglowego i maja tylny amortyzator i sa to baaaardzo drogie sprzety oscylujace w cenie za rame w okolicach 8 i nawet do 15 tys cena za rame stery widelec i ew wsporniki

co do spawu to rzeczywiscie niezly


acetylenek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 577
Rejestracja: 12 mar 2006, 21:46
Lokalizacja: Kraków/Olkusz

#28

Post napisał: acetylenek » 07 cze 2010, 20:55

Dziękuje.
Nie uważam się za wielkiego specjalistę od spawania. Ludzie którzy spawają tytan nie zaglądają na takie fora i nie dywagują na ten temat, nie robią zdjęć spoin chyba że rentgenowskie, oni to po prostu codziennie spawają. Tym ludziom wielki szacunek i poważanie.


vv3k70r
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 412
Rejestracja: 01 lip 2007, 17:52
Lokalizacja: trelleborg

#29

Post napisał: vv3k70r » 09 cze 2010, 21:25

Chomikaa:
"tytan karbon to chodzi tu o polaczenie tych 2 materialow w jakims tam celu dla mnie osobiscie jest to bez sesu ale np wykonywane sa kierownice oraz wsporniki kierownicy z aluminium ktore jest oklejone z wierzchu wloknem weglowym "


Ale maszt w jachcie, zamiast miec dwie tony, ma 0.6, a to robi bardzo duza roznice w rozlozeniu naprezen.



"co dziwne topowe ramy do crossu i maratonow sa w calosci robione z wlokna weglowego"

Nie sa, ale tak sie na nie mowi. Aramidu to tam jest tylko tyle, zeby sie epoksydy kupy trzymaly.




Acetylenek:
Naprawcze spawanie tytanu to dzisiaj juz zadkosc. Produkcja jest zrobotyzowana, operator tanszy od spawacza, a do maloseryjnej produkcji nikt nie uzywa tak wymagajacych spoin.

No chyba ze do siodelek :D
bumeluję

Awatar użytkownika

Autor tematu
chomikaaa
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 12
Posty: 988
Rejestracja: 19 cze 2004, 23:22
Lokalizacja: lodz

#30

Post napisał: chomikaaa » 10 cze 2010, 10:55

Moja wypowiedz odnosila sie do kierownic i wspornikow rowerowych kolega ktory to sprzedaje podal mi ta informacje odnosnie wagi.

Pozatym
http://shimano-polska.com/publish/conte ... -comp.html Wymieniaja bo wypuszczono wadliwa serie ktora peka lub urywa sie.
Takie polaczenie w tym przypadku moga skutkowac wlasnie tym ze taki badziew sie moze zlamac pozatym komponent alu owiniety karbonowym wloknem jest ciezszy niz odpowiednik z alu badz samego wlokna, takie polaczenia w tym przypadku to wzgledy estetyczne.

Co do masztow to zapewne na rynku sa dostepne rozne rozwiazania ogladalem program na discovery w ktorym maszty byly budowane tylko z karbonu.

Moja wypowiedz tyczyla sie konstrukcji rowerowych i piszac ze cala z karbonu mialem na mysli rame jako calosc tz wszstkie glowne czesci ramy oczywiscie haki kol mufa suportowa i glowka ramy sa z alu z wiadomych wzgledow.

http://www.felt-rowery.pl/technologie.htm

A tu mozna na zdjeciu zobaczyc matryce w ktorej taka rama jest wypiekana

http://2009.feltracing.com/09/content.a ... pageid=800

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”