Samochód elektryczny

Ogólne dyskusje o naszym hobby.

strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2910
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Samochód elektryczny

#121

Post napisał: strikexp » 18 gru 2019, 20:06

O to to, tramwaj i pociąg to jest przyszłość! A może raczej nowoczesne, sterowane komputerowo trolejbusy? W Chinach mocno to rozwijają, nie ma problemu że wypadnie z trasy a pojedzie i po piachu.
atlc pisze:
18 gru 2019, 08:53
Jedna z ciekawszych, chociaż mniejszych instalacji które robiłem to Kiruna na kole podbiegunowym.
Instalacja ON Grid, montowana bez dotacji tylko ze względu na korzystne rozliczenie z zakładem energetycznym 1kWh za 1kWh. Produkowali latem (dzień polarny), zużywali zimą (noc polarna). Na co? Elektryczne ogrzewanie domu.
I nic dziwnego jak tam nawet latem trzeba grzać. A panele słoneczne to idealne narzędzie do pompowania energii do ocieplonego budynku. Przez cienki przewód praktycznie żadnych strat :wink:
Ile tam mieli energii na m2? Czy przypadkiem nie podobne jak w Polsce dzięki małej zawartości wody w powietrzu?




jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 3454
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Samochód elektryczny

#122

Post napisał: jasiu... » 18 gru 2019, 20:40

strikexp pisze:
18 gru 2019, 20:06
A panele słoneczne to idealne narzędzie do pompowania energii do ocieplonego budynku. Przez cienki przewód praktycznie żadnych strat :wink:
No tak, tylko że wykorzystanie w dzień kolektorów słonecznych jest chyba bardziej opłacalne. Bo strat niby nie ma, ale...

Baterie słoneczne z ogniw fotowoltaicznych polikrystalicznych mają sprawność dochodzącą do 14%
Baterie słoneczne z ogniw fotowoltaicznych monokrystalicznych są o dwa procenty lepsze.
Solary z ogniw zbudowanych z krzemu amorficznego mają 6-10 procent sprawności, ale są tańsze.
Baterie fotowoltaiczne z ogniw CIGS, tzw. cienkowarstwowe, to również sprawność w granicach 12-14 procent.
Solary z ogniw CdTe (czerwone) mają sprawność na poziomie max 12 procent.

Za to sprawność kolektora słonecznego to około 60 procent. Czyli wykorzystanie kolektorów, mimo że wymaga trochę pośredników, jest zdecydowanie korzystniejsze, niż wykorzystywanie baterii. Przecież można z ciepła wyprodukować prąd w bardziej ekonomiczny sposób, niż w panelach. To czemu nie obstawi się góry lusterkami, które skupiają swoje odbicia na jakimś kotle, połączonym z turbiną?

I tu jest odpowiedź, bo mają zarobić producenci baterii słonecznych, a nie producenci lusterek i turbin.


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2910
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Samochód elektryczny

#123

Post napisał: strikexp » 18 gru 2019, 20:49

Są takie zwierciadła paraboliczne z silnikami sterlinga ;) Zwykłe silniki cieplne mają za małą sprawność na takie zabawy.

A z tymi kolektorami to się mylisz. Przy małym nasłonecznieniu to one się ledwo nagrzewają a transport cieczy powoduje straty i wymaga pompki. Kolektory się nagrzewają ponieważ są jak termos-próżniowe. Ale rura doprowadzająca ma duże straty.
Natomiast prąd zawsze poleci do odbiornika prawie bez strat.

No i jeszcze jeden szczegół, w dzień można nagrzać akumulator ciepła (np 3 tony piasku/wody). A w nocy będzie grzało...


nanab
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 116
Rejestracja: 01 paź 2018, 22:34

Re: Samochód elektryczny

#124

Post napisał: nanab » 20 gru 2019, 17:34

jasiu... pisze: To czemu nie obstawi się góry lusterkami, które skupiają swoje odbicia na jakimś kotle, połączonym z turbiną?

https://en.wikipedia.org/wiki/PS10_solar_power_plant


estera55
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 03 sty 2020, 12:03
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Samochód elektryczny

#125

Post napisał: estera55 » 05 sty 2020, 13:28

Korzystał ktoś w Polsce? Ostatnio miałem okazję jeździć Teslą przez ~2 tygodnie, jako że nie robiłem dużo km (maks 100 dziennie + dłuższe trasy) i brak ładowarek specjalnie nie uwierał, jak się trochę poprawi to chyba bym nie miał obaw przed zakupem.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Ogólne Dyskusje o Hobby”