Przetopione aluminium

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
ZlotyPiernik
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 21 mar 2020, 10:12

Przetopione aluminium

#1

Post napisał: ZlotyPiernik » 21 mar 2020, 10:26

Witam serdecznie forumowiczów,

Jako amator cnc z małą wiedzą i chęcią rozpoczęcia przygody obróbki metali zastanawiam się nad następującym.

Czy aluminium (profil, pret, puszka) przetopione w samodzielnie zrobionym piecu nadaje się do obróbki przez maszynę cnc? Z czym się muszę liczyć obrabiając taki przetop?

Pozdrawiam



Tagi:


atlc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1732
Rejestracja: 28 lip 2010, 18:37
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przetopione aluminium

#2

Post napisał: atlc » 21 mar 2020, 10:36

Musisz się liczyć z dużą ilością porów, żużlu i bardzo trudną obróbką ze względu na to, że taki stop będzie "gliniasty".

Profile czy puszki to średni materiał na odlewy.
Profile że względu na metodę produkcji (wyciskanie) wykonuje się z plastycznych gatunków.

Lepszym materiałem będą części motoryzacyjne, głowice, wahacze, mocowania osprzętu.
Nie wiem jak w innych markach, w przypadku grupy VW na częściach jest oznaczenie stopu z jakiego została wykonana cześć.


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 2293
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Przetopione aluminium

#3

Post napisał: kubus838 » 21 mar 2020, 10:56

Witam
W tamtym roku bawiłem się własnoręcznie zbudowanym piecykiem to odlewu aluminium. Do takiej zabawy użyłem właśnie puszek i kawałków profili. Na forum doradzono aby do płynnego aluminium dodawać soli kuchennej albo boraksu i trzeba zbierać zanieczyszczenia. Później taki materiał zakładałem na tokarkę i frezarkę aby sprawdzić jak się to obrabia. Obróbkę trzeba było wykonywać bardzo delikatnie ale żadnych dziur ubytków w materiale nie widziałem.
Ale takie odlewy raczej nie będą miały innego zastosowania niż testowego do nauki odlewnictwa. Rzeczywiście do bardziej poważnych produktów lepiej użyć aluminium z motoryzacji.


robert


atlc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1732
Rejestracja: 28 lip 2010, 18:37
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przetopione aluminium

#4

Post napisał: atlc » 21 mar 2020, 11:04

Czyli się przyłożyłeś do przygotowania odlewu.
Problem jest taki, że mając lichy surowiec, małe możliwości co kontrolowania powtarzalności procesu plus małe doświadczenie, to raz wyjdzie ładny odlew, a za drugim razem będą pory. To trochę zawsze zniechęca.


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3895
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Przetopione aluminium

#5

Post napisał: jasiu... » 21 mar 2020, 11:11

Nie masz szans na wykonywanie odlewów z aluminium domowym sposobem. Możesz odlewać znal, stopy na bazie cyny, czy ołowiu. Możesz nawet próbować z brązami, czy mosiądzami, ale aluminium sobie odpuść. Czemu? A poczytaj, jakie warunki musisz spełnić, żeby aluminium dało się odlewać i czemu jest to takie trudne.


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 2293
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Przetopione aluminium

#6

Post napisał: kubus838 » 21 mar 2020, 11:38

Dlaczego nie może wykonywać odlewów domowym sposobem? Jeżeli spełni wszystkie warunki to sobie krzywdy nie zrobi a jakiś materiał sobie wyprodukuje do późniejszej obróbki.

To, że nie ma pieca sterowanego komputerem ani fachowego sprzęty to nie znaczy, że nie rozpuści aluminium i go nie oczyści. Przecież w sieci można znaleźć "przepisy" jak zbudować sobie taki piecyk oraz formę i co dodać do rozpuszczonego materiału. W obecnych czasach to już żaden problem.

Co do powtarzalności produktu to przypominam wam, że jesteśmy/piszemy na forum cnc. A jest to forum które opisuje budowę obrabiarek jak i sposoby pracy na nich - i jest dział mówiący jak projektować i wykonywać formy odlewnicze. Wiadomo, że jak zrobi formę z piasku formierskiego to raczej tylko na raz. Ale jak zrobi formę czyli wyfrezuje ze stali tzw. "specjalnych" w tym wysoko temperaturowych to kilka rzeczy w niej wykona?

Dlatego pisanie, że się nie uda, nie wyjdzie, że nie można to moim zdaniem przed rozpoczęciem takiej "zabawy" jest pozbawione sensu.

robert


atlc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1732
Rejestracja: 28 lip 2010, 18:37
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przetopione aluminium

#7

Post napisał: atlc » 21 mar 2020, 11:46

Myślę, że przesadzasz jasiu.
Na proste, mniej odpowiedzialne elementy jak najbardziej można sobie coś odlać. Co któraś sztuka pewnie nie wyjdzie na początku, ale dla hobbysty to chyba nie problem.


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3895
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Przetopione aluminium

#8

Post napisał: jasiu... » 21 mar 2020, 13:09

atlc pisze:
21 mar 2020, 11:46
Myślę, że przesadzasz jasiu.
Nie wiem, jak ty, ale ja mam trochę wiedzy i praktyki na temat odlewnictwa, w tym odlewania aluminium.
kubus838 pisze:
21 mar 2020, 11:38
Dlaczego nie może wykonywać odlewów domowym sposobem? Jeżeli spełni wszystkie warunki to sobie krzywdy nie zrobi a jakiś materiał sobie wyprodukuje do późniejszej obróbki.
I tu jednym słowem "jakiś" sam sobie odpowiedziałeś.

To się nie będzie nadawało do niczego. Pewnie, że teoretycznie wszystko można, ale aluminium to dość wredny w odlewaniu metal. Mało, że ma skłonność do dendrytyzacji, to na dodatek tworzy tlenki, a stal rozpuszcza się w nim, jak cukier w herbacie.

Co powoduje stal w aluminium? Ano bardzo dużą kruchość. Upadnie ze stołu i popęka.


atlc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1732
Rejestracja: 28 lip 2010, 18:37
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przetopione aluminium

#9

Post napisał: atlc » 21 mar 2020, 13:32

Wiem Jasiu że jesteś tu największym specem.
Odlewałem koła pasowe, mój ojciec odlewał i obrabiał tłoki samochodowe w latach 60, bo był problem z zakupem czegokolwiek, a samochody musiały jeździć. Pracował wtedy w warsztatach lasów państwowych w Łodzi.
No ale skoro mówisz że się nie da to się nie da.


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 2293
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Przetopione aluminium

#10

Post napisał: kubus838 » 21 mar 2020, 13:35

jasiu... pisze:
21 mar 2020, 13:09
I tu jednym słowem "jakiś" sam sobie odpowiedziałeś.

To się nie będzie nadawało do niczego. Pewnie, że teoretycznie wszystko można, ale aluminium to dość wredny w odlewaniu metal. Mało, że ma skłonność do dendrytyzacji, to na dodatek tworzy tlenki, a stal rozpuszcza się w nim, jak cukier w herbacie.

Co powoduje stal w aluminium? Ano bardzo dużą kruchość. Upadnie ze stołu i popęka.
Materiał pochodzący z puszek i profili może nie jest najlepszy ale do celów pokazowych wystarczy. Można z niego zrobić np szachy.

Ale jeżeli użyje aluminium z motoryzacji jak np kolektory wlotowe czy dekle od alternatora i przepuści przez to jakiś gaz lub coś dorzuci do płynnego aluminium, to może metodą prób i błędów uzyska materiał wcale nie gorszy od tych które wyrabiają potężne odlewnie. To jest fizyka i chemia w jednym także oprócz wiedzy liczy się i praktyka. Więc co Ci przeszkadza, że ktoś chce coś zrobić własnymi rękoma? Więc w czym jest problem aby człowiekowi doradzić? Ja rozumiem jakby on chciał korzystać w Twojego pieca i Twojej formy aby robić jakieś produkty i je później sprzedawać to rzeczywiście nie ma co się rozpisywać. Ale tu człowiek chce się czegoś nauczyć a dokładnie chodzi mu o technologię - którą czy tak czy siak to znajdzie gdzieś w internecie.

robert

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”