Wymiana silnika napędu wrzeciona

Wymiana silnika napędu wrzeciona

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Adi123
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 365
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#11

Post napisał: Adi123 » 02 lut 2022, 21:21

Jeśli dobrze widzę, to ten moduł spindle Control ma wyjście napięciowe. Za to większość (wszystkie?) Falowniki mają wejścia napięciowe. Kwestia konfiguracji obu urządzeń by prędkość wynikowa zgadzała się z żądaną.




Autor tematu
nivr1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 190
Rejestracja: 14 lis 2020, 23:37

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#12

Post napisał: nivr1 » 02 lut 2022, 22:16

Dorwałem Siemensa 4kw 980 obr. Przełożenie zrobię 1:2 + Falownik i wyjdzie dobry zakres. Koła na podwójnym pasku klinowym 17mm bo zębate są dość głośne. Jeżeli będzie się ślizgać na klinowym, to zacznę myśleć o zębatym. Właściwie samo sterowanie poprzez spindla jest mi potrzebne do załączania i wyłączania silnika, bo obroty raz ustawione potrafią się nie zmieniać na maszynie przez 2 miesiące. Narazie spróbuję na seryjnym chłodzeniu, planuje jechać na 500 obrotów, a do tego będę potrzebował bardzo delikatnie zwiększyć Hz. Jeżeli maciora będzie się grzać, to pomyślę o zewnętrznym chłodzeniu.
Powiedzcie mi jeszcze czy spadki napięcia mogą być problemem? Lepiej wtedy spiąć w gwiazdę czy trójkąt? Obstawiam że palenie silników wynikło z tego, iż mam wpięta indukcję 30kva w instalacje, jak jest odpalona to latarnie przygasają 😃


Adi123
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 365
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#13

Post napisał: Adi123 » 02 lut 2022, 22:24

Gwiazda i trójkąt zależą od sieci i silnika, generalnie jak masz na silniku napisane 230/400 to znaczy że mając normalne zasilanie 3f taki silnik łączysz w gwiazdę, natomiast jak byś miał napięcie 3x230V (uzyskiwane z falownika zasilanego z 1f) to wtedy można by taki silnik połączyć w trójkąt aby miał nominalną moc.

Jak duże masz te spadki napięcia? W pewnym zakresie falownik da radę, ale to zależy od tego co producent przewidział. Praw fizyki nie przeskoczysz, i jeśli napięcie znacznie wyjdzie poza normę to falownik prawie na pewno wyrzuci błąd i się wyłączy.


To w Twoim przypadku wystarczy podać 1 lub 2 sygnały cyfrowe na falownik tj. sygnał do pracy, oraz sygnał do zmiany kierunku obrotów. Bo raz na 2 miesiące to można z palca zmienić na falowniki częstotliwość
Ostatnio zmieniony 02 lut 2022, 22:28 przez Adi123, łącznie zmieniany 1 raz.


Autor tematu
nivr1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 190
Rejestracja: 14 lis 2020, 23:37

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#14

Post napisał: nivr1 » 02 lut 2022, 22:28

Mam piec mufowy z czujnikami napięcia na każdej grzałce, grzałki spięte w gwiazdę. Spadek napięcia na tych czujnikach jest z 250V na 220V w momencie uruchomienia indukcji.


Adi123
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 365
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#15

Post napisał: Adi123 » 02 lut 2022, 22:31

220V na fazę to całkiem dobre napięcie, norma to jest od 207 do 253V. Przy 220V falownik nie powinien mieć żadnych problemów, bo to jest 380V międzyfazowego


Autor tematu
nivr1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 190
Rejestracja: 14 lis 2020, 23:37

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#16

Post napisał: nivr1 » 02 lut 2022, 22:53

Bardziej mi chodziło czy te spadki z 250 na 220 (430V na 380V) nie są niebezpieczne dla samych silników.


Adi123
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 365
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#17

Post napisał: Adi123 » 02 lut 2022, 23:05

Nie powinno to być problematyczne, o ile nie masz asymetrii faz.
Przy asymetrii faz rzędu 4-5 procent temperatura uzwojeń rośnie mniej więcej o 1/3. Dla falownika też to nie jest dobre, przy czym mają one masę różnych zabezpieczeń, które można konfigurować, typu czas i wielkość asymetrii po której następuje wyłączenie itp.


Autor tematu
nivr1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 190
Rejestracja: 14 lis 2020, 23:37

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#18

Post napisał: nivr1 » 10 lut 2022, 13:01

Adi123 pisze:
02 lut 2022, 23:05
Nie powinno to być problematyczne, o ile nie masz asymetrii faz.
Przy asymetrii faz rzędu 4-5 procent temperatura uzwojeń rośnie mniej więcej o 1/3. Dla falownika też to nie jest dobre, przy czym mają one masę różnych zabezpieczeń, które można konfigurować, typu czas i wielkość asymetrii po której następuje wyłączenie itp.
Niestety takowa asymetria występuje 😃 mam na zakładzie również indukcje jednofazowe 60a. Po odpaleniu faktycznie występują spadki napięcia i to rzędu 10 procent. Zastanawiam się czy to właśnie nie uszkadza mi styczników i silników. O ile pracują dwie naraz to spadek napięcia jest na wszystkich fazach, za to jak włączam tylko jedna to występuje spadek na jednej fazie właśnie.


Autor tematu
nivr1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 190
Rejestracja: 14 lis 2020, 23:37

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#19

Post napisał: nivr1 » 17 mar 2022, 20:25

Przypomniałem sobie o tym wątku, więc ptomnym wrzucam zdjęcia. Przeróbka skończyła się skasowaniem luzu na kołach łukowych i przeniesieniem napędu. Silnik 900obr 4kw. Oczywiście główka nie jest oryginalna więc zrobiliśmy adapter.


Obrazek Obrazek

Pozdrawiam

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”