Wymiana silnika napędu wrzeciona

Wymiana silnika napędu wrzeciona

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
nivr1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 190
Rejestracja: 14 lis 2020, 23:37

Wymiana silnika napędu wrzeciona

#1

Post napisał: nivr1 » 01 lut 2022, 20:14

Cześć.

Panowie stało się i silnik w heckercie zgubił fazę. Korzystając z okazji chce odrazu ominąć koła zębate i wrzucić napęd bezpośrednio nad wrzeciono. Najprawdopodobniej skończy się tym, że będzie napędzana główka(spora masa, nie drży, jest sentyment bo przeżyła wiele dzwonów) i nie będę robił nowego wrzeciona. Dopływając do brzegu. Z czego zrobić napęd ? Ogólnie pracuje jedynie w zakresie 450-650 obr/min. Zapotrzebowanie na moment to około 70Nm. Chciałem zrobić silnik hydrauliczny, ale jak chłopaki odpalają prasę to by nie mogli wtedy frezować, więc musi być coś na prąd. Czy silnik 5.5kw 380v przełożenie 1/3 i reszta regulowana falownikiem wystarczy? Czy może coś bardziej wyrafinowanego. Proszę o jakiś pomysł.

Pozdrawiam




Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1113
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#2

Post napisał: Robert_K » 01 lut 2022, 20:47

Silnik 5,5kW/1400 obr. generuje około 38 Nm momentu. Jeśli to ma być na prąd to niczego sensowniejszego nie wymyślisz. Ewentualnie jakieś serwo ale na pewno wyjdzie ono dużo drożej niż zwykły silnik plus falownik, a jeśli nie ma potrzeby orientowania wrzeciona ani pracy z dużym momentem na niskich obrotach (gwintowanie dużymi gwintownikami) - tym bardziej że sam piszesz że będziesz pracował tylko w jednym zakresie obrotów - to zakładanie serwa raczej nie ma sensu.

Pozdrawiam.


Autor tematu
nivr1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 190
Rejestracja: 14 lis 2020, 23:37

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#3

Post napisał: nivr1 » 01 lut 2022, 21:17

Też mi się tak wydaje. Szukałem potwierdzenia swoich przypuszczeń 😃 zrobię przełożenie na trzech paskach, 1:3. Falownikiem lepiej podnosić obroty w górę. Podejrzewam, że mógłbym zainstalować silnik 4 kW biorąc pod uwagę że oryginalnie jest zamontowany 5.5, a po drodze ma do zakręcenia kilkoma kołami, do tego wariator i silnik już swoje lata świetności miał za sobą.

Dodane 3 minuty 25 sekundy:
Jeszcze jedna rzecz. Czy lepiej zakupić silnik 900 obr, 1400, czy może 2800? Niższe obroty będą generować mniej hałasu, ale chłodzenie jest gorsze.


Dawid92
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 163
Rejestracja: 27 kwie 2011, 00:13
Lokalizacja: Śląsk

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#4

Post napisał: Dawid92 » 01 lut 2022, 21:27

Chłodzenie możesz zrobić obcym wentylatorem nawet jak chcesz jakieś mocniejsze. 1400 i przełożenie 1:2 to Ci pięknie powinno ogarniać. Miałem wrzeciono iso40 wyciągnięte z maszyny przemysłowej i przełożenie 1:2 było zrobione na pasie zębatym o dość dużym module.

Obrazek Obrazek


Adi123
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 365
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#5

Post napisał: Adi123 » 01 lut 2022, 22:01

nivr1 pisze:zy lepiej zakupić silnik 900 obr, 1400, czy może 2800? Niższe obroty będą generować mniej hałasu, ale chłodzenie jest gorsze.


Tak naprawdę, to jak silnik 900 obr./ minutę jest zrobiony zgodnie ze sztuką, to przewietrznik będzie miał trochę inną geometrię, aby zapewnić prawidłowe chłodzenie. Jeśli chodzi o sterowanie falownikiem, to zazwyczaj przyjmuje się, że silnik pracujący na nie mniej niż 60% swojej nominalnej prędkości obrotowej jest raczej dobrze chłodzony, chociaż kontrola temperatury (albo chociaż testy pod kontrolą) są wskazane przy obniżonej prędkości obrotowej, bo w różnych warunkach pracy różnie może być. Poniżej 60% chłodzenie obce w zasadzie jest zawsze wymagane (zwłaszcza jak silnik pracuje z obciążeniem nominalnym). Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie by do każdego silnika, zamiast jego przewietrznika, zamontować zespół z chłodzeniem obcym, nie zależnie czy kręci się z prędkością znamionową, czy mniejszą.

Silnik elektryczny n=1000 rpm, przy mocy 4 kw to będzie jakieś 39 Nm momentu, natomiast silnik o prędkości 1400 obrotów (i mocy 4kW) będzie już miał tylko 27 Nm (silnik 750 rpm, przy 4 kw będzie miał ok 53 Nm)-więc dla Ciebie silnik 1000 Rpm (realnie oczywiście będzie miał trochę mniej obrotów), przełożenie 1:2, i masz obroty 500 obrt/ min. dla 50 HZ, a więc zakres regulacji dla Ciebie 45-65 Hz, i będzie ok.

Powinno się obejść bez chłodzenia obcego (upewnij się tylko czy producent danego silnika nie umywa się od odpowiedzialności jeśli silnik będzie kręcony z większą prędkością niż XXXX rpm)


Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1113
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#6

Post napisał: Robert_K » 01 lut 2022, 22:30

Należy również wziąć pod uwagę że im niższe obroty znamionowe ma silnik tym więcej ma par biegunów, co przekłada się na wymiary takiego silnika. Np. silnik 2,2kW 700 obr. gabarytowo nie odstaje wiele od 5,5kW 1400.

Pytanie czy autor tematu ma miejsca na tyle, żeby wrzucić wolnoobrotowy silnik?

Pozdrawiam.


Autor tematu
nivr1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 190
Rejestracja: 14 lis 2020, 23:37

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#7

Post napisał: nivr1 » 01 lut 2022, 22:49

Robert_K pisze:
01 lut 2022, 22:30
Należy również wziąć pod uwagę że im niższe obroty znamionowe ma silnik tym więcej ma par biegunów, co przekłada się na wymiary takiego silnika. Np. silnik 2,2kW 700 obr. gabarytowo nie odstaje wiele od 5,5kW 1400.

Pytanie czy autor tematu ma miejsca na tyle, żeby wrzucić wolnoobrotowy silnik?

Pozdrawiam.
Miejsce się zrobi, bo i tak muszę zmajstrowac adapter. Jeżeli chodzi o wolnoobrotowce, to mam dwa silniki z Piły tarczowej - leciwe, ale nie sądzę by były jakościowo gorsze od nowych maszyn. Ogolnie mało pracowały, bo są w rodzinie od nowości 😃 Teraz pytanie czy są przeciwwskazania by zastosować falownik z silnikiem z lat 90-80? Masa potężna, bo 5.5 kw waży 60kg, a 7.5 blisko setki, ciągany na wózku.


Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1113
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#8

Post napisał: Robert_K » 01 lut 2022, 22:52

nivr1 pisze:Teraz pytanie czy są przeciwwskazania by zastosować falownik z silnikiem z lat 90-80?


Nie ma, jeśli jest to silnik asynchroniczny (czyli zwykły trójfazowy). U mnie w tokarce pracuje taki zestaw (silnik z lat 80tych i falownik) i bardzo dobrze się dogadują.

Pozdrawiam.


Autor tematu
nivr1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 190
Rejestracja: 14 lis 2020, 23:37

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#9

Post napisał: nivr1 » 01 lut 2022, 22:59

Ok, dzięki za pomoc.

Pozdrawiam


Autor tematu
nivr1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 190
Rejestracja: 14 lis 2020, 23:37

Re: Wymiana silnika napędu wrzeciona

#10

Post napisał: nivr1 » 02 lut 2022, 20:41

Robert_K pisze:
01 lut 2022, 22:52
nivr1 pisze:Teraz pytanie czy są przeciwwskazania by zastosować falownik z silnikiem z lat 90-80?


Nie ma, jeśli jest to silnik asynchroniczny (czyli zwykły trójfazowy). U mnie w tokarce pracuje taki zestaw (silnik z lat 80tych i falownik) i bardzo dobrze się dogadują.

Pozdrawiam.
Jeszcze jedna sprawa. Czy poprzez spindle Control jestem w stanie sterować falownikiem silnika którym będę napędzał wrzeciono? Mowa o sterowaniu z mach3

Dodane 3 minuty 30 sekundy:
Falownik wektorowy/skalarny

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”