Otwieram wątek, żeby podzielić się moimi doświadczeniami z budową hobbystycznego plotera frezującego. Jest to praca w trakcie, potrwa pewnie jeszcze parę miesięcy. Niech będzie zachętą albo przestrogą, jak kto woli

Na wstępie się przedstawię. Z zawodu jestem programistą, a w weekendy i czasem po godzinach - majsterkowiczem. Ujawniam się dopiero teraz, ale forum śledzę już od paru lat. Niestety nie potrafię uczyć się na cudzych błędach, więc popełniam je po kolei sam

To moja druga maszyna, a właściwie trzecia, jeśli liczyć drukarkę 3D. Dla poprzedniego potworka złożonego z profili i rolek OpenBuilds nawet frezowanie twardego drewna stanowiło wyzwanie. Tym razem zamarzyła mi się rama stalowa ze stałą bramą. Interesuje mnie majsterkowanie z drewna, plastików i aluminium. Byłoby super, gdyby dało radę podłubać w mosiądzu. Celuję w wymiary ramy w okolicach 500 x 500 x 500, bo dużo większej nie zmieszczę w klitce, którą nazywam moją pracownią.
Ponieważ ani nie potrafię spawać, ani nie mam dostępu do obrabiarek, postanowiłem poszukać szczęścia w internecie. Na allegro znalazłem gotową, pospawaną, wstępnie obrobioną ramę o odpowiednich wymiarach i w chyba dobrej cenie. Zrobiona z profili stalowych 80x80x4, 80x40x4 oraz płaskowników 8 i 12. Podstawa 540 szerokości x 520 długości, brama 600 szerokości x 430 wysokości. Razem około 50 kg stali. Zespawana, potem podobno wyżarzana palnikiem i sezonowana. Bazy pod prowadnice, stopy bramy i bazy pod stopy u podstawy - zgrubnie przefrezowane. Pomalowana podkładem.

Projekt tworzę wokół ramy, niektórych części odzyskanych z wcześniejszych konstrukcji i niektórych nowych:
- Chińskie szyny i wózki "Hiwin" HG15 (4x 500 + 2x 400)
- Chińskie śruby kulowe + bloki łożyskujące: 1605 na X i Y, 1204 na Z
- Krokowce NEMA23: 1x 2,2 Nm i 2x 1,9 Nm
- Kontroler na bazie Arduino Micro (GRBL) + własnej roboty BOB
- Sterowniki krokowców 2DM556 i 2DM556S + transformator 24V 400W
- Silnik AMB/Kress 1050 w wersji na tulejki ER16