hybrid stepper vs china delta servo

Dyskusje dotyczące serwonapędów i napędów serwokrokowych.

Autor tematu
bartekn86
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 15
Posty: 446
Rejestracja: 30 kwie 2018, 20:24
Lokalizacja: Radzionkow
Kontakt:

Re: hybrid stepper vs china delta servo

#41

Post napisał: bartekn86 » 16 mar 2021, 15:26

emsc strasznie doktoryzujesz i prawdę mówiąc nie chce się mi już tego słuchać. pidy na s7-1200 i na mitsu jakoś pisałem i wsio działało, ;-) w związku z tym jestem pewny że i na napędzie ustawię jeżeli taką funkcję będzie mi udostępniał. Faktycznie pidy się liczy, jak ktoś niema co robić można. jest parę równań na to, tylko po co ? autotuning w większości robi 95 % roboty, a pozostałe 5 nie jest warte pisania magisterki. A ja promu nie buduję jak widać.

Umyślnie w pełni świadomie zmuszasz mnie ( nie wiem po jaką cholerę) do używania nazwy silnik synchroniczny ac na magnesach stałych, vs krokowiec. Każdemu komu powiesz serwo vs krokowiec to łapie o co chodzi tylko nie Ty. W czym ty masz taki problem i taki upór ?

Wracając do serw mitsubiszi, tam wibracje a w zasadzie pozbywanie się ich robisz 4 kliknięciami i wpisaniem dystansu.
Tuning napędu trwa 3 minuty.

Myślałeś o karierze akademickiej ?

Dodane 2 minuty 10 sekundy:
maciek95k pisze:
16 mar 2021, 11:37
Kolega chce sobie dokończyć budowę maszynki. Założyć serwa, uruchomić i frezować.
Dziękuję. Do tego wszystko się sprowadza. Z racji braku mojej wiedzy na temat momentów w silnikach synchronicznych ac na magnesach trwałych dalej popularnie zwanych serwo ;-))))))

A Ci wszyscy co coś liczą, to potem wymieniają na mocniejsze. To jest właśnie problem dzisiejszego swiata. Silnik 1.0 z turbem wielkościowo jak w mojej v6tce, bo ktoś policzył ze to będzie mało palić, A potem pokazuje się ze to po mieście wpierdziela 9l (clio 0,9T) a 2.8t pije 12. Pierwszy silnik nie wytrzyma 100k przelotu drugi zrobi 400.




maciek95k
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 779
Rejestracja: 31 mar 2017, 23:04
Lokalizacja: Kraków

Re: hybrid stepper vs china delta servo

#42

Post napisał: maciek95k » 16 mar 2021, 18:16

tuxcnc pisze:Do regulacji PID nie trzeba znać żadnej matematyki, dokładnie tak samo, jak nie trzeba znać chemii węglowodorów żeby jeździć samochodem z silnikiem spalinowym.

Błąd. To czy wystarczy to zrobić na czuja czy jednak trzeba coś policzyć zależy już od tego czym sterujesz. Przy mocno upierdliwym układzie może być tak wąski zakres parametrów że będziesz sobie kręcił tymi gałkami w nieskończoność ;) Ale to nie dotyczy tego tematu. Frezarki (przynajmniej amatorskie nie są żadnym wyzwaniem dla dzisiejszych napędów.
emsc pisze:Ideę działania prezentuje równanie matematyczne, które jest podstawą wszystkiego i pierwowzorem rozwiązań technicznych. Podstawą jest rozumienie tego równania. Takie filmiki są jak astrologia w zestawieniu z astronomią. Astronom widzi gwiazdy, galaktyki, rozpoznaje ich odległość, wielkość masę, temperaturę. Astrolog widzi świecące punkciki i układa w gwiazdozbiory. A potem układa do tego horoskop i twierdzi, że to czy owo wyczytał w gwiazdacj

Tak. Tylko takiego równania często nie uświadczysz. Tak jak pisałem, w dzisiejszych serwach nie siedzi już klasyczny PID. Nie ma do ustawienia wzmocnień 3 członów i to wszystko. Producent konstruuje regulator i producent dostarcza dokumentację/algorytm jak należy to stroić. Przynajmniej szanujący się producent bo jak kupisz byle co to nie ma ani instrukcji ani nie wiadomo co tam siedzi.
emsc pisze:No jasne, że nie będzie. Bo i niby po co miałby o tym gadać, skoro na 99% nie zostanie zrozumiany.
Nie wypowiadam się dla ciebie, bo wiem że gadał dziad do obrazu, tylko dla (może) kogoś kto to kiedyś przeczyta i będzie zainteresowany potem się czegoś więcej dowiedzieć i wyjść poza przeciętniactwo.

Nie musisz być od razu taki opryskliwy dla każdego co się z Tobą nie zgadza. To raz. Dwa, jak ktoś będzie zainteresowany tematem bardziej, to niestety czeka go gruba lektura z teorii sterowania a na pewno nie kilka postów na forum. Autor zadał proste pytanie i nie ma co się nad tym doktoryzować.


emsc
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 8
Posty: 630
Rejestracja: 13 wrz 2018, 02:19
Lokalizacja: Pisdecka Republika Ludowa, ***** ***

Re: hybrid stepper vs china delta servo

#43

Post napisał: emsc » 16 mar 2021, 23:21

bartekn86 pisze:
16 mar 2021, 15:26
A ja promu nie buduję jak widać.
Sam napisałeś, że następna będzie 5-osi. Więc jak na Twoje możliwości budujesz. Bo te 5 osi ma nie tylko działać i nie drżeć, co jest proste, ale ma się synchronicować, co już ne jest proste. Szczególnie jeśli się ma wymagania jakie sygnalizujesz. Nie bez powodu falownik do tokarki czy dobrej frezarki kosztuje rząd więcej niż konwencjonalny falownik tej samej mocy
Umyślnie w pełni świadomie zmuszasz mnie ( nie wiem po jaką cholerę) do używania nazwy silnik synchroniczny ac na magnesach stałych, vs krokowiec. Każdemu komu powiesz serwo vs krokowiec to łapie o co chodzi tylko nie Ty. W czym ty masz taki problem i taki upór ?
Serwo może być na krokowcu i na czymkolwiek. Z szacunku, jeśli nie dla wiedzy, to dla czytającego, wypadałoby przynajmniej napisać "serwo AC". Już bliżej.
Myślałeś o karierze akademickiej ?
Owszem ale wtedy nie było mnie na to finansowo stać. A dzisiaj jestem za stary i zbyt zajęty. Poza tym nie chciałbym dziś z tymi "studentami" mieć do czynienia. Za mało cukru w cukrze. Poza tym, to żadna kariera.
A Ci wszyscy co coś liczą, to potem wymieniają na mocniejsze. To jest właśnie problem dzisiejszego swiata. Silnik 1.0 z turbem wielkościowo jak w mojej v6tce, bo ktoś policzył ze to będzie mało palić, A potem pokazuje się ze to po mieście wpierdziela 9l (clio 0,9T) a 2.8t pije 12. Pierwszy silnik nie wytrzyma 100k przelotu drugi zrobi 400.
To nie dlatego, że ktoś nie umiał policzyć, tylko dlatego że musiał się dostosować do wymagań. Jak zawodowiec policzy, to nie ma bata żeby nie pasowało albo brakowało czegoś.
maciek95k pisze:
16 mar 2021, 18:16
Tak jak pisałem, w dzisiejszych serwach nie siedzi już klasyczny PID. Nie ma do ustawienia wzmocnień 3 członów i to wszystko. Producent konstruuje regulator i producent dostarcza dokumentację/algorytm jak należy to stroić. Przynajmniej szanujący się producent bo jak kupisz byle co to nie ma ani instrukcji ani nie wiadomo co tam siedzi.
Nie po to poznajesz litery, uczysz się czytać i pisać, żeby potem koniecznie pisać wiersze albo poczytne kryminały. Jeśli ktoś nie rozumie w marę jak działa PRZYKŁADOWY pid, to potem zadaje na forum głupie pytania i upiera się o różne głupoty. Ze znajomością zagadnienia o nazwie "serwo" albo "pid" kryje się mnóstwo niezwykle użytecznej wiedzy ogólnej bez której nawet dobre "inzynierskie" podejście jest prawie niemożliwe. Wiedza jest ZAWSZE nadmiarowa w stosunku do rzeczywistych potrzeb. To jest odstawa sukcesu rozumianego jako zdolność SPRAWNEGO rozwiązywania realnych problemów.
Nie musisz być od razu taki opryskliwy dla każdego co się z Tobą nie zgadza. To raz. Dwa, jak ktoś będzie zainteresowany tematem bardziej, to niestety czeka go gruba lektura z teorii sterowania a na pewno nie kilka postów na forum. Autor zadał proste pytanie i nie ma co się nad tym doktoryzować.
Wątek ktoś założył, ale nie jest jego właścicielem. Nie wiadomo kto to przeczyta dziś a kto za 3 lata. Dla pytającego nie warto się było wysilać, to już wiem. Ale są inni. A poza tym, macie podobne nicki i chyba straciłem orientację komu odpowiadam. Poza tym ja nie zapamiętuję nicków (poza kilkoma charakterystycznymi) i nie pamiętam kto jest kto. odpowiadam na post.


maciek95k
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 779
Rejestracja: 31 mar 2017, 23:04
Lokalizacja: Kraków

Re: hybrid stepper vs china delta servo

#44

Post napisał: maciek95k » 16 mar 2021, 23:43

emsc pisze:Owszem ale wtedy nie było mnie na to finansowo stać. A dzisiaj jestem za stary i zbyt zajęty. Poza tym nie chciałbym dziś z tymi "studentami" mieć do czynienia. Za mało cukru w cukrze. Poza tym, to żadna kariera.

Dzisiejsi studenci są różni. Wielu z nich też potrafi robić rzeczy wielkie. Niestety prowadzący też są różni i wielu z nich przeszkadza w nauce bo zamiast korzystać z nowych zdobyczy techniki i iść jakoś z biegiem czasu, wolą dalej uczyć np. Teorii sterowania na kartkach i liczyć układy które może i w ich młodości się stosowało a dziś... Więcej w tym wątku filozofii niż wiedzy czy sensownych porad. Ktoś potomny przeczyta i co..? Jedyne czego się dowie to „znajdź se jak działa PID i policz na piechotę” albo czepianie się słowa serwonapęd... Chociaż książkę z teorii sterowania byś polecił jakąś przystępną skoro już masz taką misję :)

Dodane 6 minuty 54 sekundy:
emsc pisze:Nie po to poznajesz litery, uczysz się czytać i pisać, żeby potem koniecznie pisać wiersze albo poczytne kryminały.

Zapomniałeś o tych, co najpierw usłyszą jakiś wiersz, zafascynują się, zaczynają grzebać (trochę na oślep) a nauczenie się liter wchodzi samo gdzieś po drodze. Są różne metody zdobywania wiedzy. Jedni zaczynają od książek, inni od eksperymentów. Gdyby nie te drugie, żadnego postępu byśmy nie mieli bo jak trafić na coś czego nie ma w książkach...


Autor tematu
bartekn86
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 15
Posty: 446
Rejestracja: 30 kwie 2018, 20:24
Lokalizacja: Radzionkow
Kontakt:

Re: hybrid stepper vs china delta servo

#45

Post napisał: bartekn86 » 17 mar 2021, 20:38

Dzieki za odpowiedz chłopaki
Co do pięciu osi, na obecny stan mojej wiedzy nie widzę problemu między synchronizacją 2 osi, 3, czy 5. Mechaniki się takiego czegos nie boję, a sterowania są gotowce choćby takie csmio, myślę ze oni zagwarantują wydając 5 koła za sterownik i następne 5 za napędy że będzie to okej.

W tej chwili problem który mam wynika tylko i wyłącznie z cebulastwa, tani napęd tani silnik, protekcjonalne podejście do pierwszej maszyny co chyba jest zrozumiałe ( koszty i tak przeszły budżet) jakiś czas temu


maciek95k
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 779
Rejestracja: 31 mar 2017, 23:04
Lokalizacja: Kraków

Re: hybrid stepper vs china delta servo

#46

Post napisał: maciek95k » 17 mar 2021, 23:25

Każdy się o tym brutalnie przekonuje. Niemalże każdą tanią część którą u siebie zastosowałem, musiałem prędzej czy później zmieniać na coś sprawdzonego.

Co do 5 osi, żeby to sensownie zbudować to niestety ale trzeba już trochę funduszy, narzędzi i sprzętu pomiarowego. Tam już tym bardziej nie ma co iść w półśrodki.


oprawcafotografii
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 6105
Rejestracja: 29 kwie 2009, 10:11
Lokalizacja: Kraków / Jaworzno / Kopanka

Re: hybrid stepper vs china delta servo

#47

Post napisał: oprawcafotografii » 18 mar 2021, 08:09

Przy okazji zapytam. Możecie polecić któryś konkretny model servo-krokowców 2-3Nm
albo serw <>100W od chinoli. Żeby były sprawdzone, nie wymagały pisania firmwaru
od zera ;) i działały od strzału? Chcę wymienić krokowce 2Nm...
AHA - ilość impulsów enkodera jak największa na obrót osi...

Z góry dzięki..

q
„Największym wrogiem wolności jest najedzony niewolnik.”


atlc
Posty w temacie: 4

Re: hybrid stepper vs china delta servo

#48

Post napisał: atlc » 18 mar 2021, 10:35

Czekam na 2 sztuki takich https://a.aliexpress.com/_mqZXx7V
Kupowałem je w promocji po 380zł.
Jak przyjadą to zdam relacje, są też mniejsze moce.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Serwomotory / Serwonapędy / Napędy Serwokrokowe”