Przeciwwaga powieszona na rowerowych linkach hamulcowych

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
philut
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 6
Posty: 97
Rejestracja: 19 lut 2012, 15:25
Lokalizacja: Gdynia

#11

Post napisał: philut » 25 sty 2015, 08:47

Wrzucę filmik jak tylko będę znów przy maszynce, bo na co dzień nie mam do niej dostępu. Wiadomo, że raczej do lekkich zastosowań, chodź nie stoi nic na przeszkodzie żeby zawiesić ciężar dużo większy. Linka 1mm ma wytrzymałość ponad 100kg, jakiej grubości są motocyklowe linki hamulcowe/ sprzęgła? Jaką mają wytrzymałość? Można dać kilka takich przeciwwag na zetke... Możliwości są niemal nieograniczone.



Tagi:


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 16284
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#12

Post napisał: kamar » 25 sty 2015, 09:06

philut pisze: Jaką mają wytrzymałość?.
W takim rozwiązaniu ciężaru nie trzyma linka tylko pancerz.

Awatar użytkownika

Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3730
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#13

Post napisał: Zienek » 25 sty 2015, 09:15

Na ile ruchów osi jest przewidziana taka linka/pancerz?
Co się dzieje w przypadku przetarcia?

W związku z tym, że wyjście linki jest z góry na dół.
To jak smarujesz olejem linkę w środku i co ile godzin pracy?


Autor tematu
philut
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 6
Posty: 97
Rejestracja: 19 lut 2012, 15:25
Lokalizacja: Gdynia

#14

Post napisał: philut » 25 sty 2015, 09:45

Na ile ruchów osi jest przewidziana taka linka/pancerz?
Bez przesady, na ile ruchów... raczej na ile miesięcy/lat. Znów wracając do przykładu roweru, który jest narażony na wilgoć, nikłe smarowanie, kurz, piach - dużo gorsze warunki, sam sobie odpowiedz, jak często zmieniasz linki i pancerz?
Co się dzieje w przypadku przetarcia?
To samo co z kablami w przypadku przetarcia, ale komu to się zdarzyło?
W związku z tym, że wyjście linki jest z góry na dół.
To jak smarujesz olejem linkę w środku i co ile godzin pracy?
Jak będę chciał smarować, trzeba będzie odczepić lub podeprzeć przeciwwagę, odhaczyć linkę z zetki, podnieść ją i wkropić smar - to nie problem. Jeszcze nie wiem jak często będę smarował, ale nie sądzę żebym to często robił. Jak się coś przetrze, zerwie, zepsuje (o ile to się stanie) pójdę do rowerowego, kupię kolejny pancerz za 4zł/m i linkę za 30gr/m i założę ponownie - big fucking deal! :)


haloon
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 3
Posty: 41
Rejestracja: 14 paź 2011, 00:38
Lokalizacja: Polska

#15

Post napisał: haloon » 25 sty 2015, 10:10

Pomysłowe, aczkolwiek polemizowałbym nad "lepszością" takiego rozwiązania. Przecież około dwukrotnie zwiększamy masę ruchomą, co ma bezpośredni wpływ na bezwładność układu, a w konsekwencji na znaczne obniżenie dynamiki. Jedyny mały plus nad sprężynami, również gazowymi to liniowa charakterystyka.

Awatar użytkownika

Artu66
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 60
Rejestracja: 21 gru 2010, 16:46
Lokalizacja: Winnica

#16

Post napisał: Artu66 » 25 sty 2015, 10:34

haloon pisze:Pomysłowe, aczkolwiek polemizowałbym nad "lepszością" takiego rozwiązania. Przecież około dwukrotnie zwiększamy masę ruchomą, co ma bezpośredni wpływ na bezwładność układu...
Kawałek pancerza linki zwiększa tą masę :roll: :shock:
Widzę, że nie wszyscy pojęli "mechanikę" tego rozwiązania :mrgreen:
Pozdrawiam, Artur


Autor tematu
philut
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 6
Posty: 97
Rejestracja: 19 lut 2012, 15:25
Lokalizacja: Gdynia

#17

Post napisał: philut » 25 sty 2015, 12:02

Widzę, że nie wszyscy pojęli "mechanikę" tego rozwiązania :mrgreen:
Dokładnie. Nie zwiększa się masa Zetki ani krzyżaka. Gdybym odczepił krzyżak (np. 2kg) wraz z kompletną osią Z (np. 15kg), i powiesiłbym na wadze, wskazała by 17kg, mimo że przeciwwaga jest cały czas przyłączona do Zetki. Otóż przeciwwaga działa w tym wypadku jak sprężyna o liniowej charakterystyce (poziomej) - działa ze stałą siłą skierowaną ku górze na oś Z (z siłą 150N, bo przeciwwaga waży 15kg). Przecież przeciwwaga wykonuje ruch tylko w górę i w dół. Nie przemieszcza się w linii X czy Y i nie wpływa w żaden sposób na parametry dynamiczne ruchu w linii X czy Y.

Awatar użytkownika

Alvar4
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1361
Rejestracja: 18 sie 2010, 10:58
Lokalizacja: Okolice Łodzi

#18

Post napisał: Alvar4 » 25 sty 2015, 12:18

Patent z linką jest nawet fajny. Oczywiście wygląda mniej profesjonalnie niż układ z pneumatyką czy sprężyną gazową. I to w sumie o to najbardziej tu chodzi. Wszyscy dążą do zastosowań przemysłowych w amatorskich maszynach i takie amatorskie linki będą traktowane z przymrużeniem oka. To trochę jak z wałkami wiszącymi :razz:

Podejrzewam że dobra linka wytrzyma więcej niż łożyska w chińskim wrzecionie. Tego typu napęd jest stary jak świat. W samochodach często stosuje się linki do załączania sprzęgła, do blokowania tylnych kół (ręczny hamulec), sterowania wybierakiem skrzyni biegów (tak w automatach jak i w manualach), sterowania przepustnicy w gaźniku (kto tam ma gaźnik w aucie? :mrgreen: ) sterowania nawiewami w kabinie, otwieraniem maski czy wlewu paliwa.
Czasem się ta linka zrywa ale raczej ze starości od korozji niż ze zmęczenia materiału.

Rozwiązanie ciekawe i myślę że się sprawdzi. Oczywiście każdy będzie bronił tego co uważa za słuszne i co ma akurat zamontowane w maszynie. Wszak każda sroczka swój ogonek chwali :mrgreen:
Obrazek

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#19

Post napisał: ursus_arctos » 25 sty 2015, 12:32

Linka rowerowa ALBO się przesuwa ALBO przenosi dużą siłę - nigdy właściwie nie robi tych 2 rzeczy na raz (zakres ruchu przy maksymalnej sile jest niewielki - pojedyncze milimetry - a prędkości znikome). Dlatego uważam, że ten system padłby po wywierceniu kilkuset otworów np. w PCB. Do tego smarowanie będzie kłopotliwe. Oszczędność też nie jest taka znowu wiielka - sprężyna pneumatyczna od klapy bagażnika kosztuje kilkadziesiąt PLN i bez większego problemu można sobie dobrać odpowiednią długość.


haloon
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 3
Posty: 41
Rejestracja: 14 paź 2011, 00:38
Lokalizacja: Polska

#20

Post napisał: haloon » 25 sty 2015, 12:46

philut pisze:...Przecież przeciwwaga wykonuje ruch tylko w górę i w dół...
Ależ dokładnie o to chodzi. Nie miałem na myśli krzyżaka i w ogóle elementów układu XY. Tylko oś Z i całą inną masę z którą poradzić sobie musi napęd. Zauważ że bezwładność zależy od masy. A taka przeciwwaga jest dodatkową masą którą trzeba poruszać. Czyli dynamika spada. Już pomijam kwestie dodatkowych efektów występujących w układzie gdyby Zetka była targana z przyśpieszeniami powyżej 1G.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”