Przeciwwaga powieszona na rowerowych linkach hamulcowych

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Dudi1203
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:42
Lokalizacja: Pabianice

#21

Post napisał: Dudi1203 » 25 sty 2015, 14:24

haloon pisze:Jedyny mały plus nad sprężynami, również gazowymi to liniowa charakterystyka.
oj porozmawiałbym, taki prosty wzor z gimnazjum mówi wszystko: a=F/m. Jak zaczyna sie dynamika na poziomie 10 czy 20m/s2 przy serwach to sila generowana przez taką masę może przekroczyć ponad dwukrotnie jego ciężar. I wtedy więcej z takiej masy złego niż dobrego, nie mówiąc jeszcze o sytuacji szybszego podnoszenia osi Z niż porusza się ciężar. Mogą pojawić się sytuacje swobodnego spadku ciężaru i gwałtownego napinania linki.

Do małych przyspieszeń, przy maszynach na jakiś słabo sterownych krokowcach rozwiązanie jak najbardziej ok. Ale sprzeczałbym sie na temat kosztów sprężyny gazowej. Da sie to ogarnąć za kwote rzedu 100-150zł.



Tagi:


haloon
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 3
Posty: 41
Rejestracja: 14 paź 2011, 00:38
Lokalizacja: Polska

#22

Post napisał: haloon » 25 sty 2015, 15:00

Dudi1203, chyba się nie zrozumieliśmy z tym plusem, liniowa charakterystyka w sensie stałej generowanej siły przez tą przeciwwagę; bez względu na jej położenie. Sprężyna zaś oddziałuje z różna siłą sprężystości w zależności od jej wychylenia (i charakterystyki, ale w uogólnieniu można pominąć). W przypadku gazowej też mamy zmianę siły - wynika ze zmiany ciśnienia gazu wraz z położeniem, ale z tym względnie łatwo walczyć.

Przy okazji czytaj mój kolejny post po cytowanym - pisałem już też o wadach przeciwwagi w związku a < -G.


dragon44
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 616
Rejestracja: 01 mar 2008, 20:46
Lokalizacja: Lubsko

#23

Post napisał: dragon44 » 25 sty 2015, 15:34

Rozwiązanie to jest genialne w swojej prostocie, ale generuje kilka poważnych problemów moim zdaniem. Można zastosować teflonowe linki i wzmacniane pancerze, ale koszty rosną do kilkudziesięciu złotych. Im większy zawieszony ciężar, tym bardziej linka będzie napierać na ścianki pancerza na łukach.
Generalnie mamy dwa rodzaje przeciwwagi: pneumatyczne i z masą kompensującą ciężar osi Z. Możliwość zastosowania rozwiązania zależy w głównej mierze od dynamiki pracy osi zet. Zawieszony ciężar charakteryzuję się dużą bezwładnością i nie można go stosować do osi pracujących z dużymi przyśpieszeniami i hamowaniami (przeciwwaga zacznie podskakiwać). W przypadku układów pneumatycznych dynamika w zasadzie nie gra roli. Wspomniane siłowniki pneumatyczne takie jak przy klapach bagażników samochodowych zdaję się nie mają liniowej charakterystyki. Pozostają siłowniki ze zbiornikiem wyrównawczym. Ktoś już na forum wrzucał wyliczenia. Zastosowanie zbiornika wyrównawczego o odpowiedniej objętości zapewnia niemalże liniową charakterystykę pracy. Co doskonale nadaję się do maszyn z dużą dynamiką i znacznym ciężarem do kompensowania.

Podsumowując, rozwiązanie Kolegi jest genialne w swojej prostocie i doskonale nadaję się do maszyn nie posiadających dużych przyśpieszeń. Dodatkowym obostrzeniem jest niewielki ciężar do kompensowania - większy skraca żywotność pancerza i stawia pod znakiem zapytania takie rozwiązanie. Ostatnim warunkiem, który zapewni racjonalność takiego rozwiązania jest stosunkowo nieduża ilość ruchów osi Z (tak jak wyżej wspomniane wiercenie PCB, albo dłutowanie czy inne zboczenia wielokrotnie powtarzanych ruchów tej osi odpadają). Czyli jest to tani sposób zmniejszenia wymaganego momentu silnika napędzającego oś Z.

Awatar użytkownika

Krako
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 826
Rejestracja: 27 lut 2012, 05:14
Lokalizacja: Kraków

#24

Post napisał: Krako » 26 sty 2015, 14:27

Ja pi***ole na wszystko narzekacie. :mrgreen:
Kolega, pokazał EKONOMICZNY sposób jak EKONOMICZNE zrekompensować wagę EKONOMICZNEJ zetki w EKONOMICZNEJ maszynie. A wy od razu z przemysłowymi przyspieszeniami, servomotrami i innymi elementami do seryjnej produkcji :mrgreen:

Przecież to oczywiste że nikt kto ładuje hiwiny/serva/thk/enkodery liniowe nie zrobi takiej przeciwwagi.
Ale dla hobbystów z krokowcami - czemu nie :P

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”