Uszczelnienie wału...

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 7737
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#31

Post napisał: pukury » 14 kwie 2007, 09:11

witam !! nie napisałem że to nie będzie działać - napisałem że to mnie się tak wydaje ! . nic takiego nie robiłem więc nie wiem - to są jedynie moje domniemania . to że jak nie ma tlenu to nie wybuchnie napisałem w kontekście zanurzenia pompy w zbiorniku - tam jest paliwo o nie tlen . ale jakikolwiek przeciek na zewnątrz ( przy pompie zewnętrznej ) wytworzy mieszankę paliwowo - powietrzną z całymi potencjalnymi konsekwencjami . może być jeszcze problem z wykonaniem takiego elementu z grafitu . i właściwie - jakie ma wymiary pompa ? . chodzi o średnicę osi . sprawa jest niewątpliwie dość trudna technicznie , bez prób ( i błędów ) się nie obejdzie . np. łożyska - będą pracowały bez smarowania - wypłucze się smar ( przepływ paliwa ) . itd . problemów wiele . wg. mnie można wypróbować skuteczność uszczelnienia za pomocą ciśnienia wody ( z kranu ) - zawsze jakies dane będzie można zebrać . pozdrawiam !!


Mane Tekel Fares

Tagi:

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#32

Post napisał: ALZ » 14 kwie 2007, 09:44

Poczytałem dokładniej ten wątek i chyba chodzi o pompę modelarską miniaturową a więc sprawa jest prostsza bo i średnice mniejsze. Wydaje mi się że taka pompka to zwykła pompa wirowa 3 stopniowa, a uszczelnienie wału to zimering. Przy takich małych średnicach to zimering spokojnie wytrzyma zakładane ciśnienie. Należy tylko dokładnie obliczyć zależność między obrotami a średnicą wirników pompy dla danego medium aby wydajność pompowania była odpowiednia a kawitacja nie zniszczyła wirników.


Autor tematu
Davido_olawa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 21
Posty: 270
Rejestracja: 28 maja 2006, 15:46
Lokalizacja: Dolnysląsk

#33

Post napisał: Davido_olawa » 14 kwie 2007, 09:47

Wymiary pompy są małe wiec nie moge stosować żadnych udziwnień ze względu na brak miejsca...trzeba zastosować najprostsze rozwiązanie.
Czy ktoś ma jakieś ciekawe linki/dokumenty na temat projektowania pomp?
Obrazek

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#34

Post napisał: ALZ » 14 kwie 2007, 09:59

Faktycznie maleństwo. Z rysunku wynika że 4/5 długości to silnik, a więc pompa ta ma najwyżej dwa stopnie. Sugeruję aby wypróbować pompkę do spryskiwacza szyb w samochodzie i będzie wiadomo jakie ciśnienie można uzyskać z tak małej średnicy i potem wykonać taką z metalu w zależności od potrzeb 1 lub dwustopniową.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 7737
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#35

Post napisał: pukury » 14 kwie 2007, 10:04

witam !! malutkie to jest . jako że to do modelarstwa lotniczego tak też myślałem - sam robiłem samolociki co prawda nie odrzutowe tylko na uwięzi redukcyjne :lol: . a jeszcze jedna kwestia - przy jakiej wydajności Twoja pompa ma utrzymywać ciśnienie 10atm ? . tu może być problem - bo jeżeli przy stosunkowo niewielkiej to ok - ale jak przy większej to wymiary chyba muszą być trochę większe . dalej myślę że najlepiej ( i najprościej) byłby zrobić tak - uszczelnienie - miejsce na odrzutnik ( z niego powrót do zbiornika - na wejście pompy ) - drugie uszczelnienie . co przecieknie przez pierwsze - wraca do pompy , a drugie pracuje już na bardzo małym ciśnieniu . pozdrawiam !!
Mane Tekel Fares


Autor tematu
Davido_olawa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 21
Posty: 270
Rejestracja: 28 maja 2006, 15:46
Lokalizacja: Dolnysląsk

#36

Post napisał: Davido_olawa » 14 kwie 2007, 10:08

ALZ pisze:Faktycznie maleństwo. Z rysunku wynika że 4/5 długości to silnik, a więc pompa ta ma najwyżej dwa stopnie. Sugeruję aby wypróbować pompkę do spryskiwacza szyb w samochodzie i będzie wiadomo jakie ciśnienie można uzyskać z tak małej średnicy i potem wykonać taką z metalu w zależności od potrzeb 1 lub dwustopniową.
Już próbowałem bawić sie pompką do spryskiwaczy ale dawała małe ciśnienie a mogło to być wynikiem tego że wirnik nie jest dobrze dopasowny do obudowy...


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#37

Post napisał: Leoo » 14 kwie 2007, 12:42

Nikola Tesla zaprojektował turbinę talerzową, która może spełni oczekiwania, gdyż nie potrzebuje specjalnych uszczelnień w okolicy osi i znosi wysokie obroty. Maksymalne ciśnienie wystąpi na krawędzi talerza, paliwo zasysane jest w pobliżu osi. Poza tym maszyna jest odwracalna. Polecam lekturę patentów tego człowieka. W sieci jest wiele publikacji, można nawet zbudować silnik oparty na takim rozwiązaniu.


Autor tematu
Davido_olawa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 21
Posty: 270
Rejestracja: 28 maja 2006, 15:46
Lokalizacja: Dolnysląsk

#38

Post napisał: Davido_olawa » 14 kwie 2007, 13:22

pomysł ciekawy...ale czy napewno ta pompa zdoła wytworzyć odpowiednie ciśnienie?


numerek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1552
Rejestracja: 01 wrz 2005, 00:23
Lokalizacja: trójmiasto

#39

Post napisał: numerek » 14 kwie 2007, 13:45

przy tych obrotach wydaje się sensowne zastosowanie uczszelnienia zamkowego
nie chce mi się rysować bo skanera nie mam ale napisze o co chodzi
robi się 2 zamki nachodzące na siebie z minimalnym luzem
do przestrzeni międzi pierwszym zamkiem doprowadza się ciśnienie z wyjścia pompy
tworzy sie film -coś jak panewka w samochodzie

drugi zamek odprowadza ewentualne przecieki do zbiornika
zalety:
żadna część zamka ze sobą nie wspólpracuje są jakgdyby obok siebie ciśnienie płynu uszczelnia połaczenie
wady skomplikowana zalezność dopływu i odpływu cieszy z zamka

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#40

Post napisał: ALZ » 14 kwie 2007, 13:54

Wydaje mi się że próbujecie sobie życie skomplikować. Jak narazie jeszcze nikt nie wymyślił tak prostego i niezawodnego uszczelnienia jakim jest zimering. Ograniczeniem dla zimeringów jest szybkość obwodowa poruszającego się wału i ciśnienie które może wytrzymać. Przy takiej małej średnicy o jakiej tu mówimy oba warunki napewno będą spełnione.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”