Ciekawy napęd trapezowo-toczny

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.

pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 7737
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#31

Post napisał: pukury » 05 cze 2012, 21:35

witam.
a co będzie jak zrobię jak pisałem i działać będzie ?
czy mogę liczyć na przesyłki z 4pakami - czy tylko odszczekanie na forum - hau hau ! :lol:
bo już sprawdzam w rękach na razie i chyba działa.
pozdrawiam.


Mane Tekel Fares

Tagi:

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#32

Post napisał: BYDGOST » 05 cze 2012, 22:32

Bardzo mi się ten temat podoba i jak na razie obywa się bez wygrażania pięściami w przypadku wystąpienia odmiennego zdania. Tak trzymać. Róbmy wszystko, żeby dalej tak było.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 7737
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#33

Post napisał: pukury » 05 cze 2012, 22:38

witam.
eee! kto by komu i dlaczego miał wygrażać ?
sprawa jest prosta - jutro po południu będzie wyjaśniona .
lecz - wygląda na to że skok tego ustrojstwa będzie skok gwintu x 2 .
więc z 2mm skok zrobi się 4mm przemieszczenia .
może to być dobre do styro .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#34

Post napisał: diodas1 » 05 cze 2012, 22:40

pukury, świetnie że chcesz dojść do sedna drogą eksperymentu. Oczywiście robisz to z wałkami na których wykonałeś gwint odwrotny niż na śrubie a całość zmontowałeś podobnie jak na zdjęciach które na 2 stronie tego wątku pokazał vicdoc?
Jeżeli tak to moim zdaniem możesz spodziewać się następujących efektów:
1. Jeżeli wałki zrobiłeś o tej samej średnicy co śruba to w ogóle nie uzyskasz przemieszczenia zespołu wałków względem śruby.
2. Jeżeli średnica wałków jest inna to przyjmując że

fiŚ=średnica śruby
fiW= średnica wałka
S=skok śruby

na każdy pełny obrót śruby przy braku poślizgu na styku wałków ze śrubą powinien powstać posuw P=S(1-fiŚ/fiW).
Mogą więc przy różnych stosunkach średnic śruby i wałków zaistnieć posuwy do pełnego skoku śruby w jednym kierunku do wielokrotnie większych niż skok w przeciwnym kierunku, przy tym samym kierunku obracania śrubą.
Wszystko byłoby do przeżycia i uwzględnienia w fazie projektowania napędów gdyby nie poślizgi. One dadzą nieprzewidywalne błędy. Możesz to zresztą sprawdzić. Załóżmy że masz już ten cały eksperymentalny majdan w komplecie i zmierzyłeś osiągnięty posuw (lub jego brak) przy solidnym dociskaniu wałków do śruby. Teraz poluzuj ten docisk i choćby zatrzymując lekko wałki palcami wymuś poślizg a sam się przekonasz co się stało. Z pewnością wiesz jaki wpływ na pracę maszyny mogą mieć takie poślizgi. Zamiast kwadratowej kieszeni może wyjść romb a przy braku odciążenia osi z zacznie frezarka obrabiać sama siebie. Jeżeli się mylę to znaczy że piwa mam już dość i mogę Ci czteropaka z lokalnego browaru spokojnie wysłać :)


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 7737
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#35

Post napisał: pukury » 05 cze 2012, 22:44

witam.
co nie jak eksperyment ?
możesz zrobić w tej chwili na stole .
weź dwie śrubki M8 ( np ) " styknij " je gwintami i obracaj jedną po drugiej .
to wychodzi właśnie na to - śruba się kręci a nakrętka stoi.
zobaczysz co będzie .
pozdrawiam
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#36

Post napisał: BYDGOST » 05 cze 2012, 22:59

A gdyby sprawę maksymalnie uprościć i użyć trzech krążków wykonanych w ten sposób, że na obwodzie miałyby kształt zarysu gwintu. Dla gwintu metrycznego jest to trójkąt o kacie 60°. Oś każdego krążka niech będzie pochylona pod kątem pochylenia gwintu. Wtedy nie powinno być poślizgu w miejscu styku krążków z gwintem i wystąpi tylko tarcie toczne. Na upartego mógłby być tylko jeden krążek przy małych siłach np. w celu prezentacji. Tyle śruba wytrzyma i się inie ugnie.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#37

Post napisał: diodas1 » 05 cze 2012, 23:04

Do Pukurego. Kiedy to jest właśnie mylący eksperyment. Złożenie ze sobą dwóch śrub wyciągniętych z szuflady to nieporozumienie. Miały być gwinty przeciwbieżne czyli powiedzmy na śrubie gwint prawy to na wałkach gwint lewy. Wtedy da się to złożyć i nic się nie będzie wichrowało. To wymuszanie wichrowania dobrze jest zaobserwować składając ze sobą dwie śruby trapezowe. Kiedy się je dociska to same przyjmują nierównoległe położenie.
BYDGOST Ten eksperyment który proponujesz potwierdziłby słuszność wyznawanego przez część zgromadzonych (do których sam należę) poglądu że wałki wokół śruby mają mieć wytoczone rowki czyli wyglądać jak przekładaniec z krążków mniejszych i większych. W takim wypadku posuw napędu będzie równy skokowi śruby a poślizgi toczenia nie będą miały wpływu na posuw. Pukury natomiast uważa że na wałkach ma być zrobiony gwint i to chce sprawdzić swoim eksperymentem.
Ostatnio zmieniony 05 cze 2012, 23:30 przez diodas1, łącznie zmieniany 1 raz.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 7737
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#38

Post napisał: pukury » 05 cze 2012, 23:20

witam.
nie nie - miały być ( i są ) dwa normalne prawe gwinty.
mam i na śrubie i na tych takich z łożyskami M16.
już za późno żebym toczył - ale jutro to zrobię .
tak że - spoko - zobaczymy .
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#39

Post napisał: diodas1 » 05 cze 2012, 23:34

No niech będzie. W takim wypadku oczywiście wzór który podałem wyżej nie będzie miał zastosowania.Należałoby znak "-" w nawiasach zamienić na znak "+" Pamiętaj tylko żebyś wykonał tę drugą część eksperymentu i sprawdził skutek wymuszonego poślizgu bo w tym szczególe tkwi główny mankament gwintowanych wałków.
Ostatnio zmieniony 05 cze 2012, 23:53 przez diodas1, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#40

Post napisał: BYDGOST » 05 cze 2012, 23:44

W świetle przedstawionych powyżej materiałów mogą być wałki z rowkami jak i śruby. Mi zaświtało, że w przypadku wałków gwintowanych muszą być zwoje gwintu przeciwne do kierunku nacięcia śruby. Ciekawe co było wcześniej: gwinty czy wałki z rowkami dookoła. Może gwinty były wcześniej a potem ktoś uprościł sprawę i zastosował te wałki? Oczywiście, że w warunkach amatorskich najprościej jest wykonać wałki z rowkami bo to zrobi się nawet na tokarce bez możliwości gwintowania. Nadal jednak intryguje mnie sprawa gwintów z przeciwnym kierunkiem zwojów. Ciekawe też co tam wymyślił pukury.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”