pitsa pisze:Da się takie rzeczy pomierzyć jakąś tanią metodą? Na przykład: wiem, że impuls szybko osiąga 5V. Podłączam kondensator xx pF lub xnF, który gromadzi ładunek i załączy jakiś układ gdy czas trwania impulsu będzie większy niż np. 1us i ten czas dałoby się regulować jakimś precyzyjnym potencjometrem? Układem wzorcowym kalibrowałoby się punkt graniczny i potem sprawdzanie czasu impulsu. Kilka prób i wiem jaki jest czas impulsu.
można i tak...
ale ja robię pomiary tradycyjnie - oscyloskopem...
ostatnio nawet cyfrowym -- więc wyrzuca mi wszystkie parametry jakie się da
do pomiaru czasu - to można by atmegę zapędzić
--
wracając do tematu..
ja męczę dwa sposoby realizacji -- oba na przerwaniach
1) -- przerwanie o czasie programowanym... wyliczonym w samym przerwaniu - i STEP (obliczenia niestety zawierają dzielenie)
2) -- przerwanie o stałym czasie... i badanie czy już czas na STEP (dość proste obliczenia dla rampy liniowej)
niby oba algorytmy trochę działają... tzn. niestety są pewne ograniczenia i problemy...
metoda 1) zapewne będzie lepsza dla czegoś szybszego niż AVR... bo m i się marzy generowanie STEP o większej częstotliwości niż 10KHz....
a... kształt rampy --- w jakimś artykule przeczytałem, że celowym wydaje się stosowanie rampy parabolicznej w przypadku krokowców -- dlaczego?... bo są mocniejsze przy mniejszej prędkości a słabną przy większej -- dlatego rampa zaczyna się szybciej, wręcz od jakiejś prędkości startowej... a dochodzi łagodniej do prędkości max i dadatkowo
http://www.pmdcorp.com/news/articles/ht ... ofiles.cfm
Step motors, however, do not have flat torque/speed curves. Torque output is non-linear, sometimes having a large drop at a location called the 'mid-range instability', and generally having drop-off at higher velocities. Figure 3 gives examples of typical torque/speed curves for servo and step-motor systems.
Mid-range instability occurs at the step frequency when the motor's natural resonance frequency matches the current step rate. To address mid-range instability, the most common technique is to use a non-zero starting velocity. This means that the profile instantly 'jumps' to a programmed velocity upon initial acceleration, and while decelerating. This is shown in figure 4. While crude, this technique sometimes provides better results than a smooth ramp for zero, particularly for systems that do not use a microstepping drive technique.
itd...