Silnki tarczowe z uzwojeniem drukowanym ?
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 21
- Posty: 7737
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam !! prądniczka zespolona z silnikiem to prawdopodobnie jakiś tachowmetr - raczej za mała . co do materiałó to może spróbować z korpusem z rozrusznika/prądnicy samochodowej - to w końcu rura z odpowiedniego materiału . można silnik DC zastosować jako prądnicę ( trochę większy - dmuchawa samochodowa itp ) . pozdrawiam !!
Mane Tekel Fares
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 79
- Posty: 1121
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
- Lokalizacja: planeta ziemia
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 47
- Posty: 1479
- Rejestracja: 21 cze 2006, 23:26
- Lokalizacja: Pruszków
Wpadła mi w łapy ciekawa ksążka:
Maszyny komutatorowe do automatyki - Jerzy Pustoła
Wydawnictwa Naukowo Techniczne 1971
Na Allegro nawet jest spis trści:
https://ssl.allegro.pl/item130429258_ma ... stola.html
Sporo nowych informacji w temacie silników z uzwojeniem drukowanym.
I coś co jest bardzo ciekawe - omówiono budowę wirnika dwuuzwojeniowego.
Nieco inna wersja tego co tu rozpracowaliśmy.
Ma komutator ( prosty w budowie )- który zapewnia większą trwałość ( nie wycierają się ścieżki na tarczy )
I ... nie łączy się uzwojeń po obu stronach - bardzo upraszcza to budowę tarczy.
O liniowych ............ ani słowa
Maszyny komutatorowe do automatyki - Jerzy Pustoła
Wydawnictwa Naukowo Techniczne 1971
Na Allegro nawet jest spis trści:
https://ssl.allegro.pl/item130429258_ma ... stola.html
Sporo nowych informacji w temacie silników z uzwojeniem drukowanym.
I coś co jest bardzo ciekawe - omówiono budowę wirnika dwuuzwojeniowego.
Nieco inna wersja tego co tu rozpracowaliśmy.
Ma komutator ( prosty w budowie )- który zapewnia większą trwałość ( nie wycierają się ścieżki na tarczy )
I ... nie łączy się uzwojeń po obu stronach - bardzo upraszcza to budowę tarczy.
O liniowych ............ ani słowa

-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 79
- Posty: 1121
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
- Lokalizacja: planeta ziemia
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 79
- Posty: 1121
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
- Lokalizacja: planeta ziemia
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 79
- Posty: 1121
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
- Lokalizacja: planeta ziemia
dzieki za fotki, jesli chodzi o parametry to mozna tylko przypuszczac co napisali w pierwszym fragmecie ze jest gorsze wykozystanie powierzchni tarczy. tak wiec mozna przypuszczac ze bedzie nieco slabszy, ale to tyko takie spekulacje. napewno sprawa warta porownania.
silniki z loczona sciezka beda mialy plynniejsza prace, przypuszczam tez ze w tych bez laczeia ciezek bedzie potrzebny wiekszy prad a mniejsze napiecie ze wzgledu na dlugosc uzwojenia.
[ Dodano: 2006-10-08, 04:27 ]
na stronie 4 tej dyskusji zamniescilem link gdzie ktos pokazuje dwa wykonane winiki, ale nie pisze o efektach. http://www.me.berkeley.edu/PREM/PCM.htm
silniki z loczona sciezka beda mialy plynniejsza prace, przypuszczam tez ze w tych bez laczeia ciezek bedzie potrzebny wiekszy prad a mniejsze napiecie ze wzgledu na dlugosc uzwojenia.
[ Dodano: 2006-10-08, 04:27 ]
na stronie 4 tej dyskusji zamniescilem link gdzie ktos pokazuje dwa wykonane winiki, ale nie pisze o efektach. http://www.me.berkeley.edu/PREM/PCM.htm
POZDRAWIAM
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 689
- Rejestracja: 21 mar 2005, 18:51
- Lokalizacja: Trójmiasto
Przy tym typie wirnika aż się prosi o zastąpienie komutacji mechanicznej elektroniczną i zasilanie uzwojeń przez pierścienie ślizgowe.
Z wykresów wynika, że tętnienie momentu obrotowego można znacznie zmniejszyć lub w ogóle wyeliminować przez zwiększenie par biegunów magnetycznych, liczbę komutacji na obrót oraz dobór opóźnienia w przełączaniu uzwojeń.
Jedynym mankamentem jest tu konieczność zastosowania laminatu trówarstwowego lub wykonanie wirnika ze sklejonych ze sobą dwu dwuwarstwowych laminatów - doprowadzenie zasilania do zewnętrznych zakończeń uzwojeń
Z wykresów wynika, że tętnienie momentu obrotowego można znacznie zmniejszyć lub w ogóle wyeliminować przez zwiększenie par biegunów magnetycznych, liczbę komutacji na obrót oraz dobór opóźnienia w przełączaniu uzwojeń.
Jedynym mankamentem jest tu konieczność zastosowania laminatu trówarstwowego lub wykonanie wirnika ze sklejonych ze sobą dwu dwuwarstwowych laminatów - doprowadzenie zasilania do zewnętrznych zakończeń uzwojeń
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 47
- Posty: 1479
- Rejestracja: 21 cze 2006, 23:26
- Lokalizacja: Pruszków
.... co do zastąpienia komutacji mechanicznej elekrtoniczną też się nad tym zastanawiam,GumiRobot pisze:Przy tym typie wirnika aż się prosi o zastąpienie komutacji mechanicznej elektroniczną i zasilanie uzwojeń przez pierścienie ślizgowe
pewntm problemem są spore prądy - co może podbić cenę elektroniki.
i zasilanie uzwojeń przez pierścienie ślizgowe - możesz to rozwinąć .
można, ale warto sprwdzić w praniu efekty takich kopów - komutatory równoległe dają szerokie pole do popisu.GumiRobot pisze:Z wykresów wynika, że tętnienie momentu obrotowego można znacznie zmniejszyć lub w ogóle wyeliminować
Swoją drogą tego rodzaju uzwojenia mogą zaiteresować Kolegę kostner'a
bo o wiele łatwiej rozwinąć je na prostą ( odpada upierdliwe - gęste - łączenie uzwojeń po obu stronach płytki)
i łatwiej zorganizować dla nich sterowanie elektroniczne.
Co do zwiększenia ilości komutacji nie mam zdania ....... - technologicznie będzie trudniejsze.
[ Dodano: 2006-10-08, 22:52 ]
Książka jest na tyle ciekawa że chyba jeszce kupię coś tego Autora. ( w temacie silników oczywiście )
Ostatnio zmieniony 08 paź 2006, 23:30 przez Zbych07, łącznie zmieniany 1 raz.