Silnki tarczowe z uzwojeniem drukowanym ?

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 21
Posty: 7737
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#181

Post napisał: pukury » 30 wrz 2006, 01:16

witam !! prądniczka zespolona z silnikiem to prawdopodobnie jakiś tachowmetr - raczej za mała . co do materiałó to może spróbować z korpusem z rozrusznika/prądnicy samochodowej - to w końcu rura z odpowiedniego materiału . można silnik DC zastosować jako prądnicę ( trochę większy - dmuchawa samochodowa itp ) . pozdrawiam !!


Mane Tekel Fares

Tagi:


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 79
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#182

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 30 wrz 2006, 01:33

mam tez wieksze silniki to moge cos pokombinowac.

jesli chodzi o rure z rozrusznika to moze i dobry pomysl, ale nie mam gdzie z tym walczyc, mieszkam w bloku (nie mam piwnicy).
POZDRAWIAM


Autor tematu
Zbych07
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 47
Posty: 1479
Rejestracja: 21 cze 2006, 23:26
Lokalizacja: Pruszków

#183

Post napisał: Zbych07 » 04 paź 2006, 23:43

Wpadła mi w łapy ciekawa ksążka:
Maszyny komutatorowe do automatyki - Jerzy Pustoła
Wydawnictwa Naukowo Techniczne 1971

Na Allegro nawet jest spis trści:
https://ssl.allegro.pl/item130429258_ma ... stola.html

Sporo nowych informacji w temacie silników z uzwojeniem drukowanym.
I coś co jest bardzo ciekawe - omówiono budowę wirnika dwuuzwojeniowego.
Nieco inna wersja tego co tu rozpracowaliśmy.
Ma komutator ( prosty w budowie )- który zapewnia większą trwałość ( nie wycierają się ścieżki na tarczy )
I ... nie łączy się uzwojeń po obu stronach - bardzo upraszcza to budowę tarczy.


O liniowych ............ ani słowa :???:


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 79
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#184

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 04 paź 2006, 23:52

mozesz zamiescic jakies ciekawe fragnenty?
POZDRAWIAM


Autor tematu
Zbych07
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 47
Posty: 1479
Rejestracja: 21 cze 2006, 23:26
Lokalizacja: Pruszków

#185

Post napisał: Zbych07 » 05 paź 2006, 20:22

Coś zamieszczę bo jest to dość ciekawy materiał , :smile:
ale :sad: trzeba troszkę poczekać ( poniedziałe/wtorek) - praca... czyni wolnym :neutral:


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 79
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#186

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 05 paź 2006, 23:47

bedziemy czekac
POZDRAWIAM


Autor tematu
Zbych07
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 47
Posty: 1479
Rejestracja: 21 cze 2006, 23:26
Lokalizacja: Pruszków

#187

Post napisał: Zbych07 » 07 paź 2006, 21:09

O.K.
Tym razem trochę na łatwiznę, ale będzie szybciej

Obrazek

foto tarczy kiepska jakość fotki:

Obrazek

Rysunek uproszczony :


Obrazek

Moja wersja :

Obrazek


Obrazek
Obrazek
Obrazek

Ciekawa wersja silniczka i ........... wygląda na łatwiejszą do wykonania w
warunkach amatorskich. Co do parametrów - brak informacji :sad:


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 79
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#188

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 08 paź 2006, 04:17

dzieki za fotki, jesli chodzi o parametry to mozna tylko przypuszczac co napisali w pierwszym fragmecie ze jest gorsze wykozystanie powierzchni tarczy. tak wiec mozna przypuszczac ze bedzie nieco slabszy, ale to tyko takie spekulacje. napewno sprawa warta porownania.
silniki z loczona sciezka beda mialy plynniejsza prace, przypuszczam tez ze w tych bez laczeia ciezek bedzie potrzebny wiekszy prad a mniejsze napiecie ze wzgledu na dlugosc uzwojenia.

[ Dodano: 2006-10-08, 04:27 ]
na stronie 4 tej dyskusji zamniescilem link gdzie ktos pokazuje dwa wykonane winiki, ale nie pisze o efektach. http://www.me.berkeley.edu/PREM/PCM.htm
POZDRAWIAM


GumiRobot
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 689
Rejestracja: 21 mar 2005, 18:51
Lokalizacja: Trójmiasto

#189

Post napisał: GumiRobot » 08 paź 2006, 10:51

Przy tym typie wirnika aż się prosi o zastąpienie komutacji mechanicznej elektroniczną i zasilanie uzwojeń przez pierścienie ślizgowe.
Z wykresów wynika, że tętnienie momentu obrotowego można znacznie zmniejszyć lub w ogóle wyeliminować przez zwiększenie par biegunów magnetycznych, liczbę komutacji na obrót oraz dobór opóźnienia w przełączaniu uzwojeń.
Jedynym mankamentem jest tu konieczność zastosowania laminatu trówarstwowego lub wykonanie wirnika ze sklejonych ze sobą dwu dwuwarstwowych laminatów - doprowadzenie zasilania do zewnętrznych zakończeń uzwojeń


Autor tematu
Zbych07
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 47
Posty: 1479
Rejestracja: 21 cze 2006, 23:26
Lokalizacja: Pruszków

#190

Post napisał: Zbych07 » 08 paź 2006, 22:50

GumiRobot pisze:Przy tym typie wirnika aż się prosi o zastąpienie komutacji mechanicznej elektroniczną i zasilanie uzwojeń przez pierścienie ślizgowe
.... co do zastąpienia komutacji mechanicznej elekrtoniczną też się nad tym zastanawiam,
pewntm problemem są spore prądy - co może podbić cenę elektroniki.

i zasilanie uzwojeń przez pierścienie ślizgowe - możesz to rozwinąć .
GumiRobot pisze:Z wykresów wynika, że tętnienie momentu obrotowego można znacznie zmniejszyć lub w ogóle wyeliminować
można, ale warto sprwdzić w praniu efekty takich kopów - komutatory równoległe dają szerokie pole do popisu.

Swoją drogą tego rodzaju uzwojenia mogą zaiteresować Kolegę kostner'a
bo o wiele łatwiej rozwinąć je na prostą ( odpada upierdliwe - gęste - łączenie uzwojeń po obu stronach płytki)
i łatwiej zorganizować dla nich sterowanie elektroniczne.
Co do zwiększenia ilości komutacji nie mam zdania ....... - technologicznie będzie trudniejsze.

[ Dodano: 2006-10-08, 22:52 ]
Książka jest na tyle ciekawa że chyba jeszce kupię coś tego Autora. ( w temacie silników oczywiście )
Ostatnio zmieniony 08 paź 2006, 23:30 przez Zbych07, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”