Mini wrzeciono BLDC

Dyskusje na temat elektrowrzecion do napędu narzędzi skrawających
Awatar użytkownika

Autor tematu
niko65
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 40
Posty: 430
Rejestracja: 27 lut 2009, 00:05
Lokalizacja: Stary Sącz

#111

Post napisał: niko65 » 07 mar 2011, 23:49

Lepiej jest wiatrakiem do chlodzenia wyciagac powietrze niz je wdmuchiwac. Strumien powietrza ladniej przeplywa dookola silnika.
sprawdziłem tą teorie dzisiaj jednak żadnej znaczącej różnicy nie odczułem zostałem przy swoim wdmuchiwaniu wiatrak mocniej pcha powietrze na silnik a że on sie kręci to jest schładzany z każdej strony :mrgreen:

smouki a gdzie chcesz dać regulator? kable między regulatorem a silnikiem powinny być jak najkrótsze tak przynajmniej piszą (chociaż mnie korci żeby regiel wywalić i dać gdzieś poza wrzecionem przy odpowiedniej średnicy przewodów) można tak czy nie można jest tu jakiś modelarz?

Obrazek

i kable od testera też nie mogą być za długie bo zakłócenia...



Tagi:


kak
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1227
Rejestracja: 21 sie 2008, 17:46
Lokalizacja: Dania

#112

Post napisał: kak » 08 mar 2011, 01:12

Zobacz jak powietrze ladnie przeplywa jak sie je wyciaga w tunelu aerodynamicznym.
Sa i tunele zamnkiete, takie kolo, ale wtedy filtry sa i zwezenia w takim, zeby wygladzic powietrze.
Moze w wypadku silnika w takim malym pudeleczku to nie wiele znaczy.


W komputerach tez z przodu jest wlot a z tylu wiatraki wyciagaja. Jakby wdmuchiwaly, to cieple powietrze by dluzej sie krecilo w obudowie.

Co do regulatora, to one tez moga byc cieple. Nie zaszkodzilo by im gdzies w przeplywie powietrza siedziec.

Zaekranuj kable, w modelarstwie nie spotkalem sie zeby ktos przedluzal te standardowe w regulatorze. Jak ludzie maja klopoty w samolotach to niektórzy folia aluminiowa ( taka z kuchni) owijaja zeby zaekranowac. Ja nie mam takich klopotów bo szybowcami latam:-)

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 20
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#113

Post napisał: dudis69 » 08 mar 2011, 01:16

niko65 pisze:kable między regulatorem a silnikiem powinny być jak najkrótsze tak przynajmniej piszą
Może dlatego, że i im dłuższy przewód tym większa strata (spadek napięcia), masa, no i poważny problem bateryjka.
W końcu ciężko jest podpiąć lecący samolocik do elekktrowni :wink:
Pozdrawiam Sławek


Awatar użytkownika

Autor tematu
niko65
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 40
Posty: 430
Rejestracja: 27 lut 2009, 00:05
Lokalizacja: Stary Sącz

#114

Post napisał: niko65 » 08 mar 2011, 16:16

no tak w kompach czy jakiś szafkach sterowniczych powinien być komplet czyli jeden wiatrak zasysa drugi wyciąga powietrze a dylemat się robi co wtedy jak jest jeden :mrgreen:

też myślę że to jest za mała obudowa żeby miało to znaczącą różnice a tym bardziej jeszcze tam silnik się kreci i dodatkowo sieje zamęt w powietrzu
Co do regulatora, to one tez moga byc cieple. Nie zaszkodzilo by im gdzies w przeplywie powietrza siedziec.
u mnie radiator od regla jest letni albo zimny i jak by nie patrzył posiada przepływ powietrza gdy oś X albo Z się rusza oczywiście :razz:

a które kable ekranują? te z impulsami czy zasilające silnik?
czyli w naszym wypadku nie ma problemu aby je przedłużać tylko trzeba dobrać porządny kabel


kak
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1227
Rejestracja: 21 sie 2008, 17:46
Lokalizacja: Dania

#115

Post napisał: kak » 08 mar 2011, 17:58

Najwieksze klopoty sa z odbiornikami radiowymi w modelach, bo zaklucenia w sterowaniu modelu sa. Niektórzy owijaja odbiorniki folia i do minusa podlaczaja. Nie wiem czy to pomaga. Najlepiej jest odbiornik radiowy jak najdalej umiescic od regulatora, a regulator jak najbilzej silnika. Przedluzane kable do silnika to tez wzrost wagi, a o to na ogól nie chodzi.

Jak masz kable do krokowców i krancówek zaekranowane to moze nie bedzie tak zle.

W skrzydlach, dlugie kable do serw sie owija wokolo siebie, ponoc pomaga, a jak nie to pierscien ferrytowy przy odbiorniku.

Mój kolega, który programuje maszyny w fabrykach mówil ze kable z sygnalami cyfrowymi i analogowymi (czy to bylo sterowanie i zasilanie) nie powinny lezec kolo siebie.
Ze 2 tygodnie sie z moja maszynka meczylem, ekranowalem wszystkie laczenia kabli, odsuwalem wszystko od siebie, bo mi sie zatrzymywala co chwile. Jedyne co pomoglo to pierscien ferrytowy na kablu od krancówek, przy sterowniku, bo mam wszystkie krancówki w serie polaczone - tylko jeden kabel.

Jak ci sie regulator nie nagrzewa, to znaczy ze silnik nie jest przeciazony - dobry znak.


kamilkamil1
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 7
Posty: 62
Rejestracja: 12 mar 2009, 16:53
Lokalizacja: Sandomierz

#116

Post napisał: kamilkamil1 » 10 mar 2011, 23:22

A czy któryś z kolegów próbował takiego rozwiązania napędu wrzeciona http://lumenlab.com/d/ ? czy taki wałek giętki transmisyjny zdałby egzamin ?

Awatar użytkownika

Autor tematu
niko65
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 40
Posty: 430
Rejestracja: 27 lut 2009, 00:05
Lokalizacja: Stary Sącz

#117

Post napisał: niko65 » 11 mar 2011, 00:11

giętki wałek powoduje większy hałas, straty mocy przez tacie robi sie dość ciepły, jeżeli frez natrafi na większe obciążenie a jest ułożony luźno tak jak np w linku co podałeś potrafi sie sie skręcić o tak & i staje, rozwiązanie nie za idealne działać działa w pierwszej maszynce to stosowałem więc to co pisze to własne doświadczenie jednak już bym do tego nie wrócił

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 20
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#118

Post napisał: dudis69 » 11 mar 2011, 00:46

kamilkamil1 pisze:A czy któryś z kolegów próbował takiego rozwiązania napędu wrzeciona http://lumenlab.com/d/ ? czy taki wałek giętki transmisyjny zdałby egzamin ?
kamilkamil1, Pewnie że znamy to rozwiązanie :mrgreen:
Wałek giętki nadaje się tylko do delikatnych prac, zapomnij o kilku godzinnym frezowaniu, zabiłem pare sztuk!!!, i to z ręki :razz: A te lepsze precyzyjne dobrze łożyskowane są droższe od kresa. Pamiętaj że przy cięższych pracach w twardym materiale te parę kilo na Z-tce działa ni plus, ale w miniaturowej grawerce jak znalazł, i o wiele estetyczniej wygląda.
Pozdrawiam Sławek



kamilkamil1
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 7
Posty: 62
Rejestracja: 12 mar 2009, 16:53
Lokalizacja: Sandomierz

#119

Post napisał: kamilkamil1 » 11 mar 2011, 10:00

Dziękuje za odpowiedź "dudis69", a jak by wykorzystał sam wałek giętki a łożyskowanie zrobić oddzielnie ? czy w aluminium by poszło ? Przymierzam się do budowy wrzeciona BLDC zainspirowany tym tematem, sterownik już zrobiony a silnik będę zamawiał za parę dni :). Czy długie kable zasilające silnik nie będą wprowadzać zakłóceń ?

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 20
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#120

Post napisał: dudis69 » 11 mar 2011, 13:52

kamilkamil1,powinieneś napisać niko65 i dudis69 :wink:
Próbować można..., a nawet wskazane. Jak byś zrobił na gotowym trzpieniu ER11 jak kolega smouki , gotowy uchwyt i małe bicie, tylko uwaga są fi 8 i 16. Dajesz kilka łożysk, w ładnej cylindrycznej obudowie i gotowe. Żeby było taniej, potrenuj z kompletną linką prędkościomierza od 126p powinno wyjść całkiem, całkiem. A walają się po szrotach.
kamilkamil1 pisze:Czy długie kable zasilające silnik nie będą wprowadzać zakłóceń ?
Mówimy max o 3 metrach, a nie o 0,5 km. Nie powinny, chyba że przewody będziesz prowadził z całą wiązką do krokowców i krańcówek
Pozdrawiam Sławek


ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektrowrzeciono”