W pierwszej kolejności trzeba wymodelować w programie Rhino jakiś obiekt, w tym przypadku są to łożyska liniowe, obudowy, rysunki i woreczek z kokami.
Aby uzyskać efekty realistyczne takie które oddają dobrze fizykę światła należy mieć zainstalowany silnik renderujący, który współpracuje z programem Rhino. W tym przypadku użyty został silnik V-ray, który po zainstalowaniu programu Rhino należy doinstalować. Jest jedna z najpopularniejszych aplikacji, Istnieją również inne silniki renderujące które współpracują z oprogramowanie Rhino np.: Maxwell, Brazil itp.
Mnogość opcji i duże możliwości manipulacji światłem w silniku renderującym powoduje że człowiek może się czuć w tym wszystkim trochę zagubiony.
Po wymodelowaniu obiektów i zainstalowania V-ray'a obiektom należy nadać właściwości materiałów z których są wykonane. V-ray dysponuje własna biblioteką materiałów i znajdują się tam różne materiały tj. plastik, metale, szkła, drewno, lakiery, emisja światła. itp.
Po nadaniu tych właściwości obiektom w renderach widoczne są refleksy, odbicia, maty, połyski. Wszystko zależne jest od ustawień materiałów, natężenia światła. W programach tego typu mamy możliwość sterowania, cieniami, natężeniem światła słonecznego - możliwa jest nawet zmiana wielkości tarczy słonecznej, sterowania lampami wszystko po to aby uzyskaj jak najbardziej realistyczny obraz danej sceny lub taki jaki nas interesuj.
Również ważny czynnik w procesie powstawiania obrazu, to odpowiednie ustawienie wszystkich opcji. Podnosząc jakość końcowego obrazu musimy się liczyć z wydłużeniem procesu obliczeniowego w którym najważniejsza role odgrywa szybkość komputera.
Czasem bywa tak że pomimo iż nadamy materiałom ich właściwości nie zachowują się tak jak byśmy sobie tego życzyli i tu trzeba się trochę pobawić opcjami materiałów , lub opcjami ogólnymi V-ray'a.
Wracając do scenki , aby stworzyć rysunki pod obiektami najpierw wykonałem je w Corelu potem zapisałem jako bitmapę w formacie jpg. We właściwościach materiałów V-ray'a stworzyłem nowy materiał i dodałem do niego teksturę -czyli moje rysunki, następnie materiał przyporządkowałem danemu obiektowi - w tym przypadku są to płaszczyzny i zastosowałem odpowiednie mapowanie tzn. dopasowanie tekstury do obiektu.
Sprawa z woreczkiem jest nieco bardziej skomplikowana tu tez musiałem stworzyć swój materiał ale oprócz nadania mu przezroczystości, właściwości powierzchni dodałem jeszcze bitmapę wgnieceń, która w efekcie końcowym dała pofałdowaną folie. Bitmapa wgnieceń (opcja Bump) składa się przeważnie z odcieni szarości i w zależności od natężenia czerni uzyskujemy głębokość wgniecenia lub górke.
To chyba tyle na początek. Jeśli ktoś jest bardziej zainteresowany tym tematem odsyłam na forum http://forum.rhino3d.pl gdzie na temat V-ray'a zamieściłem kilka tutoriali, które pomogą Wam lepiej zorientować się w tych opcjach:
http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,356.0.html
http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,258.0.html
http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,256.0.html
http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,354.0.html
http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,304.0.html
http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,265.0.html
Zapraszam też do zadawania pytań na forum Rhino, myśle że nie tylko ja będe mógł pomagać Wam w zdobywaniu wiedzy na temat grafiki 3D i softu Rchinoceros.
Pozdrawiam zoltar/hal9000
[ Dodano: 2009-02-28, 13:20 ]
Witam po dłuższej przerwie. Udało mi sie skompletować całą elektronikę.
Całość to :
sterownik 3x M542
płyta główna SSK-MB2
Zasilacz MZ-01 + Soft start
Transformator 2x30V 14A
Silniki 3 x Sanyo 3Nm 4A
Teraz czekam na obudowę którą zakupiłem tu: http://www.cyfronika.com.pl/s/product_i ... s_id=21247
I kabel LIYCY 4x0,75 : http://www.speckable.pl/?action=shop&id ... CY4X0%2C75
Zoltar