Planowanie wałka na całej długości

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
ishi
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 143
Rejestracja: 24 gru 2015, 09:57
Lokalizacja: Warszawa

Planowanie wałka na całej długości

#1

Post napisał: ishi » 22 gru 2019, 18:21

Witam,

Muszę ściąć po 1mm materiału z stalowego wałka fi 5mm na całej jego długości (60-70mm). Mają to być ośki napędu drukarki 3D.

Jaki macie pomysł na zamocowanie elementu na imadle? Pomyślałem aby uciąć wałki o 20mm dłuższe, położyć je na pryźmie i przykręcić końce/naddatki do niej drukowanymi obejmami. Czy takie ułożenie w rowku pryzmy będzie bezpieczne? Nie wyrwie mi elementu przy frezowaniu prostopadłymi przebiegami?



Awatar użytkownika

TOP67
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1392
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Planowanie wałka na całej długości

#2

Post napisał: TOP67 » 22 gru 2019, 18:30

Przygotuj sobie miękkie szczęki z poziomym wycięciem. Frezować możesz razem z tymi szczękami.

Awatar użytkownika

Autor tematu
ishi
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 143
Rejestracja: 24 gru 2015, 09:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Planowanie wałka na całej długości

#3

Post napisał: ishi » 22 gru 2019, 18:33

TOP67 pisze:
22 gru 2019, 18:30
Przygotuj sobie miękkie szczęki z poziomym wycięciem. Frezować możesz razem z tymi szczękami.
Myślałem o tym, choć to opcja jednorazowa, a ja muszę ich zrobić 10 szt. Z drugiej strony mogę sobie takie szczęki wydrukować z ABSu :wink:

Awatar użytkownika

TOP67
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1392
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Planowanie wałka na całej długości

#4

Post napisał: TOP67 » 22 gru 2019, 18:35

ishi pisze:
22 gru 2019, 18:33
Myślałem o tym, choć to opcja jednorazowa, a ja muszę ich zrobić 10 szt. Z drugiej strony mogę sobie takie szczęki wydrukować z ABSu :wink:
Wcale nie jednorazowa. Po pierwszym frezowaniu będą zrobione na wymiar.

Awatar użytkownika

Autor tematu
ishi
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 143
Rejestracja: 24 gru 2015, 09:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Planowanie wałka na całej długości

#5

Post napisał: ishi » 22 gru 2019, 19:02

TOP67 pisze:
22 gru 2019, 18:35
ishi pisze:
22 gru 2019, 18:33
Myślałem o tym, choć to opcja jednorazowa, a ja muszę ich zrobić 10 szt. Z drugiej strony mogę sobie takie szczęki wydrukować z ABSu :wink:
Wcale nie jednorazowa. Po pierwszym frezowaniu będą zrobione na wymiar.
Chyba już wiem o co Ci chodzi :wink:
szczeki.jpg

Awatar użytkownika

TOP67
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1392
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Planowanie wałka na całej długości

#6

Post napisał: TOP67 » 22 gru 2019, 19:47

Dokładnie tak. Wystarczy zrobić szczękę z jednej strony, byle frez się zmieścił pomiędzy stalowymi szczękami. Na pewno wycięcie musi być tylko z jednej strony. I nie próbuj robić półokrągłego.


pavyan
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 615
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Planowanie wałka na całej długości

#7

Post napisał: pavyan » 22 gru 2019, 21:18

Ja zawsze coś takiego mocuję normalnie w imadle (powinno być dokładne, takie z "dociąganiem" ruchomej szczęki w dół) na odpowiedniej, szlifowanej podkładce frezarskiej.
Imadło powinno być dokładne, ale ja używam zwykłego polskiego maszynowego, chyba 50-letniego - o szerokości 100mm, wysokość szczęk 32mm. Podnosi szczękę, ale daję sobie radę - nie ze mną takie numery :D
Dobierz podkładkę: za pierwszym frezowaniem niższą o 3-3,5mm, za drugim niższą 2,5÷2,75mm od szczęk Twojego imadła (albo poskładaj ją z mniejszych podkładek, można do dopasowywania wysokości użyć także cienkich precyzyjnie uciętych pasków blachy), szerokości 4-4,5mm i na niej oprzyj ten pręcik.
Dobij ołowiem albo glejowaną miedzią - jeśli miedzią, połóż miedź na pręcie i uderzaj w nią młotkiem, czyli pośrednio.
Po przefrezowaniu jednej strony ośki (można na trzy przejścia, ostatnie 0,1mm większymi obrotami) odwróć i dobij wałeczek identycznie jak za pierwszym razem, obrób też tak samo; zauważ, że tym sposobem masz gwarancję równoległości obu frezowanych powierzchni, oczywiście w przypadku użycia idealnie przeszlifowanych podkładek i/lub blaszek.
Dobrze, żeby imadło miało gładkie szczęki - ale jeśli są rowki, to pierwszy poziomy zaczyna się przeważnie 2,5÷3mm poniżej górnej krawędzi szczęki i nie powinien bruździć.

PS: Frezowanie według pomysłu z pierwszego posta - jeśli nie skończy się wyrwaniem - to prawie na pewno spowoduje zebranie nieco większej ilości materiału na środku wałka, będą to jakieś setki, ale będą.
Powierzchnia też prawdopodobnie będzie niezbyt piękna - przedmiot nie będzie całkowicie unieruchomiony na całej długości, a tylko na końcach. Ale to zależałoby także od sposobu/kierunku frezowania.

Dodane 1 godzina 6 minuty 38 sekundy:
PSII: Napisałem o frezowaniu dwóch przeciwnych stron wałka, ponieważ tak zrozumiałem Twój post i pytanie:
ishi pisze:Muszę ściąć po 1mm materiału z stalowego wałka fi 5mm na całej jego długości (60-70mm)
Ale może chodzi o frezowanie TYLKO jednej strony?
Zresztą wtedy mój opis jest również OK, ale tylko niejako do "połowy" :D czyli ofrezowania tylko jednej strony wałka.

Awatar użytkownika

Autor tematu
ishi
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 143
Rejestracja: 24 gru 2015, 09:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Planowanie wałka na całej długości

#8

Post napisał: ishi » 22 gru 2019, 22:38

Po 1mm z każdej z 10 sztuk :] Jednostronnie.


pavyan
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 615
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Planowanie wałka na całej długości

#9

Post napisał: pavyan » 22 gru 2019, 22:48

A więc nie zrozumiałem dokładnie, troszeczkę niezbyt ściśle napisałeś.
Ale ten sposób który podałem jest powszechnie stosowany i możesz tak również tylko jedną stronę wałka dokładnie i bezpiecznie obrobić.
Nie należy tylko zbyt mocno dokręcać szczęki, ponieważ można pozostawić ślad spłaszczenia na cylindrycznej powierzchni wałka (szczególnie wałka o małe średnicy). Zależy to także od tego, czy materiał to zwykła miękka stal czy stal ulepszana.
Ale myślę że taki wałek napędowy powinien być jednak ulepszany.

Awatar użytkownika

TOP67
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1392
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Planowanie wałka na całej długości

#10

Post napisał: TOP67 » 23 gru 2019, 07:20

Kolega chce to frezować w poprzek, więc musi mieć miejsce na wycofanie frezu, przynajmniej z jednej strony. Dodatkowe szczęki i tak będą potrzebne, więc mogą być z rowkiem. To frezując ten rowek należy zadbać o równoległość.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”