Konstruowanie wykrojnika

Prasy, gilotyny, krawędziówki, tłoczniki i wykrojniki, etc...

Autor tematu
radek85
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 25 kwie 2009, 21:14
Lokalizacja: Rzeszow

Konstruowanie wykrojnika

#1

Post napisał: radek85 » 25 kwie 2009, 21:20

Witam
Chcialem zaprojektowac wykrojnik, jednak nie wiem od czego zaczac. Mam juz element, ktory chcialbym wykrawac ale co dlaej :?: Szukalem na google ale nic nie znalazlem, takze zwracam sie do wszystkich o pomoc.



Tagi:


olepiotr
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 9
Posty: 108
Rejestracja: 14 lip 2008, 17:13
Lokalizacja: Tarnów/Dania-Lyngby

#2

Post napisał: olepiotr » 25 kwie 2009, 21:35

Podaj jaki materiał, grubość materiału. A najlepiej przedstaw rysunek. Choćby poglądowy. Od tego zależy skomplikowanie wykrojnika. Bo może być jednotaktowe z wykrojeniem gotowego detalu jak również może być bardzo skomplikowane z płytą dociskową, podnośnikami itd. Przedstaw rysunek. To podstawa aby Koledze pomóc.

Ta książka może być pomocna. Jest tam sporo o wykrojnikach :)
Album konstrukcji tłoczników- Edward Markiewicz, Feliks Wajda

Pozdrawiam
Piotrek
I ja coś próbuje :) http://www.cnc.info.pl/topics60/frezark ... t11705.htm

Całe życie samouk :D


Autor tematu
radek85
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 25 kwie 2009, 21:14
Lokalizacja: Rzeszow

#3

Post napisał: radek85 » 25 kwie 2009, 21:54

Dziekuje za odpowiedz. Co do rodzaju materialu to moze byc St7. To jest moj pierwszy projekt i dopiero sie ucze, wiec nie wiem jaki material dobrac :) podejzewam, ze wybor materialu bedize mial zwiazek z sila, z ktora bedzie wykrawany element. Co do jego grubosci to nie ma znaczenia, ale prosze o porade jaka grubosc byla by najlepsza. Sam element, ktory chcialbym wykrawac znajduje sie w zalaczniku.


Dziekuje za ksiazke, postaram sie ja dostac jak najszybciej :)
Pozdrawiam Radek

Edit:
Przepraszam za bledy w linku, zamieszczam wykrojke ponownie :
Obrazek
Ostatnio zmieniony 26 kwie 2009, 10:02 przez radek85, łącznie zmieniany 2 razy.


olepiotr
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 9
Posty: 108
Rejestracja: 14 lip 2008, 17:13
Lokalizacja: Tarnów/Dania-Lyngby

#4

Post napisał: olepiotr » 25 kwie 2009, 22:05

Grubość ma znaczenie. Zależnie od grubości i rodzaju materiału trzeba dobrać luz tnący. Źle dobrany luz tnący (za duży) spowoduje przede wszystkim duży grat w miejscach wykrawanych :(


Obrazek

Obrazek

To skany z tej książki. Zamieszczone w temacie https://www.cnc.info.pl/topics66/jak-zr ... t12802.htm

Niestety ale mam tylko pare stron zeskanowanych :(

Jakoś załącznika nie widze :(


Pozdrawiam
Piotrek

[ Dodano: 2009-04-25, 23:39 ]
Jednak udało mi się otworzyć. Za pierwszym razem coś nie tak poszło :( Prosty wykrojnik to nie będzie... Jaka jest średnica wewnętrzna i zewnętrzna? Dochodzi jeszcze koszt "poczerniania" (oksydacji?)

Pozdrawiam
Piotrek
I ja coś próbuje :) http://www.cnc.info.pl/topics60/frezark ... t11705.htm

Całe życie samouk :D


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 3396
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#5

Post napisał: jasiu... » 26 kwie 2009, 10:32

Proponuję dwa stopnie, o ile dysponujesz prasą, która ci to wykroi. Linia cięcia jest dość długa, a może tylko mi się wydaje.

Pierwszy krok - wybijasz wszystkie otworki i otwór środkowy.

Drugi - wykrawasz kształt zewnętrzny. Bazowanie zwykłym pilotem na wyciętym kształcie zewnętrznym powinno wystarczyć (nie potrzebny nóż). Taśma idzie między listwami.

No chyba, że musisz (słaba prasa) robić w dwóch narzędziach - najpierw wykrawanie po kształcie zewnętrznym, a później wycięcie wszystkich otworków i otworu w środku. Właśnie twoja "nieistotna" grubość jest też istotna nie tylko ze względu na luz cięcia, ale przede wszystkim na dobór prasy i rodzaj narzędzia - wykrojnik dwutaktowy, czy dwa wykrojniki.

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 6653
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: Konstruowanie wykrojnika

#6

Post napisał: WZÓR » 26 kwie 2009, 10:45

radek85 pisze:Witam
Chcialem zaprojektowac wykrojnik, jednak nie wiem od czego zaczac. Mam juz element, ktory chcialbym wykrawac ale co dlaej :?: Szukalem na google ale nic nie znalazlem, takze zwracam sie do wszystkich o pomoc.
Najlepiej zacznij projektować ten wykrojnik od podstawy.
Znając wymiary detalu rozrysuj (zaprojektuj) płytę górną/dolną wraz ze słupami prowadzącymi (patrz: zdjęcie).
Biorąc pod uwagę , że jest kilka otworów w detalu zastosowałbym płytę stęplową , na której rozmieściłbym wszystkie okrągłe stemple (płytę tę zamocowałbym na płycie górnej p-d).
Wykrawanie odbywałoby się w dwóch taktach , tzn. dosunięcie pasa blachy do oporu i wycięcie otworów (1 takt) , wycięcie konturów detalu (2 takt). W tym miejscu chciałbym zwrócić uwagę na usadowienienie ,,głównego'' stempla (wykrawającego kontur) , który zamocowałbym na dolnej płycie przyrządu.
Konstrukcja tego wykrojnika wymaga jeszcze wykonania stempli , matrycy i solidnej płyty dociskowej i kilku sprężyn , które można dostać i jak i wiele innych części do wykrojników w FCPK Bytów.
http://www.fcpk.pl/pl/index.htm
p.s. jaka jest grubość blachy(?) , bo na oko widzę , że bez prasy 100 się nie obejdzie.


Autor tematu
radek85
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 25 kwie 2009, 21:14
Lokalizacja: Rzeszow

#7

Post napisał: radek85 » 26 kwie 2009, 10:52

Bardzo dziekuje za wszystkie odpowiedzi. Chcialbym jednak wyjasnic, ze to jest moj pierwszy projekt wykrojnika, nie bedzie on nigdzie pracowal :) Chcialbym sie dowiedziec jakie obliczenia nalezy przeprowadzic, krok po kroku. Rowniez dlatego pisalem, ze gruosc czy material nie sa istotne, przynajmniej na tym etpaie, jednak czyniac oblcizenia napewno dobral bym jakies wartosci.
Co do odpowiedzi jasiu.. chce zeby byl to jeden wykrojnik, a co do krokow to sie zgadzam, bo sam tam wlasnie myslalem.
Chcialbym prosic o poinformowanie mnie co nalezy liczyc i w jakiej kolejnosci, a co do bazy czesci znormalizowanych, to bede kozsytal z bazy FCPK Bytow.
Co do grubosci blachy to sadze, ze bedize to ok 2 - 3 mm.
Dziekuje bardzo za pomoc, i pzodrawiam
Radek

Edit:

Narysowalem i zwymiarowalem wykrojke, oczywiscie wymiary te nie sa na sztywno, w razie koniecznosci mozna je zmienic tak aby bez problemu mozna bylo dobrac do nich plyty :) Domyslam sie rowniez, ze stempel do wykrawania obrysu, trzeba bedize zaprojektowac?

Obrazek

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 6653
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

#8

Post napisał: WZÓR » 26 kwie 2009, 12:13

Aby całość trzymała się kupy musisz przede wszystkim dokładnie przeliczyć długość stempli , grubość płyty dociskowej i matrycy aby pasowały one do znormalizowanych wymiarów sprężyn, szpilek trzymających płytę dociskową i słupów prowadzących.
Jeśli p-d nie będzie do użytku (jest to tylko projekt) to luz pomiędzy stęplami , a matrycą nie jest w tym przypadku tak istotny.

[ Dodano: 2009-04-26, 12:22 ]
radek85 pisze:...Co do grubosci blachy to sadze, ze bedize to ok 2 - 3 mm....
W tym przypadku można zaryzykować i wykroić ten detal w jednym takcie . Jest tylko jedno pytanie , czy nie ,, wysypie'' matrycy we wskazanych miejscach (kolor czerwony).


olepiotr
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 9
Posty: 108
Rejestracja: 14 lip 2008, 17:13
Lokalizacja: Tarnów/Dania-Lyngby

#9

Post napisał: olepiotr » 26 kwie 2009, 13:00

radek85 pisze: Narysowalem i zwymiarowalem wykrojke, oczywiscie wymiary te nie sa na sztywno, w razie koniecznosci mozna je zmienic tak aby bez problemu mozna bylo dobrac do nich plyty :)
Zaprojektowałeś jakiś detal bądź dostałeś z zewnątrz od klienta rysunek. To płyty masz dobrać do detalu a nie detal do płyty. Punktem wyjściowym jest rysunek detalu i do tego się to dobiera.

Dopiero co wstałem :( i nie wiem czy dobrze widze.... Jakim cudem otwór fi 16 zmieścił się na wymiarze 14? Jakiś mały psikus wyskoczył :(
WZÓR pisze:W tym miejscu chciałbym zwrócić uwagę na usadowienienie ,,głównego'' stempla (wykrawającego kontur) , który zamocowałbym na dolnej płycie przyrządu.
Tylko jest jedno ale... W tym rozwiązaniu grat otworów będzie w jedną strone a grat na obrysie w drugą. Jeśli nie ma to znaczenia to wszystko ok. Jeśli ma to znaczenie to wykrojnik rozbuduje się troche bardziej. Co wiąże się już z samym kosztem wykonania wykrojnika.

Pozdrawiam
Piotrek
I ja coś próbuje :) http://www.cnc.info.pl/topics60/frezark ... t11705.htm

Całe życie samouk :D

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 6653
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

#10

Post napisał: WZÓR » 26 kwie 2009, 14:21

Prubuję coś tam naszkicować , ale na rysunku otwór FI 16.0 mi nie pasuje.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka plastyczna”